بهترین های کسب و کارعمومی

بهترین سنگ نما برای مناطق سردسیر

پیش از اینکه ساخت و ساز ساختمان خود را آغاز کنید باید آب و هوای منطقه‌ای که در حال ساخت هستید را در نظر داشته باشید.

سنگ نما در مناطق سردسیر با سنگ‌های مناسب مناطق گرمسیر متفاوت هستند. در صورتی که این موارد رعایت نشود و یا به آن دقت نداشته باشید، می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را در ساختمان شما ایجاد کند. در ادامه می‌خواهیم با بهترین سنگ نما برای مناطق سردسیر آشنا شویم تا بتوانید از آن‌ها در این مناطق استفاده کنید.

انتخاب سنگ نما در مناطق سردسیر

جهت انتخاب سنگ ساختمانی در مناطق سردسیر چندین عامل وجود دارد که باید آنها را در نظر داشته باشید. در این مناطق برف و باران زیادی می‌بارد و یخ زدگی ایجاد می‌گردد. از این رو جهت نمای ساختمان از ‌سنگ‌هایی که در وجود دارند و قابلیت استفاده در هوای سرد را داشته باشند، استفاده می‌کنند. یکی از سنگ‌هایی است که به خوبی در این مناطق جوابگو می‌باشد و چندین سال کار می‌دهد. این سنگ مزایا و ویژگی‌های فراوانی دارد و از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است در نتیجه محسوب نمی‌شود. عواملی که انتخاب این سنگ‌ها دخالت دارند را در بخش بعدی بررسی می‌کنیم.

تخلخل سنگ نما

یکی از عوامل مهم در انتخاب سنگ لاشتر تخلخل آن است. سنگ نما می‌بایست جهت جذب ملات و چسبندگی خوب، تخلخل داشته باشد، اما در مناطق سردسیر سنگ‌هایی که تخلخل کمتری داشته باشند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. سنگ‌هایی که تخلخل بالایی دارند یخ و برف را درون خود انباشته می‌کنند و آب را داخل خود ذخیره می‌نمایند. این آب‌ها زمانی که دما به نقطه انجماد می‌رسد، یخ می‌زند و باعث ترک خوردن سنگ می‌گردد. این موضوع باعث زشت و بدشکل شدن نمای ساختمان و از بین رفتن سنگ‌های نما می‌شود. اگر تخلخل سنگ نما کم باشد آب کمی را جذب کرده و در سرما یخ نمی‌زند. پس سنگ‌های کم تخلخل برای به کارگیری در آب و هوای سرد بسیار مناسب هستند.

رنگ سنگ نما در مناطق سردسیر

رنگ‌های تیره توانایی جذب گرما را دارند و باعث می‌شوند فضای اطراف خود را گرم کنند. با توجه به این موضوع سنگ‌هایی که رنگ تیره‌تری دارند، برای به کارگیری در نمای ساختمان‌های مناطق سردسیر مناسب‌تر هستند. هرچه سنگ نمای به کار رفته در ساختمان‌های شهرهای سرد تیره‌تر باشد، قابلیت جذب گرما و انتقال گرما نیز بالاتر می‌رود. سنگ مرمر تیره با ویژگی عایق بودن به همراه رنگی که دارد، می‌تواند گزینه خوبی برای این منطقه‌ها باشد تا مانع از هدر رفت انرژی گرمایشی ساختمان شود.

مقاومت سنگ در برابر سرما

یکی دیگر از نکات مهمی که در هنگام انتخاب سنگ نما باید به آن توجه کنید، میزان مقاومت سنگ است. باید قبل از خرید سنگ ساختمانی از میزان دوام و مقاومت سنگ در برابر سرما یخ زدگی اطلاعات کافی داشته باشید. برخی از شهرها در مناطق سردسیر، سردترین روزها را در سرما و یخبندان سپری می‌کنند. باید در چنین مناطقی باید سنگ‌های انتخاب کنید که مقاومت بالایی در این حجم سرما و کولاک داشته باشند و در این دما در این زمان ترک نخورد و شکسته نشوند.

قابلیت عایق حرارتی

عایق حرارتی یک نکته مهم در انتخاب بهترین سنگ نما برای منطقه سردسیر است که باید حتما در زمان خرید آن را رعایت کنید. سنگ‌های ساختمانی که قابلیت استفاده در نما را دارند، از از لحاظ جذب گرما و میزان انتقال حرارت از ظرفیت یکسانی برخوردار نیستند و هرکدام عملکرد متفاوتی از خود نشان می‌دهند. سنگ ‌نمای ساختمان که قابلیت حفظ گرمای ساختمان را داشته باشد و از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند برای مناطق سردسیر بسیار با اهمیت است.

رطوبت در مناطق سردسیر

عامل دیگری که در مناطق سردسیر باید در نظر گرفته شود، میزان رطوبت این شهرها می‌باشد. رطوبت قابلیت حرکت و جریان از مناطق گرم به سرد را دارا می‌باشد. به این ترتیب هوای سردی که بیرون ساختمان قرار دارد، منجر به ساخت بخار می‌گردد و این رطوبت از قسمت بیرونی به داخل ساختمان راه پیدا می‌کند. در این مرحله باید عملیات عایق کاری به درستی صورت بگیرد. سنگ‌هایی که در این قسمت انتخاب می‌کنید باید تا حد مطلوبی در برابر رطوبت با دوام و مقاوم باشند .یکی از سنگ‌هایی که بسیار در برابر رطوبت مقاومت از خود نشان می‌دهد، سنگ تراورتن می‌باشد. این سنگ‌ها باعث افزایش ضخامت دیوارهای خارجی ساختمان می‌شوند و از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری می‌کنند.

نتیجه گیری

با توجه به اطلاعات ذکر شده یکی از سخت‌ترین شرایط آب و هوایی جهت ساخت یک ساختمان، آب و هوای مناطق سردسیر است. اگر در طراحی و انتخاب سنگ نما در این مناطق اشتباه کنید، می‌تواند یک خانه با دیوار سرد و با دیوارهای لکه دار برای شما ایجاد کند. از سنگ‌های ساختمانی می‌توان مانند ابزاری استفاده کرد تا ساختمان‌ها را در سرما از امکانات بهتری برخوردار کرد. سنگ‌های ساختمانی علاوه بر اینکه می‌توانند ظاهر ساختمان را زیبا کنند، مزیت‌های متعددی را در آب و هوای مختلف برای ساختمان ایجاد می‌نمایند. به همین دلیل این متریال به عنوان پرطرفدارترین مصالح ساختمانی در بین سازندگان شناخته می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را نصب کنید

دکمه بازگشت به بالا