زارع: تراز عملیاتی بودجه سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۳ درصد بود.

زارع: تراز عملیاتی بودجه سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۳ درصد بود.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، موضوع برنامه گفتگوی ویژه خبری به رونمایی از گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۱ اختصاص داشت که با حضور

آقای برزوزاده – معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات کشور و دکتر رحیم زارع – عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات خانه ملت بررسی شد.

مقدمه مجری: همانطور که در خبر‌ها دیدید و شنیدید امروز با حضور رئیس مجلس از تفریغ بودجه ۱۴۰۱ رونمایی شد آقای دستغیب رئیس دیوان محاسبات کشور هم در این مراسم گفت که تعداد دستگاه‌هایی که حساب پس ندادند نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشته است، آقای دستغیب این را هم اضافه کردند که تعداد دستگاه‌های حساب پس نداده در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۰۶ دستگاه بود که این رقم با کاهش ۶۷ درصدی در سال ۱۴۰۱ به عدد ۳۵ دستگاه کاهش پیدا کرده است در گفتگوی ویژه خبری امشب می‌خواهیم راجع به تفریغ بودجه صحبت کنیم و مباحث و محور‌هایی که در این حوزه قابل طرح و بررسی هستند.

سوال: می‌خواهیم راجع به تفریغ بودجه ۴۰۱ که امروز رونمایی شده صحبت کنیم این که چقدر زودتر از زمان موعد تهیه شده، رویه جدید در محاسبه آن و تهیه آن به چه صورتی بوده، اما قبل از آن آقای برزوزاده یک مختصری راجع به خود تفریغ بودجه و این گزارش برای ما بگویید که تهیه‌ی آن و ارائه آن در بند‌ها و بحث‌های مختلف چقدر می‌تواند برنامه ریزی کند، نظم ببخشد به بودجه و حساب رسی‌های مالی در کشور؟

برزوزاده : هدف از تهیه ی اطلاعات مالی یا گزارش تفریغ بودجه دو تا هدف اصلی هست ، اول ارزیابی مسئولیت پاسخگویی یعنی انضباط ، شفافیت مالی و دوم : تصمیم گیری اقتصادی . گزارش تفریغ بودجه فرآیندی است که از اسفند سال گذشته شروع شده یعنی این که باید استانداردسازی بشود ، باید چارچوب هایش تهیه بشود برای تهیه گزارش مطابق استانداردها و در نهایت در یک مسیری اطلاعاتی مثل گردش نقدی خزانه ، موضوع ماده 101 قانون محاسبات و صورتحساب عملکرد بودجه کل کشور که موضوع ماده 103 قانون محاسبات هست به آن ملحق می شود و در نهایت دیوان محاسبات بعد از این که بررسی های خودش را انجام می دهد در هیات عمومی این ها را مورد نقد و بررسی قرار می دهد یک فرآیندی است که حدود 60 جلسه هیات عمومی برای اولین بار در دوران 5 ساله اخیر این جلسات را با افزایش محتوای کیفیت اطلاعات تهیه شده و این گزارش تفریغ بودجه می تواند برای متولیان نظام مالی عمومی در سال 1403 برای نمایندگان محترم که می خواهند تصمیم گیری کنند در قانون بودجه می تواند مفید باشد بخاطر همین ما تلاش کردیم هم با رویکرد پایش عملکرد بودجه و بعد محتوای اطلاعاتی آن که بتواند در امر تصمیم گیری اقتصادی به کمک رفاه عمومی باشد تهیه کردیم .

سوال: پس همه‌ی دستگاه‌ها ملزم به ارائه اطلاعات هستند.

برزوزاده: حتما، طبق قوانین باید همه‌ی دستگاه‌های اجرایی از وزارتخانه، موسسات دولتی، نهاد‌های عمومی غیردولتی و شرکت‌های دولتی در زمان بندی خودشان اطلاعات را هم به دیوان محاسبات و هم به وزارت امور اقتصاد و دارایی ارسال کنند.

سوال: پس چرا ما باز هم دستگاه‌هایی داریم که حساب پس ندادند.

برزوزاده: علتش را ما باید در مستشاری ما این‌ها را نقد و بررسی می‌کنیم از مسئولین پاسخگو دعوت می‌کنیم که علتش را بگویند و باید علت هایش را ببینیم امکان دارد یک مقدار بین ردیف‌های بودجه‌ای مغایرت باشد یا دستگاه‌هایی واگذار شدند و این تکلیف حساب دهی را نداشته باشند باید این‌ها هر کدام بررسی شود آنچه که در قانون بودجه آمده و ما بررسی کردیم در مورد پاسخگویی، دستگاه‌هایی بوده که در ردیف بودجه‌ای انعکاس پیدا کرده ما خودمان پیگیری کردیم زنگ کردیم که اقا این اطلاعات را باید برای ما بدهند و آن کسانی که دستگاه‌هایی که امکان ارائه اطلاعات داشتند برای ما ارسال کردند احتمال می‌دهیم که این دستگاه‌هایی که حساب ندادند مشکلات ناشی از همین بحث دیگر تکلیفی برای ارائه نداشته باشند.

سوال: یعنی ۳۵ دستگاه از دید دیوان محاسبات کشور تکلیفی برای ارائه اطلاعات ندارند.

برزوزاده: ۳۵ دستگاهی که اعتبارات مختلف دارند هم بودجه عمومی، اختصاصی، شرکت دولتی و … امکان دارد به این شکل باشد باید بررسی شود، ولی ما این انحراف را به هیات استشاری اعلام کردیم.

سوال: آقای دکتر زارع گزارشی که بزودی در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت خواهد شد چقدر زودتر از زمان موعد تهیه شده است؟

زارع: این گزارش دیوان محاسبات تا پایان شهریور فرصت داشت که این گزارش را به مجلس ارائه بدهد خوشبختانه یک ماه زودتر از زمان موعد که این هم نشان از چابکی، هم شفافیت و هم چشم انداز خوب دیوان محاسبات هست و هم این که مسائل روز جامعه را به ویژه در حوزه بودجه خوب درک کردند و ما خوشحالیم که دیوان محاسبات دارد یک سازمان چابک می‌شود و تقریبا عملکرد بسیار خوبی داشتند در ارائه گزارش که این گزارش دیگر باید هیات رئیسه مجلس و در راس آن جناب دکتر قالیباف ۴۸ ساعت قبل از این که در صحن علنی بیاید و قرائت شود و می‌دانید که بدون نوبت هم این گزارش قرائت می‌شود و در اختیار نمایندگان محترم قرار می‌گیرد انشاالله آن مواردی که نیاز هست که به دستگاه قضایی ارسال بشود یا تذکراتی به دولت و کلیه سازمان‌هایی که به نحوی از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند آن دیگر پیشنهاد‌های دیوان محاسبات هست که هم پیشنهاد‌های اصلاحی هست یا پیشنهاد‌هایی که به قوه قضائیه ارسال می‌شود البته خود دیوان محاسبات یک دادگاه اداری مالی است این را هم من توضیح بدهم که بررسی نهایی اجرای یک برنامه‌ی بودجه با یک بازه زمانی مشخص هست که خود دیوان هم این اختیارات را دارد.

سوال: آقای دکتر زارع، اقای برزوزاده اشاره کردند که انضباط مالی، شفافیت و تاثیرگذار در تصمیم گیری‌ها، چقدر الان در تصمیم گیری‌ها در خانه ملت این گزارش مهم هست؟ این را به این جهت می‌پرسم که برخی از احکامی که شاید عملکرد شان ضعیف است و یا شاید صفر باشد ما می‌بینیم که تکرار می‌شوند و بعضا پیگیری هم نمی‌شود؟

زارع: خوشبختانه دو سال گذشته در مجلس فعلی گزارش‌هایی که به موقع داده شده، گزارش‌های سه ماهه‌ای که در دوران مدیریت قبل، گزارش‌های یک ماهه‌ای که در دوران مدیریت فعلی داده می‌شود بسیار موثر هست حتی روی برنامه هفتم توسعه بنده هشت سال است در تلفیق بودجه هستم در احکام بودجه خیلی ما سعی کردیم آن مواردی که توضیح هم می‌دهم برخی از آن تبصره‌هایی که آن احکام دائمی هستند سعی کردیم این‌ها را بفرستیم به سمت احکام دائمی و خوشبختانه دولت هم در برنامه هفتم این کار را انجام داده، هنوز بسیاری از این مواردی که در بودجه هست این‌ها ماهیت دائمی دارند که نیاز به اصلاح هست، من خدمت شما عرض کنم که در بودجه ۴۰۱ تقریبا ۱۰۳ بندی که در بودجه بوده رعایت کامل شده، عدم تحقق اهداف مان ۳۸ بند بوده، فاقد عملکرد ۵۶ بند بوده و عدم رعایت کامل یا بخشی دربودجه تقریبا ۲۷۴ مورد بوده، در بودجه‌ی ۴۰۱، ۴۳۹ بند بوده که تقریبا ۱۴۰ حکمش دارای ماهیت سالانه بوده و بقیه هم که احکامی بودند تقریبا ماهیت دائمی داشتند شاید یکی از مواردی که ما باید در ساختار بودجه به آن بپردازیم، این احکام دائمی هست که چرا ساختار بودجه آن جوری که پیش بینی می‌شود هر سال هم تاکید مقام معظم رهبری هست، هم سران سه قوه و خود مجلس و به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه، چرا ما در ساختار بودجه یک ساختار بودجه کامل نداریم که انشاالله این گزارش‌ها می‌تواند هم در تصمیم گیری اقتصادی برای کشور، خب بودجه سالانه در مجموع برای مردم هست، درست است مجلس می‌آید، دولت یک لایحه‌ای ارائه می‌دهد و در مجلس هم در مبالغ ۵-۶ درصد همیشه یا حالا بین.

سوال: پس با این توجیه که، چون ماهیت دائمی دارند در بودجه‌ها گنجانده می‌شوند؟ چون می‌خواهم بروم با آقای برزوزاده سراغ اصلاح ساختاری

زارع: الان که ما اگر شاید ایرادی به دولت گرفته شود دولت می‌آید یک لایحه‌ای می‌دهد آن چیز‌هایی که خودش می‌تواند اجرا کند، در مجلس هم کمیسیون‌های مختلف، کارگروه‌های مختلف، مثلا کمیسیون صنایع یکسری پیشنهاد دارد مثلا کمیسیون اقتصادی یکسری پیشنهاد دارد بودجه که در تمام تبصره‌ها می‌تواند دخالت کند کمیسیون بودجه، به همین دلیل این احکام دائمی که می‌آید شاید عملکرد دولت در تبصره‌ها در عدد و رقم نمی‌گویم، این جا مثلا ایرادی به آن گرفته بشود این موارد احکام دائمی هم هست مثلا یک مثالش را بزنم همین خودرویی که تا ۵ سال کارکرد بود ما آوردیم در مجلس تصویب شد، شورای محترم نگهبان تصویب کرد، مجمع تشخیص رد کرد بعد دولت آمد این را یک لایحه‌ای به صورت یک لایحه که حالا اجرا هم می‌شود.

سوال: آقای برزوزاده گزارشی که تهیه می‌شود در جهت برنامه ریزی بعضا می‌بینیم که یا به طور کامل اجرا می‌شود یا اجرا نمی‌شود حالا بعضی از آن‌ها بخشی از آن‌ها هم اجرا می‌شود ما را می‌برد به سمت اصلاح ساختار بودجه و بودجه ریزی بر اساس گزارش‌های عملکردی، چقدر الان راه را پیش رفتیم، کجای راه هستیم و آسیب شناسی که باید در این زمینه صورت بگیرد کجاست؟

برزوزاده: اصلاح ساختار بودجه در واقع فقط منابع و مصارف دولت نیست یعنی منابع و مصارف بودجه‌ای نیست ما تمام عناصر صورت‌های مالی را در صورت‌های مالی تلفیقی به عنوان دارایی، بدهی، درامد و هزینه بایستی اثرش را در منابع و مصارف بودجه ببینیم، این خیلی مهم است که اصلاح ساختار بودجه یعنی نظام برنامه ریزی و نظام بودجه ریزی مان به سمتی برود که دارای شفافیت و انضباط باشد به طور مثال اگر شما در امسالی که ما بررسی کردیم در راستای اصلاح ساختار بودجه تصمیم گرفتیم که جریان منابع مالی را نظارت کنیم به طور کامل، این اصل ۵۳ قانون اساسی بوده، ماده ۲ قانون اهداف دیوان محاسبات هست و تاکید متولیان نظام مالی برای شفافیت. این کمک کرد که امسال ما دولت جمهوری اسلامی از تنخواه بانک مرکزی استفاده نکند این نشان داد که دولت با مدیریت منابع و مدیریت مصارفش می‌تواند یک سیاست مالی را اتخاذ کند که در تصمیم گیری اقتصادی و برای مردم کمک حال باشد یعنی افزایش سطح عمومی قیمت‌ها اتفاق نیفتد، اگر این منابعی که جریان منابع مالی که الان وضعیت مناسبی را در کشور ایجاد کرده به سمت رشد و تولید برود یک سیاست مالی است یعنی برود به سمت کمک به رشد و اشتغال و تولید و این‌ها، این اثرش را در رفاه عمومی خواهیم دید، اگر تمام منابع ما حتی شما اگر درآمد بزرگراه‌ها را هم ببینید اگر این‌ها به سمت بعنوان دریافت دولت شاید درآمد دولت نباشد، ولی بعنوان دریافت دولت شفاف بشود در مدیریت نقدینگی کمک می‌کند اگر ما بدانیم که یک منابعی داریم که مدیریت می‌کنیم در ۶ ماهه اول سال می‌توانیم پول گندمکاران را بدهیم، پول خیلی از مسائلی که شاید بحران زا بشود برای کشور می‌تواند کمک کند در اصلاح ساختار بودجه ما بند‌هایی را که در قانون اصلاح ساختار بودجه نمایندگان مجلس تدوین کردند مثل پرداخت مستقیم به ذینفع، همین یک کار را اگر بتوانیم اصل ۵۳ حساب واحد خزانه را کامل کنیم و پرداخت‌ها را همه را به طور مستقیم به ذینفع بدهیم همین را در دستور کار دولت و نمایندگان قرار بگیرد مطمئنا دولت می‌تواند با مدیریت منابع اهداف خودش را محقق کند.

سوال: به حساب واحد خزانه اشاره کردید راجع به آن می‌خواهیم مفصل بعدا صحبت کنیم.

زارع: البته آن بیانات آقای دکتر برزوزاده  ساختار بودجه فقط مثل یک چتری هست که شامل تولید هست، اشتغال هست، برنامه ریزی هست، پاسخگویی، شفافیت، انضباط مالی، همین نرخ تورم شعار سال، کسری بودجه، آن تکالیفی که دیده می‌شود از همه مهم‌تر آن چیزی که بر دوش دیوان محاسبات هست تحلیل شان بسیار مهم هست اثرش در ساختار بودجه آن چیزی که فرمودند.

سوال: آقای دکتر الان چقدر لحاظ می‌کنید مثلا الان گزارش به دست شما می‌رسد برای بودجه ریزی حالا در سال مدنظر چقدر تاثیرگذار است این گزارش تفریغ؟

زارع: گزارش‌های تفریغ خیلی موثر است، همین بودجه ۴۰۲ را که می‌بستیم خیلی از تصمیم‌هایی که گرفتیم نظرات دیوان محاسبات بود در کنارش دستگاه نظارتی دیگر، سازمان بازرسی و برخی دستگاه‌های نظارتی دیگر، این‌ها را آوردیم که این احکام مثلا همین جا من خدمت شما عرض کردم ۲۷۴ تا حکم هیچ عملکردی از آن ندارد، چون بخشی هستند این تصمیم گیری‌های جزیره‌ای یا بخشی خود به خود در سال‌های مختلف شما اگر ۴۰۱ را به ۱۴۰۰ نگاه کنید کمتر شده، این باعث می‌شود که ما یک اصلاح ساختار بودجه جامع و کامل داشته باشیم.

سوال:، چون به منابع و مصارف آقای برزوزاده اشاره کردند از شما یک عدد و رقم بگیریم یک گریزی زدید و یک اشاراتی داشتید، اما مجزا در صد تحقق منابع و مصارف اگر بخواهیم به تفکیک بگوییم در بودجه ۱۴۰۱ را الان در اختیار داریم؟

زارع: می‌دانید که بودجه ۱۴۰۱، ۱۳۹۴ هزار میلیارد تومان من آن بودجه عمومی دولت را می‌گویم غیر از درآمد‌های اختصاصی، ولی خارج از بودجه آن سران سه قوه تصمیماتی گرفتند که ۱۲۸ هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی بود ۷۵ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شد ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی در حوزه علوم پزشکی، وزارت بهداشت این مجوز به ایشان داده شد، تقریبا ۹۸ درصد منابع ما با این تصمیمات خارج از بودجه‌ای که یعنی علاوه بر بودجه کل کشور که ما در مجلس مصوب کردیم، آماری که هست ۹۸ درصد محقق شد، به ویژه سال گذشته کار خوبی هم که دولت کرد در طرح های عمرانی که جای تشکر هم دارد از ۲۹۷ هزار میلیارد تومانی که ما برایشان تکلیف کرده بودیم تقریبا ۲۵۴ هزار میلیارد تومان یعنی ۸۵ درصد آن محقق شد که این روی تولید و اشتغال و انضباط مالی خیلی موثر است.

سوال: من یک سوال بپرسم، آقای دکتر زارع گفتند که قبلا خیلی قبل هم نه، گزارش‌های تفریغ سالانه و بعد سه ماهه یک گزارش‌های سه ماهه‌ای داشتیم و الان شما ماهانه این گزارش را منتشر می‌کنید درست است؟ توضیح بیشتری به ما می‌دهید؟

برزوزاده: گزارش‌های ما، چون سال قبل بر اساس قانون یک بندی را گذاشته بودند بند تا تبصره دو که بایستی دیوان گزارش‌های دو ماهه بدهد و تحلیلی و این گزارش هم مفید بود در زمان خودش، ولی آسیب شناسی که ما انجام دادیم این گزارش‌ها بایستی دارای افزایش محتوای کیفیت اطلاعات باشد هم با دوستان هیات‌های عمومی مان با گروه‌های فنی مان، این‌ها را وارد بحث شدیم و مذاکره کردیم لذا آن گزارش‌ها را آمدیم به سمتی بردیم که هم تحلیلی باشد هم برای تصمیم گیری اقتصادی مفید باشد هم پایش عملکرد بودجه به صورت مقاطع زمانی کوتاه‌تر باشد یعنی در طول یک ماه ببینیم وضعیت منابع و مصارف مان چقدر است چند تا پروژه به بهره برداری رسیده؟ چقدر از احکامی که مورد نیاز کشور بوده به سرانجام رسیده؟ لذا این گزارش‌ها را به صورت ماهانه به صورت برخط با اخذ اطلاعاتی که در پایگاه جامع مالی اطلاعات مالی ما به طور مستقیم با سیستم بانک مرکزی، سیستم خزانه داری الان وصل شدیم این اطلاعات را تهیه می‌کنیم در کارگروهی داریم یک کارگروهی آقای دکتر گذاشته در خصوص شورای عالی گزارش گری یا گزارش گری که متصل به سیستم تصمیم گیری اقتصادی باشد یعنی بتواند بهره برداری برای متولیان نظام مالی باشد آنجا در آن کارگروه مورد بحث قرار می‌گیرد، نظرات آن دوستان را می‌گیریم این گزارش خیلی کامل می‌شود، منطبق با استاندارد‌های حسابداری و به مجلس شورای اسلامی متولیان نظام مالی عمومی ارسال می‌کند، ما به طور مثال الان دو هفته از مانده وجوه مصرف نشده اعتبارات عمرانی بیشتر باقی نمانده، اگر با این ایام تعطیل حساب کنیم، این دستگاه‌ها باید اطلاع داشته باشند، آقای دکتر دستغیب در واقع متولیان اصلی که مصرف اعتبارات را به عهده دارند وزرا مقامات اجرایی را در جلسات مختلف دعوت می‌کند آسیب شناسی هایشان را به ایشان می‌گوید این مصرف اعتبار باید به سمتی برود که به رفاه عمومی برسد در راستای حل مشکلات مردم باشد.

سوال: جدا از این که بر خط است و هر لحظه‌ای هر دستگاهی یا هر نهاد تصمیم گیری می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند.

برزوزاده: ما تمام حساب‌های دولتی را در پایگاه جامع مالی مان داریم نظارت می‌کنیم آنلاین بدون این که دخالت در عملیات جاری دستگاه اجرایی بکنیم فقط به صورت این که صیانت از کارگزاران باشد به عنوان مشورت، به عنوان تصمیم گیری اقتصادی به دوستان اعلام می‌کنیم.

سوال: پس فعلا انتشار عمومی اش نکردید؟

برزوزاده: نه اصلا نمی‌توانیم انتشار کنیم به دلیل این که ما دنبال این هستیم که …

سوال: به دلیل این که مثلا رسانه‌ها بتوانند دسترسی پیدا کنند؟

برزوزاده: نه این بعنوان اطلاعات محرمانه در اختیار ما است و کارگزاران نظام به ایشان توصیه می‌کنیم که از این مبالغی که مانده دارد و فرصتی که باقیمانده است استفاده کنید و ضمن این که ما دنبال آسیب شناسی دیگری هم هستیم.

سوال: یک نکته بگویم، چون پرسش کردم

زارع: حالا این فرصت هم گفت روی اشتغال خیلی بحث عمرانی است …

سوال: این نکته تان را هم حتما به ما بگویید که تاثیرش در مواردی که مدنظر هست چیست؟

آقای برزوزاده گزارش‌های سه ماهه را مثلا دوستان ما در میز اقتصاد خبرگزاری صدا و سیما بعضا استفاده می‌کردند و دسترسی به آن داشتند الان ماهانه‌ها را که این کار دسترسی ندارند؟

برزوزاده: چرا ما ماهانه را در اختیار مجلس، در اختیار کمیسیون‌ها قرار می‌دهیم و حتی مشارکت می‌کنیم ما مثلا جلسه‌ای را اقای دکتر زارع تشکیل می‌دهند در خصوص یک موضوع خاص، ما آنجا می‌رویم و وارد می‌شویم و مثلا برای تامین منابع مالی اش کمک می‌کنیم مثلا اگر منابع هدفمندی کم بیاید ما رصد می‌کنیم جریان منابع را و کمک می‌کنیم می‌گوییم آقای وزارت نفت این جا مجموعه‌ای هست که می‌تواند به شما در تامین منابع کمک کند در تامین منابعی که نیازمند پرداخت فوری هست کمک کنند.

سوال: و چرا انتشار عمومی اش را انجام نمی‌دهید؟

برزوزاده:به دلیل این که ما فعلا از جنبه‌ی تصمیم گیری اقتصادی و کمک متولیان ورود پیدا کردیم هنوز نه تخلفی انجام شده و نه انحرافی صورت گرفته لذا ما در جهت کمک رسانی در جهت حل مشکل به عنوان گره گشایی به آن می‌گذاریم این جلسات را متعدد می‌گذاریم و متولیان نظام مالی و دستگاه‌های اجرایی از این بهره مند می‌شوند موضوعاتش هم زیاد است به طور مثال حالا اگر هم موضوع انحرافی هم باشد حتما به ایشان تذکر لازم داده می‌شود، ما دو و نیم درصد منابع عمرانی اقای دکتر زارع می‌دانید که این‌ها در راستای تحقق اهداف بودجه جاری دستگاه‌ها است که متولی عمرانی است، این را توصیه کردیم به ایشان که به سازمان برنامه هم، این با رعایت ماده ۱۹ قانون برنامه و بودجه بخشنامه دو امضائه بعنوان ابتکاری که اقای دکتر دستغیب در دوران تصدی مسئولیت شان داشتند ابلاغ رسمی شده دردستگاه‌هایی که متولی مصرف اعتبارات عمرانی است باید دقت کنند که این منتج به ناترازی بودجه نشود منتج به عدم انحراف از مسیر اصلی اش نشود؛ لذا این می‌تواند در قیمت تمام شده فعالیت‌ها کمک کند و تاثیر خیلی خوبی رادر قیمت تمام شده طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی داشته باشد.

سوال: آقای دکتر زارع نکته‌ای هست؟ چون می‌خواهم عدد و رقم از شما بگیرم راجع به تفریغ ۱۴۰۱

زارع: من آن ۹۸ درصدی که گفتم محقق شده، در تبصره ۵، ۱۴۰۱ ما، چون ابهام داشت درآمد دولت، تبصره ۵، عدد یک ریال گذاشتیم ۱۶۵ هزار میلیارد تومان محقق شد عملکرد دولت بالا رفت و چند تا حسن هم هست که تفریغ‌های امسال بودجه که ما در کمیسیون بودجه بیشتر موضوعی شده این خیلی کیفیتش هم برای تصمیم گیری هم برای تحلیل‌ها به ویژه حوزه‌ی اقتصادی بسیار مهم هست، و در مدیریت فعلی هم که دیوان محاسبات تقریبا من در ۷ ماه سوال کردم ۶۰ جلسه هیات عمومی داشتند طی این هفت هشت ماه که خیلی روی تفریغ بودجه می‌تواند موثر باشد در تبصره ۱۹، ۴۰۲ هم ما آن پایگاه برخط بودجه را آوردیم که دارد عملی می‌شود انشاالله، در حوزه‌ی عمرانی‌هایی که آقای برزوزاده فرمودند واقعا دستگاه‌ها باید این راتوجه داشته باشند بودجه عمرانی هر چقدر محقق شود حداقل اشتغال فعلی حفظ می‌شود، یعنی اگر اشتغال جدید ایجاد شود که خیلی خوب است حداقل اشتغال فعلی حفظ می‌شود و من هم خواسته ام از دستگاهها، چون ما بین مردم هستیم بعنوان نماینده هم بیشتر دنبال حوزه عمرانی برای من جذابیت دارد بعنوان نماینده مردم که در کل کشور، این خیلی موثر هست روی حداقل حفظ اشتغال فعلی که انشاالله دستگاه‌ها طی این دو هفته تصمیم می‌گیرند و به نظر من هزینه کنند خیلی بهتر هست.

سوال: اقای دکتر درصد تحقق منابع و مصارف را به ما گفتید بر اساس تفریغ بودجه تراز عملیاتی بودجه 1401 به چه صورتی بوده؟

زارع: در بحث تراز عملیاتی سال 1401 نسبت به سال‌های گذشته که ما ناترازی‌های بسیار بالا داشتیم یکی از عواملش هم تبصره ۵ است و آن مجوز‌های خاص خارج از بودجه که داده شد تقریبا تراز عملیاتی بودجه بیش از ۹۲-۹۳ درصد، حالا ۸ درصد فکر کنم محقق نشد، ۹۳ درصد دولت محقق کرد که این جا هم من باز از دولت تشکر می‌کنم که این خلاقیت و نوآوری از آن مجوزی که سران سه قوه همیشه داده می‌شد ما دلمان می‌خواست یک جای خوب استفاده بشود مثلا آن ۱۲۸ هزار تای صندوق توسعه ملی آمد برای پروژه‌های عمرانی این خیلی خوب است یا بحث صلاحیت که اولویت دولت بود این‌ها با وجودی که هنوز ما روی بحث سلامت خیلی حرف داریم، اما وضعیت بهتر شده انشااله که بهتر هم خواهد شد.

سوال: میزان اوراق منتشر شده سال ۱۴۰۱ در نتیجه مجوز‌های اصلاحی و حتی خارج از بودجه چقدر بوده در چه مصارفی؟

زارع: از آن ۱۸۳ هزا رتا ۱۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان محقق شد و یک ۷۵ تا هم که مجوز خاص بود که دولت بدهی هایش را بیشتر گذاشت در سال ۴۰۱، بدهی‌هایی که از قبل روی اوراق برایش ایجاد شده بود بیشتر آن‌ها را، تقریبا فکر کنم بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان گذاشت برای پرداختی اش.

سوال: آقای دکتر زارع سرنوشت بازپرداخت بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی؟

زارع: تامین اجتماعی که واقعا مظلوم واقع شده به ویژه در بودجه ۴۰۲ حالا ما در بودجه ۴۰۱ تقریبا ۹۰ هزار میلیارد تومان از واگذاری سهام برایش گذاشتیم که ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانش محقق شد نزدیک ۴۵۰ هزار میلیارد تومان دارایی که ماباید یک فکری برای تامین اجتماعی کنیم، چون حقوق بازنشستگانش را باید همسان سازی کند یا در وضعیت بیمه‌ای بخواهد بدهی اش را به دانشگاه‌های علوم پزشکی یا جا‌های دیگر پرداخت کند واقعا این را که ما شرمنده تامین اجتماعی هستیم البته عملکرد دولت هست خیلی دوست داریم همکارانم در برنامه هفتم حالا من عضو تلفیق برنامه نبودم، یک فکری به حال تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی که از این وضعیت بد فعلی در بیایند انشاالله بشود.

سوال: آقای برزوزاده برویم سراغ حساب واحد خزانه، اقای دکتر دستغیب گفته بودند که اگر تا پایان شهریور دستگاه‌های متخلف به حساب واحد خزانه متصل نشوند به مراجع قضایی و دستگاه قضا معرفی می‌شوند عدد چه تغییراتی کرده و الان اصلا وضعیت اجرای قانون حساب واحد خزانه در چه وضعیتی است؟

برزوزاده: ما اطلاعاتی که داریم برای پایان تفریغ بودجه ۱۴۰۱ است همان گزارشی که آقای دکتر دستغیب اعلام کردند، چون گزارش که تغییر نکرده عملیات پایان اسفند بود، از پایان اسفندماه ما تدبیری که دوستان کردند پیگیری این موضوع بوده و الحمدالله توانستیم با مجوز اصلاح مجوز خاصی که در شورای امنیت ملی هست تکلیف شورای امنیت ملی به دستگاه‌ها شده که بانک‌های بانک مرکزی و بانک‌های عامل تکلیف دارند تا پایان شهریور تمام حساب‌ها را ببندند یعنی این فصل الخطاب برای همه است یعنی وقتی یک مقام عالی نظارتی این را اعلام می‌کند تکلیف است آقای دکتر دستغیب هم به ایشان توصیه کرد که تا پایان شهریور این کار را بکنند، ولی تعداد حساب‌ها نشان می‌دهد که این روند دارد کاهشی می‌شود.

سوال: اگر بخواهیم گزارش آقای دکتر دستغیب را یک بار در گفتگوی ویژه مرور کنیم تعداد دستگاه‌هایی که الان به حساب واحد خزانه متصل نشدند چه تعداد هست؟

برزوزاده: الان صد در صد حساب‌ها متصل شده آن چیزی که آقای دکتر دستغیب فرمودند حساب‌های فرعی است .

زارع: وزارت علوم و بهداشت ۷۲ هزار حساب دارد

برزوزاده: ۷۲ هزار حساب، حساب‌هایی که، دانشگاه‌ها که همان ۷۲ هزار تا هنوز همچنان برقرار است به دلیل این که این‌ها حساب‌هایی هست که تسهیلات گرفتند و مسدود شده و باید این را بانک مرکزی باید در ساز و کار بند ” ه” تبصره؟ با کمک وزارت دارایی تعیین تکلیف بکنند که و سازمان برنامه که میزان تسهیلاتی که بدهکار هستند چطوری می‌خواهند تسویه حساب بکنند. در مورد شرکت‌های ملی نفت و صنعت نفت، کلا الان به مرور شرکت پالایش پخش روند کاهشی دارد از ۱۵۸۱ حساب رسیده به ۷۰۰ حساب.

سوال: قرار بود بانک مرکزی مسدودکند حساب‌های خارج از خزانه را

برزوزاده: این کار را کرده مسدود بودن به معنای بستن نیست باید ما ببندیم و موجودی را منتقل کنیم

زارع:، چون الان یک باره هم مسدود بشود در روند اجرایی شان خیلی مشکلات برمی خورند.

برزوزاده: آقای دکتر دستغیب تاکید کردند که انتقال باید بدهند بانک مرکزی علاوه بر این که تکلیف دارد که ببندد موجودی اش را باید به حساب خزانه منتقل کند که این را در دستور کار گذاشتند انشاالله این را تا پایان شهریورماه انتظار داریم که تمام بشود اگر نه ما طبق رویه قضایی مان عمل خواهیم کرد.

زارع: مثلا شرکت ملی گاز و آن ۳۹ شرکت تابعه ۱۱۵۰ فقره حساب تجاری دارد که حالا پخش و پالایش را فرمودند مثلا ملی نفت با ۲۷ شرکتش ۹۱۱ فقره حساب تجاری دارد که این‌ها باید واقعا انضباط مالی از همین جا باید شروع بشود که آن حساب واحد باشد برای تصمیم گیری و در بودجه ریزی مثلا خود ما که الان در بودجه هستیم با وجودی که نفت را می‌آییم احکام را در تبصره‌ها می‌آوریم هنوز خیلی از آن درآمد‌ها به ویژه در تبصره ۱۴ مشخص نیست که محقق هم نمی‌شود.

سوال: فکر می‌کنید که بشود تا آخر شهریور همه این …

زارع: آخر شهریور فکر نکنم اگر تا آخر سال هم بشود ما راضی هستیم که برای ۴۰۳ این کار انجام بشود حالا دستگاه‌های نظارتی دیگر باید آن ابزارش را محکم کند، ولی فکر نکنم بتوانند این کار را تا پایان سال هم انجام بدهد.

برزوزاده: من تکمیل صحبت‌های آقای دکتر زارع بگویم که ما در واقع یادمان نرود که اصلاح ساختار بودجه یک دوره گذار دارد، این دوره گذار همین که این دوستان علاقمندی نشان بدهند در جهت نظارت و شفافیت موضوع، پیشقدم بشوند این گام بزرگی است.
ما انتظار داشتیم که بانک مرکزی و بانک‌های عامل با توجه به مجوز‌هایی که دارند مشکل دستگاه‌های اجرایی که الان مسدود است تسهیلات دارند حل و فصل کنند که انشاالله این را با تدبیر مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه هفتم تعیین تکلیف می‌شوند و آن دستگاه‌هایی هم که …
زارع: عملکرد رو به بهبود است، ولی این که ما بگوییم تا پایان شهریور واقعا یک کار نشده است تا خود شرکت نفت را ما اگر بخواهیم ببندیم این تسهیلاتی که از بانک‌های تجاری و توسعه‌ای گرفتند چه می‌خواهد بشود؟ ولی باید یک بازه زمانی مشخص کنیم که این‌ها منتقل شود یا خود ما در مجلس درتبصره‌ای که مربوط هست به حوزه‌ی نفت بیاییم مشخص کنیم که باید این کار را انجام بدهی و این هم قانون می‌خوهد دوباره، چون قانون هم که آوردیم …

سوال: در برنامه ششم بود که اقای دکتر زارع، یک بازه زمانی مشخص شده هم که مشخص شد یعنی الان به گونه‌ای در وقت اضافه‌ی این ماجرا و این بازی …

زارع: من به نظرم باز هم با این فرآیند اجرایی کشور، چون حالا در کنارش وزارت نفت تحریم هست، بالاخره ما یک جوری باید هوایش را داشته باشیم یا برخی از دستگاه‌ها که تحریم هستند و به نوعی نمی‌توانند در این بازه زمانی، ما قبول داریم، ولی دستگاه‌های دیگری که به تحریم به …

سوال: این همراهی خانه ملت است این همراهی است، ولی از بعد نظارتی

زارع: قطعا دیگر، همراهی با دولت هست مثلا امسال دولت آمده بود در بحث بدهی نفت و وام و تسهیلاتی که گرفته ما مجبوریم همراهی کنیم بخاطر عملکرد.

سوال: اگر بخواهیم از بعد نظارتی خانه ملت و نمایندگان بگوییم الان چه اقداماتی راجع به این موضوع صورت گرفته با توجه به این که در برنامه ششم مشخص شده بوده یک بازه زمانی هم زمان و فرصت داده شده.

زارع: من روی تجربه خودم می‌گویم تا پایان سال ۱۴۰۳ هم اگر ما فرصت بدهیم این شفافیت بوجود می‌آید خیلی از منابعی که دارد هدر می‌رود جلویش گرفته می‌شود و این یک کار اصلاح ساختار است شاید من روی تجربه خودم می‌گویم تا پایان امسال باز هم دستگاه‌های نظارتی، که خود دیوان محاسبات یا سازمان بازرسی بررسی می‌کنند برخی از آن محدودیت‌هایی که وجود دارد در گزارش شان با اعمال نظر کنند یا خود من بعنوان یک نماینده مجلس مجبورم همراهی کنم که حداقل وزارت نفت، حالا شرکت تابعه اش، پخش و پالایش و شرکت گاز و این گازرسانی که دارد روی مناطق محروم می‌شود، روی عملکرد، چون حالا حوزه صادرات، تبصره ۱۴ که خود شما دیگر خودش یک بودجه کامل هست که می‌دانید باید بیاید وارد جریان بودجه بشود و با سرجمع بودجه ما اضافه بشود این‌ها به نظرم زمان بر هست، من حالا روی تجربه خودم می‌گویم تا پایان.

سوال: آقای برزوزاده این زمان بر بودن دیوان محاسبات کشور چه زمانی تمام می‌کند؟

برزوزاده: ما تا پایان شهریور ماه ما علاوه بر این که گزارش را تقدیم می‌کنیم ما تمام گزارش‌ها را به هیات مستشاری اعلام خواهیم کرد و طی مراحل قضایی اش پیش خواهد رفت.

دکمه بازگشت به بالا