استان ها

درباره حیات و ممات تالاب الله‌آباد قزوین

تیتر اول/کازوین بسیاری از عوامل طبیعی و انسانی دست به دست هم داده اند تا تالابی را که می تواند فرصتی برای توسعه گردشگری استان قزوین باشد به منشا گرد و غبار جوشان و سخت شدن تنفس تبدیل کند.

وسعت دشت الله آباد قزوین 33 هزار هکتار است که 2800 هکتار آن تالاب است. این دشت دارای 2 اکوسیستم آبی و خشکی بود که زیستگاه گونه های مختلف وحشی و پرندگان کمیاب به شمار می رفت. اما بسیاری از عوامل طبیعی و انسانی دست به دست هم دادند تا تالاب را که می توانست فرصتی برای توسعه گردشگری استان قزوین باشد، تبدیل به منبعی از گرد و غبار جوشان و نفس کشیدن کند.

خشکسالی و ریزگردها در سال های اخیر بسیاری از مناطق کشور را فراگرفته است، در استان قزوین شهرستان آبیکا به دلیل خشکی تالاب الله آباد با این پدیده زیست محیطی دست و پنجه نرم می کند و اگر جلوی این ریزگردها گرفته نشود و آلودگی افزایش می یابد، سلامت مردم قزوین و استان های همجوار نیز در خطر جدی قرار می گیرد، مثلا البرز و تهران برای حفظ سلامت هموطنان.

به گفته کارشناسان محیط زیست، علاوه بر خشکسالی و کمبود بارندگی، بیش از 85 درصد تغییرات اقلیمی ناشی از عامل انسانی است. عوامل انسانی باعث خشک شدن حیات در این سفره آب شده است. یکی از این عوامل ساخت سد نهابه است که اکوسیستم قبل از سد و اکوسیستم پشت سد را با چالش مواجه کرده است.

در این میان سفره هایی که از رودخانه های زیاران و خاررود وارد تالاب می شوند نیز قطع شده است، بنابراین اگر بخواهیم این فرصت گردشگری را در استان قزوین احیا کنیم، سفره های زیرزمینی باید به حیات تشنه این تالاب بازگردند.

به گفته کارشناسان، پرنده شناسان چندین گونه از پرندگان کمیاب را در این منطقه ثبت کرده اند، اما با خشک شدن تالاب این منطقه، حیات 130 گونه پرنده مهاجر و دیگر موجوداتی که زندگی آنها وابسته به این اکوسیستم است در خطر است. . با وجود این ظرفیت بکر، در صورت احیای تالاب می توان سایت پرنده شناسی در این سایت ایجاد کرد تا به جاذبه طبیعی تبدیل شود و بر تعداد گردشگران استان قزوین افزوده شود.

پرندگان ساکن در تالاب الله آباد تا زمانی که سطح آب تالاب از 30 سانتی متر بیشتر باشد می توانند هم در آب و هم در ساحل زندگی کنند.

همچنین با بیابان شدن دشت الله آباد، شترها دشمن پوشش گیاهی کم منطقه شدند. لازم به ذکر است بیشترین خسارت به این پاکسازی ناشی از چرای بی رویه دام است که به طور اجتناب ناپذیری شامل کشت گونه های بومی در زمین های بدون پوشش گیاهی از جمله اقداماتی است که می توان برای کاهش آن انجام داد. کانون های گرد و غبار در تالاب الله آباد. پرورش گونه های مناسب و تبدیل آن به جنگل می تواند از بیابان شدن این دشت جلوگیری کند.

اخیرا راهکار جدیدی برای احیای تالاب الله آباد از سوی مسئولان استانی مطرح شده است، این روزها در جلسات شنیده می شود که قرار است پساب های صنعتی استان به این دشت تخلیه و تالاب احیا شود، اما با توجه به کارشناسان ، اگر قرار است فاضلاب به این منطقه منتقل شود باید در طول مسیر تصفیه ثانویه انجام شود تا تالاب علاوه بر مشکلات فعلی با مشکل آلودگی محیط زیست نیز مواجه نشود.

چرای بی رویه عامل اصلی تخریب مراتع است

حمید روزبه، رئیس اداره امور چرای اداره منابع طبیعی استان قزوین در گفت وگو با تیتر اول، با بیان اینکه ریزگردهای تالاب الله آباد آسمان قزوین، البرز و تهران را تاریک کرده است، اظهار کرد: پوشش گیاهی نقش مهمی در کاهش دارد. ریزگردها، اما در حال حاضر دامداران گله های شتر بی رویه یکی از مهم ترین عوامل تخریب منابع طبیعی و مراتع هستند.

وی می گوید: متأسفانه بی توجهی به اصول فنی مراتع در سراسر کشور مشکلاتی را به وجود آورده است، مراتع ظرفیت مشخصی دارد و باید در زمان مشخصی مورد استفاده قرار گیرد، در استان کزوین برای 637 واحد دامداری باید از مراتع استفاده شود. از 156 روز به بعد در اثر کم توجهی و چرای بیش از حد دام، طبیعت واکنش نشان می دهد، پوشش گیاهی کاهش می یابد و تنوع زیستی کاهش می یابد و مشکلاتی مانند گرده های خرد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

رئیس اداره امور مراتع می افزاید: از یک و نیم میلیون هکتار منابع طبیعی کشور، 853 هکتار مرتع است و منابع طبیعی 80 درصد کشور و 60 درصد استان را تشکیل می دهد، اما به دلیل ساختاری بودن. مشکلات اعتبارات اختصاص یافته به منابع طبیعی در سال های اخیر که 0.1 درصد از محل اعتبارات استانی است و با توجه به وسعت روستا و کمبود اعتبارات نمی توان جلوی چرای بی رویه دام را گرفت.

وی خاطرنشان می کند: در هیچ کجای دنیا منابع طبیعی و محیط زیست از یکدیگر جدا نیست، در طبیعت جوامع گیاهی و جانوری بسیار در هم آمیخته است، در صورت عقب نشینی پوشش گیاهی، جامعه جانوری نیز آسیب جدی می بیند. هر منطقه ای گونه های خاص خود را دارد و گونه های بوئین زهرا نمک دوست هستند، بنابراین بیابان زایی و کاشت باید از طبیعت الگو بگیرد و گونه های منحصر به فرد هر منطقه را کاشت.

روزبه تصریح می کند: وقتی معیشت مردم دشت الله آباد دچار مشکل می شود، راحت ترین کار دامپروری است، پوشش گیاهی منطقه یک اکوسیستم و یک موجود زنده است و اگر به آن فشار بیاوریم جواب می دهد. در جهت مخالف، سیل و ریزگردها و کاهش تولید خشک به جان انسان ها آسیب می رساند.

وی بیان می کند: 15 درصد خشکسالی ها به دلیل تغییرات اقلیمی و 85 درصد نیز دخالت انسان در طبیعت است. موضوع منابع طبیعی موضوعی چند وجهی است که در صورت غفلت از آن، عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تحت الشعاع قرار می دهد.

اجرای اولین طرح بیابان زدایی کشور در فت آباد

رئیس اداره امور مراتع با بیان اینکه طرح های بیابان زدایی باید در دستور کار استان قرار گیرد، خاطرنشان می کند: اولین طرح ملی بیابان زدایی در منطقه فتابادبوین زهرا اجرا شد، مردم منطقه با مشکلات بینایی و ریوی مختلفی مواجه بودند. و در آن زمان از منابع طبیعی با استفاده از مالچ استفاده می شد و مالچ نفتی باعث تثبیت ریزگردها و سپس ایجاد پوشش گیاهی با فعالیت های بیولوژیکی می شد.

وی می گوید: بر این اساس 20 میلیارد تومان از بودجه سفر رئیس جمهور برای بیابان زدایی و پیشگیری از ریزگردها مصوب شده و 40 میلیارد تومان نیز برای انتقال فاضلاب شهر صنعتی البرز به الله در نظر گرفته شده است. تالاب آباد.

قطع حوض های الله آباد و آسیب های زیست محیطی

عبدالحسین مظفری سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی با اشاره به اینکه مدیریت جامع آب به احیای تالاب کمک می کند، به تیتر اول می گوید: وقتی صحبت از مزایای منابع آبی به میان می آید، عوامل متعددی مانند عوامل اقلیمی و توسعه یافتگی به میان می آید. عواملی که باید در نظر گرفته شوند

می گوید: الله آباد تالاب فصلی است. منابع آب تالاب الله آباد از رودخانه های ارتفاعات شمالی استان است و برداشت آب از منابع سیلابی آن انجام می شود و مطالعات بیولوژیکی این تالاب را به تالاب، پهنه سیلابی و پهنه مرطوب تقسیم کرده است. در قسمت شمالی رودخانه ها آبرسانی قطع شده است و امور آب استان ها با رسوب زدایی و افتتاح برخی رودخانه ها در دستور کار است و با اعتبارات مردمی نیز به آنها کمک کرده ایم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی تصریح می کند: آبگیری تالاب از خاررود و ابهررود زنجان است که در حال حاضر به دلیل احداث سدها از طریق اداره محیط زیست و منطقه امکان دسترسی به آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه میزان آب آورده این رودخانه ها به میزان آبگیری سد بستگی دارد، می گوید: با رسیدن آب به دشت تمام مسائل زیست محیطی حل می شود. مطالعات منطقه 46000 هکتاری بین آبیک و بوئین زهرا را به عنوان یک کانون گرد و غبار شناسایی کرده است که شامل تاثیر 10 درصدی ریزگردها از تالاب الله آباد به شهر آبیک است که با ورود باران های فصلی مناسب از بین می رود. از حکابا

مظفری در ادامه بیان می کند: میانگین بارندگی در استان قزوین 230 میلی متر است که از 50 میلی متر در بخش جنوبی الله آباد شروع و در مناطق مرتفع کوهستانی به 500 تا 600 میلی متر می رسد.

وی با اشاره به زهکشی ایجاد شده در تالاب می گوید: زهکشی در توزیع آب در سطح معینی اختلال ایجاد می کند و عملکرد کانال های آبیاری را مختل کرده و بر انتقال آبی که وارد دشت سیلابی می شود تأثیر نامطلوب می گذارد. . مشخص نیست که هدف از احیای آن چه بوده است، اما تالاب را تهدید کرده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست یادآور می شود: فاصله تالاب الله آباد تا سد نهاب 80 کیلومتر است که تا تالاب بالا می رود، امکان آبگیری وجود دارد و سدهای بیولوژیکی در این مکان تعبیه شده است که می تواند باعث کاهش آب شود. میزان آب تالاب

وی معتقد است در صورت بارندگی کافی و رسیدن بادهای موسمی به دشت الله آباد، حیات گونه های مختلف گیاهی، جانوری و پرندگان مهاجر زنده می شود و می توان از ظرفیت بکر منطقه به عنوان یک نقطه گردشگری استفاده کرد تا شاهد مهاجرت فصلی پرندگان باشیم. . باز هم به این منطقه.بی چیزی شبیه به آنچه در بخش صالحیه استان البرز وجود دارد، با این تفاوت که گردشگری پایدار با استفاده از توانمندی ها و همکاری مردم منطقه مورد توجه مسئولان استانی است.

مظفری در خاتمه یکی از موضوعاتی که در سند تحول دولت مردم ذکر شده حوزه آب و محیط زیست عنوان می کند و ادامه می دهد: مهمترین چالش مدیریت منابع آب است و اگرچه اکثر پروژه ها در سطح ملی به دلیل اینکه زهکشی در دشت الله آباد و سد نهابه پیوند زیست محیطی دارند اما تاکنون در استفاده بهینه از منابع آب و حفظ محیط زیست به درستی عمل نکرده ایم.

به گزارش تیتر اول، هنوز برنامه جدی برای حفظ و احیای این تالاب که به دلیل ناآگاهی برخی مدیران قبلی خشک شده است، وجود ندارد. ساکنان منطقه علت اصلی ویرانی اینجا را عدم هماهنگی بین دستگاه های اجرایی می دانند و کارشناسان می گویند وضعیت بحرانی تالاب الله آباد یک اتفاق ساده و زودگذر نیست، بلکه نتیجه سوء مدیریت است. مانند زهکشی نامناسب، استقرار صنایع آب بر در حوضه آبریز آبهای جاری و قطع لوله های آب که روز به روز وضعیت تالاب را بدتر می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا