عمومی

آخرین امضای شهید جمهور برای زنان

آخرین امضای شهید رئیسی، تنها چند ساعت قبل از پرواز و عروج ملکوتی ایشان به روی کاغذ نشست و با تأیید و ابلاغ اصلاح آیین‌نامه ستاد ملی زن و خانواده، گره از کار مصوبات این ستاد که گاه ماه‌ها و سال‌ها در گیر و دار فرآیندهای طولانی، همچون رفت و برگشت‌های میان کمیسیون‌ها سپری می‌شد، گشوده شد و از این پس مقررات مربوطه بلافاصله پس از تصویب توسط شخص رئیس جمهور ابلاغ می‌شود. امضای آخر شهیدجمهور برای زنان کشورمان تا ابد در خاطر آنان ماندگار شده است.

به گزارش تیتر اول، مطلبی که در ادامه مس‌خوانید گزارش «ایران» از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه زن و خانواده است: اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ هیچ وقت از خاطرمان پاک نمی‌شود. یکی از تلخ‌ترین رویدادهای ملی در تاریخ و تقویم کشورمان درج می‌شود، چرا که یادآور عروج رئیس‌جمهوری مخلص است. این تاریخ اما برای حوزه زنان و خانواده معنای ویژه دیگری هم دارد و یادآور تلاش و اهتمامی است که رئیس جمهور شهید و عزیزمان همیشه به مسأله زنان و خانواده داشتند. آخرین امضای شهید رئیسی، تنها چند ساعت قبل از پرواز و عروج ملکوتی ایشان به روی کاغذ نشست و با تأیید و ابلاغ اصلاح آیین‌نامه ستاد ملی زن و خانواده، گره از کار مصوبات این ستاد که گاه ماه‌ها و سال‌ها در گیر و دار فرآیندهای طولانی، همچون رفت و برگشت‌های میان کمیسیون‌ها سپری می‌شد، گشوده شد و از این پس مقررات مربوطه بلافاصله پس از تصویب توسط شخص رئیس جمهور ابلاغ می‌شود. امضای آخر شهیدجمهور برای زنان کشورمان تا ابد در خاطر آنان ماندگار شده است. در دولت شهید رئیسی شاهد اقدامات متعددی برای نخستین بار در حوزه زنان و خانواده بودیم. تصدی پست‌های مدیریتی توسط زنان در دولت مردمی، کمک به افزایش آمار ازدواج و کاهش نرخ طلاق، حمایت از زنان آسیب دیده و آسیب‌پذیر دهک‌های پایین جامعه از ابتدای دولت، رصد و شناسایی چالش‌های حقوقی و قضایی زنان، کودکان و خانواده و همچنین دستاوردهای بین‌المللی حوزه زنان در دولت سیزدهم نمونه مشابهی ندارد.

انتصاب زنان نخبه در حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی
انتصاب زنان متخصص و نخبه در شوراهای عالی تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، مورد مهمی است که در حوزه زنان اتفاق افتاد. تا پیش از این، زنان تحصیلکرده ما جایگاهی در پست‌های مدیریتی نداشتند اما حالا به رحمت دولت مردمی شهید رئیسی انتصاب زنان در پست‌های بالای مدیریتی اتفاق افتاده و پست اداری مشاوران زن همتراز معاون وزیر یا مدیرکل؛ در راستای همین امر ایجاد شده است. بسته حمایتی از زوجین دهه شصتی هم در دولت شهید رئیسی جامه عمل پوشید و هماهنگی سه دستگاه جهت اجرایی‌سازی ارائه تسهیلات ازدواج، اشتغال، جهیزیه به زوج‌های مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و برنامه‌ریزی و هماهنگی جهت ارائه تسهیلات تشویقی ازدواج به زوجین دهه شصتی روستایی اتفاق افتاد.

رصد و شناسایی چالش‌های حقوقی
علاوه بر موارد یادشده، رصد و ارزیابی روند اجرایی مصوبات و سیاست‌های کلان نظام در حوزه زنان و خانواده از دستگاه‌های اجرایی، از جمله مواردی بود که در این دولت سبب شد بهترین نتیجه‌ها از مصوبات گرفته شود.
در همین راستا  رصد و شناسایی چالش‌های حقوقی و قضایی زنان، کودکان و خانواده و ارائه لوایح و پیشنهادات قانونی به مراجع ذی‌صلاح نیز در همین دولت به نتایج مؤثر و مفیدی رسید.

کاهش آمار طلاق در دولت شهید رئیسی
یکی از موارد دیگری که چند سالی اذهان جامعه‌شناسان و مسئولان مرتبط با حوزه خانواده را به خود مشغول ساخته بود، موضع افزایش طلاق در کشور بود اما در نهایت در دولت شهید رئیسی هدفگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های درست و دقیق در این زمینه سبب شد در آخرین نتایج آمارگیری‌ها، شاهد به ثمر رسیدن تلاش‌ها و کاهشی‌شدن نرخ طلاق باشیم.

حمایت ویژه از زنان آسیب دیده
نگاه ویژه به قشر آسیب‌پذیر جامعه نیز از جمله مواردی بود که در سرلوحه سیاستگذاری دولت شهید رئیسی قرار گرفت و حمایت از زنان آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر دهک‌های پایین جامعه هم همواره از ابتدای دولت، از جمله هدفگذاری‌های مهم محسوب می‌شد، در این رابطه نیز حذف پشت نوبتی دریافت مستمری زنان سرپرست خانوار یکی از دستاوردهای دولت سید محرومان برای فقرزدایی از دهک‌های پایین جامعه با هدف ارتقای رفاه اجتماعی به شمار می‌رود که در مدت کوتاهی هم به مرحله اجرا درآمد.

تدوین اطلس زنان در حوزه‌های مختلف
تدوین اطلس زنان در حوزه‌های مختلف هم از جمله آسیب‌های اجتماعی، فعالیت‌های علمی، زنان سرپرست خانوار، زنان دانشگاهی، زنان مدیر و موارد دیگر در دولت شهید رئیسی انجام شد تا بتوان به صورت ساختاری و اصولی برنامه‌ها و سیاست‌های مورد نظر را دنبال کرده و به نقطه مطلوب رسید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا