عمومی

مساله آلودگی هوای اصفهان شبیه نامعادله است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، بابک صادقیان شامگاه جمعه در یک برنامه زنده تلویزیونی که در خصوص آلودگی هوای اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: مشکل اصلی آلودگی هوا و سایر مسائل زیست محیطی اصفهان که سال به سال نیز بیشتر می‌شود شبیه نامعادله‌ای است که یک‌سوی آن توسعه نامتعارف و شرایط اقلیمی خاص این خطه بوده و سوی دیگر این نامعادله وزنه سبک حفظ محیط‌زیست است.

وی با بیان اینکه این نامعادله امروز و دیروز به وجود نیامده است، خاطرنشان کرد: نامعادله زیست محیطی اصفهان از پنج دهه قبل شروع شد و بر آن اصرار داشتیم و اکنون به رغم تلاش‌های مقطعی که صورت می‌گیرد پاسخگوی بالانس این نامعادله نیست زیرا شرایط اقلیمی را دهه‌های گذشته در نظر نگرفتیم.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: اگر گذشتگان ما به شرایط اقلیمی اصفهان توجه می‌کردند این حجم از صنعت و جمعیت در شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان شکل نمی‌گرفت.

صادقیان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد صنعت و جمعیت استان در هشت درصد مساحت آن در شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان متمرکز شده است، ابراز داشت: این در حالی است که شهر اصفهان به لحاظ اقلیمی و توپوگرافی شرایط خاصی دارد.

وی با بیان اینکه در روزهای اخیر اصفهان رکورددار شاخص‌های آلودگی هوا در بین کلانشهرهای کشور بود، افزود: در ایامی که گذشت اصفهان شاهد اعداد و شاخص‌های بالاتری نسبت به سایر شهر و از جمله پایتخت بود که علت آن اقلیم خاص این خطه بوده و امسال شمار روزهای ناسالم اصفهان در مقایسه با آبان و آذر سال گذشته افزایش یافته است.

اجرای قوانین پاسخگوی حجم بارگذاری و آلودگی اصفهان نیست

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: علت اصلی آلودگی هوای اصفهان به سیاست‌های کلان طی پنجاه سال اخیر بازمی گردد و بارگذاری هایی که علی رغم شرایط موجود اصفهان همچنان در حال شکل‌گیری است.

صادقیان اضافه کرد: تلاش‌های بسیاری برای کاهش آلودگی هوا شده است اما مصوبات و قوانینی از جمله طرح جامع کاهش آلودگی هوا و قانون هوای پاک نمی‌توانند پاسخگوی این حجم از بارگذاری در اصفهان باشند.

اقلیم نقش عمده در وضعیت هوای اصفهان دارد

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاعات و آمار علمی که وجود دارد اگر در منطقه‌ای بیش از ۵۰ درصد از ایام سال میزان بادهای آرام زیر سه متر بر ثانیه باشد به هیچ وجه پیشنهاد بارگذاری صنایع بالقوه در آن منطقه داده نمی‌شود در حالی که در شهر اصفهان بیش از ۸۰ درصد از ایام سال سرعت وزش باد کمتر از سه متر ثانیه است.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان با تاکید بر اینکه بخش عمده آلودگی هوا در اصفهان به وضعیت اقلیمی و هواشناسی بر می‌گردد، ادامه داد: سال ۱۳۹۶ دو مطالعه توسط دانشگاه‌های اصفهان درخصوص سیاهه انتشار آلودگی هوا انجام شد و ما به دنبال میزان جِرم آلودگی منابع مختلف بودیم که سهم منابع آلاینده با توجه به شرایط هوا، سرعت و جهت وزش باد، رطوبت و تابش نور خورشید با یکدیگر متفاوت است.

صادقیان افزود: بر همین اساس در سال ۱۳۹۹ نیز با همکاری اداره کل هواشناسی استان اصفهان مطالعه درخصوص سهم انتشار منابع آلاینده و تأثیر آن بر مناطق پانزدهگانه شهر اصفهان و شعاع ۵۰ کیلومتر آن انجام شد که نتایج قابل توجهی داشت.

سهم ۷۶ درصدی حمل‌و نقل در آلودگی هوای شهر اصفهان

وی اضافه کرد: بر اساس این مطالعه صورت گرفته سهم حمل و نقل در آلودگی هوا در مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان ۷۶ درصد و سهم کارخانه ذوب آهن ۶ درصد است در حالی که در شهر لنجان عکس این آمار وجود دارد به طوری که بیش از ۸۰ درصد آلودگی این شهر متأثر از فعالیت کارخانه ذوب آهن بوده و سهم سایر منابع از جمله حمل و نقل ۲۰ درصد است.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت زمانی‌که در یک نامعادله واحد صنعتی در منطقه‌ای مستقر می‌شود مهاجرت، تمرکز جمعیت، توسعه معابر و حمل و نقل را به همراه دارد و باید گفت بخشی از این ۷۶ درصد سهم حمل و نقل در آلودگی هوای مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان مربوط به صنعت است زیرا جابه‌جایی روزانه پرسنل، تأمین مواد اولیه و توزیع محصولات توسط وسایل نقلیه صورت می‌گیرد.

۶۴ درصد ناوگان حمل ونقل سنگین در اصفهان فرسوده است

صادقیان با اشاره به اینکه بیش از ۶۴ درصد ناوگان حمل و نقل سنگین از قبیل کامیون‌ها عمر بالای ۱۵ سال و بخشی از آنها بالای ۲۵ سال دارند، اظهار داشت: صنایع در ۷۶ درصد سهم حمل و نقل در انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و آلودگی هوای شهر اصفهان نقش دارند.

وی در ادامه در خصوص مصرف سوخت مازوت در صنایع مختلف اصفهان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت ملی گاز استان اعلام کرده است که بالغ بر ۷۰ درصد مصرف گاز استان اصفهان به نیروگاه و صنایع بر می‌گردد و تا زمانی که در نیمه دوم سال قرار نگیریم و در شرایط کمبود گاز و الزامی نباشد بحث استفاده از سوخت مایع مانند مازوت در صنایع بزرگ مانند سیمان و نیروگاه‌ها مطرح نمی‌شود.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه اولویت کشور تأمین گاز طبیعی است، افزود: گاز طبیعی سوخت پاک است. مراجعات برای گاز طبیعی روز به روز بیشتر می‌شود و به دلیل کمبودهایی که وجود دارد ناچار به سوخت مایع روی می‌آورند.

دوسوم مصرف گازوئیل در اصفهان سهم حمل و نقل است

صادقیان با تاکید بر اینکه اولویت با سوخت گاز است، اظهار داشت: در حال حاضر در سطح استان اصفهان حدود ۱۳ میلیون لیتر گازوئیل در شبانه روز سوزانده می‌شود که سهم حمل و نقل هشت میلیون لیتر بوده و به بیان دیگر دوسوم مصرف گازوئیل در استان سهم ترانزیت است که خدمات ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه حدود هشت ماه است که سوخت گازوئیل با گوگرد کم در شعاع ۵۰ کیلومتر اصفهان و ۸۰ درصد سطح استان توزیع می‌شود، گفت: اصفهان بزرگترین مصرف کننده سوخت گازوئیل در کشور است و رتبه دوم استفاده از چهار فرآورده نفتی را در بخش‌های مختلف دارد.

محیط‌زیست در زمینه آلودگی هوا ترک فعل نداشته است

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: بسیاری از مسائل آلودگی هوا که گریبان‌گیر اصفهان شده باید در سطح ملی حل شود که از جمله آنها مساله اسقاط خودروهای فرسوده و شرکت‌های تولید کننده خودرو است اما این معضلات به محدودیت‌هایی بر می‌گردد که کشور درگیر است.

صادقیان با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیون و ۴۷۰ هزار خودرو وارد ناوگان حمل و نقل شد، اظهار داشت: از این تعداد ۱۰ درصد سهم استان اصفهان بود و ۱۴۷ هزار دستگاه وارد حمل و نقل اصفهان شده است در حالی که در سطح استان فقط ۲۵۰۰ دستگاه خودروی فرسوده در مراکز اسقاط شدند.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه آلودگی هوا ترک فعل نداشته است، خاطرنشان کرد: اگر چه سوخت استاندارد تولید شده اما خودروی استاندارد برای سوزاندن این سوخت نداریم و این به مسائل و مشکلاتی در سطح ملی و کشور بازمی‌گردد.

دکمه بازگشت به بالا