فرهنگ و هنر

کرونا می‌تواند در شعر تأثیر بگذارد

کریم رجب زاده ، که معتقد است وقایع بر شعر تأثیر می گذارد ، می گوید که همه وقایع از جمله تاج ویروس می توانند بر شعر ما تأثیر بگذارند.

این شاعر در مصاحبه با تیتر اول ، درباره وضعیت شعر در یک سال گذشته و تأثیر وقایع اجتماعی بر روی آن صحبت کرد: ما باید بپذیریم که شعر اساساً تحت تأثیر وقایع نیست ، همانطور که ما به بررسی اثرات وقایع تاریخی بر شعر می پردازیم. شعر خاقانی درباره تعظیم کسرا است. البته یکی از ویژگی های بارز شعر حوادثی است که در زمان شاعر اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: “در سال 1998 و قبل از آن حوادثی مانند آتش سوزی ساختمان پلاسکو ، کشتی سانچی و غیره داشتیم. اخیراً ما یک مزاحمی به نام ویروس کرونا داشتیم که با آن سر و کار داریم و همه آن.” این می تواند در شعر ما تأثیر بگذارد و همه ما به عنوان انسان تحت تأثیر این مشکلات قرار می گیریم و می تواند به ما آسیب برساند. شاعر نسبت به سایر افراد حساس تر است و شاخه های وی واضح تر است و او از منظر شعر به این وقایع نگاه می کند.

رجب زاده با تمجید از تأثیر وقایع در شعر در سال 1998 گفت: “اگر جنبه های شعار هر شعر را مطرح کنیم ، این رویدادها تأثیر مثبتی بر شعر داشته اند.”

این شاعر افزود: این تأثیر به ویژه در وضعیتی که امروز داریم مثبت است. این روزها می بینیم که شعر سعدی زبان کسانی است که به همان زبان ما حرف نمی زنند. به نظر من شعر امروز ما در این جهت حرکت می کند ، گرچه فراموش نمی کنیم که بعضی از شاعران ما هنوز بیشتر به “هنر به خاطر هنر” اعتماد می کنند که ممکن است هیچ ارتباطی با ما نداشته باشد ، ما یک بار “هنر برای مردم” داشتیم اگر هنرمندان متعهد به خود عمل کنند ، “هنر به خاطر هنر” بودند. آنها اعتقاد نداشتند. اگر بپذيريم که شعر به خودي خود زيبايي است ، طبعاً شعر مي تواند در انسان مؤثر باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که درباره وضعیت شعر انتقادی چیست ، گفت: من در برخی از محافل نقد شرکت کرده ام و در هر صورت ، نقد چهره به چهره بی فایده است ، اما باید شرایط را رعایت کرد. اول ، منتقد باید از نقد آگاهی داشته باشد. بنابراین ، به عنوان مثال ، اگر خودم را شاعر می دانم ، نظر من متفاوت از دیدگاه دیگری است ، اما این نباید باعث شود من از دیدگاه دیگران سوء تفاهم کنم. در حقیقت ، انتقاد یک علم و رابطه بین مخاطب ، خالق اثر و منتقد است.

رجب زاده گفت: علاوه بر دیدن جنبه های مثبت هنر ، منتقد باید جنبه های منفی آن را نیز ببیند. وی گفت: منتقد باید آنقدر کار را باز کند که چیزهای پنهانی که برای مخاطب نامشهود باشد به او داده شود. کشیدن شمشیر و دوستی مبتنی بر منافع خودمان درست نیست ، اما این هنوز در جامعه ما صادق است.

این شاعر همچنین به کسانی که مایل به بازجویی از دیگر شاعران از طریق انتقاد با دارایی های کوچک خود هستند ، گفت: نقد باید تأثیر مثبتی بر خالق اثر داشته باشد و منتقد برای اینکه صاحب اثر و مخاطب باشد باید به کار توجه کند. به جای اینکه یک شاعر را نابود کنیم ، باید راه را به او نشان دهیم. منتقد باید به عنوان یک معلم روحیه داشته باشد و انتقاد او باید شاعر را تبلیغ کند نه اینکه او را نابود کند.

کریم رجب زاده همچنین درباره مشغله خود با روزهای کرونا گفت: “من همیشه نگران خواندن هستم. زمان به گونه ای است که ما باید در خانه بنشینیم ، به همین دلیل به خواندن کتاب های مختلف کمک می کنم و اگر شعری در درون من شکل بگیرد ، من آن را می نویسم و ​​سپس آن را بررسی می کنم .اما این روزها بعضی از وقت من صرف خواندن کتاب های حافظ می شود ، زیرا بعضی اوقات منابع اختلافاتی دارند ، بنابراین من آنها را می خوانم تا ببینم کدام آیه به یاد ماندنی تر و ترجیح داده تر است. با وجود اختلافات مختلف ، این روزها سرگرمی من است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا