اقتصادی

افزایش ۳۵ درصدی دستمزد ایده آل نیست اما…

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران را با توجه به هزینه های معیشتی ایده‌آل ندانست و بر لزوم پیش بینی مشوق های حمایتی از کارگاه‌های کوچک صنفی و خدماتی در بحث افزایش دستمزد تاکید کرد.

هادی ابوی در گفت وگو با تیتر اول، در ارزیابی تصویب افزایش ۳۵ درصدی حداقل مزد ۱۴۰۳ اظهار کرد: با توجه به افزایش‌  هزینه‌های معیشتی کارگران معتقدم این میزان افزایش را نمی‌توانیم قابل قبول بدانیم ولی از طرفی باید همه جوانب را در نظر بگیریم و شرایط کارگاه‌های صنفی و خدماتی و کارگاه‌های کوچک که به نوعی ممکن است دچار مشکل باشند را مورد توجه قرار بدهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشترین مشکلات در حوزه کارگاه‌های کوچک است و بین آنها و کارگاه‌های بزرگ از نظر میزان درآمد، نقدینگی و بعد هزینه‌ها نسبت به نیروی انسانی تفاوت بسیاری وجود دارد، لذا علیرغم آنکه این میزان افزایش ایده آل نیست ولی یکسری مسائل و جوانب را هم باید درنظر گرفت.

به گفته دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، در بحث تعیین مزد باید برای کارفرمایان واحدهای کوچک، مشوق هایی درنظر گرفته و تسهیلاتی پرداخت شود یا دولت تخفیف بیمه ای برای این دسته بنگاه‌ها اعمال کند.

ابوی در عین حال عملکرد گروه کارگری در شورای عالی کار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: نمایندگان گروه کارگری عملکرد خوبی از خود نشان دادند. جلسات دستمزد سخت و نفسگیر است و فشار روی گروه کارگری به جهت حساسیت موضوع در جامعه کارگری زیاد است از سویی نمایندگان کارگری نمایندگی جامعه بازنشستگان را نیز به نوعی برعهده دارند و چشم بازنشستگان به مصوبه شورای عالی کار است.

وی عملکرد گروه کارگری در شورای عالی کار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: نمایندگان گروه کارگری عملکرد خوبی از خود نشان دادند.جلسات دستمزد سخت و نفسگیر است و فشار روی گروه کارگری به جهت حساسیت موضوع در جامعه کارگری زیاد است از سویی نمایندگان کارگری نمایندگی جامعه بازنشستگان را نیز به نوعی برعهده دارند و چشم بازنشستگان به مصوبه شورای عالی کار است.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران درباره ترک‌ جلسه توسط گروه کارگری اظهار کرد: عدم امضای صورتجلسه یکی از ابزارهای چانه زنی است و اساسا ساختار شورای عالی کار ایراد دارد و باید همه اعضا در این تصمیم مشارکت کنند. اینطور نباشد که چون دو سوم اعضا حضور دارند هیچ اتفاقی نمی افتد و مصوبه بدون عضو دیگر امضا و تصویب شود، از این رو ساختار شورای عالی کار باید اصلاح شود و در قالب گفت وگو ایرادات و اختلافات را برطرف کنیم.

ابوی درباره تصویب حق تاهل کارگران نیز گفت: حق تاهل برای اولین بار مطرح می شد و سال قبل هم در مذاکرات شورا این مسأله مطرح شد که بین کارگر متاهل بدون فرزند با کارگر مجرد تفاوت در تاهل است و در راستای قانون جوانی جمعیت و خانواده این مسأله پایه گذاری شد، لذا باید یکسری ریل گذاری ها را صورت دهیم تا دستمزد از وضعیت فعلی خارج شود.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا