فرهنگ و هنر

داستان‌های عاشقانه ر.اعتمادی از روزنامه‌ به کتاب رسید

رضا قوی فکر ـ روزنامه‌نگار قدیمی و دبیر انجمن پیشکسوتان مطبوعات ایران ـ در نوشته‌ای، ر.اعتمادی فقید را از منظر روزنامه‌نگاری روایت کرده است.

به گزارش تیتر اول در این مطلب که با یک خبر آغاز شده، با یک پیام تسلیت از سوی انجمن پیشکسوتان مطبوعات پایان یافته و بدین وسیله بر وجه روزنامه‌نگاری شخصیت ر.اعتمادی تاکید شده است.

در ابتدای این یادداشت آمده است: «اعتمادی ـ روزنامه‌نگار قدیمی و نویسنده پرفروش‌ترین‌ کتاب‌های ۵۰ سال پیش ـ درگذشت.»

رضا قوی‌فکر سپس نوشته است:

««عالیجناب عشق» صبح امروز از خانه‌اش به سوی معبود شتافت!

ر.اعتمادی روزنامه‌نگار پیشکسوت و نویسنده‌ی پرفروش‌ترین کتاب‌های مردم‌پسند دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی در ۹۰ سالگی درگذشت. او همچنین از سال ۴۵ تا ۵۹ خورشیدی پرطرفدارترین مجله ویژه جوانان را منتشر کرد.
رجبعلی اعتمادی که با نام مستعار ر.اعتمادی می‌نوشت، در سال ۱۳۱۲ شمسی در شهر لار فارس به دنیا آمد. او در سال ۳۵ پس از انجام خدمت سربازی در آزمون‌ آموزشی روزنامه اطلاعات شرکت کرد و نفر ششم‌ شد. روزنامه اطلاعات در حقیقت سکوی پرتاب او به سوی نویسندگی بود.

ر.اعتمادی ابتدا دبیر سرویس شهرستان‌های روزنامه اطلاعات شد و سپس در سال ۱۳۴۵ خورشیدی مجله جوانان را بنیان نهاد که تا سال ۱۳۵۹ پرفروش‌ترین‌ مجله ویژه‌ی جوانان شد. اعتمادی از فرصت حضور در روزنامه اطلاعات استفاده کرد و خبرهایی که در نشریات این‌ موسسه مطبوعاتی منتشر می‌شد را به داستان‌های عشقی، اجتماعی و هیجانی تبدیل می‌کرد. او ابتدا این داستان‌ها را که در آن‌ها عشق حرف اول را می‌زد به صورت پاورقی در مجله اطلاعات هفتگی چاپ می‌کرد و هنگامی که متوجه می‌شد داستان مورد اقبال خوانندگان به‌ویژه جوانان قرار گرفته است، آن‌ها را به صورت کتاب منتشر می‌کرد. کتاب‌های ر.اعتمادی مثل «عالیجناب عشق» و «تویست داغم‌ کن»، بی‌تردید از پرفروش‌ترین کتاب‌های مردم‌پسند دهه‌ی ۴۰ و ۵۰ خورشیدی‌ بود.

کتاب «عالیجناب عشق» او ۱۵ بار تجدید چاپ‌ شد. او از اواخر دهه‌ی ۵۰ تا اواخر دهه‌ی ۷۰ شمسی نمی‌توانست با نام واقعی خود چیزی بنویسد اما کتاب‌هایش به صورت غیرمجاز در بساط دستفروشان‌ میدان انقلاب به فروش می‌رفت.

سبک داستان‌های او را منتقدان ادبی عامه‌پسند می‌خواندند اما خود او معتقد بود که محبوبیت یک اثر بین همه‌ی قشرهای جامعه به تنهایی دلیلی کافی برای چنین طبقه‌بندی نمی‌تواند باشد.
انجمن پیشکسوتان مطبوعات درگذشت آقای اعتمادی ـ روزنامه‌نگار قدیمی و نویسنده‌ی پرتلاش سال‌های دور را به اهالی مطبوعات و خانواده وی تسلیت می گوید.

مراسم‌ تشییع و تدفین ر.اعتمادی فردا ـ پنجشنبه ـ در بهشت زهرا برگزار می‌شود و نیز مراسم یادبود این روزنامه‌نگار پیشکسوت از ساعت ۱۸ تا ۲۰ روز شنبه (۲۴ تیر ماه) جاری  در باشگاه راه آهن‌ واقع در شهرک‌ اکباتان برگزار می‌شود.»

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا