بهترین های کسب و کارسلامت و تندرستی

سوخت‌گیری عضلات با گرانولا بدنسازی: صبحانه‌ای کامل و مغذی

شما می دانید در طول تمرین چه کاری انجام دهید. شما می‌دانید تعداد تکرارها، ست‌ها و درصد حداکثر یک تکراری که می‌خواهید شکست دهید. اما سوالات طولانی در مورد اینکه بعد از تمرین چه بخورید ممکن است در ذهن شما باقی بماند (مخصوصاً با نزدیک شدن به گرسنگی). در اینجا در مورد اینکه چه بخورید، چگونه ماکروهای خود را بفهمید، و به طور کلی بهترین عادات غذایی بعد از تمرین را برای اهداف و ترجیحات خود دریافت خواهید کرد.

چرا باید بعد از تمرین غذا بخورید؟

هنگامی که در طول یک جلسه تمرین خود را به حد مجاز می رسانید، بدن شما تحت فرآیندهایی مانند تخلیه ذخایر گلیکوژن، از دست دادن مایعات و آسیب میکروسکوپی به بافت عضلانی شما قرار می گیرد. با این حال، نیازی به نگرانی نیست زیرا این در واقع یک فرآیند سودمند است. مصرف مواد غذایی مناسب بعد از تمرین نقش مهمی در ترمیم و بهبودی این آسیب مثبت دارد. برای رفع هر گونه نگرانی غیر ضروری، مهم است که توجه داشته باشید که لازم نیست بلافاصله پس از تمرین مقدار مشخصی پروتئین مصرف کنید، در غیر این صورت تمام تلاش های شما بیهوده خواهد بود. در حالی که هنوز ادعاهای مداوم وجود دارد مبنی بر اینکه شما باید در یک بازه زمانی ۳۰ دقیقه ای قبل از بسته شدن به اصطلاح “پنجره آنابولیک” غذا بخورید، شواهد علمی اخیر نشان می دهد که این پنجره ممکن است در واقع تا ۲۴ ساعت دوام بیاورد. با این حال، شایان ذکر است که هر چه از تمرین خود دور می شوید، مزایای آن به تدریج کاهش می یابد.

خوردن ظرف چند ساعت پس از تمرین به دلایل مختلفی مهم است. در مرحله اول، به پر کردن ذخایر گلیکوژن در عضلات شما کمک می کند و انرژی لازم را برای تمرینات بعدی فراهم می کند. علاوه بر این، مصرف کربوهیدرات ها و پروتئین بعد از ورزش به سنتز پروتئین ماهیچه کمک می کند، که برای ترمیم و ساخت بافت عضلانی حیاتی است. علاوه بر این، تغذیه مناسب بعد از تمرین می تواند به کاهش درد و التهاب عضلانی کمک کند و روند ریکاوری سریعتر را تسهیل کند.

بعد از تمرین چه بخوریم؟

اکنون که اهمیت غذا خوردن بعد از تمرین را درک کردید، بیایید در مورد جزئیات صحبت کنیم. توصیه می شود ترکیبی متعادل از درشت مغذی ها، از جمله پروتئین، کربوهیدرات ها و چربی را هدف قرار دهید. بسته به اهداف و نوع آموزشی که در آن شرکت می‌کنید، ممکن است بخواهید با تنظیم نسبت‌های درشت مغذی‌های خود آزمایش کنید، اما در youtube.com به آن خواهیم پرداخت. در اینجا چند پیشنهاد برای ایجاد شیک، میان وعده یا وعده غذایی ایده آل بعد از تمرین وجود دارد.

۱. مایعات فراوان

اول از همه، مهم است که اطمینان حاصل کنید که مایعات کافی مصرف می کنید. برای تمرین‌هایی که شدیداً شدید هستند و بیش از ۷۰ دقیقه طول می‌کشند، انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی توصیه می‌کند با مخلوطی از آب، کربوهیدرات‌ها و الکترولیت‌ها آبرسانی کنید. شما این امکان را دارید که از یک نوشیدنی ورزشی از پیش ساخته، آب نارگیل یا با ترکیب آب با نمک استفاده کنید. اگر از یک میان وعده یا وعده غذایی بعد از تمرین شامل میوه ها و سبزیجات لذت می برید، گزینه هایی با محتوای آب بالا مانند خیار و را انتخاب کنید تا سطح را افزایش دهید.

۲. ایده هایی برای شیک های پروتئین بعد از تمرین

می توانند به عنوان یک راه مناسب برای تجدید انرژی شما بعد از تمرین عمل کنند. می توانید آن را با چند ماده برای یک میان وعده بعد از تمرین ساده نگه دارید یا اجزای بیشتری اضافه کنید تا به یک شیک جایگزین غذا تبدیل شود. هنگام انتخاب مکمل های پروتئینی، توصیه می شود از منابع پروتئینی با کیفیت بالا و کامل مانند آب پنیر استفاده کنید. این منابع حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری و ریکاوری هستند. برای ورزشکاران وگان، پودر پروتئین سویا مزایای قابل مقایسه ای با پروتئین  وی  (آب پنیر) دارد.

در اینجا دستور العمل های شیک پروتئینی وجود دارد که به شما پروتئین، کربوهیدرات و چربی می دهد:

  • پودر پروتئین، میوه یخ زده، یا کره آجیل، شیر شکلات یا شیر غیر لبنی
  • پودر پروتئین، میوه های یخ زده، جو دوسر، دانه های چیا، شیر شکلات یا شیر غیر لبنی
  • پودر پروتئین، سبزیجات منجمد، آووکادو، شیر غیر لبنی
  • پودر پروتئین، سبزیجات منجمد، دانه شاهدانه، زنجبیل، زردچوبه، شیر غیر لبنی

اگر می‌خواهید از مکمل‌ها صرفنظر کنید، به جای پودر پروتئین در دستور العمل‌های فوق، از یک منبع پروتئینی کامل مانند پنیر کوتیج یا ماست یونانی استفاده کنید.

۳. ایده های برای میان وعده بعد از تمرین

بسته به ساعتی از روز که تمرین می کنید، ممکن است بخواهید بیشتر از یک میان وعده بعد از تمرین استفاده کنید تا یک وعده غذایی کامل. برای عضله سازی، سعی کنید ۲۰ تا ۴۰ گرم پروتئین را در میان وعده خود دریافت کنید ، بنابراین ممکن است نیاز داشته باشید که با آنها بازی کنید.

  • پنیر کاتیج یا ماست یونانی، میوه، کره بادام زمینی یا کره آجیل، گرانولا بدنسازی
  • تخم مرغ آب پز، گوشت اغذیه فروشی، سبزیجات و هوموس
  • کینوا یا جو با ادامام
  • نان تست غلات کامل با کره آجیل، پنیر کوتیج یا پنیر کم چرب

۴. ایده های برای غذاهای بعد از تمرین

چه صبحانه، ناهار یا شام باشد، می توانید یک وعده غذایی متعادل حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی بسازید تا به شما کمک کند بعد از تمرین سوخت گیری کنید.

در اینجا برخی از مواد دارد که می توانید هنگام تهیه وعده غذایی بعد از تمرین خود انتخاب کنید:

  • سینه مرغ یا بوقلمون
  • گوشت چرخ کرده یا بوقلمون
  • ماهی سالمون
  • تخم مرغ
  • گیاهی: توفو یا تمپه

موارد دلخواه خود را انتخاب کنید و آنها را با ایده های زیر وصل کنید:

  • بشقاب بعد از تمرین : منبع پروتئین + برنج قهوه ای، کینوآ یا سیب زمینی شیرین + سبزیجات + هوموس
  • بشقاب کاسه گیاهی بعد از تمرین : توفو یا تمپه + ادامام + کینوا + سیب زمینی شیرین + سبزیجات + هوموس
  • صبحانه بعد از تمرین : تخم مرغ + بیکن بوقلمون + پنیر کم چرب یا آووکادو + نان تست غلات کامل یا سیب زمینی شیرین
  • صبحانه گیاهی بعد از تمرین : توفو یا تمپه اسکرامبل + آووکادو + نان تست غلات کامل یا سیب زمینی شیرین

درشت مغذی ها (ماکروها) چه هستند؟

در مورد درشت مغذی ها – یا ماکرو – در باشگاه چیزهای زیادی می شنوید، اما آنها چیست؟ پروتئین، کربوهیدرات ها و چربی ها سه منبع انرژی – یا کالری – در غذای شما هستند. سایر ویتامین ها و مواد معدنی موجود در غذای شما ریزمغذی ها هستند تحقیقات به طور کلی بر پروتئین و کربوهیدرات برای تغذیه بعد از تمرین تمرکز دارد.

۱. پروتئین

پروتئین از اسیدهای آمینه تشکیل شده است که واحدهای اساسی هستند. پروتئین مهم ترین درشت مغذی برای عضله سازی و از دست دادن چربی بدن است زیرا باعث افزایش سیری و می شود. اگر در درجه اول به ورزش های استقامتی می پردازید، ممکن است در مقایسه با فردی که تمرکز بیشتری روی دارد، به پروتئین کمتری نیاز داشته باشید. انجمن بین المللی تغذیه ورزشی (ISSN) محدوده پروتئین را بین ۱.۴ تا ۲.۰ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز پیشنهاد می کند. ورزشکاران استقامتی باید انتهای پایین را هدف قرار دهند، در حالی که ورزشکاران قدرتی باید انتهای بالاتر را هدف قرار دهند. طبق گزارش انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی، مصرف ۲۰ تا ۴۰ گرم پروتئین با کیفیت بالا در مدت دو ساعت پس از تمرین برای ریکاوری و رشد عضلات توصیه می شود ().

۲. کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها به عنوان یک منبع انرژی مهم برای ورزش عمل می کنند. کربوهیدرات ها به گلیکوژن تبدیل می شوند، به همین دلیل است که سوخت گیری پس از ورزش برای پر کردن ذخایر گلیکوژن ضروری است. ورزشکاران استقامتی معمولاً به مصرف کربوهیدرات بیشتری نسبت به ورزشکاران قدرتی نیاز دارند. وقتی نوبت به زمان‌بندی مصرف کربوهیدرات‌ها می‌رسد، برای ورزشکارانی که برای تمرین در روز بعد به ریکاوری سریع نیاز دارند، بسیار مهم است. انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی یک رژیم غذایی پر کربوهیدرات را برای ورزشکاران استقامتی هشت تا ۱۲ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز تعریف می کند. اگر برای یک جلسه دیگر نیاز به ریکاوری در عرض چهار ساعت دارید، دستورالعمل توصیه شده ۱.۲ گرم کربوهیدرات به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در ساعت تا تمرین بعدی است. انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی بیان می کند که در طول تمرینات استقامتی با شدت متوسط تا بالا که بیش از ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می کشد، سوخت گیری سریع با کربوهیدرات ها می تواند به ریکاوری کمک کند.

۳. چربی ها

در حالی که چربی ها برای رژیم کلی شما مهم هستند، انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی بیان می کند که تحقیقات زیادی در مورد اینکه چگونه آنها بر تغذیه بعد از تمرین تاثیر می گذارند، وجود ندارد . به نظر نمی رسد فرصتی وجود داشته باشد که شما نیاز به مصرف آنها داشته باشید . با این حال، داشتن چربی به عنوان بخشی از میان وعده، وعده غذایی یا شیک بعد از تمرین می تواند به شما کمک کند احساس رضایت داشته باشید و به کل مصرف کلان روزانه شما کمک کند.

دکمه بازگشت به بالا