بهترین های کسب و کارسلامت و تندرستی

ایا قلیان های شارژی ضرر دارد

مضرات ویپ اسموک چیست ؟ آیا ویپ اسموک ضرر دارد ؟ عوارض ویپ ، فواید ویپ و هر آنچه باید راجع به مضرات ویپ بدانید را در این مقاله برای شما توضیح داده ایم. سعی‌ ما بر این است که به طور کامل به عوارض ویپ بپردازیم و ببینیم از میان ویپ و سیگار کدام‌یک ضرر کم‌تری دارد. بنابراین اگر به‌دنبال آگاهی از مضرات دستگاه ویپ هستید این نوشتار را از دست ندهید.

مقدمه در مورد مضرات ویپ

استفاده از چه در سطح ایران و چه در سطح جهان نسبت به چند سال پیش افزایش یافته و همین امر موجب شده که بسیاری این سوال را مطرح کنند که به‌راستی ضرر ویپ چیست؟ آیا استفاده از ویپ نسبت به سیگار با مضرات کم‌تری همراه است؟ از همین روست که در سال‌ها و ماه‌های اخیر تحقیقات زیادی برای این امر انجام شده‌اند. نکته‌ای که وجود دارد این است که دقیقاً و با ضرس قاطع نمی‌توان گفت که ویپ چه مضراتی برای بدن به همراه دارد، اما چیزی که بسیاری از محققان و بسیاری از سازمان‌های پژوهشی آن را باور دارند این است که استفاده از ویپ نسبت به سیگار ضرر کم‌تری دارد. این نکته را در ادامه مورد بحث قرار خواهیم داد و خواهیم گفت که علت این قضیه چیست.

چند آمار در ارتباط با استفاده از ویپ در سطح جهان

  • 3.2 درصد بزرگسالان در کشور آمریکا در سال 2016 از ویپ استفاده می‌کرده‌اند. []
  • این مقدار برای سال 2017، 2.8 درصد است. []
  • پر استفاده‌ترین نوع دخانیات در کشور آمریکا در میان نوجوانان، ویپ است. از سال 2011 تا 2015 استفاده از ویپ در میان نوجوانان آمریکایی بیش از 900 درصد افزایش داشته است. []
  • در سال 2016، بیش از 2 میلیون از دانش‌آموزان مقطع متوسطه از ویپ استفاده کرده‌اند. اما در سال 2018 مشخص شد که این مقدار به 3.6 میلیون رسیده است. []
  • 40 درصد از افراد 18 تا 24 ساله‌ای که در آمریکا از ویپ استفاده کرده‌اند، هیچ زمان هیچ نوع سیگاری نکشیده بوده‌اند. [] اما جالب آن که در سال 2015 دریافته شده که از میان افراد 45 سال به بالایی که از ویپ استفاده می‌کرده‌اند فقط 1.3 درصدشان هیچ زمان سیگار استفاده نکرده‌اند.

این آمارها نشان می‌دهند که مصرف ویپ زیاد است و ظاهراً مردم استقبال خوبی از آن کرده‌اند. بسیاری از فروشگاه‌های معتبر ویپ در ایران نیز می‌گویند که فروش خوبی دارند. این مصرف زیاد ویپ در ایران و سطح جهان ضرورت پرداختن بیش‌تر به مضرات ویپ ها را فراهم می‌سازد. در ادامه به همراه یک‌دیگر مروری بر بحث‌هایی که در باب مضرات ویپ ها وجود دارد خواهیم داشت و بیش‌تر در مورد ضررهای سیگار الکترونیکی خواهیم گفت.

عوارض دستگاه ویپ | مضرات دستگاه ویپ | عوارض قلیان شارژی

کلیدی‌ترین عنصر ، قلیان شارژی و قلیان جیبی که می‌تواند موجب ایجاد شک در مورد امن‌بودن آن‌ها شود، نیکوتین است. می‌دانید که دستگاه ویپ دارای ایجویس یا مایع ویپ است که این مایع با گرما دیدن بخار می‌شود و شخص این بخار را فرو می‌برد. در مایع ویپ، به جز مایع‌های بدون نیکوتین، معمولاً نیکوتین وجود دارد. پزشکان و دانشمندان اعتقاد دارند که نیکوتین هم اعتیادآور است و هم آن که جزو مواد سمی به شمار می‌رود و بهتر است وارد بدن نشود. بنابراین ممکن است استفاده از ویپ به سبب دارا بودن نیکوتین مضراتی برای سلامت بدن داشته باشد؛ خصوصاً برای نوجوان‌ها.

نوجوانان با مصرف سیگار الکترونیکی رفته‌رفته خود را به نیکوتین نزدیک می‌کنند و همین امر راه را برای مصرف سیگار تنباکویی توسط آنان باز می‌کند. خلاصه از نگاه پزشکان و متخصصان، نیکوتین در هر فرمی می‌تواند ماده‌ای اعتیادآور و خطرناک باشد و بنابراین تا جای امکان باید از آن دوری کرد.

اما نکته‌ای دیگر که وجود دارد این است که – همان‌طور که در بالا گفته شد – بسیار بر این عقیده هستند که مصرف ویپ به‌نسبت مصرف سیگار تنباکویی از مضرات کم‌تری برخوردار است و حتی گفته می‌شود استفاده از ویپ می‌تواند تا 95 درصد کم‌تر از سیگار تنباکویی ضرر داشته باشد.

از آن‌چه که گفته شد، می‌توان نتایج زیر را گرفت:

  • برای افراد غیرسیگاری، استفاده‌نکردن از ویپ بهتر است از استفاده‌کردن از ویپ.
  • افرادی که سیگار می‌کشند بهتر است دست از سیگار کشیدن بردارند و روی به استفاده از ویپ آوَرند. تا حد بسیار زیادی مضرات ویپ کم‌تر از مضرات سیگار هستند.
  • با توجه به مضرات نیکوتین، بهتر است از ایجویس‌های بدون نیکوتین یا لااقل با نیکوتینِ کم استفاده شود. هرچه استفاده‌ی کم‌تری از نیکوتین شود ضرر کم‌تری هم به بدن می‌رسد.

فواید دستگاه ویپ | مزایای ویپ

حال که یک نگاه کلی به عوارض ویپ داشتیم، بهتر است انصاف را رعایت کنیم و نگاهی به فواید آن نسبت به سیگار  داشته باشیم.

1- ویپ از سیگار کم‌تر برای سلامتی ضرر دارد

واقعیت قضیه این است که ویپ هیچ فایده‌ای برای افراد غیرسیگاری ندارد. چه دلیلی دارد یک فرد غیرسیگاری تصمیم بگیرد از ویپ استفاده کند؟ چرا باید خود را درگیر دستگاهی کند که مقداری نیکوتین وارد بدن او می‌کند؟

مضرات ویپ کم‌تر از سیگار هستند.

اما ویپ می‌تواند دستگاهی مفید برای افراد سیگاری باشد. سیگاری‌ها صدها سم موجود در سیگار تنباکویی را وارد بدن خود می‌کنند و سلامت‌شان را در معرض خطر قرار می‌دهند. اگر اطلاعاتی در ارتباط با انواع سرطان و سایر بیماری‌های خطرناک جمع کنید خواهید دید که مصرف سیگار در بروز بسیاری از آن‌ها نقش دارد و لذا باید تا جای امکان از مصرف سیگار به هر طریقی اجتناب شود.

ویپ می‌تواند در اجتناب از مصرف سیگار کمک‌کننده باشد. سیگاری‌هایی که در طی روز تعداد سیگار زیادی استفاده می‌کنند می‌توانند از ایجویس‌های با نیکوتین متوسط شروع کنند و رفته‌رفته روی به استفاده از ایجویس‌های با نیکوتینِ کم و یا حتی ایجویس‌های بدون نیکوتین آوَرند.

2- سایر فواید ویپ نسبت به سیگار

  • ویپ برخلاف سیگار موجب بروز بوی بد در بدن و دهان نمی‌شود.
  • مصرف ویپ به جای سیگار می‌تواند در رفع خس‌خس سینه‌ی افراد سیگار مفید باشد.
  • بویی که از ویپ در هوا منتشر می‌شود نسبت به بوی سیگار بسیار خوش‌تر است. ایجویس‌های خوش‌بویی وجود دارند که می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند از جمله هندوانه‌ای، پرتقالی و دوسیب.
  • هزینه‌ی کلی استفاده از ویپ کم‌تر از هزینه‌ای است که صرف مصرف سیگار می‌شود.
  • ویپ می‌تواند راه را برای ترک سیگار باز کند.

آسیب دستگاه ویپ در مقابل سیگار را می‌توان مقایسه‌ای ناعادلانه توصیف کرد. به همین دلیل در اینجا قصد داریم با جنبه‌های مختلفی از این نوع تکنولوژی، فواید و مضرات ویپ آشنا شویم. آیا استفاده از دستگاه ویپ مضر است؟‌ به نظر با سوال بسیار ساده‌ای روبه‌رو شده‌ایم اما پشت پرده‌ی این سوال، مسائل جزئی بسیار زیادی وجود دارد که باید در مورد آن صحبت کرد. در ابتدا سعی می‌کنیم به ساده‌ترین شکل ممکن این سوال را جواب دهیم. در ابتدا سیگار و دستگاه ویپ را با یکدیگر بررسی کرده و به تفاوت‌های آن‌ می‌پردازیم.

سیگار را می‌توان به عبارتی دیگر سوختن ماده‌ای به نام تنباکو به صورت مستقیم توسط حرارت و آتش دانست که دود آن راهی ریه‌های مصرف کنندگانش می‌شود. مواد موجود در این دود که بسیار سمی هستند نیز وارد بافت‌های ریه شده و در زمانی نه چندان طولانی مشکلات خاص خود را به وجود می‌آورند. اما دستگاه ویپ کمی متفاوت‌تر است. دودی که از دستگاه ویپ به سمت ریه‌ها می‌رود بخار مایعی است به نام ایجوس که بر روی آن قرار می‌گیرد. این مایع از مواد کاملا سالم تولید می‌شود به طوری که حتی برخی از آن‌ها را در لوازم بهداشتی و غذاهای روزمره می‌توان پیدا کرد.

هنوز نتیجه گیری کاملی از این که دستگاه ویپ برای بدن مضر است یا خیر در کشور آمریکا به دست نیامده است. اما اطلاعات بسیار زیادی در این مورد منتشر شده که کاربر می‌تواند تصمیم نهایی خود را در این رابطه بگیرد. اما بهتر است این مقاله را به سمتی دیگری پیش ببریم. اگر تاکنون سیگار نکشیده‌اید، سراغ دستگاه ویپ هم نیایید.

متاسفانه بسیاری از نوجوانانی که تاکنون سیگار نکشیده‌اند به تازگی روی به دستگاه ویپ آورده‌اند. این در حالی است که نیکوتین به کار رفته بر روی دستگاه ویپ بسیار سالم‌تر از نیکوتین سیگار است اما در هر صورت، نیکوتین ماده‌ای اعتیاد آور است. بنابراین، بهتر است کسانی که تاکنون سراغ سیگار نرفته‌اند، سراغ راه‌های جایگزین آن نظیر دستگاه ویپ هم نروند. هرگونه اعتیاد به نیکوتین مضرات خاص خود را دارد و ترک کردن آن هم به راحتی شکل نمی‌گیرد. در نتیجه، در همین ابتدا به شما می‌گوییم که دستگاه ویپ را به عنوان تفریح انتخاب نکنید.

غیرسیگاری‌ها از دستگاه ویپ استفاده نمی‌کنند

خوشبختانه آمار و ارقام منتشر شده در این خصوص نشان می‌دهد که غیرسیگاری‌ها آن چنان از دستگاه ویپ استفاده نمی‌کنند. آمار منتشر شده در سال 2014 در کشور انگلستان نشان داد که تنها 1 درصد از کاربران سیگارهای الکترونیکی را غیر سیگاری‌ها تشکیل می‌دهند. در نتیجه، ما هرگز دستگاه ویپ را به غیر سیگاری‌ها پیشنهاد نمی‌کنیم.

اما از سویی دیگر، اگر جزو افراد سیگاری هستید و قصد ترک آن را دارید حتما پیشنهاد می‌کنیم خرید دستگاه ویپ را در اولویت خود قرار دهید. هنوز سازمان‌های بین المللی و پژوهش‌های انجام شده موفق به تایید این موضوع نشده‌اند اما آمارهای منتشر شده همگی حکایت از این موضوع دارند که ویپ به ترک سیگار کمک می‌کند.

تحقیقی که در سال 2016 در قاره اروپا صورت گرفت، نشان داد که بیش از 15 میلیون نفر با استفاده از سیگارهای الکترونیکی و دستگاه ویپ موفق به کاهش یا ترک کامل سیگار شده‌اند. آماری مشابه در کشور آمریکا نیز حاکی از این موضوع بوده که بیش از 52 درصد از مصرف کنندگان دستگاه ویپ موفق به ترک سیگار شده‌اند.

مضرات دستگاه ویپ کمتر از سیگار است؟

همان‌طور که گفتیم، برای جواب این سوال باید مقایسه‌ای کامل میان سیگار و دستگاه ویپ صورت بگیرد. در ابتدا با سیگار و مضرات آن شروع می‌کنیم. دودی که از سوختن تنباکو و سیگار به سمت ریه‌ها می‌رود، حاوی چندین ماده‌ی سمی است که بسیاری از آن‌ها سرطان‌زا هستند.

برخلاف تنباکو کاملا سمی سیگار، مایع قرار گرفته در دستگاه‌های ویپ به دو ماده‌ی غذایی موسوم به VG و PG مجهز شده است. حتی جدا از این که بخواهیم به سوال بالا جواب بدهیم، باید بگوییم که مقدار اعتیاد به نیکوتین در دستگاه ویپ و سیگار کاملا یکسان است. بنابراین، کسی که تاکنون سراغ نیکوتین نرفته، بهتر است هرگز سراغ دستگاه ویپ و مخصوصا سیگار نرود.

در حالی که هنوز بسیاری از محققان آمریکایی به نتیجه‌ای قاطعانه در این مورد نرسیده‌اند، تحقیقات انجام شده در دیگر کشورهای نتایج مثبتی را نشان داده‌اند. آمارهای منتشر شده در کشور انگلستان بر این موضوع تاکید داشته که دستگاه ویپ تا بیش از 95 درصد نسبت به سیگار سالم‌تر است. اما سوال اصلی اینجا پیش می‌آید که چرا محققان آمریکایی به نتیجه‌ای نرسیده‌اند؟

تحقیقات صورت گرفته تا جایی با یکدیگر تفاوت داشته‌اند که حتی در برخی از آن‌ها دستگاه ویپ را تولید کننده‌ی ماده‌ی شیمیایی تحت عنوان فرمالدهید دانسته‌اند. هر چند در بسیاری از تحقیقات دستگاه ویپ فاقد هرگونه ماده‌ی سمی بوده است. پس چرا چنین تفاوت‌هایی در تحقیقات مربوط به دستگاه ویپ دیده می‌شود؟

محققان به تازگی دریافته‌اند که نوع دستگاه استفاده شده می‌تواند عامل مهمی در سالم‌تر بودن آن نسبت به سیگار باشد. هیچ کس نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن تکنولوژی مورد استفاده در دستگاه‌های ویپ به سوال بالا پاسخ دهد. در بسیاری از تحقیقات صورت گرفته، توجه زیادی به نوع دستگاه و سیگارهای الکترونیکی نشده بود. در واقع، حتی در برخی از این تحقیقات دستگاه ویپ مورد استفاده هرگز به دست کاربران عادی نرسیده است. بهترین مثال برای جمله‌ی آخر را می‌توان به ادعای وجود فرمالدهید در سیگارهای الکترونیکی دانست.

آیا فرمالدهید واقعا در سیگارهای الکترونیکی وجود دارد؟

گفته می‌شود محققان معمولا از روش‌های غیر معمول برای به دست آمدن نتایجی منفی در مورد استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، پژوهشی که در سال 2015 صورت گرفت نشان داد که سیگارهای الکترونیکی حاوی ماده‌ای خطرناک تحت عنوان فرمالدهید هستند. این ماده وقتی که دستگاه در میزان حداکثری ولتاژ قرار داشت مشخص شده است. اما در همین تحقیق هنگامی که ولتاژ دستگاه به حد منطقی نظیر 3.3 ولت رسیده هیچ گونه ماده سمی در آن دیده نشده است. طبیعتا هیچ کدام از کاربران ویپ از ولتاژهای غیرمنطقی استفاده نمی‌کنند چرا که باعث ایجاد طعم سوختگی و بسیار بدی می‌شود. بنابراین لازم است به این دو نکته توجه کرد:

  • تنها در صورتی ماده‌های سمی از دستگاه ویپ منتشر می‌شود که کویل‌ های این دستگاه مورد فشار بیش از حد قرار بگیرند یا دستگاه بیش از حد گرم شود.
  • در میزان قدرت منطقی دستگاه که در مشخصات فنی آن دیده می‌شود هیچ گونه ماده سمی منتشر نخواهد شد.

به طور کلی، از هر محصولی می‌توان به شکلی استفاده کرد که برای بدن‌مان ضرر داشته باشد. هیچ شکی نیست که نوع دستگاه و نحوه‌ی استفاده از آن نقش بسیار پررنگی در میزان سلامتی دستگاه ویپ دارد. اگر از دستگاه ویپ خاصی استفاده می‌کنید، حتما طبق توضیحات سازنده عمل کنید و دستگاه را تحت فشار قرار ندهید. فقط از محصولات اصل و قابل اطمینان استفاده کنید. اگر از مادهای ساب‌اهم استفاده می‌کنیم، حتما رابطه‌ی میان ولتاژ و میزان مقاومت را بررسی کنید و اطلاعات خود را هر روز بیشتر کنید.

مزایا و مضرات دستگاه ویپ:

از مزایای دستگاه ویپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هیچ‌گونه سوخت مستقیمی صورت نمی‌گیرد؛ در نتیجه ماده‌ی سمی وارد بدن نمی‌شود
  • بوی بد سیگار را ندارد؛
  • اطرافیان از دود آن آسیب نمی‌بینند؛
  • فاقد مواد شیمیایی نظیر آمونیاک است که معمولا برای تنباکو استفاده می‌شود؛
  • ایجوس‌ها به همراه مقادیر مختلف نیکوتین موجود هستند و مصرف نیکوتین توسط کاربر کاملا کنترل می‌شود؛
  • ویپینگ بسیار ارزان‌تر از سیگار است؛
  • تنوع در مدل دستگاه‌ها و تکنولوژی ساخت
  • تنوع بیشتر در طعم و مزه‌های جویس ویپ

از مضرات دستگاه ویپ نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • شامل نیکوتین
  • استفاده از برخی دستگاه‌ها پیچیدگی خاص خود را دارد؛
  • برخی افراد به نیکول موجود در کویل حساسیت دارند؛
  • برخی از افراد در کنار دستگاه ویپ راحت نیستند؛
  • عوارض جانبی ویپ نظیر خشک شدن دهان ( در مقایسه با سرطان‌زا بودن سیگار! )

آیا ویپ بدون نیکوتین مضر است؟

سازمان بهداشت جهانی نیکوتین را به عنوان ماده‌ی اصلی اعتیاد آور در محصولات تنباکویی معرفی کرده است. به همین علت، سازمان مورد اشاره قوانین و مقررات مخصوصی را در رابطه با محصولات تنباکویی وضع کرده است. اما آیا ویپ بدون نیکوتین برای شما ضرر دارد؟ اگر نیکوتین مشکل اصلی است، آیا ویپ بدون نیکوتین سالم‌تر است؟ صبر کنید؛‌ آن‌چنان هم موضوع ساده به نظر نمی‌رسد.

نیکوتین یکی از اصلی‌ترین ماده‌های اعتیاد آور سیگار محسوب می‌شود. اما نیکوتین تا چه مقدار برای بدن ضرر دارد؟ نیکوتین خود به تنهایی تنها یک محرک محسوب می‌شود و اصلا جزو ماده‌های سرطان‌زا سیگار نیست. خطرناک‌ترین موادی که از سیگار وارد بدن می‌شوند، در واقع در حین پروسه‌ی سوختن تنباکو شکل می‌گیرند. بنابراین، در صورتی که بتوان حرارت مستقیم و سوختن تنباکو را حذف کرد، می‌توان گفت که با محصولی کاملا سالم طرف هستیم.

ویپ بدون نیکوتین را می‌توان برای کاربرانی به کار برد که به مرور زمان مقدار مصرف نیکوتین خود را پایین آورده‌اند. اگر به دنبال این هستید که ویپ بدون نیکوتین را حداقل برای یک بار هم که شده امتحان کنید و اگر تاکنون سیگار نکشیده‌اید، هرگز این کار را نکنید. پژوهشگران آمریکایی هنوز به نتیجه‌ی کاملی نرسیده‌اند اما ریه‌های شما قطعا عملکرد بهتری را بدون دود خواهند داشت.

علاوه بر این، وابستگی‌های روحی نیز می‌تواند تاثیرات منفی خود را بگذارد. شاید با استفاده از ایجوس‌های 0 میلی گرمی به دستگاه ویپ اعتیاد پیدا نکنید، اما ممکن است وابستگی روحی به آن ایجاد شود. عدم داشتن پول کافی برای خرید ایجوس یا دستگاه ویپ و لوازم جانبی آن نیز یکی دیگر از مشکلات کسانی است که دستگاه ویپ را فقط برای تفریح انتخاب کرده‌اند. بنابراین، بار دیگر می‌گوییم در صورتی که قبلا سیگاری نبوده‌اید، هرگز دستگاه ویپ را امتحان کنید. دستگاه ویپ برای کسانی ساخته شده که تصمیم محکمی را برای ترک سیگار دارند تا بتوانند به مرور زمان مقدار مصرف نیکوتین را به صفر برسانند.

ریه‌ی پاپکورنی و ماده‌ای شیمیایی تحت عنوان دی استیل:

ریه‌ی پاپ کورنی که نام علمی آن برونشیولیت انقباضی یا انسدادی است به عارضه‌ای گفته می‌شود که بر اساس استنشاق یک طعم دهنده‌ی کره‌ای برای درست کردن پاپ کورن به وجود می‌آید. این بیماری ریوی به خاطر ماده‌ای شیمیایی تحت عنوان دی استیل ریه‌ی فرد را از کار می‌اندازد و بسیاری از افرادی که در کارخانه‌جات پاپکورن کار می‌کردند، به این بیماری مبتلا شدند.

پیش از این، دی استیل بر روی برخی از های ویپ مورد استفاده قرار می‌گرفت. به همین علت، نگرانی‌هایی در این زمینه به وجود‌ آمد تا کاربران دستگاه ویپ از بیماری ریه‌ی پاپکورنی در امان باشند. پیشنهاد می‌شود جویس‌ هایی را خریداری کنید که فاقد دی استیل باشند. لازم به ذکر است که اگر ایجوس خود را از برندی معتبر و وب‌سایت نشت آپ خریداری کنید، مشکلی از این بابت نخواهید داشت چرا که برند‌های معتبر از چنین موادی در محصولات خود استفاده نمی‌کنند.

با این حال، هنوز مدرکی مبنی بر این که دیاستیل موجود در جویس برای بدن ضرر دارد یا خیر پیدا نشده است. در هر صورت، بهتر است ایجوس‌هایی را خریداری کنید که فاقد این نوع ماده باشند. جالب است بدانید که در دود سیگار همین ماده وجود دارد و مقدار آن نسبت به برخی ایجوس‌ها نیز بسیار بیشتر است. در پایان، تاکنون هیچ گونه فردی مبتلا به این بیماری که از دستگاه ویپ استفاده کرده باشد پیدا نشده است.

آیا ویپینگ اعتیاد آور است؟

خب اگر نیکوتین اعتیاد آور هست، پس آیا ویپینگ نیز اعتیاد دارد؟ محققان بر این باورند که نیکوتین کاملا اعتیاد آور است. از سویی دیگر، به تازگی تحقیقاتی صورت گرفته که نیکوتین آن‌چنان که تصورش می‌شود اعتیاد آور نیست هر چند هنوز در مورد این موضوع توافقی صورت نگرفته است. با این حال، بسیاری از تحقیقات انجام شده اعتیاد ویپ را کمتر از اعتیاد سیگار دانسته‌اند.

یکی از این تحقیقات که در سال 2017 در دانشگاه پن‌استیت صورت گرفته نشان می‌دهد که ویپینگ اعتیاد بسیار کمتری نسبت به سیگار دارد. این تحقیق بر روی بیش از 30 هزار نفر از مصرف کنندگان ویپ و سیگار صورت گرفته است. پژوهش‌گران این تحقیق به این نتیجه رسیدند که دستگاه ویپ برخلاف سیگار، وابستگی بسیار کمتری ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، افراد بعد از بلند شدن از خواب نیاز کمتری به استفاده از ویپ داشتند در حالی که این مسئله برای سیگار کاملا برعکس است. این تحقیق، عدم اعتیاد ویپ را تایید نکرده بلکه میزان آن را نسبت به سیگار کمتر دانسته است.

جمع‌بندی: آیا مضرات دستگاه ویپ کمتر از سیگار است؟

بار دیگر به همان سوال ابتدایی خود می‌رسیم. آیا مضرات دستگاه ویپ کمتر از سیگار است؟ حالا وقت آن رسیده تا براساس اطلاعاتی که در اختیارتان گذاشتیم تصمیم نهایی را بگیرید و به این سوال پاسخ دهید. همان‌طور که گفتیم، دستگاهی که استفاده می‌کنید و نوع مایع ایجوس می‌تواند بر روی جواب این سوال تاثیر داشته باشد. از استفاده از محصولات بی کیفیت کاملا خودداری کنید و سعی کنید دستگاهی را انتخاب کنید که کاملا مناسب شما باشد.

اگر سیگاری نبوده‌اید و نیستید، هرگز به سراغ دستگاه ویپ نیز نیایید. اما اگر سیگاری هستید و قصد ترک آن را دارید، حتما دستگاه ویپ را جزو گزینه‌های خود قرار دهید. حتی سخت‌ترین منتقدان دستگاه ویپ نیز بر این باورند که این نوع دستگاه‌ها ضرر کمتری نسبت به سیگار دارند. به هر حال، دنیای ویپ، دنیای تازه‌ای است که هنوز هم جای تحقیق و آزمایش بیشتری دارد اما تاکنون هیچ‌گونه ضرر شدیدی نظیر سیگار بر روی این تکنولوژی مشاهده نشده است.

خرید دستگاه ویپ

نکته‌ای که می‌تواند به‌عنوان سخن آخر این نوشتار عنوان شود این است که با وجودی که ویپ می‌تواند به‌نسبت سیگار کم‌تر عوارض داشته باشد، اگر از ویپ‌های تقلبی و بدل استفاده شود حتی این امکان وجود دارد که خطراتی بیش از سیگار گریبان سلامت را بگیرند. این نکته، دقت بالا در خرید ویپ را ضروری می‌سازد. اگر به دنبال خرید ویپ هستید باید سعی کنید از فروشگاهی معتبر این کار را انجام دهید و از اصل‌بودن کالا مطمئن شوید.

به دنبال هر ویپ و هر ایجویسی که باشید، با هر بازه‌ی قیمت و هر معیاری دیگر، می‌توانید آن را در فروشگاه اینترنتی نشت آپ پیدا کنید. خرید ویپ از فروشگاه نشت آپ می‌تواند آغازی باشد بر سایر خریدهای شما از چرا که تماماً رضایت شما جلب خواهد شد.

قسمت دوم مقاله :

مضرات دستگاه ویپ نسبت به سیگار

پایین بودن مضرات دستگاه ویپ نسبت به سیگار کاملا ثابت شده‌ است. آمارهای بسیار مختلفی در مورد میزان مضرات دستگاه ویپ وجود دارد. برخی از این آمارها حکایت از سالم بودن دستگاه ویپ تا 95 درصد نسبت به دیگر محصولات دارند و برخی دیگر آن را 99 درصد سالم‌تر می‌دانند. هیچ کدام از این آمارها شاید اهمیت زیادی نداشته باشند. در هر حال، اگر شما یک فرد سیگاری هستید و به ویپ روی بیاورید، احتمال ابتلا به مریضی‌های مختلف از جمله سرطان را بسیار کاهش خواهید داد.

بحث‌های بسیار زیادی در مورد مضرات دستگاه ویپ وجود داشته و البته که این جدال همچنان ادامه دارد. سازمان‌های بین المللی هر کدام دیدگاه خاص خود را در مورد دستگاه ویپ پیش گرفته‌اند. با این حال، اکثریت بر این موضوع که ویپ بسیار سالم‌ و امن‌تر از سیگار است تاکید دارند. این در حالی است که هر روز خبرهای ضد و نقیض متفاوتی در مورد این موضوع منتشر می‌شود. برخی از این اخبار با تیترهای متفاوتی نظیر « میزان ضرر دستگاه ویپ دقیقا مانند سیگار است» خوانندگان و مصرف کنندگان ویپ را خیلی سخت به شک می‌اندازد. چنین موضوعاتی باعث شده تا دیدگاه عمومی نسبت به دستگاه ویپ، دیدگاهی شک برانگیز باشد.

دیدگاه عموم نسبت به دستگاه ویپ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در یکی از تحقیقات انجام شده در کشور انگلستان که بر روی افراد سیگاری انجام شده، افراد سیگاری علت اصلی استفاده نکردن از دستگاه ویپ را امنیت و سلامتی آن دانسته‌اند. بیشتر افراد بر این عقیده‌اند که استفاده از ویپ اعتیاد را از سیگار به سمت ویپ می‌برند در حالی که از میزان امن بودن و سلامتی دستگاه ویپ خبر ندارند. نکته‌ی اصلی اینجاست که دیدگاه منفی عموم بر روی کسانی که به دنبال تجربه‌ی ویپ هستند کاملا تاثیر می‌گذارد.

مردم کشور آمریکا در مورد دستگاه‌های ویپ چه تفکری دارند؟

تحقیقات انجام شده توسط سازمان نظرسنجی بهداشت کشور آمریکا موسوم به HINTS حاکی از این موضوع بوده که افراد سیگاری تصویر آن‌چنان مثبتی را در مورد دستگاه ویپ در ذهن خود نمی‌پرورانند.. در نظرسنجی که در سال 2018 صورت گرفته تعداد 3495 نفر شرکت کرده‌اند. نتایج منتشر شده نشان داد که تنها 2.6 درصد از افراد بر این که سلامتی دستگاه‌های ویپ بیشتر از سیگار است باور دارند. این آمار برای کسانی که تا حدی شک داشته اما باز هم معتقد بودند که سلامتی ویپ بیشتر از سیگار است به 14.4 درصد می‌رسد. اما نکته‌ی قابل تامل این تحقیق، آمار 36.5 درصد از کسانی است که ضرر ویپ را برابر با سیگار می‌دانستند. 3.8 درصد از افراد ویپ را خطرناک‌تر از سیگار دانسته و 2.9 درصد از شرکت کنندگان میزان ضرر ویپ را بسیار بیشتر از سیگار می‌دانستند. یکی دیگر از نکات قابل توجه این پژوهش، آمار 37.6 درصدی از افرادی است که اطلاعات زیادی در مورد ویپ و میزان سلامتی آن‌ها نداشتند.

اگر بخواهیم به گذشته و در سال 2012 برگردیم، به آمار 38 درصدی از افرادی می‌رسیم که سلامتی ویپ را بیشتر از سیگار می‌دانستند. به نظر مي‌رسد، هر چه قدر که از گسترش دستگاه‌های ویپ می‌گذرد، نظرات منفی بر روی این محصولات نیز در حال افزایش است که علت اصلی آن را توضیح خواهیم داد. کافی است به نمودار زیر و افزایش نظرات منفی عموم در مورد ویپ نگاهی بیندازید.

نمودار بالا نشان می‌دهد تعداد افرادی که ویپینگ را مضرتر یا برابر سیگار می‌دانند در حال افزایش و افرادی که سلامتی ویپ را تایید می‌کنند در حال کاهش است. این نکته نیز قابل تامل است که در سال 2017 و بر اساس نتایج نظرسنجی‌های منتشر شده، تنها 13.4 درصد از افراد نسخه‌های غیر دودی تنباکو را سالم‌تر از سیگار می‌دانستند! این در حالی است که این موضوع بارها ثابت شده که تنباکوی غیر دودی بسیار سالم‌تر از سیگار است.

در نظرسنجی‌های دیگر صورت گرفته در این خصوص می‌توان به آمار منتشر شده در سال 2017 اشاره کرد که تنها 27 درصد از افراد سیگارهایی را که حامل نیکوتین کمتر هستند سالم‌تر از سیگارهای معمولی می‌دانستند. این آمار در مقایسه با آمار ویپ، تقریبا افزایش 10 درصدی را نشان می‌دهد. به عبارتی دیگر، از میان هر چهار فرد آمریکایی تنها یک نفر سیگارهای با نیکوتین کمتر را سالم‌تر از سیگارهای معمولی دانسته است. داستان برای دستگاه‌های ویپ کمی متفاوت‌تر است. از هر شش نفر، تنها یک نفر ویپ را سالم‌تر از سیگار می‌داند.

بریتانیایی‌ها چه تصوری در مورد مضرات دستگاه ویپ دارند؟

آمار و ارقام در بریتانیا کمی متفاو‌تر است و روایت داستان در کشور انگلستان به شکلی دیگر رقم می‌خورد. مقامات بهداشت این کشور نظرات نسبتا مثبتی را در مورد ویپ از خود ارائه داده‌اند و حقیقت را بیشتر از هر چیز دیگری بیان کرده‌اند.

تحقیقات جدید نشان داده که مردم بریتانیا دیدگاه نسبتا مثبتی به سلامتی دستگاه ویپ دارند. با این حال، به نظر می‌رسد هنوز هم جای کار زیادی وجود دارد. در میان 1720 شرکت کننده‌ی نظرسنجی که در سال 2017 برگزار شد، 57.3 درصد از افراد به سلامتی دستگاه ویپ نسبت به سیگار اعتقاد داشتند. در سویی دیگر، تقریبا 3.3 درصد از شرکت کنندگان ویپ را خطرناک‌تر از سیگار می‌دانستند و 21.8 از افراد خطرات ویپ را همانند سیگار توصیف کردند. باقی مانده‌ی گروه که به 21.6 درصد می‌رسد نظر خاصی نداشته‌اند. با این وجود، در مقایسه‌ی آماری از سال 2012 تا 2014 متاسفانه نظرات عموم باز هم به سمت منفی روی آورده که نشان می‌دهد تبلیغات منفی تاثیر خود را کاملا بر روی نظرات افراد سیگاری نشان داده است.

در سال 2012، تقریبا 66.6 از شرکت کنندگان ویپ را سالم‌تر از سیگار می‌دانستند اما این آمار در سال 2014 به 60.4 درصد کاهش یافته  و جدیدترین آمار نیز باز هم شاهد روند منفی این عقیده بوده است. علاوه بر این، آمار و ارقام منتشر شده نشان داده که تعداد افرادی که ویپ را همانند سیگار دانسته‌اند از 9 درصد به 16.9 درصد رسیده است. تعداد افرادی که ویپ را بسیار خطرناک‌تر از سیگار توصیف کرده‌اند نیز میان این دو سال از 1.5 به 2.1 درصد رسیده که باز هم شاهد افزایش نظرات منفی کاربران و عموم مردم بوده‌ایم.

در تحقیقات انجام شده مضرات دستگاه ویپ نیز از شرکت کنندگان پرسیده شده است. اکثر شرکت کنندگان با بیان این که از مضرات آن آگاه نیستند یا تحقیقات کافی در این مورد صورت نگرفته به این سوال جواب داده‌اند. بیش از 41.6 از افراد مواد شیمیایی احتمالی موجود در جویس را علت اصلی ناسالم بودن ویپ دانسته‌اند. تقریبا نزدیک به 37.8 درصد از افراد عدم وجود نظارت کافی سازمان بهداشت جهانی بر روی دستگاه‌های ویپ و ناشناس بودن مواد موجود در ایجوس‌ها را جزو مضرات دستگاه ویپ دانسته‌اند.

آیا مشکل اصلی اطلاعات ناکافی در مورد مضرات دستگاه ویپ است؟

در جواب این سوال نمی‌توان اطلاعات آن چنان مثبتی را پیدا کرد اما شاید اطلاعات منفی نیز بتوانند تا حدی به کمک بیایند. در یکی از تحقیقات صورت گرفته در کشور انگلستان، محققان در مورد نیکوتین به صورت کلی و درمان‌های جایگزین آن از شرکت کنندگان سوال پرسیدند. پاسخ‌های شرکت کنندگان نشان داد که ترس از نیکوتین ویپ آن‌چنان که تصویر می‌شود منحصر به فرد نیست.

در این پژوهش، میزان رابطه‌ی مستقیم نیکوتین و مضرات سیگار هم از شرکت کنندگان پرسیده شده بود. بر همین اساس، 11.2 درصد از شرکت کنندگان به درستی میزان نسبت نیکوتین و مضرات سیگار را هیچ یا بسیار پایین دانسته بودند. 24.5 درصد از افراد این نسبت را کمتر از نصف دانستند و این آمار به طرز شگفت‌ انگیزی به 11.5 درصد برای تمامی ضررهای سیگار از نیکوتین است می‌رسد.

بنابراین، به نظر می‌رسد بسیاری از افراد مضرات سیگار را از نیکوتین می‌دانند در حالی که در حقیقت این چنین نیست. در حالی که بیش از 63.4 درصد از شرکت کنندگان راه‌های جایگزین نظیر چسب‌ها و آدامس‌های نیکوتینی را سالم‌تر از سیگار دانسته بودند تقریبا 1.9 درصد از افراد این دو را مضرتر می‌دانستند. این آمار برای کسانی که مضرات سیگار و چسب و آدامس نیکوتینی را برابر می‌دانند به 15.2 درصد می‌رسد. به طور کلی، اگر مردم در مورد حقیقت‌های نیکوتین آگاه شوند، احتمالا این آمار دچار تغییرات زیادی خواهد شد.

تحقیقات صورت گرفته در کشور آمریکا نیز آماری مشابه را در مورد دیدگاه اشتباه مردم درباره‌ی نیکوتین نشان می‌دهد. در این تحقیق، 51.3 درصد از شرکت کنندگان نیکوتین را عامل اصلی سرطان زا بودن سیگار دانسته‌اند که کاملا اشتباه است. تنها 25.2 درصد از افراد با این مسئله مخالف بوده‌اند. این آمار در حالی منتشر شده که تقریبا 87.7 درصد از افراد اعلام کرده‌اند که تاکنون هیچ گونه اطلاعاتی را راجع به ویپ و سیگار الکترونیکی کسب نکرده‌اند.

به طور کلی، آمار و ارقام منتشر شده حکایت از این موضوع دارد که دیدگاه مردم دنیا در مورد نیکوتین آن چنان که باید و شاید درست نیست. اطلاعات غلط چه در تیترهای روزنامه‌ها و وب‌سایت‌ها یا در صحبت‌های روزانه‌ی مردم همگی باعث می‌شوند تا چنین آمارهای اشتباه و فاجعه برانگیزی منتشر شود. بنابراین، به نظر می‌رسد که باید طی مدت زمانی مشخص دیدگاه اشتباه مردم را تغییر داد تا شاید کاربران به این موضوع که ویپ بسیار سالم‌تر از سیگار است قانع شوند.

تفاوت عقاید در میان دو کشور انگلستان و آمریکا در مورد مضرات دستگاه ویپ از کجا منشا می‌گیرد؟

همان‌طور که پیش از این نیز صحبت کرده بودیم، تفاوت عقاید مردم دو کشور انگلستان و آمریکا در مورد دستگاه ویپ و میزان سلامتی آن کمی با یکدیگر متفاوت است. در تصویر پایین، آمار میان این دو کشور و تفاوت نظرات میان سلامتی سیگار و دستگاه ویپ را مشاهده می‌کنید.

در سال 2018، تفاوت 25 درصدی میان این دو کشور دیده می‌شود. در کشور انگلستان باور این که دستگاه ویپ ضرر کمتری دارد در حال گسترش است اما این آمار در کشور آمریکا کاملا برعکس شده است. شاید چنین تفاوتی شما را نیز گیج کند اما اگر نگاهی به منابع رسمی این دو کشور بیندازیم، متوجه می‌شویم که رسانه تا چه حد می‌تواند بر روی نظرات مردم تاثیر گذار باشد.

وب‌سایت رسمی در کشور انگلستان با این سطر کار خود را شروع کرده است:

« تقریبا 2.9 میلیون نفر در کشور انگلستان از سیگارهای الکترونیکی و ویپ استفاده می‌کنند که از این میان 1.5 میلیون نفر سیگار را کاملا ترک کرده‌اند.»

اما در وب‌سایت رسمی سیگارهای الکترونیکی کشور آمریکا عبارات زیر مشاهده می‌شود:

« سیگارهای الکترونیکی پتانسیل این را دارند تا به عنوان جایگزین سیگار و دیگر محصولات تنباکو در نظر گرفته شوند. البته افراد باردار نباید تحت هیچ عنوان از این نوع محصولات استفاده کنند.»

اگر در دیگر صفحات این وب‌سایت نیز جستجو کنید با احتمال مبتلا شدن به سرطان توسط مواد شیمیایی ویپ روبه‌رو خواهید شد و از تحقیقات بلندمدتی که توسط محققان در حال وقوع است صحبت شده است.

به هر حال، همان‌طور که مشاهده کردید تفاوت زیادی میان دو وب‌سایت رسمی دو کشور آمریکا و انگلستان وجود دارد. در وب‌سایت آمریکایی در ابتدا ویپ را سالم‌تر از سیگار معرفی کرده‌اند اما در ادامه با عبارات بسیار جنجالی نظیر احتمال سرطان زا بودن مواد شیمیایی موجود در ویپ روبه‌رو می‌شویم. این در حالی است که در وب‌سایت کشور انگلستان عبارات دیگری همچون سالم‌تر بودن ویپ نسبت به سیگار به چشم می‌آید که همواره سعی شده مدارک و شواهد مستقیمی نیز از این موضوع ارائه شود. به طور کلی به نظر می‌رسد که رسانه نیز تاثیر بسیار شگفت انگیزی بر روی دیدگاه افراد دارد و آمارهای منتشر شده نیز این موضوع را کاملا تایید می‌کند.

اما شرایط انگلستان نیز آن‌چنان بی نقص نیست؛ پس چه کسی مسئول است؟

آخرین باری که چنین سوال‌هایی را پرسیدیم به سازمان بهداشت جهانی رسیدیم. اما همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم بیشترین مسئولیت را می‌توان بر عهده‌ی رسانه‌ها گذاشت. افراد معمولا به رسانه‌های رسمی اعتماد زیادی دارند و آمار منفی در مورد کشور آمریکا نیز همین موضوع را تایید می‌کند.

به طور کلی، ژورنالیست‌ها که به نظر می‌رسد در دنیای بسیار رقابتی میان سیگار و دستگاه ویپ دست و پا می‌زنند شاید بهتر باشد کمی عادلانه‌تر رفتار کنند. با این حال، به نظر می‌رسد رسانه‌ها مردم را از حقیقت دور کرده و سلامتی مردم را در اولویت خود قرار نداده‌اند. بهتر است این مقاله را با صحبت‌های پروفسور پیتر هاجک از کشور انگلستان به پایان ببریم:

« تحقیقات صورت گرفته نتایج بسیار جدی را در مورد وضعیت سلامت و بهداشت مردم نشان داده است. ویپ به طور کلی مقدار خطر بسیار کمتری را نسبت به سیگار دارد اما طی چند سال اخیر، اطلاعات نادرست بسیاری در این مورد منتشر شده است. خبرهای اشتباه و فیک معمولا اهمیت زیادی ندارند اما دنیای ویپ و سیگار به راحتی تاثیر پذیر چنین اخباری هستند. وظیفه‌ی اصلی رسانه‌ها و سازمان‌های بهداشت جهانی این است که چنین اطلاعات نادرستی را هر چه سریع‌تر از بین ببرند»

قسمت سوم مقاله :

نظرات بسیار زیادی در مورد فواید و عوارض دستگاه ویپ وجود دارد. ممکن است در یک روز خبر سالم بودن این نوع دستگاه‌ها را برای سلامتی بشنوید و در روز بعد خبری متناقض با آن را بر روی سایت دیگری مشاهده کنید. اگر تازگی به این فکر افتاده‌اید که از دستگاه ویپ استفاده کنید بهتر است راهنمایی زیر را بخوانید. ما در این جا به شکل واقع‌بینانه به بررسی فواید و مضرات ویپ می‌پردازیم و شما را با آن آشنا خواهیم کرد.

فواید دستگاه ویپ

  1. دستگاه ویپ به مراتب سالم‌تر از سیگار است: اگر برای این ادعا به مدارک بیشتری نیاز دارید، به وب‌سایت رسمی کالج رویال بروید که بیش از 35 هزار دکتر از سرتاسر دنیا در آن‌جا فعالیت دارند. تمامی آن‌ها اعلام کرده‌اند که دستگاه ویپ تقریبا 95 درصد سالم تر از سیگارهایی است که اکثرا از آن استفاده می‌کنند. طبیعتا با خرید دستگاه ویپ می‌توانید از مزایای آن نظیر تنفس بهتر، سلامتی پوست و ظرفیت بیشتر ریه‌ها و همچنین حس چشایی و بویایی بهتری بهره مند شوید.
  2. بوی مناسب دستگاه ویپ: یکی از مزیت‌های این محصولات را می‌توان به بوی مناسب آن‌ها اشاره کرد. دستگاه ویپ طبیعتا با توجه به نوع جویس بوی خاص خود را دارد اما این بو به مراتب از بوی تنباکوی سیگار بهتر است. حتی برای بسیاری از افراد، بوی دستگاه ویپ اصلا احساس نمی‌شود. حتی در برخی مواقع ممکن است اطرافیان از بوی میوه‌ای جویس شما لذت ببرند. حتی اگر جویس تنباکویی را خریداری کرده باشید باز هم تفاوت بسیار زیادی را میان این دو شاهد خواهید بود.
  3. کنترل میزان نیکوتین: یکی دیگر از فواید دستگاه ویپ را می‌توان به کنترل میزان نیکوتین آن اشاره کرد. ایجوس‌هایی که در وب‌ سایت نشت آپ قرار گرفته‌اند نیکوتین‌های متفاوتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. بنابراین، در هنگام خرید خود می‌توانید میزان نیکوتین مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنید. حتی برخی از ایجوس‌ها فاقد نیکوتین هستند و برای کسانی که به دنبال ترک سیگار بوده می‌توانند بسیار مفید واقع شوند.
  4. کنترل میزان خروجی ویپ: یکی از فواید دستگاه ویپ را می‌توان به قابلیت کنترل میزان آن اشاره کرد. دستگاه‌های کوچک‌تر و ارزان‌قیمت برای ویپ‌های نه چندان سنگین طراحی شده‌اند در حالی که دستگاه‌های قدرت‌مند تر می‌توانند تجربه‌ای سنگین را در اختیار کاربران قرار دهند. تنظیم مواردی نظیر میزان ولتاژ، میزان گردش هوا، کویل و … این امکان را به کاربران داده تا شخصی سازی مناسبی انجام شود.
  5. طعم‌های متفاوت ایجوس: از دیگر مزایای دستگاه ویپ می‌توان به طعم‌های متفاوت و متنوع آن اشاره کرد. بنابراین،‌ اگر طعم‌های سرد و میوه‌ای را می‌پسندید می‌توانید ایجوس‌های متفاوت‌تری را خریداری کنید. اگر هم به دنبال طعم‌هایی نظیر تنباکو یا دسر هستید باز هم گزینه‌های زیادی را پیش روی خود خواهید داشت در حالی که با سیگار چنین تنوعی تقریبا غیر ممکن است.
  6. رضایت سریع: استفاده از سیگار الکترونیکی بسیار سریع بوده و به راحتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. شاید ویپ‌های پیشرفته کمی دردسر زیادی داشته باشند اما طبعیتا این نوع ویپ‌ها گزینه‌های زیادی را نیز پیش روی شما قرار خواهند داد. در هر صورت، وقتی که ویپ آماده باشد تنها با فشار دادن یک دکمه می‌توانید تجربه‌ای بی‌نظیر را برای خود رقم بزنید. فراموش نکنید که تمامی ویپ‌ها مجهز به باتری و ایجوس هستند بنابراین ممکن است لازم باشد هر روز باتری دستگاه خود را به شارژ بزنید.
  7. قیمت مناسب: مهم نیست که چه قدر بودجه برای خرید دستگاه ویپ داشته باشید. قطعا با هر بودجه‌ای در وب‌سایت نشت آپ می‌توانید دستگاه ویپ خود را خریداری کنید. طی سال‌های گذشته، بازار دستگاه‌های ویپ با افزایش پیشرفت باورنکردنی روبه‌رو بوده و تنوع زیادی در آن دیده می‌شود. بنابراین، شما با هر بودجه‌ای می‌توانید از وب‌سایت نشت آپ دستگاه ایجوس خود را انتخاب کرده و آن را خریداری کنید.
  8. عدم نیاز به تجربه: بله درست است؛ شاید دستگاه‌های بسیار پیشرفته‌ی ویپ نیاز به تجربه‌‌ای بالاتر داشته باشند اما برخی از آن‌ها نیز برای کسانی که تجربه‌ی زیادی ندارند ساخته شده‌اند. بسیاری از این نوع دستگاه‌ها به صورت پیش فرض آماده شده و دیگر نیازی نیست تا تنظیمات خاصی را بر روی آن‌ها انجام دهید. بنابراین، تنها با زدن یک دکمه می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از ویپ را برای خود رقم بزنید.
  9. در دسترس بودن دستگاه ویپ: امروزه با محبوب‌تر شدن این دستگاه‌ها، تقریبا در اکثر فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. فروشگاه نشت آپ نیز این محصولات را با قیمتی مناسب و همچنین تنوع بالا در اختیار شما کاربران قرار می‌دهد.

مضرات دستگاه ویپ:

  1. آپشن‌های بسیار زیاد: تقریبا انتخاب‌های بسیار زیادی برای انتخاب نوع دستگاه، ایجوس و دیگر اجزای دستگاه ویپ خواهید داشت و همین مورد ممکن است شما را کمی بیش از حد گیج کند. اگر تنوع دستگاه ویپ را با برندهای سیگار مقایسه کنید به راحتی متوجه پیچیدگی آن خواهید شد. به همین دلیل کسانی که برای بار اول به دنبال خرید دستگاه ویپ هستند، باید سراغ محصولات ساده‌تر بروند. اگر قصد دارید از وب‌سایت نشت آپ خریداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم با پشتیبانی تماس داشته تا با راهنمایی‌های آن‌ها بتوانید محصولی مناسب با نیاز خود را خریداری کنید.
  2. استفاده‌ی سخت از تکنولوژی: شاید بتوان گفت که بازار این محصولات کمی اشباع شده و بسیاری از دستگاه‌ها نیز عملکردی به عنوان سرگرمی برای خریداران دارند. در حالی که می‌توان گفت سخت‌افزارهای پیشرفته دستگاه ویپ برای مبتدیان ساخته نشده، اما بسیاری از فضای اینترنت بر روی سختی استفاده از دستگاه ویپ مانور داده‌اند. این در حالی است که چنین چیزی اصلا درست نیست. دستگاه‌های ویپ ساده‌تر می‌توانند به راحتی هر چه تمام‌تر نیاز کاربران را برطرف کنند.
  3. دیدگاه نوجوانان: در کشور ما سن قانونی سیگار 18 سال است. این قانون احتمالا برای دستگاه‌های ویپ نیز صادق است. بنابراین، ممکن است کسانی که به تازگی به این سن رسیده باشند به دنبال استفاده از دستگاه ویپ باشند و معمولا افرادی که سن بالاتری دارند تاکنون نام دستگاه ویپ را هم نشنیده‌اند. به همین دلیل، شاید بتوان گفت که افراد گروه سنی پایین بیشتر از دستگاه ویپ استفاده می‌کنند و شاید بهتر باشد بزرگسالان نیز برای سلامتی خود نیز که شده سراغ این نوع دستگاه‌ها بیایند.
  4. خرج زیاد: این گزینه را هم می‌تواند در قسمت فواید و هم مضرات قرار داد. در قسمت فواید در مورد بودجه‌ی مناسب دستگاه ویپ صحبت کردیم و در اینجا لازم است به خرید مکرر ایجوس و دیگر قطعات جانبی آن اشاره کنیم. طبیعتا با به اتمام رسیدن ایجوس، نیاز مجددی به خرید آن خواهید داشت. البته ایجوس‌ها نیز با قیمت‌های متفاوتی در وب‌سایت نشت آپ قرار گرفته‌اند و نسخه‌ی ارزان‌قیمت آن‌ها نیز دیده می‌شود. با این حال، هیچ وقت نمی‌توانید یک بطری ایجوس را برای همیشه نزد خود نگه دارید.
  5. این نیکوتین عجیب: نیکوتین در دنیای مواد مخدر به عنوان ماده‌ی سبکی شناخته می‌شود. نیکوتین محرک نه‌چندان قدرت‌مندی است که می‌تواند حس ریلکسی را به کاربر القا کند. اما از آن‌جایی که این ماده سابقه‌ی بسیار زیادی با سیگار دارد تقریبا این دو واژه همیشه همراه هم استفاده می‌شوند. بنابراین، استفاده از نیکوتین در دستگاه ویپ هنوز میان اکثر افراد جا نیفتاده و ممکن است با نظرات منفی آن‌ها روبه‌رو شوید با وجود این که مقدار نیکوتین دستگاه ویپ توسط خود کاربر قابل انتخاب است. بسیاری از تمامی حقیقت در مورد نیکوتین آگاهی ندارند پس بهتر است کمی اطلاعات خود را در این مورد بالاتر ببرید.
  6. بیماری‌هایی که هنوز شناخته نشده‌اند: بیشتری تحقیقی که بر روی دستگاه‌های ویپ شده تقریبا به مدت 3.5 سال به طول انجامیده است. این تحقیقات هیچ‌گونه خطری را برای سلامتی افراد نشان نداده‌اند اما شاید بهتر باشد که تحقیقات دراز مدت بیشتری نیز صورت بگیرد. عمر دستگاه‌های ویپ کمتر از یک دهه است پس نمی‌توان اطلاعات بیشتری را فعلا در این مورد کسب کرد. بنابراین، ریسک بیماری‌هایی که ممکن است با استفاده از دستگاه ویپ به مدت طولانی مدت شکل بگیرد وجود دارد هر چند این ریسک در مقابل سیگار قطعا پایین‌تر خواهید بود. حداقل ما از این لحاظ اطمینان داریم که تحقیقات بلند مدت بسیار زیادی در مورد اثرات منفی سیگار و سرطان زا بودن آن وجود دارد.
  7. تیترهای ترسناک: شایعات و خبرهای متفاوتی از این محصولات در اکثر وب‌سایت‌ها یافت می‌شود. برخی از آن‌ها ممکن است حقیقت داشته باشند و برخی دیگر طبیعتا شایعه هستند. تقریبا هیچ‌چیز در دنیا از خطر در امان نیست و دستگاه‌های ویپ نیز همین حالت را دارند. اما همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، دستکاه‌های ویپ قطعا از سیگار سالم‌تر هستند و اصلا مقایسه‌ی این دو از لحاظ سلامتی کاربران غیر ممکن است.
  8. همانند سیگار: ویپینگ همانند سیگار بوده و می‌تواند نیکوتین مورد نیاز را به کاربران خود برساند. به جز این مورد، این دو شباهت دیگری با هم ندارند. هر وقت شما سیگاری را روشن می‌کنید، شما تنباکو خشک و مرده را آتش زده و دود آن را وارد ریه‌های خود می‌کنید. این دود حاوی مواد سمی بسیاری است که سرطان زا هم هستند. این در حالیست که کسانی که در معرض دود دستگاه‌های ویپ قرار می‌گیرند هرگز خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند به همین علت، در بسیاری از مکان‌ها نظیر هواپیما و رستوران‌ها کشیدن ویپ کاملا مجاز است.
  9. قوانین و مقررات FDA: سازمان FDA قوانین خاص خود را در سال 2009 پیرامون لایحه‌ی کنترل محصولات تنباکویی وضع کرده است. این سازمان به شکل عجیبی حتی برای ایجوس‌هایی که فاقد نیکوتین هستند، اعلام کرده که این نوع ایجوس‌ها به نیکوتین مجهز شده‌اند. بنابراین، از نظر سازمان FDA هر نوع دستگاه ویپی فاقد از اجزای مجزایش، جزوی از محصولات تنباکویی در سال 2016 شناخته شده است. به نظر می‌رسد این سازمان رابطه‌ی خوبی با دستگاه‌های ویپ نداشته و طبیعتا دست‌های پشت پرده‌ی زیادی از برندهای معتبر سیگار ممکن است در این امر دخیل باشند.

انتخاب با شماست!

ما در این جا فواید و مضرات دستگاه ویپ را برای شما بیان کردیم. در هر دو مورد، نکته‌هایی دیده می‌شود که شاید بهتر باشد از آن‌ها اطلاعات بیشتری را کسب کنید. اما اگر تصمیم دارید سیگار را کاملا ترک کنید، هرگز فراموش نکنید که دستگاه ویپ می‌تواند جایگزینی فوق‌العاده برای شما باشد. لازم به ذکر است که ویپ هرگز تنها راه ترک سیگار نبوده و راه‌های متفاوت دیگری نیز وجود دارد اما همان روش‌ها نیز فواید و مضرات خود را دارند.

دستگاه ویپ گلوله‌ی مجزه‌ی آسایی برای هر کسی نخواهد بود. ممکن است بسیاری از افراد به این نوع محصولات علاقه نداشته باشند. اما ممکن است به شکل عجیبی به این تکنولوژی علاقه پیدا کنید که دیگر هرگز سمت سیگار نروید. هر تصمیمی که می‌گیرید، تا الان با فواید و مضرات دستگاه ویپ کاملا آشنا شده‌اید.

یکی از بزرگترین مزایای خرید ویپ پاد سواگ پی ایکس، کاهش آسیب به سلامت در مقایسه با سیگارهای معمولی است. زیرا در ویپ اسموک، هیچ سوختن مستقیمی اتفاق نمی‌افتد.

بهترین فروشگاه ویپ به شما تضمین قیمت ویپ می دهد؛ این به این معناست که شما می توانید با مقایسه قیمت ویپ ها با یکدیگر مناسب ترین را برای خود انتخاب کنید.

دکمه بازگشت به بالا