چرا ایرانی‌ ها فیلم هندی دوست دارند؟

سینمای هند از دیر باز در میان مردم جهان و به خصوص ایرانیان از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است. سینمایی که با داشتن فیلم های پر زرق و برق و پلان ها موسیقیایی جذاب ، همیشه جایگاه ویژه ای در میان خانواده های ایرانی داشته است. از همه این موارد که بگذریم نمی توان از فیلم های اکشن و سکانس های برخود عجیب و جالب این نوع فیلم ها غافل شد که از دیگر دلایل محبوبیت این سینما در میان مردم به شمار می رود. اما سوال اصلی اینجاست که چرا ایرانی ها فیلم هندی دوست دارند؟؟ در ادامه این مطلب به بررسی این سوال می پردازیم، با ما همراه باشید.

مهم ترین دلایل محبوبیت فیلم های هندی در ایران

سینمای هند آهنگ های سرگرم کننده ای را ارائه می دهد که برای زوج هایی که عمیقاً عاشق هستند برای رقصیدن یا لحظات عاشقانه بسیار مناسب هستند. بالیوود تقریباً برای هر موقعیتی آهنگ دارد. فیلم هندی یک بسته کلی سرگرمی است و شما هرگز نمی توانید یک فیلم بالیوودی را بدون تجربه یک موسیقی متن عالی تجربه کنید. صنعت فیلم و سینمای هند بازیگران مشهوری دارد که بهترین های خود را در این فیلم ها ارائه می کنند. ایرانیان نیز از گذشته تا به امروز از مهمترین طرفداران این بازیگر ها به شمار می روند. در حالی که آواز خواندن و رقصیدن اغلب بخش عمده ای از فیلم های هندی است، بازیگران به کمک آن احساسات واقعی و بازی های به یاد ماندنیشان را به نقش های خود می آورند.

بالیوود یا همان سینمای هند با ارائه داستان های منحصر به فرد و فیلم های موفق برای هندی ها و همچنین کسانی که خارج از هند به خصوص در ایران زندگی می کنند به موفقیت خود ادامه می دهد. اگر شما نیز به از دنبال کنندگان بالیوود به شمار بروید و همیشه به دنبال در بستر اینترنت هستید قطعا فیلم‌هایی مانند بزرگراه، چهارشنبه و سوادز دارای داستان‌های شگفت‌انگیزی بودند را دیده اید. اغلب فیلم‌های هندی داستان‌هایی را ارائه می‌دهند که در آن افراد عادی با چالش‌هایی روبرو می‌شوند که به آنها کمک می‌کند به عنوان فردی رشد کنند، خالی از لطف نیست که اشاره کنیم همه این موارد بدون جلوه‌های ویژه جذاب ساخته می شوند.

فیلم‌هایی از این دست به دلیل داستان‌های شگفت‌انگیزشان به محبوبیت‌های فوق‌العاده در سراسر جهان و به خصوص ایران تبدیل شده‌اند. امتیاز بالای فیلم های سینمای هند یکی دیگر از دلایل محبوبیت آنهاست امتیاز بالای فیلم ها همواره اولویت بسیاری از مردم در انتخاب آن ها بوده است و فیلم های هندی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. شما با کمی جست و جو در اینترنت و وب سایت های امتیاز دهی با اعداد شگفت انگیزی در برابر فیلم های سینمای هند مواجه می شوید که همین موضوع می تواند شما را به سمت تماشای آن ها سوق دهد.

بنابر این یکی از جواب های این سوال که چرا نسل جدید ایرانی ها فیلم هندی دوست دارند نیز امتیاز های بالای آن هاست. سینمای هند و سیاست هایش آهنگ های بالیوودی هر فردی را وادار به رقصیدن می کند فرقی هم ندارد که چه خجالتی باشد و چه عاشق رقصیدن. از مراحل و سیاست های طراحی موسیقی ارائه شده توسط طراحان رقص گرفته تا نسخه های خاص فیلم ها، آهنگ ها و رقص ها در این فیلم ها بسیار سرگرم کننده هستند.

سیاست بعدی در رابطه با مد و فشن است. بازیگران بالیوود به دلیل مد منحصر به فرد و در عین حال شیک خود همیشه در صدر اخبار بوده اند. بسیاری از طرفداران مد از این سلبریتی ها الهام می گیرند. چه لباس های قومیتی باشد و چه لباس های غربی، همیشه می توانید با الهام گرفتن از بالیوود ظاهر خود را به روز نگه دارید. گستردگی بالای سینمای هند بسیاری از مردم فکر می کنند که فیلم های هندی صرفا معطوف به بالیوود است، اما این تصور نادرستی است. سینمای هند خیلی بیشتر از بالیوود است. نوع محتوایی که فیلم‌های جنوب یا حتی صنایع بنگالی، گجراتی و مراتی می‌سازند بسیار تماشایی است.

محبوبیت فیلم ماسالا تلوگو یا هر محتوای دیگر در جنوب هند عمدتاً به این دلیل است که در برخی مواقع از بسیاری از فیلم های بالیوود بسیار بهتر هستند. گیریش جوهر، تهیه کننده فیلم و تحلیلگر تجاری، معتقد است «محتوای صنعت فیلم هند جنوبی در حال حاضر بسیار برتر است. اگرچه از نظر الگوی مصرف‌کننده، جنوب کشور غنی و متنوع است، اما به دلیل همه‌گیری کرونا که، سالن‌های سینما تعطیل هستند الگوی مصرف ثابت می ماند بنابر این سینمای هند به تازگی به فضای OTT منتقل شده است.”

جوهر با اشاره به استاد به عنوان مثال، می‌گوید که وقتی فیلم با بازی ویجی در سینماها اکران شد، مردم به تعداد زیادی سینما ها برای تماشای آن جمع شدند. و زمانی که اکران OTT فیلم اتفاق افتاد، کشش در پلتفرم استریم نیز بسیار خوب بود. به گفته آدارش، “محتوا کلید اصلی  این صنعت است.” این تحلیلگر تجاری می گوید که اگر محتوا قوی باشد، مردم از همه مکان ها یک فیلم/سریال را تماشا می کنند. اما اگر محتوا ضعیف باشد، مردم از هر صنعتی که باشد، تماشا نمی‌کنند.

محبوبیت سینمای هند از دیرباز

دانش‌آموزان و معلمان قدیمی می‌گویند که راج کاپور قهرمان مورد علاقه آنها در دوران پیش از انقلاب بود، اما شاهرخ خان، سلمان خان و آیشواریا هستند که از محبوب ترین بازیگران کنونی هستند زیرا بالیوود همچنان در ایران تسلط دارد. دی‌وی‌دی‌های جدیدترین فیلم‌های هندی به‌راحتی در بازارهای ایران موجود بوده و است و سی‌دی‌فروشی‌ها با پوسترهای شاه‌خان تزئین شده‌اند.

حتی کانال‌های تلوزیونی فیلم‌های هندی را پخش می‌کنند. من به خصوص از دو فیلم هندی لذت برده‌ام، عناوین دقیق آن را به زبان هندی نمی‌دانم، اما یکی از آن‌ها «خانواده» و دیگری «گاهی شادی، گاهی غم» («کابهی خوشی کبی غم») بود. اولین مورد واقعاً من را تحت تأثیر قرار داد. من تعداد زیادی کمدی هندی را نیز تماشا کرده ام اما متأسفانه نام آنها را به خاطر نمی آورم. جدای از دانشجویان، حمید احمدی، استاد دانشگاه تهران، نیز عاشق تماشای فیلم جدید هندی است… هر چند او اعتراف می کند که از طرفداران رکا است.

احمدی افزود: ایرانی‌ها بر صحنه‌های غم‌انگیز نمایش داده شده در فیلم‌های هندی گریه می‌کنند، با آهنگ‌ها به وجد می‌آیند و از عاشقانه‌ها و پایان‌های خوش لذت می‌برند. احمدی در سمینار سه روزه ای که در اوایل ماه جاری برگزار شد، مقاله ای درباره روابط هند و ایران در چارچوب برنامه هسته ای ایران ارائه کرده بود. سخن پایانیاگرچه حالا «فيلم هندي» چيزي شبيه به واژه يا اصطلاح «فيلم‌فارسي» در ادبيات سينمايي ما شده كه به فيلم‌هاي سطحي و كليشه‌اي اطلاق مي‌شود اما طرح اين پرسش كه چرا ايراني‌ها فيلم هندي دوست دارند ناظر بر سينماي هند است نه آنچه تحليلگران سينمايي از فيلم هندي مراد مي‌كنند.

فارغ از همه تفاوت‌ها و تشابهاتي كه مي‌توان بين سينماي ايران و هند يافت در هر دو كشور سينما يك صنعت و سرگرمي جذاب و محبوب است و بين مخاطبان ايراني و هندي مي‌توان خصوصيات و ويژگي‌هاي مشتركي يافت كه بخشي از اين علاقه كه حالا شايد دوطرفه هم شده باشد به همين علت برمي‌گردد. البته در تعارف آكادميك سينماي هند قلمرو وسيع‌تري دارد و عبارت است از فيلم‌هايي كه در سراسر شبه‌قاره هند توليد مي‌شود كه شامل فرهنگ سينمايي مناطق آندرا پرادش، آسام، بيهار، گجرات، هاريانا، جامو و كشمير، جاركند، كارناتاكا، مهاراشترا، كرالا، مانيپور، اديشا، پنجاب، راجستان، تاميل نادو، اوتار پرادش و بنگال غربي مي‌شود.

همين خرده‌فرهنگ‌هاي متنوع و بومي در اين شبه‌قاره، ظرفيت اين سينما را از حيث سوژه‌يابي يا بافت جغرافيايي و فرهنگي جهان سينمايي گسترش داده كه از اين حيث با كشور ما و تنوع قومي و زباني كه در آن وجود دارد سنخيت داشته و اين شباهت در مناسبات سينمايي آنها نيز سرريز مي‌شود. فيلم‌هاي هندي با ورودشان سرتاسر آسياي جنوبي، خاورميانه بزرگ، آسياي جنوب شرقي و شوروي سابق را تحت سيطره خويش درآوردند. سينما در هند به عنوان يك رسانه به سرعت محبوبيتي عمومي يافت به شكلي كه سالانه بيش از ۱۰۰۰ فيلم به زبان‌هاي مختلف هندي در اين سينما توليد مي‌شود. اين سينما در كشورهايي چون انگلستان و ايالات‌متحده امريكا، از ميان مهاجران، مخاطباني بين‌المللي با زبان‌هاي مختلف يافته است.

در قرن بيستم، سينماي هند در كنار هاليوود و سينماي چين به جايگاهي جهاني دست پيدا كرد. در پايان سال ۲۰۱۰ گزارش داده شد كه ازنظر توليد سالانه، سينماي هند در رتبه اول قرار دارد و پس‌ازآن سينماي نيجريه (ناليوود)، هاليوود و سينماي چين در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند. در حقيقت، فناوري پيشرفته راه را براي گذشتن اين سينما از هنجارهاي معين سينمايي در به دست دادن محصول و تغيير دادن ذائقه مخاطبان، بازكرده است؛ هند بزرگ‌ترين توليدكننده فيلم در جهان است. در سال ۲۰۰۹، هند درمجموع ۲۹۶۱ فيلم سلولوئيدي ساخت كه شامل ۱۲۸۸ فيلم بلند مي‌شده است؛

دکمه بازگشت به بالا