بهترین های کسب و کارجامعه

انتخاب تایر مناسب برای موتورسیکلت

چطور لاستیک موتورسیکت را انتخاب کنیم؟

با توجه به فناوری های جدید کنونی فقط درصد ناچیزی وزن موتورسیکلت به لاستیک منتقل می شود و بقیه را باد داخل لاستیک تحمل می کند، بنابراین اگر به هر دلیل این توازن برهم بخورد، کیفیت رانندگی و در نهایت سلامت ترک سوار تهدید خواهد شد؛ پس قبل از این که به بازار بروید و یا با تیم پنچرگیری سیار موتورسیکلت تماس بگیرید، این مقاله مختصر را مطالعه کنید و بعد دست به جیب شوید.

وطنی یا خارجی؛ مساله این است!

به نقل از امدادسیکلت؛ شاید اگر در مورد بازار تایر خودرو صحبت می کردیم داستان کمی متفاوت بود، اما در مورد تایر موتورسیکلت خیلی نکات هستند که باید در نظر گرفته شوند. برای مثال سایز تایر که هر کمپانی برای موتورسیکلت خود به صورت استاندارد در نظر گرفته است باید مورد توجه قرار بگیرد که در تولیدی های داخلی همه سایز ها مشاهده نمی شود و تفاوت کیفیت تایرهای اروپایی با وطنی یکی دیگر از مسائلی است که بدون شک موتورسوار را به سمت خود هدایت می کند پس چه بهتر که یک سری موارد را به صورت جدی تر در نظر بگیریم.

 آج لاستیک فقط برای زیبایی نیست!

شاید از خودتان بپرسید طرح های مختلف روی لاستیک ها یا همان آج برای چیست و چه لزومی برای تنوع آن وجود دارد؟ پاسخ این است که آج لاستیک به علت ارتباط مستقیم با سطح زمین در تمام مدت رانندگی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. باید بدانیم سلامت و طرح آج ها در خروج آب، سنگریزه، شن و در نهایت حرارت از زیر لاستیک تاثیر بسیار زیادی دارد که این موضوع علاوه بر تضمین سلامت می تواند روی هندلینگ موتور نیز تاثیرگذار باشد. آج لاستیک های قدیمی خیلی ساده و یکنواخت و بیشتر به صورت شیار ساده روی گوشت لاستیک بود، ولی همان گونه که تکنولوژی موتور و بدنه موتورسیکلت پیشرفت کرد، سازندگان تایرها نیز به تبع آن دست به کار شدند و با تحقیقات و عملکرد خود مدل های متفاوتی از تایرهای جدید را روانه بازار کردند.

 طرح آج لاستیک ها:

  • طرح های رگه ای
  • عرضی
  • ترکیبی عرضی و رگه ای
  • طرح بلوکی

شاید هنگام رانندگی شهری عملکرد این آج ها چندان به چشم نیاید، اما در جاده های لغزنده، برفی و بارانی و حتی شنی وجود تایر سالم با آج های مناسب بسیار تاثیرگذار است.

تقسیم بندئ تایرهای تولیدی:

تایرهای موتورسیکلت ها معمولی بسته به رده و کلاس موتور و هدف موقعیت مکانی رانندگی با موتورسیکلت تقسیم بندی و بر اساس نوع نیاز مصرف کننده توسط شرکت های تولیدی طراحی و تولید می شوند. عمده دسته بندی تایرها توسط تولید کنندگان به شرح زیر است:

  • تایر اسکوتر
  • تایر فرغونی
  • کشاورزی
  • موتورسیکلت برقی
  • موتورسیکلت های خارج جاده ای
  • موتورسیکلت های داخل و خارج جاده ای
  • موتورسیکلت های سه چرخ
  • موتورسیکلت های شهری و اسپرت

تایر اسکوتر:

این نوع از لاستیک ها برای موتورسیکلت های درون شهری با طول عمر متوسط حداکثر 2 سال و تحمل تضمین شده حداکثر سرعت 80 کیلومتر بر ساعت و بیشتر برای موتورهایی چون ویو و اسکوتر طراحی شده اند. این نوع از تایر با حداکثر ارتفاع 0.5 سانتیمتر آج و با شیارهای مورب و عمود مرکزی برای عبور بهتر آب درون آسفالت و با عرض کم لاستیک عرضه میشوند.

 تایر فرغونی

این نوع از لاستیک ها هم برای فرقون های مصالح ساختمانی و هم برای موتورسیکلت های درون شهری کوچک یا همان موتورسیکلت های مینی با طول عمر متوسط حداکثر 3 سال و تحمل تضمین شده حداکثر سرعت 60 کیلومتر بر ساعت و بیشتر برای موتورهایی چون موتورهای بنزینی اسباب بازی کودکان طراحی شده اند. این نوع از تایر با حداکثر ارتفاع 0.4 سانتیمتر آج و با شیارهای کاملا عمودی برای عبور بهتر آب درون آسفالت و چمن و با عرض کم لاستیک عرضه میشوند.

 تایر کشاوری

این نوع از لاستیک ها بیشتر به هدف استفاده از تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی تک سیلندر بنزینی وهم برای موتورسیکلت های درون شهری با طول عمر متوسط حداکثر 5 سال و تحمل تضمین شده حداکثر سرعت 40 کیلومتر بر ساعت و بیشتر برای موتورهایی چون مینی تریل طراحی شده اند. این نوع از تایر با حداکثر ارتفاع 1.5 سانتیمتر آج و با شیارهای زیکزاک برای عبور بهتر در شل و مسرهای گلی و با عرض نسبتا کم لاستیک عرضه میشوند.

 تایر موتورسیکلت های برقی

این نوع از لاستیک ها برای موتورسیکلت های درون شهری با طول عمر متوسط حداکثر 2 سال و تحمل تضمین شده حداکثر سرعت 60 کیلومتر بر ساعت و بیشتر برای موتورهایی چون ویو و اسکوتر طراحی شده اند. این نوع از تایر با حداکثر ارتفاع 0.6 سانتیمتر آج و با شیارهای مورب افقی برای جسبندگی بیشتر به آسفالت و با عرض نسبتا کم عرضه میشوند.

 تایر موتورسیکلت های خارج از جاده

این نوع از لاستیک ها برای موتورسیکلت های تریل، کراس و دو منظوره ورزشی با طول عمر متوسط حداکثر 1 سال و تحمل تضمین شده حداکثر سرعت 80 کیلومتر بر ساعت و بیشتر برای موتورهایی چون آفرود طراحی شده اند. این نوع از تایر با حداکثر ارتفاع 2.5 سانتیمتر آج و با بلوک های گوشتی برای توانایی عبور رودخانه ها در سنگ لاخ و شن و ماسه و با عرض متوسط عرضه میشوند. از ویژگی های این لاستیک ها مقاوت بالا در برابر ضربه و انعطاف بالا در همشکلی با سطح مسیر های نا هموار است.

 تایر موتورسیکلت های داخل و خارج جاده

این نوع از لاستیک ها برای موتورسیکلت های تریل و دو منظوره ورزشی با طول عمر متوسط حداکثر 2 سال و تحمل تضمین شده حداکثر سرعت 100 کیلومتر بر ساعت و بیشتر برای موتورهایی چون روان 200 کیوام و … طراحی شده اند. این نوع از تایر با حداکثر ارتفاع 1.8 سانتیمتر آج و با بلوکهای ترکیبی موزایکی شکل برای توانایی عبور با سرعت بالا در مسرهای خاکی و آسفالت و همچنین توانایی عبور از در سنگ لاخ با عرض متوسط عرضه میشوند. از ویژگی های این لاستیک ها مقاوت بالا در برابر حرارت جاده در مسیرهای طولانی و انعطاف بالا در همشکلی با سطح مسیرهای نا هموار خاکی است.

 موتورسیکلت های سه چرخ

این نوع از لاستیک ها برای موتورسیکلت تفریحی سه چرخ با طول عمر متوسط حداکثر 3 سال و تحمل تضمین شده حداکثر سرعت 60 کیلومتر بر ساعت و بیشتر برای موتورهایی ساحلی و بیابانی طراحی شده اند. این نوع از تایر با حداکثر ارتفاع 1 سانتیمتر آج و با سطح وسیع آج بههمراه شیارهای زیکزاک عمودی برای توانایی عبور شن و ماسه و آسفالت با عرض زیاد عرضه میشوند. از ویژگی های این لاستیک ها مقاوت بالا در برابر حرارت بالای شن و ماسه کویری می باشد.

 موتورسیکلت های شهری

این نوع از لاستیک ها برای موتورسیکلت های درون شهری و یا دو منظوره ورزشی با طول عمر متوسط حداکثر 2 سال و تحمل تضمین شده حداکثر سرعت 100 کیلومتر بر ساعت و بیشتر برای موتورهایی چون طرح هندا و تریل ها طراحی شده اند. این نوع از تایر با حداکثر ارتفاع 0.6 سانتیمتر آج و سطح بالای آج با موقعیت های مورب هم سو به همراه توانایی عبور در مسیرهای خیس و لغزنده  در دو ابعاد عرض نسبتا کم و عرض متوسط عرضه میشوند. از ویژگی های این لاستیک ها مقاوت بالا در حرارت ناشی از رانندگی طولانی مدت، سرعت نسبتا بالا است.

 البته نوع دیگری از لاستیک ها که به عنوان تایر اسپرت مشهور هستند وجود دارد که دقیقا همان تایرهای موتورسیکلت های شهری هستند با همان ویژگی و تنها دارای مقاوت بالا در سرعت هایی از حداقل 100 تا حداکثر 300 کیلومتر برساعت هستند و البته هرچه قدر توانایی سرعت در این لاستیک ها بیشتر می گردد میزان عمق آج کمتر و در برخی از موارد کلا آج حذف می شد.

 نکات طلایی در هنگام خرید!

لاستیک (تایر) به عنوان آخرین عضو گردنده از سیستم انتقال قدرت می باشد که نقش مهمی را در کنترل موتورسیکلت بر عهده دارد؛ پس انتخاب لاستیک و نگهداری از آن از عوامل مهم برای عملکرد هرچه بهتر این عضو از سیستم خودرو محسوب می گردد.

اعداد و ارقام درج شده روی لاستیک:

تاریخ تولید:

آیا می دانید که لاستیکها نیز مانند بسیاری از فراورده های مصنوعی دیگر، تاریخ مصرف دارند؟ این تاریخ ۴ سال پس از تاریخ تولید آنهاست که معمولاً به صورت عددی ۴ رقمی بر روی لاستیک درج شده است. پیدا کردن تاریخ انقضای مصرف لاستیک، کاری بسیار آسان است. اگر به نوشته های درج شده در کنار لاستیک دقت کنید، عددی ۴ رقمی را خواهید دید که هفته و سال میلادی تولید آن را مشخص می سازد. در واقع لاستیک ۴ سال پس از این تاریخ، قابل استفاده نیست.

درصورتی که تاریخ مصرف لاستیک شما گذشته باشد، این احتمال که به دلیل ترکیدن ناگهانی آن باعث تصادف شده و یا حتی مرگ آور شود، بسیار زیاد است. تاریخ تولید می تواند هشداری برای ما باشد تا با بررسی آن، از پایان نیافتن مهلت مصرف لاستیک موتورسیکلت خویش مطمئن شویم.

نحوه خواندن اطلاعات روی لاستیک موتورسیکلت

انتخاب لاستیک مناسب برای موتورسیکلت همواره مورد توجه راکبان است. برای این منظور بهتر است تا با کدهایی که از طرف شرکت سازنده روی لاستیک درج می‌گردد آشنایی بیشتری داشت. در ادامه به ارائه توضیحاتی در این خصوص می‌پردازیم.

کدهای زیر را بهعنوانمثال در نظر داشته باشید:

180 / 50 R17 71 W

  • دو یا سه رقم اول عرض لاستیک را بر حسب میلی‌متر نشان می‌دهند (در اینجا ۱۸۰میلی‌متر است).
  • دو رقم بعدی نشان‌دهنده نسبت ارتفاع مقطع به عرض مقطع لاستیک (نسبت منظر) است (در اینجا ۵۰ است).
  • حرف انگلیسی بعد از این اعداد نشان‌دهنده ساختار لاستیک است که B ساختار بایاس، D ساختار قطری و R ساختار رادیال را نشان می‌دهند.
  • رقم بعد از حرف انگلیسی قطر لاستیک را بر حسب اینچ نشان می‌دهد (در اینجا ۱۷ است).
  • ارقام بعدی نمایانگر شاخص بار و میزان تحمل وزن بر حسب کیلوگرم هستند. که معمولاً در جدولی برابر آن‌ها مشخص شده است (در مثال مذکور ۷۱ درج شده است که طبق جدول شاخص بار، ۳۴۵ کیلوگرم وزن قابل تحمل آن در نظر گرفته می‌شود).
  • حرف انگلیسی پایانی نشانگر میزان سرعت مناسب برای حرکت با لاستیک موتورسیکلت است که بر حسب کیلومتر بر ساعت یا مایل بر ساعت در دفرچه توضیحات تولیدکننده درج می‌شود (در مثال فوق حرف W نشانگر سرعت استاندارد ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

منبع : ایمالز

دکمه بازگشت به بالا