جامعه

وداع با اسناد عادی و پایان فروش یک ملک به چند نفر

تیتر اول/سمنان مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان از بلااثر بودن و غیرقانونی بودن تمامی معاملات با اسناد عادی از سوم تیرماه جاری خبر داد و گفت: رسانه‌ها وظیفه دارند عموم مردم را نسبت به اجرای این قانون آگاه کنند.

سیدمهدی میرنظامی ۱۰ تیرماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، معاملات در بستر امنی انجام و با جعل، تصرف و تعدی و… برخورد خواهد شد.

عضو شورای قضایی استان اضافه کرد: اصلی ‌ترین و مهمترین هدف ما از قانون «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول»، سلب اعتبار از اسناد عادی در زمینه معاملات اموال غیرمنقول، حل ریشه‌ای بسیاری از دعاوی و کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی است.

وی با بیان اینکه به زودی سامانه‌ای برای ثبت اسناد راه اندازی می‌شود، افزود: مردم موظف هستند طی یک سال کلیه اسناد عادی‌شان را در آن ثبت کنند.

پایان فروش یک ملک به چند نفر
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان با بیان اینکه اجرای این قانون‌، فروش یک ملک به چندین نفر را پایان می‌دهد، ادامه داد: مقابله با زمین‌خواری، پیشگیری از تعدی و تصرف اراضی ملی و دولتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و مهمتر از همه کاهش قابل توجه ورودی پرونده به محاکم قضایی و… از مزیت‌های این قانون است.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه کاتب در هفته قوه قضاییه گفت: مردم بدون مراجعه حضوری از طریق این سامانه می‌توانند با استفاده از درگاه اینترنتی از خدمات این سامانه بهره‌مند شوند.

میرنظامی با بیان اینکه این سامانه به ارتقاء سلامت اداری و تسریع در امور کمک می‌کند، گفت: در قالب این سامانه بیش از ۱۰۰ فرآیند ثبتی را می‌توان به صورت غیرحضوری انجام داد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان با اشاره به توفیقات این اداره کل در صدور اسناد تک برگی و کاداستر گفت: تاکنون برای بیش از ۹۹.۵درصد اراضی ملی استان سمنان سند کاداستر صادر شده و سمنان از موفق‌ترین استان‌های کشور در اجرایی شدن این قانون است.

وی همچنین از صدور اسناد تک برگی برای ۱۰۰درصد شرکت‌ها در شهرک صنعتی و پارک علم و فناوری و اراضی نیروهای مسلح در این استان خبر داد و اظهار کرد: با تلاش همکاران ما در ثبت اسناد طی چند سال اخیر گام‌های بلندی در این بخش برداشته شده است.

وداع با اسناد عادی و پایان فروش یک ملک به چند نفر

این عضو شورای قضایی استان ادامه داد: همچنین طی یک سال اخیر و از تیرماه سال قبل تا تیرماه امسال ۱۲۳ سند برای رقبات و موقوفات سطح استان صادر شده است.

حدنگاری ۸۵ درصد اراضی کشاورزی در استان
میرنظامی همچنین از صدور سند کاداستر برای ۸۵ درصد اراضی کشاورزی استان سمنان خبر داد و افزود: تاکنون ۱۴۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سطح استان حدنگاری و برای آنها سند سندتک برگی صادر شده است.

وی از وجود ۱۷۲ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان‌های مختلف استان خبر داد و اضافه کرد: تاکنون برای بیش از ۱۴۷ هزار هکتار از این بیش از ۱۷۲ هزار هکتار سند صادر شده است.

وی با بیان اینکه صدور سند برای اراضی کشاورزی رایگان است و هیچ هزینه‌ای ندارد از عموم کشاورزان استان خواست هر چه سریع‌تر برای حدنگاری اراضی خود و دریافت سند رسمی اقدام کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک سمنان با بیان اینکه صدور سند هیچ ربطی به دریافت مالیات و مواردی از این دست ندارد، گفت: رسانه ها باید فرهنگسازی کنند تا مردم برای دریافت سند اقدام کنند. هدف اصلی ما از حدنگاری و صدور اسناد، کاهش دعاوی و ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی است.

ثبت بیش از ۳۰۰۰ ازدواج در یک سال!

وی همچنین از ثبت سه‌هزار و ۱۲۰ مورد ازدواج طی یک سال اخیر در این استان خبر داد و تصریح کرد: این میزان ازدواج از تیرماه سال قبل تا تیرماه جاری در ۱۲۲ دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق استان صورت گرفته است.
میرنظامی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با تعداد وقایع طلاق در استان از ارائه آمار در این خصوص پرهیز کرد و گفت: آمارهای مربوط به این بخش چندان مطلوب نیست.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان در پاسخ به پرسش تیتر اول در خصوص زمان رونمایی از سامانه مربوط به ثبت اسناد و الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول گفت: براساس قانون یک سال فرصت برای راه اندازی این سامانه وجود دارد اما با توجه به اجرای قانون از تیرماه جاری احتمالا به زودی و در اسرع وقت این سامانه نیز طراحی و راه‌اندازی خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در ارتباط با افزایش دفترخانه‌ها در کشور و استان گفت: تعداد این دفاتر در استان حدودا دو برابر شده و بدون تردید این افزایش در اقتصاد آنها تاثیرگذار بوده است.
میرنظامی از برنامه‌های آموزشی متعدد برای فعالان این بخش از سوی اداره کل ثبت اسناد استان خبر داد و افزود: اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در این بخش می‌تواند به بهبود شرایط و ارتقاء سلامت جامعه کمک کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا