ورزش و نشاط

شرایط اعمال «قانون ممنوعیت سربازی» موقت در تیم‌های باشگاهی و ملی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، چند سال پیش بود که ستاد کل نیروهای مسلح در راستای کمک به حضور بازیکنان سه رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال در تیم‌های ملی، به ورزشکاران شاغل در این رشته‌ها که در لیگ برتر بازی می‌کنند، اجازه داد که تا سن ۲۸ سالگی برای باشگاه‌های خود به میدان بروند و در صورت دعوت به تیم ملی، این معافیت را تا ۳۰ سالگی ادامه دهند و سپس برای گذراندن دوران سربازی، راهی تیم‌های نظامی شوند.

با این حال سه روز پیش نامه‌ای با امضای سرتیپ فرج‌الله مرادی معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، به سازمان وظیفه عمومی فراجا ابلاغ شد تا این طرح متوقف شود.

بر اساس این مصوبه جدید، بازیکنان سه رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال از این پس نمی‌توانند از قانون تعویق خدمت سربازی در سطح ملی تا ۳۰ سالگی و در سطح لیگ تا ۲۸ سالگی استفاده کنند و باید بلافاصله بعد از مشمول شدن، به خدمت سربازی بروند. این قانون از زمان ابلاغ، لازم‌الاجراست.

قانون جدید به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ابلاغ شده و به زودی نیز به اطلاع باشگاه‌های لیگ برتری خواهد رسید تا هر چه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف بازیکنان مشمول خود اقدام کنند.

از آنجایی که مسئولیت و عواقب استفاده از بازیکنان مشمول برعهده باشگاه‌ها است، مدیران لیگ برتری باید وضعیت سربازی بازیکنان خود را مورد بررسی قرار داده و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند. طبیعی است در صورت استفاده از بازیکن سرباز و عدم توجه به قانون جدید، در صورت شکایت تیم روبه‌رو، نتیجه بازی می‌تواند ۳ بر صفر به سود حریف شود.

در واقع اگر در مسابقات پیش‌روی لیگ برتر بازیکنانی که مشمول هستند به میدان بروند، ممکن است با شکایت حریف با دردسری به نام سه بر صفر شدن بازی‌ها مواجه هستند و این چالشی بزرگ را رقم خواهد زد.

در واقع از این پس مرتکب شدن اشتباه در استفاده از بازیکنان مشمول عواقبی به اندازه از دست رفتن امتیاز یک دیدار را برای تیم خاطی به دنبال خواهد داشت.

* محرومیت بازیکن و کسر امتیاز مصوبه سال ۹۷ است

رضا شاه منصوری وکیل ورزشی در این خصوص به خبرنگار آنلاین گفت: طبیعی است که در خصوص فعالیت بازیکنانی که مشمول می‌شوند سازمان نظام وظیفه تصمیم گیری می‌کند و ابلاغیه آن را به باشگاه‌ها ارسال می‌کند و برای سازمان‌ها و ارگان‌های ذی ربط هم لازم الاجرا است. در سال ۹۷ هم بر اساس ابلاغیه سازمان نظام وظیفه، آئین نامه انضباطی را در این خصوص داشتیم مبنی بر اینکه اگر تیمی بازیکن مشمول را به خدمت بگیرد، بازیکن غیرمجاز قلمداد می‌شود و طبق مصوبه، علاوه بر محرومیت و جریمه بازیکن نتیجه بازی هم ۳ بر صفر به سود حریف اعلام می‌شود.

* باشگاه‌هایی که در گذشته بازیکن گرفته‌اند مشمول قانون جدید نیستند

وی در ادامه گفت: آن چیزی که واضح و مسلم بوده این است که قوانین عطف به ماسبق نمی‌شود، یعنی اگر باشگاهی با بازیکن یا بازیکنانی قرارداد بسته باشد که مشمول معافیت موقت هستند این ابلاغیه گریبان آنها را نخواهد گرفت و باشگاه مشمول این قانون نمی‌شود. همیشه اثر قانون رو به آینده است و گذشته را در بر نمی‌گیرد. مگر زمانی که قانون گذار اعلام کند که بازیکنانی هم که در گذشته جذب شده‌اند مشمول این ابلاغیه خواهند شد.

* مدیران ورزشی باید برای تیم‌های ملی با نهادهای مربوط رایزنی کنند

این وکیل ورزشی در خصوص تیم‌های ملی هم عنوان کرد: در خصوص تیم‌های ملی بحث ملی محسوب می‌شود، بنابراین باید مدیران ورزشی رایزنی‌ها لازم را انجام دهند تا بتوانند مشکل را در این زمینه برطرف کنند چرا که بازیکنی که در تیم ملی حضور دارد یک سرباز برای کشور به شمار می‌آید و باید ببینیم در آینده چه تصمیمی در این خصوص گرفته خواهد شد.

تیم تحریریه مطالب ورزشی

با تمرکز بر ورزش‌های آبی و آب‌وهوایی، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی مطالبی درباره‌ی تکنیک‌ها و آموزش‌های شنا، اسکوبا و ران‌دوزی می‌پردازم. هدفمندی خود را در بهبود مهارت‌های آبی و لذت بیشتر در ورزش‌های آبی قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای ماجراجویی و هیجان در آب‌وهوایی نفس بکشید.
دکمه بازگشت به بالا