سلامت و تندرستی

چرا نوشیدن چای پر رنگ مضر است؟

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه با اشاره به کافئین موجود در چای تاکید کرد: افراد مبتلا به مشکلات قلبی، زخم معده و سنگ کلیه و زنان باردار از نوشیدن چای پررنگ خودداری کنند.

به گزارش تیتر اول، دکتر سمیرا ربیعی با اشاره به اینکه چای حاوی مقدار زیادی کافئین است گفت: کافئین یک ماده شیمیایی خوراکی است که به دو صورت طبیعی و مصنوعی یافت می شود و هر چه چای غلیظتر باشد کافئین بیشتری مصرف می شود.

به گفته وی، شکل طبیعی کافئین در بسیاری از گیاهان از جمله قهوه، دانه های کاکائو و برگ چای و شکل مصنوعی آن در نوشابه های انرژی زا و نوشابه ها یافت می شود.

این استادیار با اشاره به تاثیرات کافئین بر بدن تصریح کرد: کافئین ادرار آور است. بنابراین نوشیدن چای پررنگ باعث از دست دادن آب بدن و ایجاد یبوست می شود.

وی با بیان اینکه کافئین باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود، خاطرنشان کرد: نوشیدن چای پررنگ باعث سوزش در ناحیه قفسه سینه و قلب می شود.

این دکترای تخصصی در علوم تغذیه پیشنهاد کرد که کافئین با جذب آهن از غذا تداخل دارد و پیشنهاد کرد که هر چه چای مصرف شده قوی تر باشد، شدت این تداخل بیشتر می شود. افرادی که از کم خونی فقر آهن رنج می برند باید نوشیدن چای پررنگ را متوقف کنند یا حداقل یک ساعت قبل یا بعد از خوردن منابع آهن صبر کنند.

وی با اشاره به اینکه کافئین سطح هوشیاری را افزایش می دهد، گفت: شاید این عملکرد کافئین مطلوب به نظر برسد، اما در واقع نوشیدن چای پررنگ در شب به خصوص در اواخر شب باعث بی قراری و بی خوابی می شود و در درازمدت باعث ایجاد بی خوابی می شود. همچنین سطح اضطراب را افزایش می دهد.

بر اساس بیانیه دانشکده تغذیه کشور و انستیتوی تغذیه و صنایع غذایی، وی در پایان تاکید کرد: افراد مبتلا به مشکلات قلبی، زنان باردار، مبتلایان به رفلاکس (سوزش معده، سوزش سر دل) و زخم معده. و افراد مبتلا به سنگ کلیه باید از نوشیدن خودداری کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا