استان ها

گسترش آسیب‌های اجتماعی پیامد بی‌توجهی به معیشت مردم

یک جامعه‌شناس در گفتگو با آنا مطرح کرد؛ 

یک جامعه شناس گفت: نابسامانی اقتصادی و معیشت مردم از دلایل عمده به وجود آمدن آسیب‌ها و معضلات اجتماعی در بین گروه‌های مختلف مردم است و غفلت هر چه بیشتر مسئولان رفع مشکلات را سخت و سخت‌تر می‌کند. 

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: برای تحقق شعاری که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی شروع سال جدید خود برای کشور انتخاب کردند، باید به سامان‌دهی به اقتصاد در بستر جامعه توجه ویژه داشت. 
 
وی تصریح کرد: وقتی که اقتصاد نابسامان شده و کارایی خود را در کشور از دست داده باشد، طبقه متوسط جامعه که از نظر جامعه شناسی به دو طبقه متوسط بالا و متوسط پایین تقسیم می‌شود و وقتی دچار تزلزل شده باشد، طبقه متوسط پایین به طبقه زیرین فرو ریخته و نابسامانی بیشتری را در کشور ایجاد می‌کند و این مسئله تبعات بسیاری را به دنبال دارد. 
 
این جامعه شناس همچنین تاکید کرد: نابسامانی اقتصادی و معیشت مردم از دلایل عمده به وجود آمدن آسیب‌ها و معضلات اجتماعی در بین گروه‌های مختلف مردم است و غفلت هر چه بیشتر مسئولان رفع مشکلات را سخت و سخت‌تر می‌کند. 
 
قرائی‌مقدم اضافه کرد: وقتی اقتصاد نابسامان باشد زندگی اقشار مختلف جامعه ائم از قشر تحصیلکرده، کارمند، روزنامه‌نگار، کارگر و … به عنوان طبقه متوسط و به عبارتی به عنوان سپر بلای جامعه و نگهدارنده دچار مشکل شده و سپر مقاومتی طبقه بالا و همچنین حکومت نیز دچار تزلزل می‌شود. 
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با نکته سنجی و موقعیت شناسی دقیق خود شعار امسال را انتخاب کرده و توجه مسئولان در حوزه‌های کار مختلف با شروع جدی سال کاری جدید امری ضروری و حائز اهمیت برای تحقق این شعار بسیار مهم و اساسی است. 
 
**نابسامانی اقتصادی طبقه متوسط جامعه را فقیر کرده است 

این جامعه شناس همچنین یادآور شد: متأسفانه در حال حاضر طبقه متوسط و طبقه متوسط به بالا به لحاظ اقتصادی به طبقه متوسط به پایین آمده و جایگاه خود را با مشکلات و چالش‌های اقتصادی کشور از دست داده است و بیشتر افراد در دو گروه ضعیف و عده کمی هم در جایگاه ثروتمندان قرار گرفته‌اند و عملا جامعه طبقه متوسط خود را به دلیل نابسامانی اقتصادی، تورم، گرانی و … از دست داده و این طبقه به کلی فرو ریخته است. 
 
قرائی‌مقدم با اشاره به اینکه با از بین رفتن طبقه متوسط جامعه مشکلات زیادی گریبان جامعه را می‌گیرد، اضافه کرد: فرو ریختن قشر متوسط جامعه به طبقه پایین‌تر و ضعیف‌تر منجر به بروز اغتشاش شده و از این رو فرمایشات رهبر معظم انقلاب و شعاری که به عنوان “مهار تورم، رشد تولید” انتخاب کرده‌اند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 
 
وی تصریح کرد: تامین معیشت اغلب اقشار جامعه و به ویژه قشر کارگر و کارمند در حال حاضر با مشکل مواجه است و دچار بحران شده‌اند و در نتیجه به ایجاد و گسترش نارضایتی اجتماعی و اقتصادی شده و به تبع آن شاهد گسترش آسیب‌های اجتماعی و خطرات سیاسی در کشور منجر خواهد شد. 
 
 
**ضرورت حمایت از کارآفرینان و تولید کنندگان داخلی

این جامعه شناس یادآور شد: مسئله تامین معیشت عموم مردم و افزایش تولیدات داخلی باید با جدیت هر چه تمام مورد توجه حاکمیت باشد و اینکه رهبری بر موضوع “مهار تورم” اشاره کردند به این معنی است که آقایان مسئول تا کنون اقدامات خوب و مناسبی برای این مسئله انجام نداده‌اند و در ادامه برای تحقق مهار تورم راه بسیار سختی را پیش روی خود دارند. 
 
وی همچنین تاکید کرد: حمایت واقعی و عملی از کارآفرینان و تولید کنندگان داخلی و زمینه ایجاد اشتغال از جمله مواردی است که می‌تواند به تحقق هر چه بهتر شعاری که رهبر معظم انقلاب برای امسال تعیین کرده‌اند کمک بسیار خوبی باشد. 
 
این جامعه شناس با اشاره به ضرورت حمایت همه جانبه از نخبگان حاضر در کشور به عنوان یکی از سرمایه‌هایی که در اغلب کشور مورد غفلت مسئولان واقع می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر از نخبگان کشور به خوبی حمایت نمی‌شود و این مسئله نیز باید مورد توجه مسئولان حوزه‌های کاری مختلف قرار بگیرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا