استان ها

مراسم آئینی «رخصت یا مولا» با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در نهاوند برگزار می شود

سلیمان یوانمردی امروز در گفت وگو با خبرنگار برن از همدان اظهار داشت: به مناسبت گرامیداشت ماه شهادت ، آیین ورزشی زورخانه ای با عنوان “تعطیلات یا مولا” در اولین شب با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی انجام می شود. محرم ، پوریا انتخاب نورکاوند زورخانه.

وی گفت: این مراسم دوشنبه شب در فضایی معنوی و غم انگیز در محل زورخانه پوریا ولی ولی که با پرچم ها و بنرهای «یا اباعبدالله» سیاه پوش شده است برگزار می شود.

رئیس اداره ورزش و جوانان نهاوندا افزود: در این مراسم که هر ساله در اولین محرم برگزار می شود ، پدرسالاران با جانبازان قدیمی خود در بالای زورخانه می نشینند و روسری مشکی بر تن دارند و راهنماها ریتم می نوازند. عزاداری بزرگ خانواده مقدس عصمت و طهارت. (ع) اشعاری را می خواند که باعث اشک چشم هر شنونده و بیننده فعلی می شود.

وی با بیان اینکه مراسم “تعطیلات یا مولا” توسط زورخانه از گذشته های دور در ارتباط با فلسفه برنامه اجرا شد ، گفت: و عزاداری پسرش امام حسین (ع) ، آنها در زورخانه نهاوندا جمع می شوند و به طور نمادین با خواندن اشعار مذهبی و اجرای برنامه آماده عزاداری می شوند. آیین ها

تصویر WhatsApp 2021-08-09 در  13.26.10

جوانمردی گفت: در این مراسم تمام قلمرو زورخانه با پارچه مشکی پوشانده شده است و پیشکسوتان ورزش های باستانی به نشانه عزاداری با پوشیدن روسری و لباس مشکی بخشی از ورزش های زورخانه ای را انجام می دهند.

وی افزود: در این مراسم در کنار جانبازان محلی ، پیشکسوتان و نویسندگان این حوزه به دیگر شهرهای کشور دعوت می شود و بزرگواران اهل بیت (ع) در عزاداری حضرت اشعار غم انگیز می خوانند. اباعبدالله آل- حسین (ع) با زورخانه ».

رئیس اداره ورزش و جوانان نهاوندا سابقه این مراسم را به گذشته های دور اشاره کرد و گفت: “این مراسم در گذشته در بین ورزشکاران قهرمان رایج بود و سالها فراموش شد. ماه محرم در نهاوندا با عنوان” تعطیلات یا مولا “برگزار می شود. ‘.

وی گفت: در سال های گذشته که مشکلی برای کرونا وجود نداشت ، حتی مهمانانی از ورزش های ملی زورخانه و پهلوانی در این مراسم شرکت کردند.

دکمه بازگشت به بالا