تفاوت هیتر گازی و هیتر برقی در چیست؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی تجهیزات مختلفی در زمینه سرمایش و گرمایش تولید شده ‌اند. یکی از رایج ‌ترین این دستگاه ‌ها هیتر است که در انواع مختلفی وجود دارد. هیتر صنعتی یکی از هیترهایی است که دارای راندمان و ظرفیت بالایی بوده و برای فضاهای بزرگ قابلیت استفاده دارد. هیترهای گازی و هیتر برقی صنعتی از جمله پرکاربردترین انواع هیتر هستند که در محیط ‌های مسکونی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار می ‌گیرند. در بیانی ساده‌تر باید گفت این دو محصول از سیستم ‌های گرمایشی فوق العاده‌ای هستند که به طور گسترده از آن‌ ها استفاده می ‌شود. این دو دستگاه از جهات مختلف با هم تفاوت‌هایی دارند که برای آشنایی بیشتر بهتر است با خود این دستگاه ‌ها نیز آشنا شوید. در پاسخ به این سوال که هیتر برقی چیست؟ باید ذکر شود این دستگاه گرمایشی با المنت‌ ها و انرژی برق گرمای محیط را فراهم‌ می ‌کند. این دستگاه انرژی الکتریکی را به انرژی حرارتی تبدیل می‌کند. هیتر گازی نیز با مصرف گاز گرمایش محیط را فراهم کرده و از نظر اقتصادی به صرفه تر است. در ادامه این از گروه صنعتی متاتهویه با ما همراه شوید تا بدانید تفاوت هیتر گازی و هیتر برقی در چیست؟ پس از مطالعه این مقاله راحت‌تر می ‌توانید دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

تفاوت هیتر گازی و هیتر برقی از لحاظ کارکرد و نصب

برای استفاده از هیتر برقی فقط کافیست دو شاخ آن را به برق متصل کرد. این نوع دستگاه چون به دودکش نیاز ندارد نصب آسان و راحتی دارد؛ همچنین هیتر برقی قابل نصب بر روی دیوار و زمین است. با توجه به مساحت فضایی که دارید، می ‌توانید این دستگاه را در جای مناسب نصب نمایید. برای فضاهایی که محدودیت فضا وجود دارد، پیشنهاد می‌ شود حتما از هیترهای برقی استفاده شود. در حالی که هیتر گازی نیاز به لوله کشی و دودکش دارد که بسیار زمان بر است‌؛ همچنین محل نصب این دستگاه باید ثابت باشد و از این نظر در جابه جایی آن محدودیت دارید؛ بنابراین در همه محیط‌ ها نمی ‌توان از این دستگاه استفاده کرد. در مناطقی که گاز نداشته  یا محل نصب برای دستگاه وجود نداشته باشد، بهتر است از نوع برقی استفاده کنید.

 

تفاوت هیتر گازی و هیتر برقی از لحاظ کاربرد

دیگر تفاوت هیتر گازی و هیتر برقی از جهت کاربرد آن ‌ها است. هر دوی این سیستم ‌ها بسیار پرکاربرد بوده و در محیط های مختلف از آن ها استفاده می شود. اما برای استفاده از این محصولات بهتر است به تناسب آن ها به محیط توجه شود. از نظر کاربرد باید گفت در برخی مناطقی که گاز نداشته و امکان انجام لوله کشی در آن وجود ندارد استفاده از هیتر برقی بسیار مناسب تر است. در محیط های تجاری و صنعتی از هیتر گازی استفاده می شود؛ زیرا مقرون به صرفه تر است. در محیط های کوچک نیز از هیتر برقی استفاده می کنند. حتما به متراژ فضای مورد نظر توجه کنید. برای محیط های بزرگ از دستگاه با ظرفیت بیشتر استفاده کنید. همچنین برای محیط هایی که متراژ آن کم است می توان از ظرفیت کم دستگاه استفاده کرد.‌

 

تفاوت هیتر گازی و هیتر برقی از لحاظ هزینه و قیمت

قیمت هیتر گازی و هیتر برقی به تناسب ابعاد، توان حرارتی، مقدار مصرف انرژی، کشور سازنده، داشتن یا نداشتن فن و قابلیت تنظیم دما متغیر است. زمانی که سیستم شما آپشن های زیادی داشته باشد، مسلما در قیمت آن نیز موثر است. به این نکته توجه کنید که حتما قیمت را با آپشن های دستگاه بسنجید. اما به طور کلی می توان گفت هیترهای برقی نسبت به هیترهای گازی گرانتر هستند.

 

تفاوت هیتر گازی و هیتر برقی از لحاظ مصرف انرژی

به عنوان دیگر تفاوت هیتر گازی و هیتر برقی می توان به مصرف انرژی آن ها اشاره کرد.‌ کشور ما یک کشور گاز خیز بوده به همین دلیل مصرف گاز نسبت به برق ارزان تر و به صرفه تر است. هیترهای برقی مصرف برق بالایی دارند که در نتیجه سبب افزایش هزینه های برق می شوند؛ بنابراین اگر بخواهیم این دو دستگاه را از نظر مصرف انرژی مقایسه کنیم باید ذکر شود هیتر گازی بهتر و به صرفه تر است؛ زیرا مصرف انرژی کمتری دارد. لازم به ذکر است که اگر ظرفیت دستگاه متناسب با محیط انتخاب شود می توان در مصرف انرژی نیز صرفه جویی کرد. بدین صورت که محیط زودتر به گرمای مورد نظر رسیده و دیگر نیاز به سوخت اضافه نخواهد داشت.‌

تفاوت هیتر گازی و هیتر برقی از لحاظ اثر بر محیط زیست

هیتر برقی به دلیل کار با مصرف برق هیچ آلودگی ندارد؛ زیرا نیروی مورد نیاز خود را از طریق الکتریسیته به دست می آورد. این دستگاه تاثیر منفی بر محیط زیست ندارد.‌ در مقابل هیتر گازی برای تولید گرما نیاز به سوزاندن گاز دارد. این سوختن منجر به تولید دود شده و از طریق دودکش در هوا پخش می شود. در این حالت این دستگاه بر محیط زیست اثر منفی گذاشته و سبب کثیف شدن هوا نیز می شود.‌ هیتر گازی سبب رها شدن گازهای گلخانه ای مثل co2 و co در هوا می شود که این گازها به شدت برای محیط زیست خطرناک و آسیب زا هستند. اما هیتر برقی از سوخت فسیلی استفاده نکرده و هیچ گاز سمی در هوا تخلیه نمی کند.

 

تفاوت هیتر گازی و هیتر برقی از لحاظ ایمنی

یکی از نکات مهمی که در رابطه با مقایسه هیتر برقی و گازی بیان می شود؛ ایمنی آن ها است. هیتر گازی دارای شعله باز بوده و باید دارای دودکش باشد تا گاز کربن دی اکسید را تخلیه کند‌. اگر دودکش این دستگاه به دقت وصل نشود، احتمال عدم خروج دود وجود داشته و خطراتی مثل گاز گرفتی را به همراه دارد. مخصوصا در محیط های مسکونی که مواد شیمیایی اشتعال زا در آن وجود دارد‌؛ بنابراین در رابطه با استفاده از هیترهای گازی با خطراتی مثل نشت گاز و آتش سوزی مواجه خواهید شد. در مقابل هیتر برقی دارای المنت هایی است که اگر با آن برخور داشته باشید احتمال برق گرفتگی دارد.

 

مقایسه مزایا و معایب استفاده از هیتر گازی و هیتر برقی

مزایای هیتر گازی: این محصول بازدهی بالا و مصرفی پایینی دارد. علاوه بر این برای حفظ محیط زیست نیز مناسب بوده و آسیبی به آن نمی زند. دیگر ویژگی این محصول عمر بالا و قیمت پایین آن است. ایمنی این محصول بالا بوده و محیط را به طور یکنواخت گرم می کند. مصرف سوخت این محصول پایین بوده و از نظر مصرف انرژی به صرفه است‌؛ همچنین این سیستم فضای زیادی را اشغال نکرده و در مکان هایی با محدودیت فضا نیز می توان از آن استفاده کرد.‌ این محصول در مدل های متنوع موجود است که هر کدام دارای ویژگی هایی هستند.

معایب هیتر گازی: احتمال گاز گرفتگی در این محصول وجود دارد و می توان به عنوان بزرگ ترین معایب به آن اشاره کرد‌. این سیستم نیاز به لوله کشی داشته و هزینه نصب بالایی دارد؛ همچنین احتمال نشت گاز در این دستگاه وجود دارد که خطرات زیادی را در پیش دارد.

مزایای هیتر برقی: این محصول متنوع در مدل ها و اندازه های مختلف موجود است. به دلیل سایز مناسب و عدم‌ نیاز به لوله کشی این محصول جا به جایی آن آسان است. این هیتر از مواد شیمیایی استفاده نکرده و با محیط زیست سازگار بوده و خطری برای لایه ازون و محیط زیست ایجاد نمی کند. می‌توان این محصول را با هزینه پایینی خریده و نصب کرد؛ زیرا نیاز به لوله کشی ندارد.‌

معایب هیتر برقی: در این محصول احتمال قرار گرفتن سیم های لخت در کنار هم قرار دارد که سبب انفجار، آتش سوزی و مرگ می شود. گاهی در مناطقی که گاز ندارند، برای گرمایش حمام از این دستگاه استفاده می شود. در این صورت احتمال تماس با آب وجود داشته و خطر برق گرفتگی و آتش سوزی دارد. المنت های این محصول در زمان کار بسیار داغ می شوند و اگر کودک به آن ها دست بزند، عواقب بدی خواهد داشت؛ بنابراین ایمنی این محصول بسیار پایین است.

  سخن پایانی هیتر گازی و هیتر برقی

در پاسخ به این سوال که بخاری گازی بهتر است یا بخاری برقی؟ می توان گفت هر کدام از این بخاری ها دارای ویژگی هایی هستند. اگر از نظر بازدهی، قیمت و مصرف انرژی مقایسه کنیم، بخاری گازی بهتر است. اما در مناطق کم برخوردار که هنوز گاز ندارند، استفاده از هیتر برقی مناسب و بهتر است‌‌. در حالت کلی می توان گفت با توجه به شرایط کشور ما استفاده از بخاری گازی از بسیاری جهات بسیار بهتر است. قبل از اقدام به تهیه این سیستم ها حتما درباره آن ها اطلاعات تکمیلی را به دست آورید. گروه صنعتی متاتهویه یکی از مجموعه هایی است که در طراحی و تولید این سیستم ها فعالیت دارد‌. می توانید سیستم انتخابی خود را از این گروه صنعتی تهیه کرده و از کیفیت آن مطمئن شوید.

سوالات متداول

ایمنی هیتر گازی بیشتر است یا هیتر برقی؟

 ایمنی هیتر برقی بیشتر است؛ زیرا در هیتر گازی احتمال نشت گاز و آتش سوزی بیشتر است. 

از لحاظ هزینه استفاده هیتر گازی به صرفه تر است یا هیتر برقی؟

به دلیل آنکه هزینه مصرف برق در کشور ما کمتر است؛ پس استفاده از هیتر گازی هزینه کمتری دارد.

یک دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا