جامعه

روزانه چقدر مایعات بنوشیم؟ – تیتر اول

نوشیدنی ها بخش مهمی از نیاز روزانه بدن به مایعات برای متابولیسم را تامین می کنند. همانطور که انتخاب یک نوشیدنی مفید و مقوی بر سلامت انسان تأثیر مفیدی دارد، بی دقتی در انتخاب آن نیز می تواند سلامتی را به خطر بیندازد.

به گزارش تیتر اول،نوع نوشیدنی باید با توجه به آب و هوا انتخاب شود. زیرا مصرف این مواد بر تغییر دمای پوست نیز تاثیر می گذارد به طوری که نوشیدنی های گرم باعث افزایش جریان خون در زیر پوست و در نتیجه احساس گرما در فرد می شود. عکس این عمل هنگام نوشیدن نوشیدنی های سرد اتفاق می افتد. مصرف آب میوه ها و سبزی های تازه و خنک روح را انرژی می بخشد و بدن را تقویت می کند.

لازم به ذکر است که کل آب بدن نوزاد تا ۷۵ درصد وزن بدن نوزاد می رسد اما با افزایش سن این مقدار کاهش می یابد. با چاقی درصد آب بدن به 45 درصد کاهش می یابد.

طبق اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، توصیه های کلی برای مصرف مایعات بر اساس موقعیت مکانی، جنسیت و وضعیت سلامت افراد به شرح زیر است:

– مصرف روزانه هشت لیوان مایع ترجیحا آب به بزرگسالان توصیه می شود.

– نیاز روزانه مردان به مایعات تقریباً یک لیتر بیشتر از زنان است.

– مادران شیرده برای هیدراته نگه داشتن بدن و تولید شیر به حدود 1 تا 0.75 لیتر مایعات بیشتر از سایر زنان نیاز دارند.

– مصرف مایعات کافی برای افراد بالای 55 سال تاکید می شود. این گروه سنی به دلایل مختلفی از جمله کاهش تشنگی، ضعیف شدن عملکرد قلب و کلیه، کاهش فعالیت بدنی و مصرف مواد مخدر بیشتر مستعد عدم تعادل آب و الکترولیت در بدن هستند.

– زنان باردار برای قطع یا محدود کردن برخی نوشیدنی ها از جمله قهوه، چای، نوشابه و سایر نوشیدنی های کافئین دار استرس دارند که آب به عنوان بهترین نوشیدنی معرفی شده است. همچنین توصیه می شود در صورت تهوع صبحگاهی از این مایع بین وعده های غذایی استفاده کنید نه همراه غذا.

– برای یبوست ناشی از کاهش تحرک دستگاه گوارش، نوشیدن مایعات فراوان مانند آب یا آب میوه طبیعی به همراه غذاهای پرفیبر مانند نان سبوس دار، لوبیا و غلات توصیه می شود. به تنظیم حرکات روده کمک می کند.

– نوشیدنی های رژیمی نوشیدنی هایی هستند که امروزه در بازارهای سراسر جهان عرضه می شوند و مورد استقبال عموم به ویژه افراد چاق قرار می گیرند. نوشیدنی های رژیمی حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند و می توانند برای زنان باردار، افراد مبتلا به فنیل کتونوری و افرادی که عادت به مصرف مکرر این نوشیدنی ها دارند، خطرناک باشد. به گونه ای که خطر زایمان زودرس را در زنان باردار افزایش می دهد. از طرفی مصرف نوشابه های گازدار نه تنها باعث کاهش وزن می شود، بلکه به دلیل تحریک اشتها باعث افزایش وزن نیز می شود. مردم اغلب به اشتباه از نوشیدنی های رژیمی برای پیروی از رژیم لاغری استفاده می کنند، یعنی برای کاهش وزن یا پیشگیری از چاقی، به جای نوشابه های معمولی، نوشیدنی های رژیمی می نوشند، در حالی که علت اصلی چاقی نوع نوشیدنی رژیمی نیست، بلکه مقدار و نوع آن است. . در مورد تغذیه انسان..

به عبارت دیگر شما نمی توانید هر نوع و مقدار غذایی مصرف کنید و ادعا کنید که چون نوشابه رژیمی مصرف می شود باعث چاقی نمی شود. بنابراین باید توجه داشت که جایگزینی نوشابه های رژیمی انتخاب مناسبی برای پیشگیری و کنترل چاقی نیست.

– افرادی که فعالیت بدنی شدید دارند یا در معرض هوای گرم قرار دارند، مایعات بیشتری بنوشند.

– همچنین بر مصرف مایعات به ویژه برای افراد بالای 55 سال تاکید می شود. افراد مسن باید روزانه حداقل شش لیوان مایعات بنوشند تا بدن هیدراته بماند. زیرا با وجود نیاز واقعی به مایعات، این افراد کمتر احساس تشنگی می کنند و در نتیجه بیشتر مستعد کم آبی بدن و یبوست هستند.

– به طور کلی آب بهترین نوشیدنی است و باید اکثریت مایعات ما را تشکیل دهد. نوشابه‌ها، شربت‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی قند زیادی دارند و ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار کمی دارند. به عبارت دیگر، انرژی بالایی دارند و در عین حال به ندرت حاوی مواد مغذی هستند. چای و قهوه نیز می توانند مقداری مایعات بدن را تامین کنند، اما کافئین موجود در آنها اثر ادرارآور دارد و می تواند باعث کم آبی بدن شود. بنابراین توصیه می شود در موارد کم آبی و نیاز به نوشیدن مایعات از آب به عنوان بهترین نوشیدنی استفاده شود.

– یکی از راه های اطمینان از مصرف مایعات کافی در روز، توجه به ویژگی های ادرار دفع شده هر روز است. ادرار باید حجیم، شفاف و بدون بو باشد.

– میزان کالری نوشیدنی ها بسیار متفاوت است. مصرف روزانه برخی از نوشیدنی ها مانند آب میوه های صنعتی و نوشابه ها و همچنین کالری دریافتی از این نوشیدنی ها بالاست. برخی از نوشیدنی ها مانند شیر کم چرب یا بدون چربی، دوغ یا آب میوه تازه (طبیعی)، حاوی ریزمغذی های مهم همراه با کالری هستند. آب و سایر نوشیدنی های شیرین نشده، مانند چای و قهوه، می توانند برخی از مایعات مورد نیاز بدن را بدون کالری اضافی تامین کنند. همچنین برای محدود کردن میزان کالری و داشتن وزن متعادل و مناسب، نوشیدن آب و سایر نوشیدنی ها بدون کالری یا با کالری کم توصیه می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا