بهترین های کسب و کارعمومی

نکاتی برای بهبود کیفیت دوخت پیراهن مردانه

پیراهن مردانه یکی از مهم‌ترین اجزای تیپ رسمی برای آقایان است. اگر پیراهنی که انتخاب می‌کنید، باکیفیت، خوش فرم و زیبا باشد و استایل مناسبی داشته باشد شما یکی از مهم‌ترین گام‌ها را برای شیک پوش شدن برداشته اید. اما چطور می‌توان یک پیراهن مردانه شیک و مناسب انتخاب کرد؟ یک پیراهن شیک و باکیفیت چه تفاوتی با یک پیراهن بی‌کیفیت دارد؟ در این مقاله از بپوش‌رو همه نکاتی را که باید در انتخاب پیراهن مردانه رسمی به آن توجه داشته باشید برای شما بیان خواهیم کرد، با توجه به این نکات است که شما می‌توانید بهترین، باکیفیت‌ترین و برازنده‌ترین پیراهن مردانه را برای خودتان انتخاب کنید.

1- احساسی که پوشیدن پیراهن در شما به وجود می‌آورد

ارزش یک لباس تنها به قیمت آن بستگی ندارد بلکه متغیرهای دیگری هم در این امر دخیل هستند. ارزش لباس بر اساس فرمول زیر به دست می‌آید:

طبق این فرمول، ارزش یک لباس برابر است با تعداد دفعاتی که می‌توانید آن را (تا فرسوده شدن یا غیرقابل استفاده شدن) بپوشید ضربدر احساسی که پوشیدن آن به شما می‌دهد تقسیم بر قیمتی که برای خرید آن پرداخته‌اید. به طور مثال اگر قیمت یک پیراهن 50 هزار تومان باشد و پوشیدن آن احساس چندان جالبی به شما ندهد (امتیاز دو از ده) و فقط پنج بار بتوانید آن را بپوشید ارزش آن برابر خواهد بود با 5*2/ 50 یعنی 0.2. اما اگر قیمت پیراهنی 200 هزار تومان باشد، پوشیدن آن احساسی عالی به شما بدهد (امتیاز ده از ده) و دویست بار بتوان آن را پوشید ارزش آن برابر با 200*10/200 خواهد بود یعنی 10. پس این پیراهن اگرچه چهار برابر گران‌تر از پیراهن اول است اما 50 برابر از آن باارزش‌تر است و قطعا ارزش هزینه کردن را دارد.

2- اندازه بودن یقه پیراهن

اندازه بودن یک لباس یکی از شرایط اساسی و مهم برای شیک بودن و زیبایی آن است. یک لباس هرچقدر هم که گران و زیبا باشد اگر اندازه تن شما نباشد شما در آن احساس راحتی نخواهید داشت و به دفعات کمتری آن را خواهید پوشید بنابراین طبق فرمولی که بیان شد ارزش آن نیز پایین خواهد آمد. پس در انتخاب پیراهن مردانه نیز قبل از هرچیزی به اندازه بودن آن توجه کنید. این اندازه بودن از جهات مختلفی مطرح است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، اندازه بودن یقه است.

یقه پیراهن مردانه قابی برای سر و صورت شما به وجود می‌آورد و اگر تنگ یا گشاد باشد استایل شما را نامرتب و ناهماهنگ نشان خواهد داد. یقه پیراهن مردانه باید در حدی گشاد باشد که بتوان دو انگشت را زیر آن فرو برد نه بیشتر و نه کمتر. اگر یقه از این مقدار تنگ‌تر باشد به پوست گردن ساییده شده و شما را آزار خواهد داد، اگر هم گشادتر از این مقدار باشد درست سرجای خود نخواهد ایستاد  و بقیه لباس‌ها از جمله کت نیز ترکیب مناسبی با آن به وجود نخواهند آورد.

3- کوتاه یا بلند نبودن آستین‌ها

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در اندازه بودن پیراهن مردانه، طول آستین آن است. لبه سر آستین پیراهن مردانه باید تا انتهای استخوان مچ دست برسد و کوتاه‌تر یا بلندتر نباشد. پس برای انتخاب پیراهن مردانه حتما به بلندی آستین آن دقت کنید، اگر قد آستین برای شما کوتاه است آن را نخرید، اگر کل پیراهن اندازه شما است اما آستین‌های آن کمی بلند است می‌توانید آن را به خیاط بدهید تا قد آستین را کمی کوتاه کند.

4- اندازه بودن سرآستین‌ها

یکی دیگر از مواردی که در پیراهن مردانه بسیار به چشم می‌آید اندازه بودن سرآستین‌های آن است. سرآستین‌ها باید طوری باشند که موقع پوشیدن کت، یک الی دو سانتیمتر از آن از زیر کت بیرون بیاید. میزان گشادی سرآستین هم باید در حدی باشد که بدون باز کردن دکمه‌های سرآستین نتوانید پیراهن خود را از تن خارج کنید، آن قدر هم تنگ نباشد که به مچ دست شما فشار وارد کند.

5- اندازه بودن آستین‌ها

حلقه آستین به قسمتی از پیراهن گفته می‌شود که سرشانه و زیر بغل را شامل می‌شود و جزو مهم‌ترین قسمت‌ها در لباس‌های مربوط به بالاتنه است. حتما پیراهنی انتخاب کنید که حلقه آستین آن کاملا اندازه باشد چون هیچ خیاطی نمی‌تواند این قسمت را برای شما اندازه کند. اگر حلقه آستین پیراهن، تنگ باشد حرکت بازوها را محدود می‌کند و اگر گشاد باشد سرشانه‌ها در جای مناسبی قرار نخواهند گرفت و زیربغل لباس آویزان خواهد شد. آستین‌های پیراهن هم نباید تنگ یا گشاد باشد پس اگر بازوهای لاغری دارید به دنبال پیراهنی باشید که آستین‌های آن جمع و جورتر است و اگر بازوهای شما چاق یا عضلانی است حتما به راحتی و گشادی آستین‌های پیراهن خود توجه کنید.

6- اندازه بودن تنه و سینه پیراهن

وقتی پیراهن خود را به تن دارید باید به راحتی بتوانید نفس بکشید بدون آن که دکمه‌های آن از هم باز شوند. اگر وقتی پیراهنی را به تن دارید فاصله بین دکمه‌های آن از هم باز می‌شود این پیراهن اندازه شما نیست. اما اگر پیراهن شما در قسمت سینه و شکم گشاد باشد می‌توانید پیراهن را به خیاط بدهید تا آن را کمی تنگ‌تر و اندازه کند. اگر شکم بزرگ و برجسته‌ای دارید بهتر است به این مورد هم توجه کنید و پیراهنی اندازه خودتان تهیه کنید.

7- بلند یا کوتاه نبودن پیراهن

اگر وقتی که بازوهای خود را بالا می‌برید پیراهن مردانه شما از زیر شلوار خارج می‌شود این پیراهن برای شما کوتاه است. طول تنه در افراد مختلف متفاوت است و به همین دلیل انتخاب پیراهنی که خیلی کوتاه یا خیلی بلند نباشد کار ساده‌ای نیست. اگر پیراهن شما قرار نیست زیر شلوار برود می‌تواند تا 5 سانتی متر زیر خط کمر برسد. اما اگر قرار است آن را داخل شلوار قرار دهید این مقدار باید به 8 تا 10 سانتی‌متر برسد.

8- جنس پارچه پیراهن

پنبه یا همان نخ پراستفاده‌ترین الیاف در تهیه پیراهن مردانه است چون دوام زیادی دارد و راحت و خنک است. البته پیراهن‌های زیبا و باکیفیتی هم وجود دارند که از کتان، پشم، ابریشم و حتی الیاف مصنوعی تهیه می‌شوند اما در نهایت، اکثریت قریب به اتفاق پیراهن‌های مردانه رسمی، باکیفیت و البته گران قیمت از جنس پنبه خالص هستند و گاهی الیاف مصنوعی برای افزایش دوام و جلوگیری از چروک شدن، به پنبه اضافه می‌شود.

9- طرح پارچه پیراهن

اگر می‌خواهید پیراهن طرح‌داری را برای خودتان انتخاب کنید برای اطمینان از کیفیت، به محل دوخت‌ها مثل سرشانه و … نگاه کنید، اگر طرح پارچه در محل دوخت، یکدست و منظم به نظر برسد (به جز قسمت‌هایی که زاویه دار و اریب هستند) آن پیراهن کیفیت دوخت بالایی دارد چون برای طراحی و دوخت آن زمان و هزینه زیادی صرف شده است. پس اگر یک تولید کننده به نظم و هماهنگی طرح پارچه دقت کرده باشد به کیفیت پارچه و دیگر موارد نیز دقت کرده است و شما می‌توانید از کیفیت کلی پیراهن مطمئن باشید.

10- کیفیت دوخت پیراهن

اولین نشانه برای تشخیص کیفیت دوخت پیراهن، تعداد بخیه در واحد طول آن است. برای این مورد به یقه پیراهن توجه کنید، اگر دوخت‌ها یکدست و منظم بوده و در هر سانتی‌متر شش بخیه وجود داشته باشد آن پیراهن کیفیت دوخت بالایی دارد. چهار یا پنج بخیه هم عدد قابل قبولی است اما کمتر از این مقدار، دوام و ماندگاری پیراهن را به شدت کاهش خواهد داد. هرچه تعداد بخیه‌ها در واحد طول کمتر باشد نشانه این است که چرخ خیاطی با سرعت بالاتری از این قسمت عبور کرده است و برای تولید کننده، کمیت مهم‌تر از کیفیت بوده است.

11- نوع دکمه‌های پیراهن مردانه

12- جیب‌های پیراهن مردانه

پیراهن‌های مردانه می‌توانند بدون جیب باشند یا این که یک یا دو جیب در قسمت جلو داشته باشند. پیراهن‌های بدون جیب، ساده‌تر و شیک‌تر هستند اما اگر شما پیراهن‌های جیب‌دار را ترجیح می‌دهید بهتر است به کیفیت دوخت (تعداد بخیه‌ها) و الگوی جیب (متقارن بودن و هماهنگی با طرح پارچه) آن‌ها توجه کنید.

13- لوگوهای دوخته شده روی پیراهن

آیا تصور می‌کنید لوگوهای گلدوزی شده روی پیراهن مردانه نشانه کیفیت آن هستند؟ باید بگوییم که تصور شما اشتباه است. این دوخت‌ها هیچ ارتباطی با کیفیت پیراهن ندارند و صرفا برای منظم کردن محصولات تولید شده به کار می‌روند. اگر به این مورد علاقه دارید می‌توانید سراغ پیراهن‌های گلدوزی شده بروید اما توجه داشته باشید که این لوگو و گلدوزی نشانه کیفیت بالای پیراهن شما نخواهد بود.

14- کاربرد پیراهن مردانه

نکته مهم دیگر در مورد پیراهن‌های مردانه، کاربرد آن است و شما باید در این مورد به دنبال هماهنگی‌ها باشید. به طور مثال اگر فرم یقه پیراهن شما، کژوال و روزمره باشد مثلا در گوشه‌های یقه، دکمه دوخته شده باشد باید سرآستین های آن نیز حالت روزمره داشته باشد مثلا به جای سوراخ برای دکمه سرآستین، دکمه و جادکمه معمولی داشته باشد. اگر در این مورد با تضاد مواجه شدید پیراهن انتخابی شما کیفیت مناسبی ندارد و طراح آن ایده درستی از چیزی که طراحی کرده نداشته است.

15- فرم یقه پیراهن

پیراهن مردانه باکیفیت و سطح بالا در قسمت زیر یقه، فضایی دارد که می‌توان آهار و استند یقه را در آن قرار داد همچنین ممکن است آهار یقه به آن متصل و دوخته شده باشد.

16- دکمه بالای سرآستین

اگر به آستین‌های پیراهن خود دقت کنید می‌بینید که در قسمت بالای سرآستین‌ها شکافی وجود دارد و حتی وقتی دکمه سرآستین بسته می‌شود این شکاف باز می‌ماند. پیراهن‌های رسمی شیک و باکیفیت در این قسمت هم دارای دکمه هستند و با بستن این دکمه، شکاف بالای سرآستین نیز بسته می‌شود. به این دکمه به خصوص، دکدر سال ۱۸۷۱ شرکت برون و دیویس () اولین نوع پیراهن را که قسمت سینه آن با دکمه بسته می‌شد، به ثبت رساند. تا پیش از آن مردم را از سر به تن می‌کردند و پیراهن به یکی از لباس‌های محبوب آقایان تبدیل شد.

تا قرن هجدهم پیراهن به عنوان زیرپوش استفاده می‌شود و تنها یقه آن قابل مشاهده بود. تا اواخر قرن نوزدهم پیراهن سفید مظهر ادب بود. فقط ثروتمندان پیراهن خود را چندین بار برای شستشو می‌دادند. با توجه به اینکه انجام بسیاری از کارها به تمیزی پیراهن صدمه می‌زد، فقط شخصیت‌های خاصی مثل اشراف و ثروتمندان می‌توانستند آن را بپوشند.

به‌طور سنتی پیراهن البسه ای است. هرچند زنان در بسیاری از موارد در گذشته بلوز می‌پوشیده‌اند. در هر حال در اواسط قرن هجدهم میلادی کم‌کم به لباسی مناسب زنان نیز تبدیل شدند تا آنکه امروزه لباسی شناخته می‌شوند که هر دو جنسیت آن را می‌پوشند.

پیراهن مردانه یکی مهم‌ترین لباس‌های است که در استایل رسمی و نیمه رسمی نقش مهمی را ایفا می‌کند بنابراین هر مرد شیکپوشی باید اصول اولیه‌ای را درباره پیراهن مردانه و ویژگی‌ها خاص آن بداند تا بتواند بهترین پیراهن رسمی یا غیر رسمی را برای خود انتخاب کند. پیراهن مردانه قبل از هر چیزی باید کاملا اندازه شما باشد، پس عوامل دیگری مثل استایل یقه، سردست، پشت و … در انتخاب شما تاثیرگذار خواهند بود

لباس هوشمند و سفارشی دو واژه مترادف در صنعت مد لندن هستند. در طول قرن نوزدهم میلادی، وست اند (West End) لندن، مملو از تولید کنندگان پیراهن و خیاطان سفارشی بود. آنها برای برخی از سرشناس ترین افراد شهر، لباس می دوختند و در آن زمان لباس بریتانیایی در سراسر جهان بسیار معروف بود.

با شروع قرن بیستم میلادی، کارخانه های سازنده لباس به محبوبیت زیادی دست پیدا کردند. اختراع و پدید آمدن نیروی کاری ماهر سبب شد تا افراد کم بضاعت نیز بتوانند لباس خوش دوخت را در یک قیمت مقرون به صرفه خریداری نمایند.

در سال های اخیر، علاقه به خیاطان ماهر کاهش پیدا نکرده است. علاوه بر این، معرفی تکنیک های تولید نوآورانه سبب گنجاندن و رسمی به خطوط تولید اصلی مد گردیده است. صرف نظر از اینکه به دنبال طراحی پیراهن مردانه یا زنانه باشید، انتخاب بهترین تولید کننده پیراهن برای خط تولید جدیدتان جهت دستیابی به بهترین ظاهر و سبک برای برند لباس تان حیاتی خواهد بود. در این راهنما به بعضی از مسائلی که در هنگام تولید ماهرانه پیراهن بایستی در نظر گرفته شود، اشاره می گردد.

پارچه های پیراهن مردانه

پارچه پیراهن مردانه، المان اصلی طراحی به شمار می آید. ماده طراحی می تواند میزان درک مردم از کیفیت برندتان را تحت تأثیر قرار دهد. در بعضی از موارد، حتی زیبایی ساخت پیراهن نیز به دلیل کیفیت پایین پارچه تحت الشعاع قرار می گیرد. انتخاب پارچه های با کیفیت بالا به خصوص برای برندهای لوکس حائز اهمیت است. این انتخاب می تواند هویتی را جهت تولید لباس های با کیفیت برای بازارهای برتر به وجود آورد.

بهترین پارچه ها جهت استفاده در تولید پیراهن مردانه، الیاف طبیعی هستند. پنبه متداول ترین این نوع الیاف به حساب می آید. با این حال، گزینه های دیگری مانند لینن، پشم و تنسل نیز باید در نظر گرفته شوند. این الیاف بعضی از بهترین نخ ها را برای ساخت پیراهن ایجاد می نمایند. مزایای پارچه های طبیعی بی شمارند، اما بعضی از مهمترین خاصیت های آنها عبارتند از:

  • داشتن وزن سبک
  • نرم بودن برای پوست
  • قابلیت تنفس پذیری
  • مقاومت در برابر عرق
  • راحتی برای پوشیدن در تمام طول روز

مواد مصنوعی، اغلب روش تولید ارزانی را برای پیراهن ها فراهم می کنند. با این حال، قابلیت پوشیدن در طولانی مدت تحت تأثیر قرار می گیرد.

پارچه ۲ لا از طریق ریسیدن دو نخ در یک لایه نخ تولید می شود. این عامل از پرزدهی ماده جلوگیری می کند و کیفیت آن را بالا می برد. این شیوه تولید در زمینه ساخت پارچه به عنوان تار و پود نیز شناخته می شود.

سوپر نامبر (Super numbers)

سوپر نامبر یک نخ به تعداد قطر نخ اشاره دارد. این عدد گاهی اوقات با وزن پارچه اشتباه گرفته می شود. با این وجود این عدد به سادگی نشان می دهد که پارچه تا چه میزان ریز است. وقتی نخ ریزتر شود، سوپر نامبر افزایش پیدا می کند. مثلا قطرهای ۱۸٫۵ و ۱۳٫۵ میکرونی به ترتیب سوپر نامبر ۱۰۰ و ۱۵۰s را خواهند داشت.

اگر نخ های ریزتری را برای تولید لباس انتخاب کنید، ماده ظریف تری برای کار خواهید داشت. این نوع از پارچه به شرکت تولید کننده متخصصی جهت ایجاد طرح های پیراهن مطلوب نیاز خواهد داشت که ممکن است هزینه تولید بالاتر رود. از جنبه دیگر، نخ های ریزتر سبب ایجاد نرمی بیشتری می شوند و شکل ظاهری بهتری روی بدن ایجاد می نمایند.

پیراهن های بدون نیاز به اتو

به دلیل پرمشغله شدن سبک زدن، تقاضا برای پیراهن های بدون نیاز به اتو کردن افزایش پیدا کرده است. اما به این نکته توجه داشته باشید که در صورت انتخاب این نوع از پیراهن ها نیز، هیچگاه لباس کاملا بدون اتو نخواهد بود. این نوع از پیراهن ها فقط گزینه اتو کردن راحت تری را فراهم خواهند کرد.

اما این ویژگی بر روی کیفیت ماده به شدت تأثیر خواهد گذاشت. تولید پیراهن های بدون نیاز به اتو به فرآیندهای شیمیایی نیازمند هستند. این فرآیندها اغلب کیفیت پارچه را کاهش می دهند و یک ماده براق ایجاد می نمایند. به دلیل استفاده از فرآیندهای شیمیایی سخت، دوام پذیری پیراهن نیز دستخوش تغییر می شود.

ساخت پیراهن مردانه

کوک زدن

همیشه کیفیت تولید پیراهن را از طریق المان های کوک زده شده می توان شناسایی نمود. در این فرآیند، تراکم و سازگاری کوک باید در نظر گرفته شود. میزان دوام پذیری پیراهن مردانه با توجه به شیوه کوک زدن نیز تعیین می گردد. بیشتر سبک های کلاسیک، کوک های استاندارد ۸ میلیمتری دارند.

با این حال جهت ایجاد ظاهری بسیار عالی برای لباس های رسمی، کوک شاید ۱ تا ۲ میلیمتری باشد. اگر بافت پارچه محکم است و می خواهید ظاهری شفاف به دست آورید، توصیه می شود که برای ایجاد دوام پذیری بالا، تراکم بالایی از کوک زدن را در نظر بگیرید.

مطابقت دادن کوک یقه و سرآستین یک محصول نهایی با کیفیت بالا را ایجاد می کند.

یقه

یقه یکی از جنبه های بسیار مهم طراحی پیراهن مردانه به شمار می آید. ارائه اندازه و شکل مناسب برای مصرف کنندگان تان ضروری است، و ساخت آن برای ایجاد ظاهری مناسب حیاتی محسوب می شود. یقه ها معمولا با دو لایه از ماده که بین آنها آستر وجود دارد، شکل می گیرند. این لایه ها در دو روش مذابی و غیر مذابی به هم دیگر متصل می شوند.

ذوب کردن لایه های ماده برای تولید یقه ها یکی از گزینه های محبوب و مقرون به صرفه برای تولید کنندگان لباس است. این فرآیند از چسباندن لایه ها به هم دیگر که یک محصول نهایی ترد و سخت را مهیا می کند، تشکیل شده است. اگر به دنبال یک تکمیل کننده نهایی باکیفیت بالا برای لباس رسمی هستید، این گزینه ایده آل است. اگر این روش به خوبی تولید نگردد، می تواند ظاهری بی کیفیت برای پیراهن تان ایجاد نماید.

روش غیر مذابی با کوک زدن لایه ها به هم دیگر ایجاد می گردد. این فرآیند ممکن است هزینه بیشتری برای تولید داشته باشد، اما کیفیت بالایی ارائه می دهد. نوعی آسترلائی در این یقه ها وجود دارد که ظاهری مطلوب جهت تعیین سختی یقه فراهم می کند.

سرشانه (Yoke)

سرشانه معمولا به بخش انتهایی پیراهن، یعنی بین گردن و شانه ها اشاره دارد. تطابق کوک و الگو باید برای این مقطع در نظر گرفته شود، چون این عامل می تواند ظاهر و درصد کیفیت پیراهن را دستخوش تغییر نماید. در خط تولید لباس لوکس و لاکچری، اغلب از سرشانه های دو بخشی به جای یک تکه از پارچه استفاده می گردد.

آستین ها (Sleeves)

آستین های پیراهنمردانه، جنبه مهمی به حساب می آیند که باعث مطمئن شدن از آویزان بودن صحیح پیراهن برای تولید یک طرح با کیفیت می شوند. چگونگی کوک زدن آنها به پیراهن نیز عامل دیگری است که باید در نظر گرفته شود. با توجه به بودجه ای که دارید، دو روش برای اتصال آستین ها وجود دارد:

دوختن در طول فرآیند تولید

در این روش وقتی کل پیراهن مردانه در حال تولید شدن است، آستین ها دوخته می شوند. این تکنیک برای برندهای مد بسیار مقرون به صرفه است، اما می تواند بر روی کیفیت و تناسب احتمالی لباس اثر بگذارد.

دوختن پس از تولید

برای تولید یک پیراهن مردانه با کیفیت، آستین ها بعد از اینکه بخشی از لباس تولید گردید، دوخته می شوند. این فرآیند هزینه بر است و ممکن است به یک تولید کننده متخصص برای کامل نمودن این نوع از تولید نیاز باشد.
وقتی آستین ها طراحی گردید، باید چندین المان دیگر مورد بررسی قرار گیرند، از جمله:

  • عرض و طول آستین
  • سرآستین (Cuff)
  • سوراخ های دکمه سرآستین
  • مطابقت دادن الگوها

اگر در حال تولید پیراهن هایی هستید که پارچه های الگودار دارند، مطابقت دادن طرح الزامی است. نحوه تطابق الگوها بر روی درزها می تواند توجه به جزئیات و مهارت های برندتان را مشخص نماید. چندین المان وجود دارند که در هنگام مطابقت دادن الگوها باید در نظر گرفته شوند و در مجموعه اطلاعات فنی بایستی به آنها اشاره گردد. بعضی از این موارد عبارتند از:

  • جیب ها
  • سرشانه دوبخشی
  • پارچه شانه به آستین
  • سوراخ های دکمه (Buttonholes)

سوراخ های دکمه ممکن است ریز باشند، اما ساخت باکیفیت پایین می تواند نخ ها را شل باقی بگذارد و اندازه های سوراخ مختلفی بر روی طرح پیراهن مردانه به وجود آورد. در حالت ایده آل، سوراخ های دکمه باید ابتدا برش بخورند، سپس برای ایجاد یک سوراخ بادوام و مرتب بایستی دوخته شوند. در تولیدی پیراهن مردانه ارزان قیمت، ابتدا روش دوخت و سپس برش مورد استفاده قرار می گیرد، اما این روش منجر به تولید سوراخ های بی کیفیت می شود که مثل برش دستگاه به نظر می رسند.

به گزارش 

مه گانتلت گفته می‌شود.

 

دکمه بازگشت به بالا