برای گرفتن پروانه ساختمان چه مدارکی لازم است؟
برای شروع فرآیند ساخت و ساز و یا بازسازی یک سازه، مالک یا پیمانکار باید پروانه یا جواز ساختمان که یک پرونده رسمی است را از شهرداری و وزارت راه و شهرسازی دریافت کند. اگر پیمانکار بدون داشتن پروانه ساختمان شروع به ساخت و ساز کند، روند ساخت با توجه به غیر قانونی بودن این کار متوقف خواهد شد. ساخت هر سازه قوانین خاص خود را دارد و هدف از گرفتن جواز ساختمان اطمینان از مطابقت شرایط و مشخصانت فنی ساخمان و همچنین هم راستا بودن با آییننامه و ظوابط شهرداری میباشد.
پروانه ساختمان باید حاوی چه اطلاعاتی باشد؟
اطلاعاتی که در پرئانه های ساختمانی موجود است بسته به نوع سازه مفاوت است اما کلیات آن به شرح زیر است:
- کروکی زمین محل احداث سازه
- تاریخ صدور پروانه ساختمانی
- شماره پلاک ملک ثبت شده
- مساحت کل زیر بنا
- تعداد طبقات و مشاعات
- نوع اسکلت بکار رفته در سازه
- مشخصات کامل متقاصی صدور پروانه ساخمانی
- مدت اعتبار پرونده و مهلتت شروع عملیات ساخت و ساز
- مشخصات مهنسان ناظر
برای دریافت پروانه ساختمان به چه اداره و ارگانی مراجعه کنیم؟
- شهری: صدور پروانه ساختمان در اکثر شهرها توسط شهرداری منطقه انجام میشود.
- روستایی: صدور پروانه ساختمانی در روستاها توسط بنیاد مسکن شهرستان یا دهیاری روستا انجام میشود.
1. تشکیل پرونده
اولین مرحله برای گرفتن پروانه ساختمان مراجعه مالک یا شخص دارنده وکالت از مالک به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک و ثبت درخواست جهت صدور پروانه ساختمان میباشد. برای ثبت درخواست مدارک زیر لازم است:
- تصویر و اصل سند مالکیت
- برگه تسویه حساب عوارض شهرداری(تمامی سالها)
- برگه تسویه حساب عوارض نوسازی
- تصویر و اصل کارت ملی و شناسنامه
متقاضی صدور جواز ساختمان باید با در دست داشن مدارک ذکر شده به دفاتر خدمات الکترونیک یا شهرداری مراجعه کرده و درخواست خود را رسما به ثبت برساند. توجه داشته باشید که برای گرفتن جواز کارهایی مانند تعویض مهندس، تغییر و توسعه بنا و نقشه، تغییر انواع پروانه ساختمان و … باید به دفاتر خدمات الکترونیک شهری مراجعه کنید.
2. بازدید محل احداث
پس از انجام مراحل صدور پروانه توسط مسئولان شهرداری، مسئولی فنی به محل احداث ملک رفته و مشخصاتی مانند عرض خیابان، ساختمانهای مجاور، ابعاد زمین و ملک و … را بازدید و بررسی میکند. بازدید ملک اطلاعاتی مثل تعداد طبقات را تعیین خواهد کرد.
3. بررسی کاربری و مسائل فنی ملک
برخی مراحل صدور پرونده ساختمان ممکن است در شهرهای مختلف متفاوت باشد. برای مثال در شهر تهران قوانین ساخت و ساز در هر نقطه از شهر متفاوت است و بصورت رسمی مشخص شده است که به آن طرح تفصیلی میگویند. این طرح به گونهای است که اگر ملک متقاضی در یکی از طرحهای شهرداری باشد، مسئولان باید آن را بررسی کنند تا مطمئن شوند بر اساس شرایط موجود مانند میزان تراکم و … ملک با دیگر پروژههای عمرانی در آن منطقه و خیابان تداخل نداشته باشد.
4. دستور نقشه
در این مرحله که بعد از بازدید محل احداث پروژه توسط مسئولین شهرداری انجام میشود، اطلاعاتی که بر اساس نوع پهنه عرضگذر و شرایط زمین و کاربری ملک به دست آمده است را بررسی میکنند و دستور نقشه را برای مالک ارسال میکنند. در دستور نقشه اطلاعاتی مانند: تعداد طبقات ساختمان، مساحت طبقات، اصلاحیههای شهرداری و متراژ سند تعیین میشود و پس از آن برای مهندس معمار فرستاده میشود.
5. طراحی نقشه ساختمان
طراحی نقشه یکی از پر اهمیتترین مراحل صدور پروانه ساختمان است که تاثیر بسیاری روی باقی موارد دارد. در این مرحله مهندس طراح نقشه باید از فضای در دسترس حداکثر استفاده را کند تا علاوه بر حفظ زیبایی بتواند ساختمانی بهینه طراحی کند. عوامل بسیاری در طراحی نقشه ساختمان موثرند که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- شرایط و ضوابط شهرداری
- اطلاعات تعیین شده در دستور نقشه
- ضوابط آتشنشانی
- ابعاد زمین و ساختمان
- کاربری ساختمان
- و…
توجه داشته باشید که نقشه طراحی شده ممکن است توسط شهرداری تایید نشود که در این صورت مالک و پیمانکار موظف هستند اصلاحیه شهرداری را اعمال کرده و منتظر تایید آن بمانند.
6. پرداخت کامل عوارض شهرداری
میزان عوارض شهرداری در هر منطقه متفاوت است و بر اساس متراژ، تعداد طبقات و تراکم سنجیده میشود. در این مرحله مالک باید عوارض شهرداری محاسبه شده که شامل عوارض تخرزیب و نوسازی میباشد را به اداره مالیات پرداخت کند تا باقی روند پرونده طی شود.
7. تهیه مدارک پیشنویس
در این مرحله شخص مالک به دفاتر خدمات شهری مراجعه میکند و درخواست تعیین ناظر ساختمان را ثبت میکند. پس از آن از دفتر خدمات با مالک تماس گرفته میشود و یک ناظر برای ساختمان تعیین میشود. توجه داشته باشید که بین مالک و ناظر باید قرارداد کتبی نوشته شود. سپس مالک ساختمان باید مدارک زیر را به دفار خدمات شهری تحویل دهد:
- نقشه برق، مکانیک و سازه
- برگ تعهد مالک به رعایت ظوابط، اصلاحیه و تاییدیه نما
- نقشه مکانیک و ساختمان
- برگ تعهد مشاور ژئوتکنیک
- تاییدیه خاک و مصالح
- برگ پرداخت عوارض شهرداری
- برگ سبز مهر شده (شامل رشتههای معماری، برق، سازه و مکانیک)
- تاییدیه 19 و 6
- تاییدیه زلزله
- قرارداد ناظر و مالک
همچنین توجه داشته باشید که شرایط برای متراژهای بالای 2000 متر متفاوت بوده و مالک در آنها ملزم به ارائه نقشه فاز 2 (ماده 33 نظام مهندسی در 4 رشته) میباشد و پروسه طولانیتر و زمانبرتری را طی خواهد کرد.
8. چاپ پروانه
چاپ پروانه آخرین مرحله از مراحل صدور پروانه ساختمان است شامل اخذ تاییدیههای نهایی است که پس از آنها پروانه ساختمان صادر خواهد شد. تاییدیههای باقی مانده عبارتند از:
- تاییدیه رئیس صدور پروانه
- تاییدیه طرح تفصیلی بر و کف
- تاییدیه شهری
- تاییدیه معاونت معماری و شهرداری
- تاییدیه شهردار
لازم به ذکر اس که تمامی این تاییدیهها بصورت سیستمی انجام خواهند شد.
مدت زمان اعتبار پروانه ساختمان چقدر است؟
زمان اعتبار جواز ساختمان از موارد مهمی است که بی توجهی به آن میتواند باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی شود. مدت اعتبار پروانه ساخمان از زمان صدور تا 2 سال بعد از آن میباشد و اگر مالک نتواند طی این زمان ساخت و ساز را تمام کند جریمه خواهد شد. مدت زمان لازم برای ساخت هر ساختمان بر اساس متراژ، تعداد طبقات، نوع کاربری و … تعیین میشود و برای هر ساختمان متفاوت است.
نکاتی در خصوص پروانه صادر شده ساختمان
- اگر مدت زمان عیین شده برای ساخت سازه به پایان برسد اما کار ساخت و ساز به اتمام نرسیده باشد، مالک باید یک مجوز جدید برای ساخت تهیه کند که با پرداخت 20 درصد از مقادیر پروانه، پروانه قبل به مدت 3 سال تمدید میشود.
- در صورت تغییر یا توسعه نقشه معماری ساختمان، مالک موظف است تقریبا مام مراحل صدور پروانه ساخمان را برای گرفتن جواز جدید دوباره انجام دهد.
- متراژ مجاز برای ساخت و ساز از مواردی است که بسیار اهمیت دارد و تخلف در آن ممکن است باعث خریب کل ساختمان شود.
کلام آخر
مالکان و پیمانکاران باید توجه داشته باشند که ترتیب انجام مراحل گفه شده بسیار مهم است و مدارک آن پیشنیاز یکدیگر هستند. برای بیشتر موارد شخص مالک باید حضور داشته باشد و اصل مدارک شناسایی، سند مالکیت و دیگر موارد ذکر شده را باید به همراه داشته باشد. همچنین توجه کنید که برای انجام هر نوع ساخت و ساز در سطح شهر ابتدا باید مجوز آن را از شهرداری منطقه دریافت کنند.
مراحل گرفتن پروانه ساخت ، به این صورت است که باید ضمن مراجعه حضوری به شهرداری و یا سامانه مربوطه ، درخواست صدور پروانه ساخت را به ثبت رسانده و مدارک لازم را نیز ، ارائه نمود . هزینه اخذ پروانه ساخت ، بسته به متراژ ، نوع کاربری ، تعداد طبقات و عوامل دیگر ، متفاوت بوده و برای استعلام پروانه ساخت یک ملک ، می توان به صورت حضوری ، به شهرداری مربوطه مراجعه نمود .
به نقل از: