اقتصادیبهترین های کسب و کارعمومی

نحوه سیم کشی یو پی اس

اهمیت سیم کشی صحیح یو پی اس چیست؟

باتری ups به دلایلی مختلفی مانند باد و طوفان که منجر به قعی جریان برق می‌شود یا افت ولتاژ برق، یا در دسترس نبودن نیروهای ثانویه مانند ژنراتور با قطعی برق مواجه می‌شویم. در شرایطی نظیر این که در بیمارستان‌ها یا مراکز پزشکی به انرژی برق نیاز است، یا در تاسیسات و منازل یا محل کار لازم است از یک یو اس پی استفاده شود تا برق مورد نیاز برای وسایل برقی پشتیبانی شود.

به نقل از mrenergyplus اما آنچه در این جا اهمیت دارد استفاده از مناسب است که بتواند انرژی برق ذخیره شده را در اختیار مصرف کننده قرار دهد، از طرف دیگر سیم کشی یو پی اس و اتصالات آن به درستی انجام شده باشد. اگر هر کدام از این دو مورد به درستی نصب نشود در مسیر انتقال جریان الکتریکی به مشکل بر می‌خوریم و نمی‌توانیم جریان الکتریکی مورد نیاز را تأمین و وسایل برقی را مورد استفاده قرار دهیم.

از طرف دیگر سیم کشی نادرست یو پی اس می‌تواند منجر به بروز اتفاقات ناخوشایند نظیر آتش‌سوزی یا آسیب به وسایل و تجهیزات متصل به آن شود. پس لازم است کسی که مسئولیت سیم کشی یو پی اس را به عهده می‌گیرد، دانش و تخصص کافی داشته باشد و بدون کوچکترین خطایی این کار را انجام دهد.

در زمینهٔ فناوری اطلاعات تخصص و تجربه کافی دارد و پشتیبانی سرویس‌ها و سخت افزارهای شبکه را به نحوه مطلوب انجام می‌دهد و محصولات مورد نیاز مشتریان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

نکات مهمی که در نحوه سیم کشی یو پی اس باید مورد توجه قرار بگیرد

همانطور که گفتیم سیم کشی یو پی اس یک کار تخصصی است و نیاز به مهارت و دانش کافی دارد. نکات مهمی برای سیم کشی یو پی اس باید مورد توجه قرار بگیرد که شامل موارد زیر است:

استفاده از کابل مناسب

برای جلوگیری از خطرات و آسیب‌های مالی و جانی که به دنبال افت ولتاژ یا خطا در سیم کشی یو پی اس ایجاد می‌شود، لازم است از کابل‌هایی که طول و ضخامت مناسب دارند استفاده شود تا بهره‌وری از وسیله مورد نظر به حداکثر برسد. درصورتی که طول سیم و کابل تا رسیدن به دستگاه مصرف کننده زیاد باشد، احتمال خطا در سیم کشی زیاد می‌شود و ممکن است مشکلی را ایجاد کند.

با زیاد شدن طول مسیر سیم کشی از کنتور برق تا یو پی اس افت ولتاژی که ایجاد می‌شود را دستگاه جبران می‌کند. اما اگر مسیر سیم کشی از یو پی اس تا دستگاه مصرف کننده زیاد باشد، ولتاژی که به مصرف کننده می‌رسد از ولتاژ خروجی یو پی اس کمتر خواهد بود. چون طی مسیر دچار افت ولتاژ می‌شود.

اصول سیم کشی خروجی یو پی اس

اشتباه در نحوهٔ سیم کشی دستگاه یو پی اس در قسمت خروجی آن منجر به بروز خطا و آسیب می‌شود. یکی از ایرادات رایج در سیم کشی خروجی دستگاه یو پی اس این است که سیمی که از خروجی به سمت مصرف کننده می‌رود به شکل نادرستی نصب شود. مطابق استانداردها خروجی یو پی اس اصطلاحاً باید ایزوله باشد به این معنی که هیچ اشتراکی با برق شهری نداشته باشد و دستگاه مصرف کننده فقط به یو اس پی متصل باشد.

به همین منظور کسی که سیم کشی یو پی اس را انجام می‌دهد، باید دقت داشته باشد که سیم کشی را به نحوی انجام دهد که ورودی با خروجی هیچ اشتراکی نداشته باشد یا به اصطلاح دیگر نول یا فاز مشترک نداشته باشد.

علت این امر این است که دستگاه یو پی اس بین بار و مصرف کننده قرار می‌گیرد و لازم است سیم کشی دستگاه‌های مصرف کننده از خطوط فاز و برق شهری کاملاً جدا و ایزوله باشند. چون اگر شرایط به این شکل نباشد، هر اختلالی که برق نول شهر به وجود بیاید ممکن است به طور مستقیم به دستگاه‌های مصرف کننده انتقال پیدا کند.

 

مجزا بودن سیم کشی خروجی و سیم کشی داخلی

یکی دیگر از موارد مهمی که هنگام سیم کشی یو پی اس باید به آن توجه شود، این است که همیشه سیم کشی خروجی باید از سیم کشی ورودی دستگاه مجزا باشد. به این معنی که سیم فاز و نول خروجی و ورودی هیچ اتصال الکتریکی به هم نداشته باشند. به این ترتیب بارهای خروجی باید فاز و نول و آرت را فقط از یویی اس تأمین کنند.

با خرید می‌توانید در مواقع اضطرای برق مورد نیاز برای منزل یا محل کار را تأمین کنید. اما به خاطر داشته باشید که نصب و راه‌اندازی یو پی اس را باید با کمک افراد متخصص انجام دهید.

راه اطمینان از صحیح بودن سیم کشی یو پی اس چیست؟

برای اینکه از نحوه سیم کشی یو پی اس مطمئن شوید می‌توانید بعد از تمام شدن سیم کشی و متصل کردن دستگاه به برق شهری، یو پی اس را در حالت بای پس قرار دهید و به میزان بار مصرفی روی نمایشگر دستگاه توجه کنید.

درصورتی که مشکلی رخ نداد، می‌توانید یو پی اس را روشن کنید. علت اهمیت این کار این است که درصورت بروز اشکال در نحوه سیم کشی یو پی اس، آسیبی به یو پی اس وارد نمی‌شود و خسارتی ایجاد نمی‌شود.

نحوه سیم کشی استابلایزر

استابلایزر یک ترانس برق خانگی است که ولتاژ خروجی برق را جهت تغذیه دستگاه‌های برقی، تنظیم می‌کند؛ بنابراین نصب و سیم کشی آن باید به طور دقیق و مناسب انجام شود تا بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد. زمان برای، نصب آن بر سر راه ورود برق شهری به دستگاه‌ها، بهتر است توسط یک فرد کاربلد و متخصص انجام شود.

مراحل نصب استابلایزر در خانه

برای اینکه یک دستگاه استابلایزر را به درستی در منزل خود نصب کنید که مشکلی از بابت نصب آب به وجود نیاید باید مراحل نصب آن را به دقت و با حوصله انجام دهید. در این قسمت نحوه سیم کشی استابلایزر را به صورت مرحله به مرحله برای شما توضیح خواهیم داد:

 بررسی جریان الکتریکی در محل مورد نظر

در ابتدا تمامی جریان برق و سیم کشی در محل مورد نظر را به دقت بررسی کنید و از سلامت آن مطمئن شوید. چراغ نشانگر، تعادل ولتاژ جریان برق، آمپر و … مواردی هستند که باید به دقت بررسی شوند.

اتصال ترمینال ورودی ولتاژ

در قدم بعدی باید ترمینال ورودی ولتاژ برق بر روی استابلایزر را به برد سوئیچ متصل کنید. برای انجام این کار بهتر است یک فیوز بر روی برد نصب کنید تا امنیت کار را بالا ببرد.

روشن کردن سوئیج دستگاه استابلایزر

در این مرحله، منبع تغذیه دستگاه‌های برقی را به ترمینال خروجی وصل کنید. بعد از آن سوئیچ تعبیه شده بر روی استابلایزر را روشن کنید تا از سلامت و فعالیت مناسب چراغ نشانگر بر روی دستگاه مطمئن شوید. بهتر است در طی انجام این مرحله، ولتاژ مصرفی دستگاه را کنترل کنید و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. در صورتی که چراغ نشانگر، سالم باشد و به خوبی کار کند، دستگاه استابلایزر، ولتاژ را به طور اتوماتیک، تنظیم می‌کند.

داشتن مقطع مناسب برای جلو. گیری از حرارت و یا افت فشار

سیم‌هایی که با دستگاه استابلایزر وصل هستند باید مقطع کافی برای جلوگیری از نوسانات فشار داشته باشد. در صورتی که دستگاه ظرفیتی بیشتر از 2kVA داشته باشد، باید اتصالی که به ترمینال است را جدا کرده و از سیم مسی واحد برای اتصال استفاده شود. علاوه بر این باید پیچ‌های ترمینال را نصب کنید تا از گرم شدن اتصال جلوگیری کند.

نکات مهمی که در سیم کشی و نصب استابلایزر باید مورد توجه قرار بگیرد

مهم‌ترین نکاتی که باید مد نظر قرار دهید عبارتند از:

  • برای سیم کشی استابلایزر حتماً از افراد متخصص و ماهر کمک بگیرید.
  • دستگاه را در جایی قرار دهید که نور خورشید به طور مستقیم بر روی آن نتابد.
  • مکان نصب استابلایزر باید از نفوذ گرد و غبار، رطوبت، حرارت، سرما، نفوذ مواد شیمیایی و معضلاتی از این قبیل در امان باشد.
  • مدل نصب دستگاه باید به صورت افقی باشد و از قرار دادن وسایل و یا هر چیزی بر روی آن جلوگیری کنید.
  • برای اینکه طول عمر دستگاه استابلایزر بیشتر باشد باید در مکانی که قرار می‌گیرد هوا، به راحتی جریان داشته باشد.
  • در آخر اینکه دمای محیط نگهداری دستگاه بسیار مهم است. میزان دما باید بین منفی 5 درجه تا 45 درجه سانتی‌گراد باشید.

نتیجه گیری

سیم کشی یو پی اس در استفادهٔ صحیح از دستگاه و تأمین انرژی مورد نیاز تأثیر زیادی دارد. به همین جهت لازم است با دقت زیادی انجام شود. لذا با توجه به اینکه کوچکترین خطا ممکن است مجب به بار آمدن خسارت شود، بهتر است این کار را به متخصصین این حوزه بسپرید و اگر تخصصی ندارید هیچ اقدامی برای سیم کشی انجام ندهید

دکمه بازگشت به بالا