سلامت و تندرستی

جنجال بر سر نمایش «جسد بیگانگان» در کنگره مکزیک؛ قصد مقامات پرو برای شکایت

جیمی مائوسان، روزنامه‌نگار مکزیکی و علاقمند به ماجرای بشقاب پرنده‌ها سه‌شنبه گذشته در جلسه پارلمان مکزیک دو «جسد» از موجوداتی کوچک را که سه انگشت در هر دست و سرهایی کشیده داشتند به سیاستمداران مکزیکی نشان داد و ادعا کرد که آنها، این دو جسد را در سال ۲۰۱۷ میلادی در پرو پیدا کرده‌اند.

مائوسان در جریان جلسه کنگره گفت که این نمونه‌ها در نزدیکی خطوط باستانی نازکا در پرو کشف شده و توسط دانشگاه مستقل ملی مکزیک مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده که حدود هزار سال قدمت دارد. او ادعا کرد که این نمونه به هیچ وقت به زندگی روی زمین ربطی ندارند.

دانشگاه مستقل ملی مکزیک نیز روز چهارشنبه بیانیه‌ای تکراری که چند سال گذشته منتشر کرده بود را بازنشر کرد و گفت که وظیفه این آزمایشگاه طیف سنجی جرمی برای تعیین سن نمونه‌ها بوده است. این دانشگاه درخواست رویترز برای مشاهده نتایج کامل مطالعه یا مصاحبه با محققان این آزمایش را رد کرد. همچنین از بیان اینکه مطالعه آنها این نمونه‌ها را چند ساله تخمین زده، خودداری کرد.

اکنون لسلی اورتیاگا، وزیر فرهنگ پرو می‌گوید که هیچ موسسه علمی در این کشور این نمونه‌ها را غیرانسانی تشخیص نداده است. او همچنین این سوال را مطرح کرده که چگونه این نمونه‌ها از پرو خارج شده‌اند؟

اورتیاگا روز پنج‌شنبه با اشاره به صحبت‌های مائوسان و همکارانش اعلام کرد که «یک شکایت کیفری از سوی وزارت فرهنگ پرو از برخی افرادی که با این آقایان ارتباط داشته‌اند» به جریان افتاده است.

بنابر گزارش رویترز، جیمی مائوسان در گذشته هم چنین ادعاهای جنجالی مطرح کرده بود.

گفته می‌شود که پیش از این نیز اجسادی مشابه آنچه مائوسان در کنگره به نمایش گذاشت، یافت شده بود که در واقع بقایای کودکان مومیایی شده بوده است.

یک «شیرین کاری»

رایان گریوز، خلبان سابق نیروی دریایی آمریکا نیز که در این جلسه شرکت داشت تا تجربه شخصی خود را درباره مشاهده «پدیده‌های نابهنجار ناشناس» به اشتراک بگذارد، به آنچه عملا در کنگره مکزیک روی داد بشدت انتقاد کرد و آنچه به نمایش درآمده بود را یک «شیرین کاری» توصیف کرد.

او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این کار، یک گام به عقب بزرگ برای این موضوع بود. من عمیقا از این شیرین کاری بی‌دلیل ناامید شدم.»

با این وجود جیمی مائوسان در مصاحبه با رویترز ضمن پافشاری بر ادعاهایش گفت که منتقدانش هنوز هیچ مدرکی برای مقابله با نظرات او ارائه نکرده‌اند.

او گفت: «آنها می‌خواهند قدرتی که این کشف داشته را از بین ببرند آنهم فقط با شهادت، بازجویی و بدون ارائه حتی یک مدرک. ما سال‌هاست که در حال انجام تحقیقات بوده‌ایم.»

مقامات ناسا نیز در کنفرانس مطبوعاتی روز پنج‌شنبه هنگام انتشار گزارش خود در مورد توصیه‌هایی برای کمک به پنتاگون در شناسایی و بررسی اشیا ناشناخته، سوالاتی را در مورد دو جسد به نمایش گذاشته شده در مکزیک مطرح کردند.

دیوید اسپرگل، رئیس سابق بخش اخترفیزیک دانشگاه پرینستون و رئیس این گزارش گفت که از ماهیت نمونه‌ها اطلاع ندارد و خواستار شفافیت در این زمینه شد.

اسپرگل افزود: «اگر چیز عجیبی وجود دارد، نمونه‌ها را در اختیار جامعه علمی جهان قرار دهید تا آن را بشناسیم.»

۲۲۷۲۲۷

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا