جامعه

۲۴۷ مرکز درمانی ایران آماده پذیرش بیماران خارجی

معاون درمان وزارت بهداشت از آمادگی ۲۴۷ مرکز درمانی کشور برای پذیرش بیماران خارجی خبر داد و گفت: سال گذشته بیش از یک میلیون بیمار غیرایرانی در کشور پذیرش شده‌اند.

به گزارش تیتر اول، صالح مهدی الحسناوی، وزیر بهداشت عراق که در راس هیاتی به کشورمان سفر کرده است روز گذشته با دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت دیدار و درخصوص تعاملات دو کشور در حوزه درمان و توسعه همکاری‌های درمانی و آموزشی گفتگو کرد.

بنابر اعلام وبدا، دکتر سعید کریمی – معاون درمان وزارت بهداشت در دیدار صالح مهدی الحسناوی، وزیر بهداشت کشور عراق، با بیان اینکه ۲۴۷ مرکز درمانی در کشور با استانداردهای پذیرش بیماران خارجی مطابقت دارند، افزود: در این مراکز به منظور احترام به حقوق بیمار و سهولت در تعامل و دریافت خدمات بهتر، اطلاعات و اعلان‌ها به زبان انگلیسی و عربی نیز تمهید شده است.

وی ادامه داد: از این ۲۴۷ مرکز درمانی آماده پذیرش بیماران خارجی، ۲۲۶ مرکز بیمارستان بوده و ۱۸ مرکز به صورت (Day care) یا بستری کوتاه مدت و ۳ مرکز نیز خدمات دندانپزشکی ارائه می دهند.

کریمی خاطرنشان کرد: ۳۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در ۲۸ استان کشور، امکان پذیرش و ارائه خدمات درمانی به بیماران خارجی را دارند.

معاون درمان وزارت بهداشت از پذیرش بیش از یک میلیون بیمار غیر ایرانی در سال گذشته خبر داد و گفت: بیشترین مراجعه کنندگان از کشورهای افغانستان و عراق بوده و در رتبه‌های بعدی به ترتیب، کشورهای پاکستان، آذربایجان، عمان، ارمنستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و بحرین قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون از ۱۶۴ کشور دنیا برای دریافت خدمات درمانی به ایران سفر کرده‌اند، تصریح کرد: بیمارانی که از کشورهای دیگر به ایران سفر می کنند، به ترتیب در زمینه های درمان ناباروری و خدمات مربوط به بیماری های زنان و زایمان، چشم پزشکی، ارتوپدی، جراحی های پلاستیک، عروق و اورولوژی خدمت دریافت کرده اند.

کریمی، گسترش همکاری‌ها با کشور عراق در حوزه انتقال تجارب موفق در زمینه آموزش بالینی در مراکز درمانی را از جمله اقدامات موثر در بهبود کیفیت خدمت رسانی به بیماران عنوان کرد و افزود: آموزش های بالینی در مراکز درمانی عراق، می‌تواند کمک کند که بیماران عراقی در کشور خودشان درمان شوند.

وی گفت: یکی دیگر از تجاربی که می تواند موثر باشد، تدوین استاندارد خدمات و راهنماهای بالینی است؛ در ایران حدود هزار و ۲۶۴ راهنمای بالینی و استاندارد خدمت تدوین کرده ایم که دانشگاه های عراق نیز می توانند همین استانداردها و راهنماهای بالینی را استفاده کرده یا اینکه در تدوین استانداردهای بالینی به کشور عراق کمک کنیم.

وی، به شبکه آزمایشگاهی کشور نیز اشاره کرد و گفت: تست ها بر اساس توانمندی ها و تخصصی بودن آزمایشگاه ها ارجاع می شوند. همچنین آزمایشگاه مرجع ایران مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است و در زمینه اعتباربخشی آزمایشگاه‌ها جزو مراکزی است که سازمان بهداشت جهانی این آزمایشگاه را تایید کرده است. همچنین تست های تخصصی که ممکن است از سویه جدیدی از یک بیماری خاصی باشد نیز در آزمایشگاه‌های مرجع ایران انجام می شود.

وی درخصوص پیوند اعضا، اظهار کرد: در سال ۲۰۲۲، هزار و ۱۶ پیوند عضو در کشور انجام شده است.

کریمی بیان کرد: در کشور ما ۳۰ مرکز پیوند کلیه، ۱۱ مرکز پیوند کبد، ۱۱ مرکز پیوند قلب، ۴ مرکز پیوند ریه و ۴ مرکز پیوند پانکراس وجود دارد و همانطور که می دانید پیوند قلب به سطح بالایی از دانش و تخصص نیاز دارد و ما در این زمینه به بالاترین سطح رسیده ایم.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه در بین تمام کشورهای دنیا، از نظر اهدا از فرد مرگ مغزی رتبه ۳۰ ام و از نظر اهدا از فرد زنده مانند پیوند کلیه، رتبه ۲۱ را داریم، خاطرنشان کرد: از ۲۱ سال قبل کار پیوند در کشور ما انجام می شد و کاهشی که در این زمینه به وجود آمد، مربوط به دوران کرونا بود و بعداز آن روند صعودی به روال سابق بازگشت.

وی همکاری بین وزرای امور خارجه و بهداشت دو کشور و نیز وزارت گردشگری ایران را از الزامات گسترش خدمات به بیماران خارجی برشمرد و تاکید کرد: معتقدیم که بیماران خارجی باید از مسیرهای مشخص و به‌ صورت کنترل‌ شده مراجعه کنند و بیمارستان مقصد از همان مبداء مشخص باشد.

کریمی تصریح کرد: برای تحقق این امر، ساز و کارهای مشخصی در وزارت بهداشت تهیه شده تا هم در روند درمان بیماران تسهیل شود و هم بیمار با آگاهی از خدمات مراکز و هزینه‌های مربوطه، در مسیر صحیح درمان قرار گیرد.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه برخی از خدمات درمانی از سوی ایران می‌تواند در داخل کشور عراق به بیماران ارائه شود، اظهار کرد: ساز و کار این امر نیز در جلسات تخصصی با مسئولان وزارت بهداشت کشور عراق مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در ادامه، دکتر الحسناوی، وزیر بهداشت کشور عراق نیز در این دیدار با بیان اینکه بخش اعظمی از بیمارانی که درمان خود را در خارج از عراق دنبال می ‌کنند، از خدمات درمانی جمهوری اسلامی ایران بهره ‌مند می ‌شوند، خواستار توسعه همکاری‌ ها در راستای تسهیل در ارائه این خدمات شد.

دکتر الحسناوی با بیان اینکه بیماران عراقی یا از طریق ارجاع وزارت بهداشت این کشور و یا با تصمیم و هزینه شخصی برای درمان خود به مراکز و بیمارستان ‌های ایران مراجعه می ‌کنند، عنوان کرد: قراردادهای همکاری با مراکز درمانی و ارائه تعرفه ‌های مشخص می ‌تواند فرآیند جذب و درمان بیماران عراقی در داخل ایران را تسهیل کند.

وی خواستار فعال‌سازی و توسعه همکاری‌ها بین دو وزارتخانه بهداشت ایران و عراق شد و افزود: سازماندهی و شفافیت در فرآیندهای این حوزه به وزارت بهداشت عراق کمک می‌ کند تا در روند ارجاع بیماران خود به مراکز درمانی خارجی با مسئولیت بیشتری عمل کند. همچنین در این زمینه تابع ضوابط و استانداردهای جمهوری اسلامی ایران هستیم.

انتهای پیام

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا