چگونه از موی رنگ شده محافظت کنیم؟

رنگ کردن مو، تأثیر چشمگیری در تغییر چهره‌ی شما دارد. اما، حتماً می‌دانید که استفاده از رنگ موهای دائمی و به خصوص دکلره، به موهایتان آسیب می‌زند. به دلیل مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، مراقبت از موی رنگ شده به شدت مهم است. بهتر است بعد از رنگ کردن موهایتان از شامپو بدون سولفات بیز استفاده کنید.لازم است که برای مراقبت از موهای رنگ شده به نکاتی آگاه باشید. در ادامه می‌خواهیم از این نکات و ترفندها بگوییم تا موهایتان زیباتر از همیشه و سالم‌تر از هر زمان دیگری جلوه کنند.

مراقبت از موهای رنگ شده

۱. شستشوی موی رنگ شده

بی‌فاصله بعد از رنگ‌کردن موها، آنها را نشویید. دست‌کم ۷۲ ساعت پس از رنگ‌کردن، اقدام به شست‌وشو کنید. در فرایند رنگ‌کردن موها، کوتیکول‌های آن یعنی سلول‌های پوششی روی لایه بیرونی موها باز می‌شوند و در معرض تخریب قرار می‌گیرند. باید بدانید که رنگ مو به طور شیمیایی روی ساختار مو اثر می‌گذارد. برای همین باید حسابی مراقب باشید تا این تغییرات در راستای تخریب موها عمل نکنند.

۲. استفاده از شامپوی محافظ

حتما از شامپوهای مخصوص موهای رنگ‌شده استفاده کنید. این شامپوها باعث می‌شوند که میزان ph طبیعی مو حفظ شود. ضمن اینکه به حفظ رنگ موها هم کمک می‌کنند و نمی‌گذارند که در فرایند شست‌وشو، رنگ موها از بین برود. وجود مواد آب‌رسان و مغذی در این محصولات هم به حفظ سلامت موها کمک می‌کند. شامپوهای معمولی که حاوی موادی مانند الکل و سولفات هستند به موهای رنگ‌شده آسیب وارد می‌کنند.

۳. استفاده کمتر از شامپو

شست‌وشوی زیاد موها با شامپو باعث می‌شود که رنگ موها زودتر برود و از سوی دیگر، با از دست‌رفتن چربی طبیعی آنها، حالتی خشک و بدحالت پیدا کنند. استفاده از شامپو کافئین جنسینگ بیز برای رفع بی حالتی موهایتان پس از رنگ کردن بسیار موثر خواهد بود. برای همین است که باید برای مراقبت از موهای رنگ شده به سراغ شست‌وشوی زیاد موها نروید. شامپوکردن زیاد را کنار بگذارید تا موهایتان خشک و آسیب‌پذیر نشوند.

۴. استفاده از شامپوی خشک

برای اینکه بهداشت را هم رعایت کرده باشید، سعی کنید در فواصل طولانی میان شست‌وشوی موهای رنگ‌شده با شامپو و آب از شامپوهای خشک کمک بگیرید. این نوع از شامپوها، ضمن پاک‌سازی موها از غبار و چربی به بافت و ساختارشان آسیبی وارد نمی‌کنند و مانع از آن می‌شوند که رنگ موها زود از بین برود.

۵. مصرف نرم‌کننده

هر زمانی که موها را شامپو می‌کنید، مصرف نرم‌کننده را از یاد نبرید. حتما از محصولی استفاده کنید که مناسب موهای رنگ‌شده است. نرم‌کننده‌ها سدی دفاعی روی سطح موها به وجود می‌آورند. در نتیجه، چربی طبیعی موها از بین نمی‌رود و سلول‌های پوششی بیرونی حفظ می‌شوند. برای داشتن موهای سالم، براق و پرحجم، بعد از رنگ‌کردن از مصرف نرم‌کننده‌ها غافل نشوید.

۶. پرهیز از رطوبت زیاد

در رعایت اصول مراقبت از موهای رنگ شده به دوری از رطوبت زیاد هم دقت داشته باشید. نم زیاد می‌تواند باعث کم‌رنگ‌شدن موها شود. دوش‌گرفتن‌های طولانی هم باعث می‌شوند که رنگ موها از بین برود. موهایتان را زیاد نشویید و خیس نکنید. برای شستشو از شامپوی بدون سولفات برای موهای خشک و وز استفاده کنید. می‌توانید از کلاه‌های مخصوص برای سر در حمام استفاده کنید و نگذارید که در طول دوش‌گرفتن، سرتان خیس شود. در طول فصل‌های بارندگی و در مکان‌های مرطوب هم می‌توانید از سرم‌های ضدرطوبت برای مو کمک بگیرید.

۷. خشک کردن موی رنگ شده

در روتین مراقبت از موی رنگ شده به پرهیز از قراردادن موها در معرض دمای زیاد هم دقت داشته باشید. نه اجازه بدهید که آب خیلی داغ روی موهایتان بریزد و نه با اتوهای مو و سشوار، آنها را در معرض حرارت بالا قرار بدهید. یادتان باشد که حرارت و دمای بالا می‌توانند کوتیکول‌های مو را باز کنند و به آن آسیب برسانند.

۸. دوری از کلر

تماس کلر موجود در آب استخرها باعث می‌شود که رنگ موها از بین برود. اگر قصد شناکردن دارید، باید حتما از کلاه شنا برای ورود به آب استخر استفاده کنید. برای محافظت بیشتر از موها می‌توانید موها را با روغنی مانند نارگیل هم چرب کنید. این روغن حکم لایه‌ای محافظ میان کلر و موها پیدا می‌کند.

چگونه رنگ موهای خود را تثبیت کنیم؟

رنگ کردن مو، علاوه بر هزینه‌های سنگین، نیازمند صرف چندین ساعت وقت در آرایشگاه است. پس چرا با چند بی دقتی کوچک، تمام آن زحمات را به باد بدهید. روش‌های زیادی وجود دارند که به کمک آنها می‌توانید، ظاهر و رنگ جدید موهای خود را برای مدت زمان بیشتری حفظ کنید. پس، برخی از مؤثرترین شیوه‌های تثبیت رنگ مو را در ادامه بخوانید:

1- از محصولات مراقبت کننده مو استفاده کنید

متأسفانه محصولات زیادی برای حفاظت از موهای رنگ شده وحود ندارد. برخی از انواع ماسک، کرم و روغن هایی که برای مراقبت مو معرفی شده‌اند، وضع موهای رنگ شده را بهتر نمی‌کنند، بلکه رنگ موها را کمرنگ و کدر می‌کنند. پس، برای جلوگیری از هرگونه آسیب به موی رنگ شده‌ی خود، محصولاتی را بخرید که برای موهای رنگ شده تولید شده‌اند.

2-  موهای خود را کمتر شامپو کنید

شست وشوی کمتر، یکی از نکات ماندگاری زیاد رنگ و سالم ماندن موهاست. حتی اگر از بهترین نرم‌کننده و شامپو روزانه مخصوص مو‌های رنگ‌شده در بازار استفاده کنید، شست وشوی زیاد، موها را کدر و کمرنگ می‌کند. تا حد ممکن، موهایتان را کمتر بشویید تا رنگ مویتان بیشتر بماند. به این ترتیب، هم وقت خود را مدیریت می‌کنید و کمتر در آرایشگاه می‌مانید، هم رنگ موهایتان بهتر و شفاف‌تر به نظر می‌رسد.

3- موهایتان را با آب داغ نشویید

بر اساس اطلاعات سایت ویکی هاو، شست وشوی مو با آب داغ ممکن است موجب از بین رفتن یا کدر شدن رنگ موهای شما شود. در واقع، با این کار، لایه‌ی کوتیکول (لایه‌ی بیرونی که ساقه‌ی مو را می‌پوشاند و از آن محافظت می‌کند)، باز می‌شود و مولکول‌های رنگ سریع‌تر فرار می‌کنند. پس، بکوشید برای شست وشوی موی رنگ شده خود از آب ولرم یا حتی آب سرد استفاده کنید. از محصولات نرم کننده برای موهای رنگ شده خود استفاده کنید

4-  از نرم کننده‌های بدون نیاز به آبکشی استفاده کنید

نرم کننده‌ها و رطوبت‌رسان‌های قوی محافظ موهای رنگ شده که نیاز به آبکشی ندارند، موادی دارند که در برابر حرارت و صدمات مکانیکی از موهای شما محافظت می‌کنند. در واقع، ماده‌ی سیلیکونی موجود در این محصولات، یک لایه‌ی محافظ روی موهایتان ایجاد می‌کند. به این ترتیب، موهای شما را در مقابل نور خورشید محافظت کرده و از زبری و وز شدن مو جلوگیری می‌کند. این محصولات حتی در برابر آسیب‌های ناشی از سشوار و حالت دهنده‌ها، از موهای شما محافظت می‌کنند

آیا بعد از رنگ مو شامپو بزنیم؟

شستشوی مو بلافاصله پس از رنگ توصیه نمی‌شود. کوتیکول‌های مو تا سه روز پس از رنگ همچنان باز و فعال هستند. استفاده از شامپو بعد از رنگ مو امکان دارد کیفیت رنگ را خراب کرده و مو را دچار آسیب‌های زیادی کند. رنگ مو برای تثبیت نیاز به همین زمان دارد. رنگ موها دارای تقویت‌کننده و انواع ویتامین هستند و ماندگاریشان روی مو خطری ندارد. پس بهتر است برای مراقبت از مو آن‌ها را زود نشویید و اجازه دهید موها را ویتامینه کنند؛ اما اگر رنگ به پوست سر رسیده باشد، بهتر است که ایمنی را رعایت کنید و در این مورد با تکنسین زیبایی و مو مشورت کنید.

شستشوی کمتر موهای رنگ شده

برای مراقبت از مو و حفظ چربی سر بهتر است که موها را هر روز نشورید. برای مراقبت بعد از رنگ مو هم بهتر است همین عادت را حفظ کرده و موهای خود را کمتر بشویید. چرا که شستشوی بیشتر موها، رنگ بیشتری از روی کوتیکول مو برمی‌دارد. رنگ موها کمرنگ شده و درخشندگی ساقه مو هم از بین می‌رود. شستن بیش از حد موهای رنگ شده، خشک شدن و گره خوردن موها را تشدید می‌کند. اگر جزو افرادی هستید که هر روز عادت به شستن موهای خود دارید، برای مراقبت از مو بهتر است این عادت را ترک کرده و در هفته تنها دو تا سه بار موهای رنگ شده خود را بشویید.

از چه شامپوهایی برای موی رنگ شده استفاده کنیم؟

شامپوی نامناسب می‌تواند رنگ و مو را خراب کند. بسیار مهم است که برای مراقبت بعد از رنگ مو شامپوی مناسب موهای رنگ شده تهیه کرده و یا از شامپوی ملایم و حاوی نرم‌کننده استفاده کنید. موهای رنگ شده نمی‌توانند رطوبت کافی مورد نیاز را به خوبی موی طبیعی، جذب کنند. پس برای مراقبت از مو بهتر است با آگاهی به سراغ شامپوی مناسبی بروید.

پس از رطوبت رسانی به مو، مهم‌ترین نکته حفظ کیفیت رنگ است. شامپوها باید آن‌قدر قدرت داشته باشند که گردوغبار و تیرگی را از مو بشویند ولی همین مواد شوینده می‌توانند رنگ مو را هم تخریب کنند. مشکلات گسترده موهای رنگ شده، باعث تولید نسل جدیدی از شامپوها شده است. شامپوی مخصوص موهای رنگ شده، تفاوت‌های زیادی با شامپوی معمولی دارند و بهتر است از آن‌ها استفاده کنید. تعداد زیادی از موها در پروسه رنگ، دچار آسیب و شکستگی و خشکی می‌شوند که نیاز به مراقبت از مو دارند. این موها را نمی‌توان با هر شامپویی شست. در استفاده از شامپو پس از رنگ مو دقت کنید.

سولفات‌ها موادی هستند که قدرت تمیزکنندگی بالایی دارند و هر ماده خارجی روی مو را از بین می‌برند. به همین دلیل، باعث کدر شدن و کمرنگ شدن رنگ مو هم می‌شوند. شامپوهای بدون سولفات برای موهای رنگ شده یا حتی معمولی بسیار عالی هستند. این شامپوها، مو را خشک نمی‌کنند و به ماندگاری رنگ روی مو کمک می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا