داروخانه های تهران که واکسن گارداسیل عرضه می کنند

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از شایع ترین عفونت های ویروسی است که می تواند باعث بروز انواع مختلفی از سرطان ها به ویژه سرطان دهانه رحم در زنان شود. واکسن گارداسیل (Gardasil) که برای پیشگیری از عفونت با انواع HPV طراحی شده نقش حیاتی در کاهش میزان ابتلا به این بیماری ها دارد. در این مقاله به معرفی واکسن گارداسیل علائم و بیماری های ناشی از HPV روش های پیشگیری و همچنین داروخانه های تهران که این واکسن را عرضه می کنند می پردازیم.

اهمیت واکسن گارداسیل

گارداسیل واکسنی است که بدن را در برابر ۹ نوع از ویروس HPV محافظت می کند. این واکسن در برابر سرطان های دهانه رحم واژن مقعد و همچنین زگیل های تناسلی مؤثر است. مطالعات نشان داده اند که واکسیناسیون گسترده HPV می تواند میزان بروز سرطان های مرتبط با این ویروس را به شدت کاهش دهد​.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) چیست؟

HPV یکی از شایع ترین ویروس های منتقل شونده از طریق تماس جنسی است. این ویروس می تواند سال ها بدون علائم باقی بماند و در نهایت باعث ایجاد تغییرات سرطانی در سلول ها شود. HPV می تواند منجر به سرطان دهانه رحم مقعد دهان و حلق و حتی زگیل های تناسلی شود​.

علائم عفونت HPV

بسیاری از افراد مبتلا به HPV هیچ علامتی ندارند و در مواردی ویروس به طور خود به خود از بدن پاک می شود. اما در برخی افراد عفونت های طولانی مدت می تواند منجر به زگیل های تناسلی و تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم یا مقعد شود که بدون درمان می تواند به سرطان منجر شود.

روش های تشخیص HPV

تشخیص عفونت HPV از طریق آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش HPV DNA صورت می گیرد. این آزمایش ها به خصوص در زنان برای تشخیص زودهنگام تغییرات سلولی که ممکن است به سرطان دهانه رحم منجر شوند بسیار مفید است.

نوع آزمایش

شرح

موارد استفاده

پاپ اسمیر

تشخیص تغییرات سلولی

زنان ۲۱ سال به بالا

HPV DNA

تشخیص انواع ویروس

افراد با خطر بالا

درمان عفونت های HPV

درمان خاصی برای ویروس HPV وجود ندارد اما بیماری های ناشی از این ویروس مانند زگیل های تناسلی و سرطان ها می توانند درمان شوند. برای زگیل ها از روش هایی مانند کرایوتراپی (فریز کردن زگیل ها) یا استفاده از داروهای موضعی استفاده می شود. در موارد پیشرفته درمان های جراحی و شیمی درمانی ممکن است برای سرطان های ناشی از HPV ضروری باشد​.

اهمیت پیشگیری و واکسیناسیون

بهترین راه پیشگیری از عفونت HPV و سرطان های مرتبط با آن واکسیناسیون با گارداسیل است. این واکسن به خصوص برای نوجوانان و افراد جوان قبل از شروع فعالیت جنسی توصیه می شود. واکسن گارداسیل برای افراد بین ۹ تا ۴۵ سال تایید شده و می تواند در دو یا سه دوز تزریق شود. واکسیناسیون در سنین پایین تر (۹ تا ۱۴ سال) تنها به دو دوز نیاز دارد در حالی که افراد بزرگسال به سه دوز نیاز دارند​.

داروخانه های تهران که واکسن گارداسیل عرضه می کنند

در تهران چندین داروخانه معتبر وجود دارند که واکسن گارداسیل را عرضه می کنند. از جمله فروش واکسن گارداسیل در تهران در داروخانه ها می توان به داروخانه های بزرگ دانشگاهی و مراکز تخصصی زنان و زایمان اشاره کرد. با توجه به تقاضای زیاد برای این واکسن توصیه می شود قبل از مراجعه به این مراکز با داروخانه تماس گرفته و از موجودی واکسن اطمینان حاصل کنید.

راهکارهای خانگی برای پیشگیری

در کنار واکسیناسیون می توان از راهکارهای زیر برای کاهش خطر عفونت HPV استفاده کرد :

  • استفاده از کاندوم برای کاهش تماس جنسی با نواحی آلوده
  • حفظ یک سیستم ایمنی قوی از طریق رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم
  • انجام منظم آزمایش های پاپ اسمیر برای تشخیص زودهنگام تغییرات سلولی

نتیجه گیری

واکسن گارداسیل ابزاری موثر برای کاهش شیوع HPV و سرطان های مرتبط با آن است. دسترسی به این واکسن در داروخانه های تهران به خصوص در مراکز درمانی و دانشگاهی امکان پذیر است. به زنان و مردان توصیه می شود که واکسیناسیون HPV را جدی بگیرند تا از عوارض جدی این ویروس جلوگیری کنند.

پرسش و پاسخ

۱. آیا واکسن گارداسیل فقط برای زنان است؟

خیر این واکسن برای زنان و مردان توصیه می شود. مردان نیز ممکن است به سرطان های مرتبط با HPV مانند سرطان مقعد و زگیل تناسلی مبتلا شوند​(

۲. آیا بعد از شروع فعالیت جنسی هم می توان واکسن گارداسیل دریافت کرد؟

بله واکسیناسیون حتی بعد از شروع فعالیت جنسی می تواند مفید باشد اما بهتر است قبل از مواجهه با ویروس تزریق شود​(

۳. چند دوز واکسن گارداسیل نیاز است؟

برای افراد ۹ تا ۱۴ سال دو دوز واکسن کافی است. افراد ۱۵ تا ۴۵ سال باید سه دوز واکسن دریافت کنند​(

دکمه بازگشت به بالا