استان ها

سیری در 5 دوره جشنواره فناوری نانو/ محققان عرصه نانو مقهور کرونا نشدند

گروه استانی خبرگزاری آنا – احسان عربی مفرد؛ این دانشگاه از سال 1993 میزبان مسابقات ملی و جشنواره فناوری نانو برای شناسایی فرصت های واحدهای دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی ، حمایت از توسعه علمی ، فناوری و تجاری سازی محصولات فناوری نانو و راهنمایی و تشویق محققان برای حرکت به سمت فناوری نانو است.

اولین جشنواره ملی مسابقات و فناوری نانو در دانشگاه آزاد اسلامی ، با حمایت معاون وقت دانشگاه آزاد اسلامی ، در تاریخ 28 و 29 ژوئن 1993 توسط واحد علوم دارویی (پیش از ادغام) و مجموعه پیامبر پیامبر (ص) تهران مرکزی برگزار شد. محل دانشگاه).

پس از ارسال زنگ ، بیش از 750 اثر در زمینه های نانو شیمی ، نانو فیزیک ، فناوری نانو ، نانومواد ، پزشکی نانو ، نانو الکترونیک ، نانو کامپیوتر و … در دوره اول جشنواره به جشنواره ارسال شد و در نهایت 718 اثر مورد ارزیابی قرار گرفت. از بهترین ها تقدیر شد.

دومین جشنواره ملی مسابقات ملی و فناوری نانو دانشگاه آزاد در تاریخ 4 و 5 سپتامبر 1994 برگزار شد و به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب برگزار شد.

در دومین دوره جشنواره 28 واحد دانشگاهی شرکت کردند و حدود 600 اثر به جشنواره ارسال شد که از این تعداد 440 مقاله ، 24 اختراع ، 47 مقاله ، 43 مقاله علمی ، 16 کتاب و 20 نمونه اولیه توسط کمیته علمی جشنواره با حضور 23 نفر از کارشناسان بررسی شد. در پایان از برگزیدگان پس از ارزیابی آثار تقدیر به عمل آمد.

سومین جشنواره ملی فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی ، همراه با اولین سمپوزیوم بین المللی فناوری نانو ، در تاریخ 26 تا 27 ژوئن 1995 توسط دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد شهرری یادگار امام (ره) برگزار شد و در مراسم اختتامیه از 31 نفر برگزیده تجلیل شد.

در این مراسم بهترین مقالات ، پروژه تحقیقاتی ، کتاب ، پایان نامه ، ژورنال ، اختراع ، پیش تولید ، واحد فناوری ، شرکت دانش بنیان و بهترین محققان از بین هزاران اثر ارسالی ارائه شد و صاحبان آثار جشنواره مورد ارزیابی قرار گرفتند.

پس از سه دوره جشنواره ، در تاریخ 29 مارس 1997 ، چهارمین دوره جشنواره فناوری نانو توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد Aliabadektol برگزار شد که تجربه موفقیت در برگزاری اولین کنفرانس ملی توسعه فناوری نانو را داشت. با مشارکت 60 واحد دانشگاهی در زمینه های نانو شیمی ، نانو فیزیک و نانوفوتونیک ، فناوری نانو ، نانو الکترونیک ، فناوری نانو در علوم بهداشتی (پزشکی و بیوتکنولوژی ، دارویی ، علوم بهداشتی و زیست محیطی ، دندانپزشکی) ، نانوسیالات ، مواد نانو و سایر کاربردهای فناوری نانو.

تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره چهارم 1246 اثر بود که نسبت به دوره سوم 34٪ افزایش در تعداد آثار را نشان می دهد و 60 واحد دانشگاهی در اعتبار سنجی علمی جشنواره شرکت کرده و آثار علمی را در 10 بخش ارسال می کنند.

این جشنواره در مجموع 844 مقاله علمی ، 44 پروژه تحقیقاتی ، 110 رساله و پایان نامه دانشگاهی ، 35 عنوان كتاب ، 35 اختراع ثبت شده ، 117 مقاله و 5 مجله علمی پژوهشی را پذیرفت و از افراد انتخاب شده در هر بخش تقدیر كرد.

پنجمین جشنواره فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی ، اما در شرایط خاص ملی و طی تاج 10 آذر 99 ، عملاً در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ، نانو شیمی ، نانو فیزیک و نانوفوتونیک ، نانوبیوتکنولوژی ، نانوتکنولوژی پزشکی ، نانومواد ، نانوسیالات ، فناوری نانو و مهندسی عمران. سایر برنامه های نانو نیز سازماندهی شدند و محققان و صنعتگران کارهای خود را در بخشهای جشنواره ارائه دادند. آنها مقالات ، پروژه های تحقیقاتی ، کتابها ، پایان نامه ها ، مجلات ، اختراعات ، پیشگامان ، واحدهای فناوری و شرکت های دانش بنیان را ارائه دادند.

اختتامیه جشنواره فناوری نانو ، به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

آثار ارائه شده در پنجمین جشنواره فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی شامل 468 مقاله ، 26 پروژه تحقیقاتی ، 55 كتاب تألیف و ترجمه ، 96 پژوهشگر برتر ، 30 مقاله و رساله ، 49 اختراع ، 182 پیش دانشگاه ، 16 واحد فناوری و 4 شركت دانش بنیان است.

پنجمین جشنواره ملی فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1999 و به همت دانشگاه آزاد اسلامی در تبریز به طرز متفاوتی برگزار شد و در تاریخ 31 دسامبر 1999 با اعلام اسامی افراد منتخب پایان یافت.

این نمایشگاه مجازی که شامل محصولات شرکت و وبینارهای تخصصی در زمینه فناوری نانو و الکترونیک ، فناوری نانو و علوم پزشکی و شیمی و فیزیک فناوری نانو بود ، در تاریخ 8 و 9 آذر بصورت آنلاین و با حضور سه استاد برجسته دانشگاه برگزار شد. این نمایشگاه تا 30 آذر برگزار می شود.

در این نمایشگاه بیش از 180 محصول فناورانه در حوزه فناوری نانو بصورت شبانه روزی در وب سایت جشنواره پنجم مشاهده شده است.

دانشگاه آزاد اسلامی از نوآوری ، خلاقیت و تحقیقات جدید در صنعت استقبال می کند که تیم های تحقیقاتی را انگیزه می دهد تا هر ساله در دنیای علم به نوآوری بپردازند.

معیارهای انتخاب آثار پنجمین جشنواره فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی در بخش تحقیقات (محقق در پنج سال گذشته در زمینه فناوری نانو فعالیت کرده است ، از جمله کتاب ، مقاله ، پروژه تحقیقاتی ، اختراع و غیره) مقاله اصلی (تعداد استنادها و تأثیرگذاری) ) ، بهترین کتاب (تألیف یا ترجمه ، تعداد نویسندگان ، ناشر ، تعداد انتشارات و غیره) ، اختراع (داخلی یا خارجی ، تبدیل به محصول ، ارسال یا تأیید شده و غیره) ، پروژه تحقیقاتی (محلی یا خارجی ، دامنه پروژه ، تعداد افراد و غیره) .) محصولات مبتنی بر دانش (تأییدیه ، تولید اولیه یا صنعتی ، نیازهای بخشی و غیره) وجود داشت.

شرکت کنندگان و برندگان پنجمین جشنواره ، با در نظر گرفتن شرایط و محدودیت های خاص کرونا ، سطح کیفی این جشنواره را خوب و با کیفیت ارزیابی کردند. اساتید در داخل و خارج از کشور و همچنین کارگاه ها و نمایشگاه های مجازی مورد استفاده علوم مجازی قرار گرفتند.

5- شرکت کنندگان و برندگان جشنواره فناوری نانو معتقدند که خانواده دانشگاه آزاد اسلامی نگرش مثبتی به نوآوری ، خلاقیت و کار علمی جدید در صنعت دارند و این امر تیم های تحقیقاتی را بر آن می دارد تا هر ساله به دنبال نوآوری در دنیای علم باشند.

برندگان پیشنهادهایی را برای تبلیغ جشنواره ارائه دادند. ایده دعوت از سخنرانان خارجی که در پنجمین جشنواره اجرا شد ، یکی از نکات مثبت و واضحی بود که امیدوارم در آینده نیز ادامه یابد. معیارهای ارزیابی آثار باید به سمت کیفیت حرکت کنند. محصولات فناوری نانو در زمینه های مختلف به سمت کیفیت حرکت کرده اند تا بتوانند به محصولی تبدیل شوند و ثروت ایجاد کنند.

به گفته آنا ، به دلیل شرایط خاص کرونا ، این کنفرانس هنگام میزبانی پنجمین جشنواره فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی در بالاترین سطح برگزار شد. البته در شرایط عادی و غیر کرونری ، نمایشگاههای حضوری و بازدید از سایت فرصتی برای بحث و تبادل نظر در مورد مشکلات و مشکلات و ارائه راهکارهای عملی بین دانشجویان ، مخترعین ، اساتید ، صنعتگران و شرکتهای فعال در این زمینه فراهم کرد.

با این حال ، مشکلاتی مانند بوروکراسی بیش از حد و روند طولانی اجرای برخی از بخشنامه ها در واحدهای دانشگاهی ، محققان را ناامید می کند. اگر دانشگاه بتواند بستر مناسبی برای فعالیت های تحقیقاتی فراهم کند ، وضعیت تحقیقات در سطح ملی و بین المللی بهبود می یابد و با این حساب ، فناوری نانو که یکی از علوم کاربردی است ، توسعه می یابد.

انتهای پیام / 4062 /

دکمه بازگشت به بالا