بین الملل

هشدار رهبر چین جدی‌تر شد/ اژدهای زرد تایوان را می‌بلعد؟

به گزارش تیتر اول، شی جینپینگ، در یکصد و سی‌امین سالگرد تولد مائوتسه تونگ (رهبر و بنیان‌گذار چین معاصر) گفت: «چین مطمئناً در آینده با تایوان متحد خواهد شد و ما با هر کسی که مانع اتحاد مجدد شود، مقابله خواهیم کرد». وی افزود: «تایوان بی‌شک دوباره به چین خواهد پیوست، زیرا اتحاد دوباره سرزمین چین یک مسیر عمومی بوده و خواست مردم این کشور است».

گفتنی است شی جینپینگ در نشست اخیر خود با جو بایدن هم به مسئله تایوان اشاره و بر لزوم پیوستن مجدد تایوان به چین تاکید کرده بود. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا پس از این دیدار در مورد این موضع رئیس جمهور چین به خبرنگاران گفت: «رئیس‌جمهور شی در مورد خواسته‌های خود برای اتحاد مجدد، علنی و صریح صحبت کرده است، این چیز جدیدی نیست. ما از استقلال تایوان حمایت نمی کنیم، همچنین از تغییر وضعیت موجود به صورت یکجانبه و با زور هم حمایت نمی کنیم».

حرف‌های رهبر چین بوی جنگ می‌دهد/ اژدهای زرد تایوان را می‌بلعد؟

شی جینپینگ: تایوان بی‌شک به چین خواهد پیوست؛ با مخالفان مقابله می‌کنیم

۲۰۲۴ سالی حیاتی برای اقتصاد چین؛ شی باید نگران کدام تحولات باشد؟

ماجرای تایوان چیست؟

ماجرای ادعای ارضی چین نسبت به تایوان مسئله تازه ای نیست. تایوان تا پیش از سال ۱۸۹۵ بخشی از امپراطوری چین بود اما بعد از شکست چین از ژاپن در این سال تایوان به ژاپن واگذار شد. بعد از جنگ جهانی دوم و شکست ژاپن و متحدانش، تایوان بار دیگر به چین ملحق شد. در سال ۱۹۵۰ دولت کومین‌تانگ بعد از پایان جنگ‌های داخلی چین و تأسیس جمهوری خلق چین به تایوان مهاجرت کرد و تایوان به «چین آزاد» و متحد آمریکا تبدیل شد. در آن زمان کشورهای غربی و سازمان ملل متحد تایوان را به عنوان دولت مشروع چین می شناختند تا اینکه این دولت در سال ۱۹۷۱ از سازمان ملل اخراج و کرسی این کشور به دولت جمهوری خلق چین واگذار شد. از آن تاریخ تایوان خود را دولتی مستقل؛ اما چین آن را یکی از استان‌های خود می‌داند.

دولت آمریکا از سال ۱۹۷۹ در قبال تایوان سیاست “چین واحد” را در پیش گرفت. بر اساس این سیاست آمریکا جمهوری خلق چین را به عنوان دولت قانونی چین می شناسد و با آن روابط رسمی دارد؛ همچنین تایوان را بخشی از چین می داند اما خواهان حفظ وضع موجود و جلوگیری از الحاق تایوان به خاک چین است.

عوامل افزایش تنش ها

با حمله روسیه به اوکراین یکی از موضوعاتی که به شدت موجب هراس تایوان و متحدانش شد این بود که این حمله از جانب چین الگو قرار گرفته و پکن هم رفتار مشابهی را در قبال تایوان در پیش بگیرد. سیاستمداران آمریکایی بر همین اساس بر این اعتقاد هستند که چنانکه جنگ در اوکراین به نفع روسیه به پایان برسد و این کشور موفق به جدا کردن بخش هائی از خاک اوکراین شود چین هم به پیروی از متحد خود و به امید انضمام تایوان به خاک خود به آن حمله ور شود.

البته در این میان تحریکاتی هم از جانب آمریکا صورت گرفته است به عنوان مثال نانسی پلوسی رئیس وقت نمایندگان آمریکا در سال ۲۰۲۲ به تایوان سفر کرد. پکن در واکنش به این سفر یک رزمایش بی سابقه را در آب های اطراف تایوان آغاز کرد. همچنین سال قبل دیدار تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان با کوین مک‌کارتی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا خشم شدید پکن را برانگیخت. وزارت خارجه چین این نشست را نقض سیاست چین واحد توصیف و تاکید کرد که این اقدام نقض تعهدات ایالات متحده پیرامون چین و مسئله تایوان است. نتیجه این دیدار آغاز مانور نظامی سه روزه چین در آبهای اطراف تایوان بود که «شمشیر برّان متحد» نام داشت.

پکن که تایوان را بخشی از خاک چین می‌داند با هر اقدامی که به تایوان وجهه یک کشور مستقل بدهد به شدت واکنش نشان می دهد به همین دلیل از نظر پکن دیدارهای مقامات بلندپایه آمریکا با مقامات تایوان به‌نوعی مشروعیت دادن به تایوان به‌عنوان یک کشور مستقل است.

احتمال حمله چقدر است؟

به نظر می رسد که مانورهای نظامی چین در آب های اطراف تایوان و همچنین موضع گیری های شی جینپینگ به این دلیل باشد که پکن سعی دارد خط قرمرهای خود را به آمریکا و تایوان نشان دهد. همانقدر که ایالات متحده از حمله چین به تایوان در هراس است همانقدر هم پکن از شکل گیری یک مبارزه جدی برای استقلال رسمی تایوان هراسان است. درست به همین دلیل است که چین با نشان دادن چنگ و دندان به تایوان و آمریکا سعی دارد تا از پرورده شدن فکر استقلال در ذهن سیاستمداران این دو کشور جلوگیری کند.

چین در آستانه تبدیل شدن به قدرتمندترین کشور نظام جهانی است و در مسیری که در حال طی کردن آن است به تنها چیزی که نیاز ندارد آغاز جنگ با ابر قدرت فعلی جهانی است. شی جینپینگ به خوبی می داند که انضمام تایوان به چین با استفاده از حمله نظامی واکنش تند آمریکا و کشورهای متحد آن مانند ژاپن را به همراه خواهد داشت که احتمالا به جنگی تمام عیار تبدیل خواهد به همین سبب این کشور زمانی که در مورد تایوان خط و نشان می کشد قصدش حمله نیست بلکه فقط به دنبال نشان دادن خط قرمز های خود است.

311311

نویسنده تحریریه علوم بین المللی

به عنوان نویسنده اخبار بین‌المللی، رویدادهای جهانی را به صورتی جذاب و تحلیلی برای شما به تصویر می‌کشم. با استفاده از تجربه و دانشم، شما را در جریان آخرین تحولات جهانی قرار می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا