اقتصادی

بورس از دلار و خودرو عقب ماند!

یک کارشناس بازار سرمایه به بررسی وضعیت بازار سرمایه پرداخت و از جاماندگی این بازار نسبت به بازارهای موازی که از اخذ برخی تصمیمات کلان ناشی شده است، اشاره کرد.

حمید کوشکی در گفت‌وگو با تیتر اول، با بیان اینکه برای بررسی کارآمد بودن اقدامات انجام شده باید وضعیت بازارهای مولد را در کنار بازارهای غیرمولد قرار داد، اظهار کرد: واقعیت این است که وضعیت بازار مولد که همان بازار سرمایه است مطلوب نیست درحالی که بازارهای غیرمولد از جمله خودرو، مسکن، طلا و ارز وضعیت خوبی دارند. این موضوع نشان می‌دهد که تصمیماتی که گرفته می‌شود به نفع بنگاه‌های اقتصادی نیست؛ آن هم در شرایطی که بنگاه‌ها نیازمند تاریخی‌ترین حمایت ها هستند.

وی ادامه داد: البته موضوع فقط اخذ یک تصمیم نیست، بلکه بحث تایید و تکذیب تصمیمات است. یک روز تصمیمی اخذ و روز بعد رد می‌شود. این شرایط باعث شده است در موضوع سرمایه‌گذاری نمی‌توان روز بعد را پیش‌بینی کرد. در چنین شرایطی بیشترین آسیب به بخش مولد وارد می‌شود، درحالی که این بخش نیازمند آرامش است.

این کارشناس بازار سرمایه به تفاوت نرخ دلار در سامانه نیما و بازار آزاد اشاره کرد و افزود: شرکت‌ها موظف هستند دلار خود را با نرخ  ۲۸ و ۵۰۰ عرضه کنند، درحالی که هزینه‌های آن‌ها بر پایه رشد دلار آزاد است و روی این درآمدها نیز ریسک‌های دیگر مانند قیمت سوخت، مالیات، عوارض صادرات و… وجود دارد.

کوشکی با اشاره به مکانیسم خرید و فروش در بازار سرمایه عنوان کرد: پول فرار است و به دلیل ماهیت بازار سرمایه مکانیسم خرید و فروش در این بازار راحت است. همواره این تفکر وجود داشته است که متغیرهای اسمی مانند دلار، تورم، بازارهای جهانی و… محرک بورس بوده اند؛ عواملی که این روزها روند افزایشی دارند اما بازار سرمایه همچنان شرایط خوبی ندارد. سهام‌دار از اینکه هر روز از خواب بیدار شود و ببیند عده‌ای حقیقی و حقوقی قصد فروش سهام را دارند خسته می‌شود. این درحالی است که دلار ۴۰ درصد و خودرو  ۸۰ درصد رشد داشته اما بورس درجا زده است.

وی ادامه داد: البته حتی اگر در بخش مسکن و ارز ثبات وجود داشته باشد، خستگی به ندرت سراغ فرد می‌رود، زیرا دارایی ملموس است و فرد به سادگی حاضر به فروش آن نیست. البته بورس فعلا با این رشدها واکنش نشان نمی‌دهد اما در میان مدت و بلندمدت خود را همگن می کند.   

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا