بهترین های کسب و کارعمومی

توسعه کسب و کار را از کجا شروع کنیم؟

کسب و کارهای از جوامع بدوی و در نخستین روزهای زندگی اجتماعی انسان راست قامت شروع شد. با پیشرفت جوامع کسب و کار ها رنگ و لعاب تازه‌ای گرفت انسان ها به داد و ستد با کالاهای مورد استفاده روزمره خود روی آوردند. نوع ارتباط در این جامعه بدوی به صورتی بود که هر کس به فکر نیاز روز خود شروع به داد و ستد می کرد اما بعدها با مشکلات عدیده‌ای از جمله انبار کالاهای غیر سودمند روبرو شد. جوامع برای حل این مشکلات راهکارهای متعددی را آزمون و خطا کردند تا اینکه در یونان باستان و چین سکه و کاغذ مخصوص جای داد و ستد کالا به کالا را گرفت.

این سکه و کاغذ های مخصوص را ما پول می نامیم. پول مشکلات بسیاری را از جوامع بدوی برطرف کرد و موجبات پیشرفت جوامع به جوامع مترقی تر را سهولت بخشید.

وجود واحد پول جامع که تمام جوامع به آن اطمینان داشتند یک دغدغه واحد بین جوامع در حال پیشرفت بود. این جوامع برای اینکه بتوانند با جوامع مجاور داد و ستد کنند برای این واحد پولی خود در مراکز دولتی مهم و مراکز خلافت به همان میزان طلا و جواهرات نگهداری می کردند که زمان مبادله کالا با جوامع همسایه و حتی سایر دول مجاور از این طلا و جواهرات به عنوان پشتیبان واحد پولی خود به سایر کشورها استفاده کنند.

اندکی بعد از انقلاب کبیر فرانسه تمام کشور های اروپایی که در حال پیشرفت روز افزون بودند به یک واحد پولی مشترک فکر می‌کردند تا بتوانند به راحتی هرچه تمام تر نیازهای جامعه مترقی خود را برطرف و تولیدات مازاد خود را به سایر کشورها ارائه دهند، سکه ها طلا و جواهرات می توانست کمک بسزایی به آنها داشته باشد اما مشکلات حمل و نقل و سرقت باعث شد بعد از چند سال آنها به ارزهای دیگر نظیر روبل شوروی و دلار ایالات متحده که در آن روزها با منابع بزرگ نفتی، طلا و معادن بسیار پشتیبان خوبی برای واحد پولی خود بسازد روی آوردند.

در روزهایی که زمزمه جنگ‌های چندساله تزارها و آریایی ها بشدت لرزه به جان اروپای اعیانی افتاده بود، دلار آمریکا به خوبی جای خود را در بازار بین الملل باز می‌کرد و اکثر کشورهای دنیا ناخواسته به سمت یک ارز جامع پیش رفتند.

مزمزه تاریخ تجارت را کنار می‌گذاریم و به بازار امروزه سر می‌زنیم تا ببینیم چه چیزهایی برای توسعه کسب و کارهای جامعه مترقی امروز کاربرد دارد.

در این مقاله می‌خواهیم ببینیم توسعه کسب و کار از چه راه‌هایی میسر می‌شود.

سوال اول این است که توسعه کسب و کار چیست؟

در ساده ترین حالت، توسعه کسب و کار را می‌توان مجموعه ای از ایده‌ها، ابتکاراها و فعالیت هایی دانست که برای بهتر شدن یک کسب و کار وجود دارد. این امر شامل افزایش درآمد، رشد از نظر گسترش، افزایش سودآوری با ایجاد مشارکت استراتژیک و تصمیم‌گیری درباره‌ی استراتژی های کسب و کار است.

توسعه کسب و کار مستلزم انجام وظایف و فرایند هایی برای ایجاد و اجرای فرصتهای رشد در داخل و بین سازمانها است. این موضوع، زیر مجموعه ای از کسب و کار، تجارت و تئوری سازمانی است. توسعه تجارت ایجاد ارزش در بلند مدت برای سازمان و از طریق مشتریان، بازار و روابط است. توسعه کسب و کارمی‌تواند به معنای هرگونه فعالیتی توسط یک سازمان کوچک یا بزرگ، غیرانتفاعی یا انتفاعی باشد که با هدف توسعه “تجارت” به نحوی صورت می‌گیرد. علاوه بر این، فعالیت های توسعه کسب و کار توسط یک مشاور توسعه کسب و کارمی‌تواند در داخل یا خارج انجام شود. توسعه تجارت خارجی می‌تواند از طریق سیستم های برنامه ریزی که توسط دولت ها برای کمک به مشاغل کوچک ایجاد شده اند تسهیل شود. علاوه بر این، ایجاد شهرت همیشه به تسهیل توسعه کسب و کار کمک کرده است.

چه راهکارهایی برای توسعه کسب و کار رائه شده است؟

در ذیل ۱۰ روش برای این کار شمرده می‌شود:

۱- پرسنل مناسب را در زمان مناسب استخدام کنید.
یک فرد می‌تواند از دانش بسیار خوبی برخوردار باشد و همچنین یک شبکه قوی داشته باشد که مشتاق انجام معاملات با مشتری است اما همچنین می‌تواند برای شرکت مضر باشد. گاهی اوقات تیم بازاریابی فقط بر پایین ترین قیمت ها تأکید می‌کند. آنها فراموش می‌کنند که به جنبه های مهندسی و کیفیت توجه کنند که این کار اثر بدی بر اعتبار شرکت می‌گذارد. این اثر به چرخه عمر شرکت بستگی دارد. در زندگی یک شرکت سه مرحله زندگی وجود دارد و همه کارمندان برای هر مرحله مناسب نیستند. این ۳ مرحله عبارتند از:

پیشاهنگی(Scouting: بررسی و جمع آوری اطلاعات)
آزمایش کردن(Testing: اجرا و بررسی نتیجه)
مقیاس گذاری(Scaling: آغاز معاملات)

به دنبال فرصت مناسب باشید

مخاطبینی که با آنها در ارتباط هستید نیز باید بررسی شوند. برخورد با اشخاص مناسب بسیار مهم استو عدم اجرای صحیح این عمل منجر به اتلاف ناخواسته وقت می‌شود. شناسایی مشتریهای بالقوه نیز بسیار مهم است. قبل از شروع هر کاری، بررسی بازار حیاتی است. اگر این کار را به درستی انجام ندهید نمی‌توانید در شناسایی مشتریان بالقوه که سودآور هستند موفق عمل کنید.

۲- زیاد حرف نزنید

اگر می‌خواهید استراتژی های توسعه کسب و کار شما موفق باشند، یکی از وظایف مدیر توسعه کسب و کار آموختن مهارت گوش دادن است. اگر بیش از اندازه صحبت کنید بیش از اندازه نیز دیگران و نظرات آن ها را نادیده می‌گیرید.

۳- مهارت گوش دادن برای توسعه کسب و کار

یکی از وظایف مدیر توسعه کسب و کار آموختن مهارت گوش دادن است
توجه خود را بر نیاز مشتری متمرکز کنید
رفع نیاز مشتری همواره مهم ترین بحث در هر کسب و کار است، چه این کسب و کار انتفاعی باشد و چه غیر انتفاعی. درک نیاز مشتریان ارتباط مستقیمی با سودآوری و توسعه کسب و کار شما دارد. واحد توسعه کسب و کار باید بر این موضوع تمرکز ویژه ‌ای داشته باشد.

۴- مهم باشید

افراد مهم دوست دارند با افراد مهم دیگری برخورد کنند. در انجمن های تجاری خود فعال باشید. برای عضویت در آن دسته از سازمانهایی که نیازهای شغلی شما را برآورده می‌کنند و در آنجا می توانید با مشتری های آینده ارتباط برقرار کنید پیش قدم باشید.

۵- شعار اصلی: رضایت مشتری

هیچ چیز در جهان بدتر از یک مشتری خشمگین برای شما نیست که نه تنها رابطه شما با دیگر مشتری ها را خراب می‌کند بلکه به اعتبار شرکت شما نیز ضرر می‌رساند. همه چیزهای دیگر را فراموش کرده و ابتدا مشکلات مشتری خود را برطرف کنید. و رضایت مشتری را جلب نمایید

۶- رضایت مشتری در جهت توسعه کسب و کار

قبل از هر کاری مشکلات خود را با مشتریان حل کنید
خدمات ممتاز ارائه دهید
پس از آنکه با موفقیت بر مشتریان خود تأثیر گذاشتید، وقت آن رسیده است که آنها را از خدمات شگفت انگیز خود خوشحال کنید. این کار در دراز مدت باعث حفظ مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید می‌شود.

۷- رویکرد کیفی در مقابل رویکرد کمی

تمرکز شما علاوه بر افزایش آمارهای فروش و درآمدتان، باید بر کیفیت نیز باشد. در واقع برقراری تعادل بین این دو موضوع رمز موفقیت شما است.
از گفتن این که “من وقت ندارم” دست بکشید. مدیریت زمان یک مهارت مهم است که هر صاحب کسب و کار باید از آن آگاه باشد.فعالیت های خود را اولویت بندی کنید و برای کسب و کارتان ارزش قائل شوید.

توسعه کسب و کار را از کجا شروع کنیم؟
توسعه کسب و کار را از کجا شروع کنیم؟

۸- نوآوری در بهترین حالت

ایجاد نوآوری در توسعه کسب و کار
نوآوری بهترین راه برای حضور در صدر رقابت است
نوآوری بهترین راه برای حضور در صدر رقابت است. هنگامی که شما چیزی منحصر به فرد به مشتریان ارائه می‌دهید، احتمال انجام معامله او با شما افزایش می‌یابد. همواره علاقه و توجه به سمت محصولات جدیدی که در بازار هستند یک عنصر حیاتی برای توسعه کسب و کار بوده است.

۹- شرح وظایف توسعه کسب و کار:

کارشناس توسعه کسب و کار، وظیفه ایجاد برنامه های مؤثر تجاری برای شرکت خود دارند. آن ها همچنین وظیفه تجزیه و تحلیل فرایندهای تجاری و شناسایی فرصتهای ایجاد درآمد را نیز بر عهده دارند. آنها صنایع مختلف را جستجو می کنند تا الگوهای خرید و روندهای نوظهور را پیدا کنند و تغییراتی را برای سازمان خود ارائه دهند که منجر به رشد بیشتر آن می‌شود. کارشناس توسعه کسب و کار همچنین مشتریان بالقوه را ارزیابی کرده و همچنین به عنوان تسهیل کننده بین مدیران و منابع پیمانکاری خارجی عمل می‌کنند. آنها تعداد زیادی از داده های شرکت را برای پیش بینی و ایجاد گزارش های دقیق پردازش می‌کنند.
یکی دیگر از وظایف اصلی کارشناس توسعه کسب و کار، توصیه به تغییر در مدیریت زنجیره تأمین در صورت لزوم است. آنها همچنین به اجرای راهکارهای رشد، مشارکت در جلسات تجاری و کمک به تغییر در شیوه های تجاری موجود برای افزایش نرخ تبدیل درآمد کمک می‌کنندکارشناس توسعه کسب و کار به توسعه بودجه نیز کمک می‌کند و از ابتکارات و نوآوری ها پشتیبانی می‌کند.

۱۰- خدمات توسعه کسب و کار

شرکت های توسعه کسب وکار راه حل های مناسبی برای رشد کسب و کارها ارائه می دهند
با گسترش کسب و کارها و به وجود آمدن رویکردهای جدید در حوزه کسب و کار و پیچیدگی هرچه بیشتر شرایط، شرکت های بسیاری به وجود آمده اند که با استفاده از دانش و به ویژه تجربه خود، به ارائه خدمات توسعه کسب و کار می‌پردازند. در ابتدای مراحل استارتاپ خود، می‌توانید از خدمات این نهادها برای ایجاد و تنظیم یک برنامه توسعه کسب و کار استفاده کنید. این نهاد ها همچنین راه حل هایی برای رشد، نفوذ در بازار، تبلیغات و مواردی از این قبیل ارائه می‌دهند اما همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، بهتر است پس از بالغ شدن کسب و کارتان، برنامه ای برای رشد و توسعه کسب کار بنویسید که توسط خودتان تهیه و تنظیم شده است زیرا شما بهترین شناخت را از کسب و کارتان دارید اما این به این معنای نیست که نمی‌توانید از مشاوره استفاده کنید. علاوه بر مشاور، می‌توانید از کتاب مدیریت توسعه کسب و کار نیز استفاده کنید.

کلام آخر

تاریخ به ما نشان داده توسعه کسب و کار و داد و ستد کار سخت و مشقت باری بوده اما با داشتن دانش و سعی بر تغییر مثبت و داشتن فکر های بکر و آزاد، و تمایل جوامع اقتصادی و واقع بین بودن نظام اقتصادی و پذیرش توانمندی ها باعث موفقیت و پیشرفت می‌شود. ایده های توسعه کسب و کار جهت پیاده سازی ایده های نو و خلاقانه نتایج نهایی درخشانی را در پی دارد. هر شکست کوچکی یک تجربه برای کسب و کارها می‌تواند باشد، بشرط آنکه نظام اقتصادی جامعه توانایی پشتیبانی از کسب و کارهای خرد را داشته باشد. هرچند که سود آوری اقتصادها و کسب و کارهای بزرگتر برای جامعه اقتصادی بیشتر است اما دیدن و از چشم پنهان نبودن کسب و کارهای خرد در جوامع بسیاری از مشکلات را حل می‌کند. در آخر اینکه، خود را برای تغییر آماده کنید!

منبع: عارضه یابی

دکمه بازگشت به بالا