بهترین های کسب و کارعمومی

مراحل نصب سقف یوبوت

نحوه اجرای سقف یوبوت

در این مقاله از مهانیت درباره اجرای سقف یوبوت به صورت کامل توضیح دادیم همراه ما باشید.

اجرای سقف یوبوت

اجرای سقف یوبوت امروزه به ‌عنوان شیوه ‌ای علمی و پرطرفدار در میان تنوع فناوری‌‌ های تولید این بخش از سازه به‌ شمار می‌آید. رفتار مناسب این سقف سبک اما مقاوم در برابر زلزله، به‌تنهایی کافی است تا آن را در زمره بهترین انتخاب ‌ها برای سازه‌ های مقاوم و پایدار قرار دهد.

گرچه مزایای فراوان طراحی سقف یوبوت و کاربرد آن از باربری مناسب تا وزن کم و انعطاف‌ پذیری مناسب در عین مقاومت بالا و سایر موارد بر کسی پوشیده نیست.

امکان اجرای سقف یوبوت در انواع سازه‌ های تجاری، مسکونی، صنعتی و سایر موارد نیز از دیگر امتیازاتی است که کاربرد آن را بین عموم متداول و پر طرفدار نموده است.

حذف بتن ناکار امد با ایجاد حفره ‌های توخالی در داخل دال و کاربرد ترکیب خلاقانه بتن در قالب‌های پلی ‌پروپیلن و میلگرد در بنا های مدرن از پیامد های کاربرد این نوع سقف است که توسط مهندسین مبتکر مجموعه مهانیت اجرا و عرضه می‌شود.

صرفه اقتصادی بالایی که به‌دنبال اجرای این روش نصیب کاربران و پیمانکاران می‌شود نیز از دیگر مواردی است که نباید نادیده گرفته شود.

علوم مهندسی سازه در چند دهه اخیر پیشرفت ‌های شگرفی داشته و با سرعتی باور نکردنی به لحاظ طرح‌ های مبتکرانه از شاخه ‌های کلاسیک این صنعت فاصله گرفته است.

نسل جدید مهندسین و متخصصین این صنعت، موفق به ایجاد تحولاتی خلاقانه در عرصه مقاوم‌ سازی بناها شده‌اند. باید پذیرفت این میزان ابتکار عمل و نوآوری تا پیش از در تاریخچه مهندسی سازه سابقه نداشته است!

مرحله ی اول : نصب پایه ها و قالب بندی تخت زیرین دال

در این مرحله بر اساس تغییرات موجود قالب بندی زیرین دال انجام می شود این قالب ها می توانند از جنس های مختلفی نظیر چوب ، پلی وود ، فلز و یا کارتن پلاست باشند .
زیر سازی این قالب ها باید همراه با مقداری خیز به سمت بالا باشد ( مقدار تقریبی به ازای هر متر طول برابر 5 میلیمتر ) به این دلیل که هنگام بتن ریزی قالب ها با وزن بتن به صورت تراز هماهنگ شوند .

مرحله ی دوم : آماتور بندی شبکه ی پایین

در اجرای سقف یوبوت پس از تکمیل قالب بندی و اطمینان از درستی اجرای آن ، مراحل آماتور بندی تیرها ، میلگردهای شبکه ی زیرین و آماتور های تقویتی مطابق نقشه های اجرایی انجام می گیرد.
شبکه ی آماتور پایین باید به گونه ای تعبیه شود که حداقل یک میلگرد در فاصله ی بین قالب های یوبوت قرار بگیرد . به طور معمول فاصله ی مناسب شبکه ی میلگرد ها 20 سانتی متر است .

مرحله ی سوم : قالب گذاری

پس از تکمیل مرحله ی قبل ، قالب های یوبوت مطابق با نقشه ی اجرا چیده شده و فاصله ی بین آنها توسط اتصال بند های بین ها تنظیم می شود. ضرورت وجود این بند ها اتصال قالب ها به یکدیگر و عدم حرکت آنها است .
فاصله ی استاندارد قالب ها از یکدیگر 10 سانتی متر و از لبه های دال 15 سانی متر است . ایجاد کاور بتنی مناسب برای میلگرد های شبکه ی زیرین مستلزم قالب هایی با پایه هایی به ارتفاع 7 سانتی متری است .

مرحله ی چهارم : آماتور بندی شبکه ی بالا

 پس از کنترل و نظارت محل دقیق قالب ها آماتور بندی شبکه ی بالا انجام می گیرد . آماتور بندی اصلی و میلگرد های تقویتی بر اساس فاصله ی آنها مطابق با نقشه های اجرایی صورت می پذیرد و در صورت لزوم از آماتور های برشی و سنجاقک های ما بین آماتور های فوفانی و تحتانی تعبیه می شوند .
این آماتور بندی باید به گونه ای باشد که حدالامکان از بلند شدن و تکان خوردن قالب ها در هنگام بتن ریزی جلوگیری شود .

مرحله ی پنجم : بتن ریزی

بتن ریزی در این نوع سقف در دو مرحله انجام می شود :
  • بتن ریزی لایه ی اول
  • بتن ریزی لایه ی دوم
در مرحله ی اول با افزودن روان کننده به بتن ، بتن ریزی به ضخامت حدودی 5 تا 10 سانتی متری صورت می گیرد که به وسیله ی ویبراسیون ، بتن تمام سطوح زیر قالب های یوبوت را پر می کند .
در مرحله ی دوم بتن روی لایه ی اول ریخته می شود تا به ضخامت مورد نیاز برسد همواره باید به این نکته توجه داشت که فاصله ی این دو مرحله نباید به قدری باشد که بتن لایه ی اول بسته شود .
دکمه بازگشت به بالا