بهترین های کسب و کارعمومی

استفاده از غذای خشک سگ در منزل چه فایده هایی داره؟

تغذیه عاملی بسیار مهم و تعیین کننده در میزان سلامتی، شادابی و طول عمر سگ شماست. بسیاری از صاحبان پت در انتخاب غذای مناسب برای تغذیه سگ خود دچار مشکل می شوند. برخی غذای خانگی را ترجیح می دهند و علاقه ای به استفاده از غذای مخصوص سگ ندارند. نکته مهم در تغذیه حیوانات خانگی، کیفیت غذاست.

مهم این است که غذای آن ها حاوی مواد مغذی، ویتامین ها، مواد معدنی و سایر عناصر مورد نیاز جهت داشتن یک زندگی شاداب و جسمی سالم باشد. غذای خشک سگ با توجه به نیازهای تغذیه ای آن ها فرموله و تهیه شده است و فواید زیادی دارد و باید قسمت عمده رژیم غذای سگ شما را تشکیل دهد. برای آشنایی بیشتر با فواید غذای خشک سگ پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید.

غذای خشک محصولی است که به طور اختصاصی برای تغذیه حیوانات خانگی از جمله سگ ها، زیر نظر متخصصین این امر تهیه شده است.

  1. افزایش سلامتی، شادابی و طول عمر مفید سگ

سگ شما با توجه به سن، نژاد، شرایط جسمانی و وضعیت سلامتی نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارد. همچنین بسیاری از غذاهایی که ما می خوریم برای آن ها مضر و حتی گاهی مرگ آور است.

استفاده از غذایی غیر از غذای مخصوص برای سگ ها منجر به کاهش عمر مفید آن ها می گردد و عوارضی چون حساسیت، مشکلات پوستی، بیماری های کبدی و کلیوی را به همراه دارد. مصرف غذای خشک این مشکلات را به نحو چشمگیری کاهش می دهد.

  1. افزایش سلامتی دهان و دندان سگ

با توجه به موارد بالا و حذف عامل های بیماری زا تهیه می شود. یکی از فواید حائز اهمیت غذای خشک سگ، حفظ سلامتی دندان های آن هاست. بافت سفت و ترد و همچنین مواد افزوده شده به  غذای خشک موجب کاهش جرم دندان می شود و سلامتی دهان و دندان سگ را افزایش می دهد.

سگ هایی که غذای خشک می خورند نفس خوشبو تر و دندان های سفید تری نسبت به حیواناتی که با غذای خانگی تغذیه می شوند دارند و کمتر نیاز به جرمگیری پیدا می کنند. همچنین جویدن در سگ ها نیاز طبیعی آن ها به این امر را برآورده می سازد و به نوعی موجب کاهش استرس در آن ها می گردد.

  1. رساندن ویتامین ها و مواد مغذی به بدن سگ

از دیگر فواید غذای خشک سگ می توان به ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن اشاره کرد. بدن سگ ها قادر به تولید و تامین برخی از مواد مورد نیازشان نیست و با خوردن غذای خانگی این نیاز برآورده نمی گردد.

با توجه اینکه انواع ویتامین ها و مواد مغذای به غذای خشک سگ اضافه می شود، این کمبود با تغذیه روزانه برطرف می گردد و سگ شما رشد بهتری خواهد داشت.

این مقاله را حتما بخوانید

  1. جلوگیری از اضافه وزن سگ

غذای خشک انرژی مورد نیاز فعالیت های روزانه سگ را فراهم می نماید بدون اینکه او را در معرض خطر چاقی قرار دهد. معمولا غذای خشک سگ بر اساس نژاد، سن، وزن و وضعیت عقیم شدن یا نشدن حیوان دسته بندی می شود که به کنترل وزن و تامین انرژی خاص هر سن و نژاد کمک شایانی می نماید.

شما به راحتی می توانید از روی جدول مقدار مصرف و همچنین نحوه مصرف، میزان غذای روزانه سگ خود را اندازه بگیرید.

  1. مقرون به صرفه بودن غذای خشک سگ

از دیگر مزایای غذای خشک سگ می توان به قیمت مناسب و ماندگاری بالای آن اشاره کرد. غذای خشک نسبت به غذای خانگی و کنسروی مقرون به صرفه تر است و بعد از باز شدن نسبت به  و غذای خانگی زمان طولانی تر قابل استفاده است بدون اینکه فاسد شود و سلامتی پت را به خطر بیندازد.

تهیه غذای خشک سگ

غذاهای خشک سگ با ترکیب مواد خشک و مرطوب برای ایجاد یک خمیر یکدست درست می شوند. در فرآیند اکستروژن (نحوه پخت مواد)، خمیر تحت فشار گرم می شود، سپس از طریق یک ماشین قالب بندی  تکه تکه می شود.

اندازه و شکل دانه های غذای خشک با توجه به مشخصات محصول متفاوت است. برخی از غذاهای خشک ممکن است به روش دیگری غیر از اکستروژن مانند پخت نیز تولید شوند.

چرا از غذای خشک سگ و گربه ایرانی استفاده کنیم؟

در سال های اخیر صنعت تولید غذای خشک سگ در ایران پیشرفت چشمگیری داشته است و شاهد تولیدات با کیفیت داخلی بوده ایم. غذای خشک سگ ایرانی در مقایسه با محصولات مشابه خارجی قیمت بسیار مناسبی دارد و برعکس غذاهای خارجی، همیشه در دسترس و موجود است.

این مساله از این رو حائز اهمیت است که سگ ها نسبت به تغییر غذای خود حساس هستند. با توجه به این که غذای خشک خارجی همیشه در بازار موجود نیست و تغییر ناگهانی غذای سگ شما می تواند منجر به ایجاد مشکلات گوارشی و بد غذایی شود، پیشنهاد می کنیم از غذای خشک ایرانی استفاده نمایید.

بهترین برند غذای خشک سگ ایرانی

از جمله برندهای ایرانی غذاهای خشک سگ می توان به نوتری پت، رویال فید، مفید و … اشاره کرد که همگی جزو محصولات باکیفیت، دارای مجوزهای لازم از سازمان دامپزشکی و بسیار پر فروش هستند.

غذای خشک سگ ایرانی با توجه به ویژگی ها و شرایط سگ ها در ایران و نیازهای تغذیه ایی آن ها با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا و از بهترین مواد اولیه تهیه و تولید می شوند.

در کنار کیفیت، خوش خوراک و سالم بودن، غذای خشک سگ ایرانی قیمت مناسبی دارد و استفاده از آن بسیار مقرون به صرفه است و همانطور که پیشتر ذکر شد مانند غذای خارجی نگرانی از بابت ناموجود شدن برندهای ایرانی نخواهید داشت.

کیفیت غذای خشک نوتری پت

شرکت بهین تاش از قدیمی ترین تولید کنندگان غذای خشک سگ در ایران به شمار می رود که فعالیت خود را در زمینه تولید غذای خشک با برند نوتری پت آغاز نمود. نوتری پت با توجه به سن و نژاد سگ ها غذاهای مختلفی مانند غذای خشک توله سگ، ، غذای خشک سگ 29 درصد پروتئین، و همچنین غذای خشک سگ جوان یا جونیور را تولید نموده است تا انتخاب برای شما صاحبان پت آسان شود و بر اساس نیاز تغذیه ای سگ خود بتوانید بهترین غذای خشک سگ را تهیه نمایید.

در فروشگاه اینترنتی شهرپت تمامی محصولات نوتری پت مانند از جمله غذای خشک، کنسرو سگ و موجود می باشد.

میزان مصرف غذای خشک سگ

مقدار مصرف غذای خشک سگ به سن، جثه، وزن، وضعیت جمسانی، میزان فعالیت، عقیم بودن یا نبودن و نژاد سگ بستگی دارد. معمولا غذای خشک سگ بر اساس این دسته بندی ها تولید می شود و روی هر بسته غذای خشک سگ، مقدار غذای روزانه مورد نیاز  درج شده است.

در قسمت توضیحات محصول سایت شهر پت نیز شما می توانید جدول مقدار مصرف غذای خشک سگ و همچنین روش استفاده از آن را ببینید.

طریقه مصرف غذای خشک سگ

یکی دیگر از مزایای استفاده از غذای خشک روش استفاده آسان آن است. غذای خشک نیاز به نگهداری در یخچال ندارد و در هر لحظه و هر مکان قابل استفاده است، همچنین مانند غذای خانگی نیاز به صرف وقت جهت تهیه ندارد.

پس از اینکه مقدار غذای روزانه سگ خود را از روی جدول مشخص کردید، کافی است غذا را داخل ظرف غذای سگ بریزید. به یاد داشته باشید که در کنار غذای خشکامروزه اهمیت انتخاب غذای سگ بیشتر از گذشته است. در حالی که این تنوع محصولات باید بر طبق سلیقه هر سگ ارائه شود اما اکثر اوقات برای صاحبین انها چالش برانگیز خواهد شد که کدام نوع تغذیه برای سگ مناسب تر است؟ در ادامه ی این مطلب می توانید پاسخ سوال های مطرح شده در این زمینه را بخوانید.
اول از همه باید بگوییم نوع غذای سگ تعیین کننده نیست، بلکه محتوای آن مهم است. این بدان معنا است که هم غذای مرطوب و هم خشک می توانند تا زمانی که این مواد از کیفیت بالایی برخوردار باشند و ترکیب آن مناسب باشد همه مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی مهم را به سگ شما ارائه دهند.
هر دو نوع غذای سگ دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است، بنابراین در نهایت مسئله درستی یا غلط بودن نیست، بلکه فرصت ها و نیازهای شخصی سگ شما است که تعیین می کند چه نوع غذایی را در پایان انتخاب کنید.
برای آن که تصمیم شما را در این خصوص کمی ساده تر کنیم، می خواهیم بحث را کمی روشن و جوانب مثبت و منفی اشکال مختلف غذایی را بررسی کنیم.

مطالب مرتبط:

تفاوت بین غذای مرطوب و خشک چیست؟

تفاوت اساسی بین غذای مرطوب و خشک در درجه اول میزان رطوبت متفاوت آنها است. مواد غذایی خشک تنها 3 تا 12 درصد رطوبت دارند، در حالی که این عدد در غذاهای مرطوب بین 60 تا 84 درصد است. این تفاوت بزرگ بر ماندگاری مواد غذایی تأثیر می گذارد زیرا غذای خشک را می توان به طور قابل توجهی طولانی تر از غذای مرطوب نگه داشت که در مقایسه زودتر فاسد می شود.
در مورد کالری نیز نوسانات قابل توجهی بین مواد غذایی مرطوب و خشک وجود دارد. با داشتن غذای خشک، سگ ها کالری زیادی را به مقدار کمی مصرف می کنند. در مقابل، سگ ها باید دو یا سه برابر بیشتر از غذای مرطوب تغذیه کنند تا به همان مقدار کالری برسند. این سوال که چه غذایی برای دندان سگ ها بهتر است نیز قابل بحث است. برخی بر این باورند که استحکام مواد غذایی خشک دندان ها را تمیز می کند، در حالی که طرف دیگر ادعا می کند مواد غذایی خشک خیلی محکم به دندان چسبیده و این می تواند منجر به مشکلات دندانی شود.

مزایای غذای خشک چیست؟

به دلیل داشتن انرژی زیاد، صاحبان سگ ها فقط برای تأمین نیاز سگ خود از مقادیر کمی مواد غذایی خشک استفاده می کنند. از این رو، غذای خشک گزینه ارزان تری محسوب می شود. طرفداران این نوع تغذیه همچنین تأکید می كنند كه مقادیر كمتر نیز آن را به یك انتخاب سازگار با محیط زیست تبدیل می كنند، زیرا از بسته بندی كمتری استفاده می كند.
از مزایای دیگر غذای خشک این است که تمیز و برای خوردن راحت تر است. دور ریز ندارد و اگر سگ شما به میزان لازم از آن تغذیه کند شما می توانید باقی غذای او را به محفظه اصلی غذا بازگردانید. علاوه بر این، غذای خشک بی بو است و برای استفاده در سفرهای کوتاه و در تعطیلات راحت تر است زیرا سگ ها فقط به مقادیر کمی از آن احتیاج دارند و تهیه کردن آن نیز راحت تر است.

مزایای غذای مرطوب چیست؟

در حالی که غذای خشک عمدتاً از نظر قیمت، پاکیزگی و راحتی مزایایی را برای صاحبین سگ ها به ارمغان می آورد اما مزایای غذای مرطوب به نفع خود سگ است. بیشتر سگ ها اگر بتوانند خودشان انتخاب كنند، احتمالاً غذای مرطوب را انتخاب می كنند زیرا غذای مرطوب ، بو و مزه بیشتری دارد که آنها را به گزینه ی مطلوب تری تبدیل می كند.
دارا بودن محتوای رطوبتی یکی از فاکتورهای ویژه ی غذای مرطوب محسوب می شود. از آنجایی که مواد غذایی مقادیر زیادی مایعات برای بدن فراهم می کنند، تأمین مایعات مورد نیاز سگ با غذای مرطوب راحت تر از غذای خشک است. از این رو، انتخاب غذای مرطوب مخصوصاً برای سگ هایی که در طول روز مصرف زیاد نوشیدنی ندارند، توصیه می شود.
برای سگ هایی که تمایل به اضافه وزن دارند نیز غذای مرطوب در بعضی مواقع می تواند انتخاب بهتری باشد به شرط آنکه علت اضافه وزن او این باشد که سگ غذا خوردن را دوست دارد. سگ هایی که اشتهای زیادی دارند، معمولاً وزن کمتری را با غذای مرطوب دریافت می کنند. بنابراین آنها می توانند به دلیل کمترین میزان انرژی، مقدار زیادی غذا بخورند بدون آنکه از کالری مورد نیاز خود فراتر روند.

آیا ترکیب غذای مرطوب و خشک امکان پذیر است؟

از آنجایی که هر دو غذای مرطوب و خشک مزایای مختلفی را ارائه می دهند، بدیهی است که بهترین چیز این است که به سادگی با ترکیبی از این دو، سگ ها را تغذیه کنید. اما شما نباید دو نوع غذا را با هم مخلوط کنید و همیشه باید در زمان های مختلف آنها را سرو کنید. به دلیل داشتن انرژی زیاد مواد غذایی مرطوب، باید اطمینان حاصل کنید که با وجود تعویض بین غذای مرطوب و خشک، از میزان مصرف روزانه تجاوز نمی شود.
در مورد سگ هایی که مشکلات گوارشی دارند، صاحبان آنها باید در حالت ایده آل فقط یک نوع غذا را انتخاب کنند، زیرا وعده های غذایی مرطوب و خشک می تواند منجر به اسهال یا یبوست برای معده های حساس شود. به طور کلی، ترکیب نکردن دو نوع مواد غذایی هیچ ضرری برای سلامتی سگ ندارد، زیرا هر دو گونه به آن اجازه می دهد که تمام مواد حیاتی را جذب کند. بنابراین اگر متوجه شدید که سگ شما طعم یک غذای خاص را بهتر دوست دارد و آن را به خوبی تحمل می کند، احساس راحتی کنید و با همان غذا ادامه دهید.

مطالب مرتبط:

محتوا مهم است، نه تنوع!

از نظر انتخاب غذای مناسب برای سگ شما، لیست مواد تشکیل دهنده موجود در بسته بندی ها از انواع آنها واقعی مهم تر است. از این گذشته، تغذیه نقش بسزایی در سلامت سگ ها دارد. سگ شما به یک غذای با کیفیت بالا نیاز دارد که همه چیز را برای تأمین نیازها و تضمین فرآیند سلامتی خود فراهم می کند. در مورد اینکه دقیقاً چه مواد ضروری مورد نیاز است، هیچ پاسخی بر حسب اندازه وجود ندارد. هر سگ متفاوت است، بنابراین هر سگ به مواد غذایی مختلفی احتیاج دارد. فاکتورهای فردی مانند سن، وزن، سطح فعالیت و وضعیت سلامتی باید به طور قطع در هنگام جستجوی بهترین مواد غذایی در نظر گرفته شود. در اصل، غذایی که از حدود 70٪ گوشت و تقریبا 30٪ سبزیجات و همچنین از روغن های با کیفیت بالا تهیه شده است برای سگ های بالغ سالم توصیه می شود. حبوبات بیش از اندازه، مواد نگهدارنده ، طعم دهنده های مصنوعی یا حتی شیرین کننده هایی مانند شکر جایی در رژیم سیکی از مسائل بسیار مهم در خصوص نگهداری از حیوانات خانگی، دقت و رسیدگی به رژیم غذایی آن ها می باشد؛ چراکه تغذیه سالم و مغذی نقشی مستقیم در سلامت و طول عمر پِت شما دارد. به دلیل اهمیت این مسئله تصمیم گرفتیم در این مطلب به بررسی و مقایسه غذای خشک و غذای خانگی برای حیوانات بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

اهمیت آشنایی با نیازهای غذایی سگ

همان طور که می دانید تغذیه یکی از عوامل بسیار مهم در حفظ سلامت همه جانوران، خصوصاً سگ ها است. هر سگ به طور متوسط 15 الی 20 سال عمر می کند. تغذیه سالم و برنامه غذایی که بتواند تمامی مواد مورد نیاز برای بدن سگ شما را فراهم کند، باعث افزایش ایمنی و سلامتی بدن او شده و از مشکلات و بیماری های مختلفی نظیر اضافه وزن در زمان پیری او جلوگیری می کند؛ از این رو شناخت موادی که برای بدن سگ شما ضروری هستند، اهمیت زیادی دارد.

به طور معمول تغذیه ای برای سگ سالم و مقوی به شمار می آید که شامل مقادیر مناسبی پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر، مواد معدنی و ویتامین ها باشد. منظور از مقدار مناسب این مواد این است که سگ ها در دوره ها و شرایط فیزیکی متفاوت، نیازمند میزان مختلفی از این مواد می باشند. به عنوان مثال این که سگ شما توله است یا بالغ شده است، این که چاق است یا لاغر و یا این که چه اندازه در طول روز فعالیت دارد، باعث می شود که نیاز بدنی وی به مصرف مواد ذکر شده متفاوت باشد.

صاحبان حیوانات خانگی، با توجه به این موضوع بایستی بهترین روش تغذیه را برای پِت خود انتخاب کنند. برای انجام صحیح این کار در مواردی ممکن است نیاز به مشورت با یک دامپزشک باشد؛ اما به طور عمده دو روش برای تغذیه حیوانات خانگی همچون سگ ها وجود دارد.

  1. استفاده از غذای خانگی
  2. استفاده از غذاهای تجاری (غذای خشک)

در ادامه به بررسی و مقایسه هر دو روش پرداخته ایم.

استفاده از غذای خانگی

در سال های اخیر، نگهداری از حیوانات خانگی نظیر سگ ها رشد چشمگیری داشته است. این مسئله باعث شده کسب و کارهای دیگری در جهت تهیه لوازم مورد نیاز برای حیوانات خانگی شما پا به عرصه بگذارند که هدف تمامی آن ها ارائه بهترین لوازم و غذاها برای دوست کوچک شما و کمک به بهبود شرایط او می باشد. به عنوان مثال می توان به دامپزشکی ها و پت شاپ ها اشاره کرد. باوجود این که انواع غذاهای مخصوص با مواد مغذی متنوع متناسب با نژادها و گونه های مختلف سگ ها وجود دارد، باز هم برخی افراد ترجیح می دهند که غذای آن ها را خودشان در خانه تهیه کرده و جایگزین غذای خشک سگ کنند.

چالش های استفاده از غذای خانگی

افرادی که ترجیح می دهند سگ خود را با استفاده از غذاهای خانگی تغذیه کنند، لازم است بدانند که غذای خانگی نمیتواند به طور کامل جایگزین غذای خشک سگ شود. البته پخت غذای سگ در خانه، به جای استفاده از غذای خشک، کمی دشوار تر است و در این مسیر افراد ممکن است با چالش هایی روبه رو شوند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره میکنیم.

  • حفظ تعادل مواد غذایی مورد نیاز برای سگ در این روش ممکن است کمی دشوار باشد. مواد غذایی شامل مقادیر متفاوتی از این مواد هستند که در هنگام پخت، همه این مواد با هم ترکیب شده و حتی برخی از آن ها ممکن است در صورت پخت به روش نادرست خاصیت خود را از دست بدهند.
  • برخی موادی که روزانه توسط ما مصرف می شوند، برای سگ ها نه تنها ارزش غذایی ندارند بلکه ممکن است خطرناک و حادثه آفرین باشد. از این مواد غذایی میتوان به خوراکی های سمی همچون انگور و کشمش اشاره کرد که نباید توسط سگ ها مصرف شوند.
  • غذاهای انسان ها عموماً شامل مقادیر متفاوتی از انواع ادویه ها و طعم دهنده ها هستند که نباید توسط سگ ها مصرف شوند.
  • برخی سگ ها ممکن است نسبت به بعضی مواد غذایی حساسیت داشته باشند؛ لذا شناخت و عدم استفاده از این خوراکی ها در برنامه غذایی سگ مهم است.

مزایا و مضرات استفاده از غذای خانگی

  • غذای خانگی خوش طعم تر است و سگ به مصرف آن علاقه بیشتری دارد.
  • هزینه آماده کردن غذا در خانه نسبت به خرید کردن از بعضی برندهای غذای تجاری مناسب تر است.
  • رطوبت موجود در غذاهای خانگی نسبت به غذای خشک بیشتر است.

مضرات

  • برخی از خوراکی های خانگی برای سگ ها نامناسب بوده و نباید توسط آنها استفاده شوند.
  • ادویه موجود در غذاهای خانگی باید به اندازه مناسب باشد تا به سگ آسیبی نرساند.
  • بالانس کردن میزان مواد به کار رفته در غذای خانگی دشوار است.
  • استفاده از غذای خانگی به عنوان جایگزین غذای خشک سگ نمیتواند به طور کامل پاسخگوی نیاز های بدنی او باشد.

علت محبوبیت غذای خانگی

دلیل استفاده از غذاهای خانگی و تغذیه سگ ها از این روش، از نظر افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال برخی از این افراد معتقد هستند که:

  • غذایی که در خانه پخته می شود نسبت به غذای خشک، ارزش غذایی بالاتری دارد و برای سگ من سالم تر است!
  • غذایی که در خانه آماده می شود از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر هستند تا خرید غذای خشک از برخی برندها!
  • سگ ها هم می توانند غذایی که ما خودمان استفاده می کنیم را بخورند!
  • خیلی وقت نیست که از سگ خود مراقبت میکنند و اطلاعات زیادی نسبت به غذاهای مورد نیاز او ندارند.

تمامی این موارد نشان دهنده این است که شما برای نگهداری از حیوان خانگی خود نیاز دارید که اطلاعات خود را در زمینه تغذیه او بالا ببرید. آشنایی با این موارد باعث می شود که از مشکلات احتمالی مربوط به تغذیه سگ و در نتیجه مشکلات و بیماری های سلامتی وی در آینده جلوگیری شود.

غذای خشک سگ چیست؟

غذای خشک، یکی از انواع غذاهای آماده تجاری است که توسط کارخانه های مخصوص حیوانات خانگی شما، تولید و در بسته بندی هایی به بازار عرضه می شود. در تولید غذاهای خشک، میزان مورد نیازی از مواد ضروری لازم برای سگ ها استفاده می شود که در پشت بسته بندی کالا درج شده و شما می توانید اطلاعات مربوط به آن را ببینید. دیگر این که غذای خشک متناسب با نژادهای مختلف، سنین مختلف و سایر نیاز های حیوان تولید و دسته بندی می شود که انتخاب بهترین غذا برای پِت شما را به راحتی امکان پذیر می کنند.

غذای خشک ظاهری شبیه به بیسکوییت دارد و عمدتاً قهوه ای رنگ است. شرکت های مختلف برای تولید غذای خشک دستور پخت های مخصوص خودشان را دارند ولی به طور معمول تهیه غذای خشک به صورت زیر است:

  1. ترکیب کردن مواد اولیه با نسبت های مناسب
  2. مخلوط کردن مواد و تهیه خمیر
  3. پخت خمیر
  4. تقسیم کردن خمیر پخته شده به قطعات کوچک
  5. خشک کردن و بسته بندی غذای خشک شده

مزایا و مضرات استفاده از غذای خشک

  • استفاده از غذای خشک بسیار راحت است.
  • نگهداری از غذای خشک راحت تر بوده و احتمال فاسد شدن آن کمتر است.
  • غذای خشک در شکل ها و بسته بندی های مختلف وجود دارد.
  • فرمولاسیون غذای خشک با توجه به نیازهای بدنی سگ در سنین مختلف میباشد.
  • غذای خشک یک غذای ارزان برای سگ به شمار می رود.

مضرات

  • غذای خشک نمیتواند رطوبت مورد نیاز برای بدن سگ ها را فراهم کند.
  • میزان پروتئین جانوری موجود در غذای خشک کمتر از میزان مورد نیاز بدن سگ میباشد.

فواید غذای خشک سگ

همان طور که پیش از این خواندید، غذاهای تجاری نظیر غذای خشک به دلیل روش متفاوت و کنترل شده تولیدشان، نسبت به غذاهای خانگی مناسب تر هستند و کمک بیشتری به حفظ سلامتی سگ شما می کنند. غذاهای تجاری متناسب با نیاز بدنی سگ شما در سنین مختلف درست می شوند؛ بنابراین میتوان اطمینان حاصل کرد که مواد مغذی به میزان مناسبی توسط پِت شما مصرف می شود. همچنین غذای خشک سگ ها مورد تأیید سازمان بهداشت بوده و امتحان شده هستند و به سگ شما آسیبی نمی رسانند. علاوه بر این، متناسب با شرایط و بیماری های خاص سگ، نظیر حساسیت های غذایی او می توانید بهترین مورد غذای خشک را برای تغذیه او انتخاب کنید.

از دیگر مزایای استفاده از غذای خشک برای سگ ها می توان به سفت و جویدنی بودن آن ها اشاره کرد. سگ ها عاشق جویدن هستند و شما با استفاده از غذای خشک این نیاز را در آن ها برطرف می کنید. به این صورت دیگر آن ها وسایل خانه و یا بدن شما را گاز نمی گیرند یا به طور چشمگیری این کار را کمتر انجام می دهند. جویدن دانه های سفت غذای خشک سبب تمیز شدن دندان های سگ هم می شود و از پوسیدگی آن ها یا تشکیل جرم روی دندان های او جلوگیری می کند. طبیعی است که با تمیز بودن دندان های سگ دهان و نفس او خوش بو تر خواهد بود.

از دیگر مزایای استفاده از غذای خشک برای سگ ها این است که به دلیل داشتن مواد نگهدارنده می توان این غذاها را خارج از یخچال و برای مدت زمان طولانی تری نسبت به غذاهای خانگی نگهداری کرد. همچنین در هنگام مسافرت به همراه پِت خود، استفاده از غذای خشک به خاطر بسته بندی جمع و جور و قابل حمل بسیار آسان تر است و از آنجا که غذای خشک یک غذای ارزان برای سگ به شمار می رود، شما میتوانید در صورت تمام شدن بسته غذای خشک سگتان آن را به راحتی در پت شاپ های مقصد خود یافته و خریداری کنید.

رژیم غذایی مناسب سگ کدام است؟

در استفاده از غذای خشک سگ توجه به این مسئله که کیفیت این غذاها بالا باشد بسیار مهم است. غذای خشک همان طور که دیدید از هر جهت مناسب تر و از لحاظ اقتصادی هم مقرون به صرفه تر هستند ولی به تنهایی برای تغذیه سگ شما کافی نیستند! منظور از گفتن این حرف این است که با آن که میزان مناسب مواد ضروری برای بدن سگ شما توسط غذای خشک تأمین می شود، ولی رطوبت آن ها برای تأمین آب و املاح بدن او کافی نیست؛ پس برای تغذیه سگ خود با غذای خشک مطمئن شوید که میزان مناسبی آب تازه و تمیز در طول روز توسط او مصرف می شود.

راه حل دیگری هم که توسط برخی افراد برای تغذیه سگ ها استفاده می شود، مصرف غذای خانگی در کنار غذای خشک و آب است. به این صورت غذای خشک تمامی مواد لازم برای بدن سگ را فراهم می کند و رطوبت مورد نیاز هم توسط غذای خانگی و آب تأمین می شود. پس می توان هر دوی این روش های تغذیه ای را باهم استفاده کرد ولی همانطور که گفته شد، استفاده از غذاهای خانگی نباید جایگزین غذای خشک سگ شود و بهتر است از هردوی آنها به صورت ترکیبی استفاده شود.

آیا می‌توان به سگ استخوان داد؟

شاید بتوان گفت تصور مشترکی که بیشتر افراد در رابطه با سگ ها دارند، سگ های فیلم ها و انیمیشن ها هستند که عاشق استخوان اند و با لذت آن را میخورند. لازم است بدانید که واقعیت چیزی برخلاف این تصویر جا افتاده بین مردم است و هیچ بایدی در این خصوص وجود ندارد. درست است که دادن استخوان به سگ باعث میشود که برخی از مواد معدنی و کلسیم لازم برای بدن او تامین شود، اما در شرایطی که خود شما برای سگتان از مکمل های غذایی استفاده کرده و تحت نظر دامپزشک به او کلسیم میدهید، دیگر هیچ بایدی در مصرف استخوان توسط او نیست و میتوان استخوان را از برنامه غذایی او حذف کرد.

همچنین باید بدانید که همه ی استخوان ها نه تنها برای سگ ها مناسب نیستند، بلکه ممکن است به سلامتی آنها آسیب برسانند. ولی از کجا بدانیم که چه استخوانی برای سگ ما مناسب است و یا برای او ضرر دارد؟ برای دانستن این مطلب با ما همراه باشید.

استخوان های ممنوع

جالب است بدانید که استخوان های پخته شده و نرم، از لحاظ غذایی ارزشی ندارند؛ چراکه تمامی مواد مغذی در آنها در حین پخت از بین میرود. به این صورت شما با دادن استخوان پخته شده به سگ خود نه تنها سودی به او نمی رسانید، بلکه حتی با حس سیری که پس از خوردن استخوان به او دست میدهد، اشتهایش را هم برای مصرف وعده های مقوی روزانه از دست میدهد. از دیگر مشکلاتی که ممکن است مصرف استخوان پخته شده برای سگ شما به وجود بیاورد، میتوان به احتمال ابتلای سگ به انسداد روده اشاره کرد.

یکی دیگر از خطرات بسیار رایج که ممکن است سگ شما با مصرف استخوان پخته شده با آن روبه رو شود، احتمال گیر کردن تیکه های استخوان در گلوی او و خفگی است. استخوان های پخته شده نرم هستند و به راحتی می شکنند و میتوانند در گلوی سگ شما گیر کرده و برای او مشکل ساز شوند؛ لذا لازم است که از دادن این استخوان ها به سگ خود اجتناب کنید.

استخوان های مجاز

وقتی استخوان در حالت خام و نپخته است، محکم بوده و سگ شما میتواند به راحتی آن را گاز زده و یا لیس بزند. استخوان های خام، برخلاف استخوان های پخته شده، دارای میزان زیادی مواد معدنی، فسفر و کلسیم هستند و مصرف آنها برای سگ شما سودمند است. از دیگر مزایای مصرف استخوان خام توسط سگ، میتوان به تمیز شدن دندان هایش و جلوگیری از ایجاد پوسیدگی و یا پلاک اشاره کرد.

البته شما باید بسیار مراقب باشید که هر استخوانی را در دسترس سگ خود قرار ندهید. استخوان های نرم مرغ و یا استخوان های تیغ مانند ماهی ها برای سگ شما نه تنها مناسب نیست که حتی ممکن است با گیر کردن در گلوی او فاجعه آفرین شود.

بیشتر بدانید: chewy

سخن پایانی

تأثیر بالای تغذیه سالم در حفظ سلامتی و طول عمر سگ ها از موارد بسیار پر اهمیت می باشد. در این مقاله دو روش استفاده از غذای خانگی و غذای خشک تجاری برای تغذیه سگ شما مورد بررسی قرار گرفت. همان طور که مشاهده کردید، غذاهای تجاری نظیر غذای خشک نقش مهمی جهت تأمین مواد مورد نیاز بدن سگتان دارند و به سلامت وی کمک بسیاری می کنند؛ به همین جهت لازم است که حتما در تغذیه او از غذای خشک به همراه آب و مایعات استفاده شود.

همچنین متوجه شدیم که برخی افراد برای تغذیه سگ خود از غذای خانگی استفاده کرده و آن را جایگزین غذای خشک سگ میکنند که البته ما زیاد این کار را به شما توصیه نمیکنیم. با توجه به منافع بسیار غذای خشک در حفظ سلامتی سگ ها میتوان اینطور نتیجه گرفت که بهترین روش تغذیه سگ استفاده ترکیبی از غذای خانگی و غذای خشک می باشد.

رژیم غذایی سگ شما شامل چه خوراکی هایی است؟ خوشحال می شویم نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

گ ندارند. بنابراین قبل از انتخاب انواع غذاها، بهتر است ابتدا به برچسب آنها نگاهی بیندازید.

همیشه آب تازه و تمیز در اختیار پت خود قرار دهید. این امر جهت تامین آب بدن سگ و جلوگیری از بروز مشکلات کلیوی و مجاری ادراری مهم است. همچنین در صورت تمایل می توانید غذای خشک را با کنسرو مخصوص سگ مخلوط کنید و به این شکل استفاده نمایید.

غذای سگ، راهنمای جامع و کامل

برای من و شما که صاحب سگ هستیم حتما پیش اومده که سر این دوراهی قرار بگیریم که غذای سگ خانگی رو در منزل تهیه کنیم یا از پت شاپ بخریم؟ امروز میخوایم درباره خوبی ها و معایب غذاهای خانگی و سگ براتون بگیم؛ اینطوری میتونین راحت تر تصمیم گیری کنین که کدوم غذا سالم تر و اقتصادی تره و سگمون رو بیشتر خوشحال میکنه. پس با این مقاله همراه باشین…

چرا مردم ترجیح میدن غذای سگ شون غذای خونگی باشه؟

با اینکه امروزه میشه وست های پشمالو رو به صورت آماده از جاهایی مثل سوپرمارکت، پت شاپ، کلینیک های دامپزشکی و پت شاپ اینترنتی به راحتی تهیه کرد ولی باز هم چه در کشور ما و چه در کشورهای دیگه خیلی از کسایی که سگ دارن ترجیح میدن غذای حیوون خونگی خودشون رو توی خونه درست کنن.

شاید دلیل رواج داشتن این موضوع تو کشور ما بخاطر این دلایل باشه:

  • داشتن پت و مخصوصا سگ خیلی وقت نیست که توی ایران رواج پیدا کرده و مردم ما هنوز تجربه زیادی درباره این موضوع ندارن.
  • بسیاری از مردم فکر میکنن غذاهای خشک و تجاری کیفیت پایین تری نسبت به غذاهای خونگی دارن.
  • صاحبان سگ ها فکر میکنن نیازهای غذایی سگشون با نیازهای غذایی خودشون یکسانه.
  • خیلی از صاحبان سگ ها به اشتباه فکر میکنن غذای خونگی به صرفه تر از غذای خشک سگ هست.

غذای خشک سگ چیه و از چی درست شده؟

این غذاها در ظاهر شبیه بیسکویت های قهوه ای رنگ و ریز هستن که در واقع از ترکیب مواد غذایی مخلوط شده و خشک شده تشکیل شدن و بین 6 تا 10 درصد رطوبت دارن.

طرز تهیه غذای خشک برای سگ چه جوریه؟

هر کمپانی تولید غذای خشک سگ، دستور و فرمول خاص خودشو برای درست کردن انواع غذا داره:

  • اول مواد تشکیل دهنده غذا رو با نسبت های مناسب با هم مخلوط میکنن
  • خمیر به دست اومده رو یکدست میکنن
  • سپس توی فرهای مخصوصی این خمیر رو میپزن
  • در آخر اون رو به قطعات کوچک تر خرد و سپس خشک میکنن

غذای کنسروی سگ، چرا خوش خوراکه؟

هم مانند غذای خشک، مخلوطی از مواد غذایی اولیه است ولی میزان رطوبت اون بیشتر از غذاهای خشک و بین 60 تا 80 درصده و از نظر ترکیبات هم ممکنه پروتئین یا چربی بالاتری نسبت به غذای خشک داشته باشه.

ویژگی دیگه غذاهای کنسروی اینه که محتویات داخلشون تا قبل از باز شدن در کنسرو، استریله. بخاطر نوع ترکیبات و درصد بالای رطوبت و بافت غذاهای کنسروی، سگ ها از خوردنشون بسیار لذت میبرن! آیا غذای خانگی سگ آپارتمانی مون رو بیمار میکنه؟

بله، احتمالا!

غذایی که دوست کوچولوی شما میخوره، باید چندتا ویژگی مهم داشته باشه که غذاهای خونگی اونا رو ندارن:

  • هم باید دارای میزان مناسبی از مواد مغذی مورد نیاز بدن سگ تون باشه
  • و هم بتونه انرژی مورد نیازش رو در حد مناسب تامین کنه. نه بیشتر و نه کمتر!

غذای سگ‌ها باید حاوی گروه های غذایی زیر باشه:

  • پروتئین (مثل گوشت، سفیده تخم مرغ و …)
  • چربی (مثل چربی های گیاهی یا حیوانی)
  • کربوهیدرات (مانند برنج، سیب زمینی، گندم، پاستا و …)
  • ویتامین ها
  • مواد معدنی (آهن، پتاسیم، کلسیم، فسفر، …)
  • اسیدهای چرب ضروری (امگا 3 و 6)

کم یا زیاد بودن این مواد غذایی توی رژیم غذایی سگتون، توی طولانی مدت میتونه مریضش کنه. از طرف دیگه، هر سگی با توجه به نیازهاش به ترکیب خاصی از مواد غذایی نیاز داره. برای همینه که شما باید برای تغذیه سگ خودتون مواردی رو در نظر بگیرین، مانند:

  • سن
  • نژاد
  • اندازه
  • حساسیت ها
  • میزان فعالیت
  • وضعیت زندگی

تشویقی سگ مدکو (MAD COW) از گردن مرغ خشک شده می باشد که یک میان وعده مناسب برای سگ های کوچک و توله ها است

مثلا غذای توله سگ، سگ بالغ و سگ های مسن با هم فرق دارن. حتی باید به اینکه نژاد سگ‌تون چی هست هم توجه کنید؛ از گرفته تا هاسکی و و… ممکنه سلیقه غذایی اونا با هم فرق داشته باشه! قاطی کردن مواد غذایی و ریختنشون توی قابلمه، کاری نداره و قسمت سخت و پیچیده ماجرا اونجاس که بخوایم مواد تشکیل دهنده این غذا رو با توجه به نیازهای تغذیه ای اون با نسبت متعادل و مشخص با هم مخلوط کنیم.

بنا بر تحقیقاتی که تیم محققین دانشگاه دامپزشکی کالیفرنیا و دیویس انجام دادن، 95 درصد غذاهایی که ما برای سگ خانگی درست میکنیم، حداقل 1 ماده غذایی رو کم دارن و جالبه بدونین 85 درصد از این غذاها توی چندین ماده غذایی کمبود دارن!

آیا میتونیم از پا و اسکلت مرغ برای سگ ها استفاده کنیم؟

نه، اصلا!

این اشتباه که خیلی هم رواج داره، باعث شده سگ های زیادی آسیب های جبران ناپذیری ببینن. اگر هرگز برای تغذیه سگ خودتون از اسکلت یا پای مرغ استفاده نکنین چون این مواد هم برای سگتون ارزش غذایی ندارن و هم میتونن آسیب های خطرناکی بهش وارد کنن.

برای مثال یک سگ نژاد مالتیز با علائم استفراغ و بیحالی و حالت تهوع به بیمارستانی در سنگاپور رفت. بعد از معاینه و عکس گرفتن، معلوم شد که استخوان پای مرغی که خورده بود، توی مری اش گیر کرده! این سگ بینوا عمل جراحی سختی رو پشت سر گذاشت و مدت زمان زیادی طول کشید تا بتونه به زندگی عادی اش برگرده.

میتونین استخون مجرمو تو عکس زیر پیدا کنین؟

چرا دامپزشکا غذای خشک سگ آپارتمانی رو توصیه میکنن؟

اگر با دقت و از برندهای معتبر انتخاب بشن و مواد اولیه اون ها کیفیت مناسب رو داشته باشه، نسبت به غذاهای خانگی مزیت هایی دارن. مثلا:

  • طبق نیازهای سگ شما و طبق فرمولاسیون خاصی درست شدن
  • میتونین مطمئن باشین که هیچ ماده غذایی کمتر یا بیشتر از مقدار مورد نیاز به بدن سگتون نمیرسه.
  • کاملا ایمن و امتحان شده هستن و مشکلی برای حیوون شما به وجود نمیارن
  • میتونین با توجه به شرایط خاص سگتون (بیماری ها، حساسیت ها و …) غذای مناسبش رو انتخاب کنین.

غذای خشک سگ، هم کامله و هم خوش طعم

برخلاف تصور عموم، غذاهای خشک سگ علاوه بر کامل بودن و داشتن انواع ویتامین ها و ریزمغذی ها و سایر مواد غذایی، میتونن بسیار خوش خوراک هم باشن و مورد پسند سگتون واقع بشن. شاید اولش برای انتخاب غذای خشک مورد علاقه سگ خودتون کمی تو زحمت بیفتین تا غذای مناسب رو از بین انواع غذای خشک سگ پیدا کنین، ولی وقتی این کار رو انجام دادین خیالتون میتونه از بابت تغذیه دوست کوچولوتون راحت باشه.

چرا خریدن غذای خشک سگ ارزان تر از غذای خانگی میشه؟

اگر فکر میکنین قیمت غذاهای آماده خیلی بالاست و درست کردن غذا  توی خونه از نظر اقتصادی به صرفه تره، سخت در اشتباهین. اگر با استفاده از گوشت مرغ، سیب زمینی و سبزیجات و روغن های مفید بخواین نیازهای روزانه سگتون رو برطرف کنین، هزینه هاتون بسیار بیشتر از خرید بهترین غذای خشک برای سگ، میشن. میگین نه؟ امتحان کنین!

استفاده از غذای خشک سگ در منزل چه فایده هایی داره؟

برای خوردن غذای خشک، سگ شما باید این دونه های سفت رو بجوه. جویدن این دونه ها برای سگ 2 تا فایده دارن:

  1. دندون هاش رو تمیز میکنه و تولید شدن پلاک یا همون جرم دندانی پیشگیری میکنه.
  2. سگی که دندون های تمیزنری داره، نفس خوش بو تری داره و سرحال تر هم هست.
  3. سگ ها عاشق جویدن هستن. با جویدن دانه های غذا خشک، غریزه جویدنشون هم ارضا میشه.
  4. این غذاها فاسد نمیشن و برای همین، هم نیازی نیست توی یخچال نگهداری بشن و هم نگداری کردنشون راحت تره.

حالا ببینیم بهترین راه برای تغذیه سگ هامون، کدوم راهه؟

غذاهای آماده مثل غذای خشک و  تشویقی فیله مرغ ، به شرط اینکه با کیفیت باشن، از نظر مواد غذایی کامل هستن و میتونن نیازهای غذایی سگتون رو تمام و کمال برطرف کنن. بین غذای خشک و کنسروی، غذاهای خشک از نظر اقتصادی به صرفه ترن، برای دندون ها مفید ترن و نگهداریشون راحت تره. غذاهای خونگی شاید برای سگ ها خوش خوراک تر باشن ولی در طولانی مدت میتونن سگتون رو به کمبودهای تغذیه ای دچار کنن.

البته اگر دوست کوچولوی شما فقط غذای خشک میخوره باید حواستون باشه به اندازه کافی آب و مایعات در طول روز مصرف کنه. طبق آخرین تحقیقات، بهترین رژیم غذایی سگ، رژیمیه که از هم از غذای خشک و هم از غذای مرطوب تشکیل شده باشه؛ همواره به این نکته توجه داشته باشین که بخش مهمی از سلامت و درمان سگ شما وابسته به تغذیه صحیح اون هست!

پس برای تغذیه سگتون 3 تا راه دارین:

  1. غذای خشک و کنسروی بهش بدین
  2. با غذای خانگی و غذای خشک سگ تغذیه اش کنین
  3. غذای خشک بهش بدین ولی تشویقش کنین به مقدار کافی آب بخوره

شما به سگتون چه غذایی میدین؟ اگر از تغذیه سگتون با غذای خشک، کنسروی یا خونگی تجربه ای دارین در قسمت نظرات با در میون بذارین.

 

دکمه بازگشت به بالا