اویگونلوک (uygunluk) در پروسه شهروندی ترکیه چیست؟
یکی از مهمترین مدارکی که برای اخذ شهروندی ترکیه به روش سرمایه گذاری ملکی به آن نیاز داریم، اویگونلوک بلگسی (Uygunluk Belgesi) است. اویگونلوک بلگسی یا گواهی انطباق فقط برای املاکی که ارزش آنها حداقل 400 هزار دلار است و برای اخذ تابعیت ترکیه خریداری شدهاند، صادر میشود.
این برگه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا تایید یا عدم تایید درخواست شهروندی شما به صدور این سند بستگی دارد. با توجه به اینکه اغلب متقاضیان پاسپورت ترکیه درباره این برگه اطلاعات کاملی ندارد، در مطلب پیش رو قصد داریم درباره اویگونلوک اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم. اگر قصد اخذ پاسپورت ترکیه از طریق سرمایه گذاری ملکی را دارید، پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
اویگونلوک بلگسی (Uygunluk Belgesi) چیست؟
اویگونلوک بلگسی، برگهای است که در آن میزان سرمایه گذاری برای خرید ملک در ترکیه، توسط دولت این کشور تایید میشود. این برگه از مدارک بسیار مهم و اجباری در اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک است. این برگه با بررسی مبلغ سند ملک و مطابقت آن با مبلغ وطن داشی (همان پاسپورت ترکیه)، بررسی مبلغ اکسپرتیز یا برگه کارشناسی ملک و همچنین مبلغ گواهی تبدیل ارز یا دوویز آلئیم بلگسی، فیشهای انتقال وجه، صحت معامله و کافی بودن مبلغ برای دریافت شهروندی را به تایید میرساند.
اویگونلوک بلگسی برای چه کسانی صادر میشود؟
گواهی انطباق یا اویگونلوک بلگسی توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک و کاداستر و وزارت محیط زیست و شهرسازی ترکیه و برای سرمایه گذاران خارجی که املاکی به ارزش حداقل 400 هزار دلار آمریکا یا معادل آن به ارز خارجی یا لیر ترکیه خریداری کردهاند، صادر میشود. مشروط بر اینکه در دفتر ثبت اسناد و املاک (Noter)، روی سند شرح گذاشته شده باشد.
شرح به معنای اخذ تعهد عدم فروش یا واگذاری به غیر ملک به مدت 3 سال است. به بیان سادهتر، پس از اینکه در دفتر اسناد رسمی فرآیند انتقال مالکیت انجام شد، روی سند ملک شما شرح گذاشته میشود و شما تا 3 سال حق فروش آن را نخواهید داشت. دریافت این تعهد فقط از افرادی انجام میشود که متقاضی اخذ شهروندی هستند و ملک آنها شرایط لازم برای ارائه این درخواست را دارد.
اهمیت اویگونلوک بلگسی در اعطای شهروندی ترکیه
اگر بخواهیم مروری کلی بر شرایط و نحوه اعطای شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری ملکی داشته باشیم، چند بند قانونی بسیار مهم در این خصوص وجود دارد:
- ارزش ملک خریداری شده باید حداقل 400.000 دلار باشد
- مبلغ روی سند ملک، مبلغ برگه کارشناسی ملک، مبلغ دوویز آلئیم بلگسی (یا همان گواهی خرید ارز) و وطن داشی همگی باید با هم برابر 400.000 دلار باشند
- فرد خارجی دیگری قبلا با سند این ملک پاسپورت نگرفته باشد
- مالک یا فروشنده این ملک باید یک شهروند ترک باشد و سند ملک حداقل 3 سال به نام این شخص بوده باشد
اگر ملک شما شرایط مورد نظر را داشته باشد، میتوانید برای درخواست پاسپورت ترکیه اقدام کنید. بنابراین در روز به نام زدن سند، سازمان ثبت اسناد و املاک ترکیه برگهای تحت عنوان اویگونلوک بلگسی برای شما صادر میکند که «تایید کند» این بندهای قانونی در ملکی که شما خریداری کردهاید رعایت شده و سند این ملک شرایط لازم برای ارائه درخواست شهروندی را دارد. اهمیت اویگونلوک بلگسی دقیقا در همین مرحله مشخص میشود!
تایید یا رد درخواستهای شهروندی، توسط ریاست مدیریت مهاجرت استانی و ریاست امور نفوس و شهروندی انجام میشود. اداره سند پس از گذاشتن شرح روی سند، اویگونلوک بلگسی را صادر و برای این ادارهها ارسال میکند. پس از بررسی برگه اویگونلوک توسط مدیریت استان، معمولاً اگر مدارک متقاضی مشکلی نداشته باشد، درخواست وی تایید میشود. اویگونلوک از این نظر اهمیت دارد که اگر برای ملک شما Uygunluk Belgesi صادر نشود، عملاً نمیتوانید شهروندی بگیرید.
فرآیند صدور اویگونلوک بلگسی چگونه است؟
روزی که برای به نام زن سند به اداره تاپو مراجعه میکنید، برای درخواست اویگونلوک باید اطلاعات زیر را در فرم مربوطه وارد کنید:
- ملیت متقاضی
- شماره پاسپورت
- نام و نام خانوادگی
- آدرس دقیق و کامل ملک خریداری شده
پس از نوشتن این اطلاعات باید تعهد عدم فروش بدهید. این تعهد همان شرح گذاشتن روی سند و ممنوعیت فروش ملک تا 3 سال است. پس از دریافت تعهد عدم فروش ملک، اسناد معامله توسط سازمان ثبت اسناد و املاک به مرجع صادر کننده اویگونلوک ارسال میشود.
مدارک مورد نیاز برای این مرحله عبارتند از:
- سند یا قرارداد نوتری ملک خریداری شده
- رسید پرداخت مبلغ ملک
- ترجمه پاسپورت
- کپی اصل شناسنامه
- وکالتنامه و کپی کارت وکالت
پس از تکمیل، این مدارک برای اداره کل ثبت اسناد و املاک و کاداستر ارسال میشود. در این مرحله بررسی میشود که آیا این ملک مطابق با آیین نامه اجرای تابعیت ترکیه است و ویژگیهای لازم را دارد یا خیر. اداره ثبت اسناد و املاک منطقه در صورت مشاهده نقص در مدارک یا درخواست، مراتب را به متقاضی اعلام میکند و به متقاضی مهلت میدهد تا نواقص را برطرف کند.
پس از رفع نقص، پرونده مجدداً برای بررسی به اداره ثبت اسناد و املاک منطقه ارسال میشود. در صورتی که درخواست این بار دارای شرایط لازم باشد، اداره ثبت اسناد و املاک منطقهای اویگونلوک بلگسی را صادر میکند. پس از دریافت اویگونلوک بلگسی توسط اداره سند، درخواست شهروندی به ریاست مدیریت مهاجرت استانی و سپس به ریاست امور نفوس و شهروندی استان ارسال میشود تا پرونده متقاضی بررسی و نتیجه نهایی اعلام شود.
چه مدت طول میکشد تا اویگونلوک بلگسی صادر شود؟
اویگونلوک بلگسی دارای یک شماره پیگیری است که با استفاده از آن میتوان پیگیری کرد که آیا درخواست شما توسط ریاست مدیریت مهاجرت استانی و ریاست امور نفوس و شهروندی استان تایید شده است یا خیر. در حالت عادی نتیجه درخواستها طی حداکثر 2 ماه اعلام میشود.
البته طی چند سال اخیر که تعداد درخواستها برای شهرهای بزرگی مانند استانبول، آنکارا و ازمیر افزایش پیدا کرده، حجم کاری مدیریت استانها بیشتر شده است و اعلام نتیجه درخواستها بیشتر از این مدت و گاهی تا 3 ماه طول میکشد. ولی در شهرهای کوچک، با توجه به اینکه درخواستها کمتر است، نتیجه درخواست متقاضیان زودتر اعلام میشود.
جمع بندی
فرآیند اخذ شهروندی ترکیه طی چند سال اخیر با دقت و توجه ریزبینانهای توسط اداره مهارت این کشور بررسی میشود. از این رو وجود ایراد در یکی از اسناد نشان دهنده ارزش معامله یا وجود مشکل در سند ملک، میتواند پروسه شهروندی را دچار اختلال کند یا به تأخیر بیندازد. برای اینکه در روند درخواست خود با مشکلی مواجه نشوید، پیشنهاد میکنیم کلیه مراحل سرمایهگذاری خود را همراه با مجموعههای معتبر و زبدهای ماند هوم ترکی انجام دهید.
هلدینگ هوم ترکی با بیش از 10 سال سابقه درخشان در انجام امور خرید و فروش املاک و مستغلات در ترکیه و استانبول و دریافت شهروندی ترکیه، بهترین املاک را به شما معرفی میکند و در تمامی مراحل دریافت پاسپورت ترکیه همراه شما خواهد بود. برای ارتباط با کارشناسان این مجموعه فقط کافی است به نشانی hometurkie.com مراجعه کنید.