شکایت از خودروسازان چگونه است؟

دلایل شکایت از خودروسازان متعدد است، اما عدم تحویل خودرو در موعد مقرر و گران‌فروشی جزء آشکارترین دلایل شکایت از این صنعت است. با توجه به اختلاف شدید قیمت خودروی تولید کارخانه با بازار آزاد، کلیه تقاضا برای خرید خودروی داخلی به قیمت کارخانه است. در واقع زمینه شکایات مردمی از همین مسئله آغاز می‌شود. خریدار اقدام به خرید خودرو به قیمت کارخانه کرده و با توجه به قراردادی که بین مشتری و خودروساز بسته شده است.

How to complain about car manufacturers?

خودروساز باید در موعد قرارداد، خودروی خریداری‌شده را به مشتری تحویل دهد. حال اگر خودروساز به تعهد خود عمل نکند و خودرو را در موعد قانونی در اختیار خریدار قرار ندهد، بحث شکایت در این زمینه مطرح می‌شود. شهروندان می‌توانند شکایت از خودروسازان را به دلیل عدم تحویل به‌موقع خودرو و دلایل دیگر در مراجعی مانند وزارت صنعت، سازمان حمایت از مصرف‌کننده، سامانه‌های طراحی‌شده توسط وزارتخانه صنعت مانند سامانه 124 مطرح کنند. همچنین در مواقعی که بحث گران‌فروشی مطرح است، سازمان تعزیرات در این زمینه ورود می‌کند.

How to complain about car manufacturers?

تولید بدنه خودرو اصلی‌ترین دلایل شکایات از خودروسازان

اغلب شکایات مطرح‌شده از خودروسازان به دلیل بدعهدی‌های مسئولان مربوطه در تحویل خودرو یا عدم کیفیت و کارایی خودرو است که مشکلات فراوانی را برای مصرف‌کنندگان به وجود آورده است. همین امر باعث شده است تا خریداران دیگر به شرکت‌های خودروسازی اعتماد نکنند و کمتر کسی قصد خرید خودروی تولید داخل را داشته باشد.

با توجه به اینکه هرساله شکایات فراوانی علیه صنعت خودروسازی مطرح می‌شود، اما مدیران این مجموعه توجه خاصی به اعتراضات مطرح‌شده ندارند و خریداران ناچار به طرح شکایت از آنها می‌شوند. چنانچه مجموعه خودروسازی به اعتراضات مصرف‌کنندگان رسیدگی کنند و نقدهای به‌وجودآمده را در دستور کار خود قرار دهند، یقینا میزان شکایات کاهش می‌یابد و تأثیر بسزایی در کیفیت خودروهای تولیدی خواهد داشت. از دلایل اصلی شکایت از خودروسازان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کیفیت نامطلوب خودرو:

اگر به دلایل اصلی شکایت از خودروسازان توجه کنید، یقینا بحث نارضایتی از کیفیت خودروها به چشم می‌خورد. کیفیت نامطلوب خودروهای داخلی به دلیل به‌کارگیری قطعات نامناسب و غیراستاندارد در تولید خودرو است.

تحویل خودرو با تأخیر:

عدم تحویل به‌موقع خودرو یکی از موارد شناخته‌شده شکایت از خودروسازان است. زمانی که خریدار خودرویی را پیش‌خرید می‌کند و زمان تحویل نیز به طرفین تعیین می‌شود، شرکت به تعهد خود مبنی بر تحویل به‌موقع خودرو پایبند نیست و بعد از گذشت مدت طولانی از زمان تعیین‌شده خودرو را به خریداران تحویل می‌دهد.

عدم تطابق خودروی خریداری‌شده با خودروی تحویل داده‌شده:

گاهی اوقات شرکت خودروسازی، محصولی را به مشتری تحویل می‌دهد که با آنچه سفارش داده است، تفاوت می‌کند. برای‌ مثال، در زمان پیش‌خرید، مشتری اقدام به خرید خودروی پژو کرده است، اما موقع تحویل به او خودروی سمند داده می‌شود. البته وقوع این موضوع توسط خودروسازان بسیار نادر است، اما شاهد چنین تخلفاتی در این زمینه بوده‌ایم. برای ثبت شکابات خود توسط وکلای خوب میتوانید به سایت vakilazma مراحعه فرمایید.

افزایش قیمت خودرو:

افزایش قیمت خودرو در هنگام تحویل یکی دیگر از شکایات مطرح‌شده از خودروسازان است. به این گونه که خریدار با قیمت مشخص اقدام به خرید خودرو می‌کند، اما در زمان تحویل بنا بر دلایل مختلفی قیمت محصول تغییر می‌کند. در این حالت خریداران چاره‌ای جز پس‌گرفتن پول یا پذیرش افزایش قیمت ندارند. سایر دلایلی که می‌تواند به شکایت از خودروسازان منجر شود، عبارت‌اند از:

انعقاد قراردادهای یک‌طرفه و منافع‌جویانه از سوی شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو (قرارداد خرید و فروش خودرو توسط این شرکت‌ها به گونه‌ای منعقد می‌شود که تماما به نفع این شرکت باشد و خریدار در این بین متحمل ضرر و زیان فراوانی می‌شود). وجود نقص فنی در خودرو یخریداری‌شده بعد از تحویل که البته این مورد ناشی از کیفیت نامناسب قطعات به‌کار‌رفته است. عدم تحویل ابزار و وسایل ضروری خودرو مانند لاستیک زاپاس و… (برخی اوقات خودروی تحویل داده‌شده از قطعات ضروری برخوردار نیست که معمولا با درخواست مجدد خریدار این محصولات به وی داده می‌شود).

نحوه شکایت از خودروسازان

روش‌های مختلفی برای شکایت از خودروسازان وجود دارد که در صورت اعتراض می‌توان به مراجع صالح رجوع کرد. حال سؤال اساسی اینجاست که برای طرح شکایت علیه صنعت خودروسازی از چه راه‌هایی می‌توان اقدام کرد؟ در صورتی که قصد شکایت از مجموعه خودروسازی را دارید، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

شکایت از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت:

یکی از روش‌های متداول طرح شکایت علیه خودروسازان، از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت است. درواقع مطابق قانون، رسیدگی به شکایات مردمی درخصوص صنعت خودرو در صلاحیت این سازمان است. فرد شاکی باید به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده و شکایت خود را به ثبت برساند. البته رسیدگی به این‌گونه شکایات در سازمان مزبور کمی زمان‌بر است و پروسه مشخصی را طی می‌کند. سازمان صشکایت از خودروسازان در صدر شکایات مردمی قرار دارد که عوامل مختلفی باعث می‌شود تا شهروندان از این گروه شغلی شکایت کنند.

صنعت خودرو سازی در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها در وضعیت و جایگاه مناسبی قرار ندارد و خودروهای تولید داخل طبق اصول و استانداردهای جهانی تولید نمی‌شوند. این قضیه تقریبا برای شهروندان یک امر بدیهی است که کیفیت خودرو ایرانی در سطح مطلوبی قرار ندارد.

در طی چند سال اخیر، تحریم‌هایی که صنعت خودروسازی با آن مواجه شد، سبب تولید کیفیت محصولات نامناسب گردید و این صنعت با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد. البته نمی‌توان از تخلفات خودروسازان در این زمینه چشم پوشی کرد و در حال حاضر کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که از صنعت خودروسازی رضایت نداشته باشد.

شرکت‌های شناخته شده خودروسازی در ایران شامل ایران خودرو و سایپا است که از آغاز فعالیت رسمی آن‌ها در حوره خودرو سازی، چندین سال می‌گذرد.در واقع شکایت از خودروسازان مرتبط با شرکت ایران خودرو و سایپا است و عمده شکایات مردمی در ارتباط با این دو شرکت خودروسازی است.

از لحاظ کیفیت، تفاوت خاصی میان خودروهای تولید سایپا و ایران خودرو نمی‌کند و رضایت عمومی از سطح کیفی محصولات آن‌ها وجود ندارد.تخلفات حوزه خودروسازی در یکی دو سال اخیر کم نبوده است و از راه‌های مختلفی از مردم سوء استفاده کرده‌اند. همه این مسائل باعث شده است تا زمینه شکایت از خودروسازان افزایش پیدا کند.

دلایل شکایت از خودروسازان متعدد است اما عدم تحویل خودرو در موعد مقرر و گرانفروشی جزو آشکارترین دلایل شکایت از این صنعت می‌باشد.با توجه به اختلاف شدید قیمت خودرو تولید کارخانه با بازار آزاد، کلیه تقاضا برای خرید خودرو داخلی به قیمت کارخانه است. در واقع زمینه شکایات مردمی از همین مسئله آغاز می‌شود.

خریدار اقدام به خرید خودرو به قیمت کارخانه نموده است و با توجه به قراردادی که بین مشتری و خودروساز بسته شده است، خودروساز باید در موعد قرارداد، خودرو خریداری شده را به مشتری تحویل دهد. حال اگر خودروساز به تعهد خود عمل نکند و خودرو در موعد قانونی در اختیار خریدار قرار ندهد، بحث شکایت در این زمینه مطرح می‌شود.

شهروندان می‌توانند شکایت از خودروسازان به دلیل عدم تحویل به موقع خودرو و دلایل دیگر در مراجعی مانند وزارت صنعت، سازمان حمایت از مصرف‌کننده، سامانه‌های طراحی شده توسط وزارتخانه صنعت مانند سامانه 124 مطرح کنند. همچنین در مواقعی که بحث گران فروشی مطرح است، سازمان تعزیرات در این زمینه ورود می‌کند.

شرکت سایپا

سایپا یکی از شرکت‌های شناخته شده خودرو سازی در ایران می‌باشد. این شرکت فعالیت رسمی خود را از سال 1346 تحت عنوان تولید اتومبیل سیتروئن آغاز نمود و بر پایه مقررات شرکت‌های سهامی پایه ریزی شده است.

وانت آکا و سواری ژیان از جمله اولین محصولات تولیدی این شرکت بود که تولید آن‌ها بدون استفاده از تجهیزات مدرن صورت گرفت. تقریبا از سال 1353 به بعد تولیدات شرکت به واسطه استفاده از ابزارهای جدید و مکانیزه شدن برخی از بخش‌های تولیدی، روند صعودی یافت و بر تنوع محصولات شرکت نیز افزوده شد. به گونه‌ای که علاوه بر خودرو‌های مذکور، محصولات پیشرفته‌تر و با امکانات بیشتری نیز تولید شد.

در سال 1354 نام شرکت تغییر یافت و عبارت ” شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل” با نام اختصاری شکل گرفت. همچنین در سال 1358 شرکت سایپا تحت مالکیت دولت جمهوری اسلامی قرار گرفت و سرمایه آن نیز به بخش‌های مختلف انتقال گردید.

امروزه شرکت سایپا با در اختیار داشتن بیش از 90 شرکت خودرو‌ساز، قطعه ساز، تحقیقاتی، مالی و رفاهی به یک گروه خودرو‌سازی بزرگ با امکان تولید انواع مختلف خودروهای سواری و تجاری تبدیل شده به طوری که در عرصه جهانی به عنوان بیست و یکمین شرکت خودرو‌ساز بین‌المللی مطرح شده است.

شرکت ایران خودرو

علاوه بر شرکت سایپا، شرکت دیگری تحت عنوان ایران خودرو در زمینه تولید خودرو در داخل کشور فعالیت می‌کنند. نام این شرکت در گذشته ایران ناسیونال بوده است. تاسیس شرکت به سال 1341 باز می‌گردد.این شرکت به همراه شرکت سایپا، حجم قابل توجهی از انواع خودروهای ایرانی را تولید می‌کند و از طریق همکاری با شرکت‌های خارجی عملیات مربوط به مونتاژ خودرو را انجام می‌دهد.

مشکلات خودروسازان و شکایت از آن‌ها

همانطور که گفته شد، سطح رضایت عموم مردم از صنعت خودروسازی در کشور ما چندان مطلوب نیست و در طی چند سال اخیر شکایات زیادی از این صنعت شده است.نارضایتی خریداران صرفا به بحث کیفیت خودرو محدود نمی‌شود بلکه تخلفات در این حوزه بیشتر از آن چه که تصور شده می‌باشد. تحویل ندادن خودرو به مشتریان و یا تحویل خودرو معیوب سبب نارضایتی خریداران را فراهم کرده است.

مشکلات فنی خودروها بعد از خرید از دیگر مواردی است که موجبات نارضایتی خریداران را ایجاد کرده است. مصرف کنندگان از کیفیت خودرو و قیمت بالا آن‌ها ناراضی هستند و تمامی این عوامل باعث شکایت از خودروسازان طی چند سال اخیر شده است.بدعهدی‌های شرکت‌های خودرو سازی موجب سلب اعتماد مردم به این صنعت شده است و در عین حال پاسخگو نبودن مسئولان مربوطه، مشتریان به ناچار اقدام به شکایت از خودروسازان می‌کنند.

البته باید به این مورد توجه کرد که تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت خودرو سازی در سطح کیفی خودروهای تولیدی نقش موثری دارد و می‌توان تا حدود زیادی مشکلات ناشی از تولید خودرو را به عوامل تحریم واگذار کرد.در واقع تحریم‌های صورت گرفته باعث شده است قطعات کافی در اختیار تولیدکنندگان خودرو قرار نگیرد و در نتیجه محصولی بی‌کیفیت تولید شود.

در واقع نارضایتی مردم از صنعت خودرو سازی، در ارتباط با هر دو شرکت تولیدی خودرو یعنی سایپا و ایران خودرو است و نسبت به این مجموعه شکایاتی نیز مطرح می‌شود.از آن جهت که اغلب خودروهای خریداری شده از شرکت خودروسازی داخل به صورت پیش خرید است، آثار حقوقی مربوط به بیع کلی برای آن‌ها خواهد داشت.بنابراین به لحاظ قانونی اگر خودروسازان، محصولات خریداری شده را با وجود مشکل در اختیار مردم قرار دهند، شاکی می‌تواند درخواست تعویض خودرو سالم را بدهد.

در امورات حقوقی، کلمه وکالت، به قراردادی اشاره دارد که به واسطه‌ی آن فردی، فرد دیگری را برای انجام یک کار خاص نایب خود می‌کند. وکلای طلاق خوب نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به وکالت از یکی از طرفین دعاوی به امورات مربوط به طلاق می‌پردازد. به طور معمول خانواده‌ها از وکیل حقوقی فعال در زمینه طلاق برای انجام امورات خانوادگی خود مانند طلاق، نفقه، حضانت، مهریه و غیره کمک می‌گیرند. در حقیقت از آنجایی که یک وکیل دادگستری فعال در زمینه طلاق، دارای پروانه وکالت نیز است، در نتیجه می‌تواند به صورت تخصصی در دعاوی خانوادگی به نیابت از موکلشان در دادگاه حضور یافته و از حق موکلین خود دفاع کنند.

دکمه بازگشت به بالا