جامعه

رشد ۴۰ درصدی منابع بخش درمان در سال جاری/ پرداخت ۳۵ هزار میلیارد تومان یارانه دارو تا امروز

تیتر اول/مرکزی معاون رئیس جمهور گفت: میزان گردش مالی دانشگاه های علوم پزشکی و آنچه که دولت در حوزه درمان هزینه می‌کند امسال به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است در حالی که در سال گذشته ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که یعنی منابع بخش درمان ۴۰ درصد افزایش یافته است.

داوود منظور، ۱۷ اسفند در آیین افتتاح بیمارستان ۱۴۴ تختخوابی فاطمه الزهرا(س) شهر خمین اظهار کرد: زادگاه امام راحل(ره) برای همه ما ارزش بی‌نظیری دارد. بنابراین همه ما در دولت و مجلس وظیفه خود می‌دانیم خدمات شایسته‌ای به شهروندان این شهر دوست داشتنی، تاریخی و مهم در استان مرکزی ارائه کنیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته خدمات در سطح بالا و گسترده ارائه شده ولی با نقطه مطلوب فاصله داریم بنابراین باید تلاش کنیم که تمامی خدمات بویژه در حوزه‌ راه‌های مواصلاتی، بهداشت و درمان، آموزش عالی و آموزش و پرورش به نحو شایسته‌ای ارائه شود.

منظور با بیان اینکه برنامه‌های تفصیلی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای توسعه شهر خمین پیش بینی شده است، گفت: با تامین اعتبارات لازم، تمامی این برنامه‌ها به نتیجه می‌رسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر بومی کردن دانش و فناوری گفت: امروز ما در خمین خودروسازی داریم و سایر صنایعی که شکل گرفته نشان دهنده این است که برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حال انجام است.

وی در رابطه با بیمارستان ۱۴۴ تختخوابی فاطمه الزهرا(س) خمین تصریح کرد: ارزش روز این بیمارستان ۱۵۰۰ میلیارد تومان است. این سرمایه‌گذاری ارزشمندی است که صورت گرفته و می‌تواند به ارتقاء سطح بهداشت و درمان کمک کند.

منظور با بیان اینکه از لحاظ سرانه تخت بیمارستانی جزو ۳۰ کشور برتر دنیا هستیم، گفت: دولت سیزدهم بنا دارد خدمات حوزه سلامت را تا حد امکان ارتقا دهد تا بتوانیم جزو رتبه‌های برتر دنیا شویم. بعد از انقلاب در این حوزه گام‌های خوبی برداشته‌ایم و امروز بالغ بر ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور داریم که استاندارد بالایی است و افزایش تعداد تخت‌ها طی دو سال نشان می‌دهد پروژه‌های بیمارستانی به سرعت در حال تکمیل و بهره برداری است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه امروزه کادر پزشکی متبحر و متخصصی در کشور تربیت می‌شود، افزود: تمام درمان‌هایی که مردم به آن نیاز دارند امروزه در کشور وجود دارد. تامین تجهیزات و داروهای مورد نیاز توسط متخصصین داخلی در حال انجام است و باید کمک کنیم تنها دغدغه روسای بیمارستان‌ها ارائه خدمات باکیفیت باشد و دغدغه مسائل مالی را نداشته باشند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: پروژه بیمارستانی حضرت ولیعصر(عج) شهر اراک به زودی با سفر رئیس جمهور به شهر اراک به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به صدور مجوز استخدام ۲۵ هزار پرستار گفت: مجوز عضویت ۲ هزار نفر هیات علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی را صادر کردیم. دانشگاه‌های علوم پزشکی باید بدون دغدغه، خدمات مورد نیاز مردم را ارائه کنند.

منظور با اشاره به طرح دارویار تصریح کرد: یکی از طرح‌های بسیار مهمی است که از سال گذشته شروع شده و الان به بلوغ خود رسیده طرح دارویار است. ما در این طرح، یارانه دارو را به ذینفع نهایی انتقال دادیم یعنی یارانه را از زنجیره تولید دارو جدا کردیم و آن را مستقیما به مصرف کننده نهایی دادیم که علاوه بر کمک به ذینفع نهایی، منجر به جلوگیری از قاچاق دارو به خارج از کشور نیز شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه امسال بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه دارو پرداخت می‌شود، گفت: تا الان ۳۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی نیز در حال پرداخت است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: میزان گردش مالی دانشگاه های علوم پزشکی و آنچه که دولت در حوزه درمان هزینه می‌کند امسال به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است در حالیکه در سال گذشته ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که یعنی ۴۰ درصد منابع بخش درمان افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه یک درصد از مالیات ارزش افزوده به درمان و سلامت اختصاص یافته این ظرفیت قانونی باعث شده طرح های بیمارستانی و درمانی ارتقا پیدا کنند. امروزه چندین منبع مالی همزمان استفاده می‌شود تا بتوانیم درمان را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهیم.

منظور با تاکید بر اینکه بیمه‌ها از جمله تامین اجتماعی باید تلاش بیشتری جهت پرداخت به موقع مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی کنند، افزود: بیمارستان‌ها باید بدون دغدغه خدمات ارائه کنند. یکی از مشکلات بیمارستان‌های دولتی مطالباتی است که از بیمه‌ها دارند بنابراین باید تلاش بیشتری برای حل این مسئله کنیم. دیشب یک جلسه سه ساعتی با حضور وزیر بهداشت و تعدادی از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی پیرامون این موضوع داشتیم.

وی تصریح کرد: امروز به دلیل ظرفیت خوب پزشکی که داریم یکی از مولفه‌های افزایش طول عمر را فراهم کرده‌ایم. بعد از انقلاب اسلامی، میانگین طول عمر بیش از ۲۰ سال افزایش پیدا کرده که افتخار بزرگی است.

منظور با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه، افق گشایی در همه حوزه‌ها محقق خواهد شد افزود: سال آینده گشایش‌های بیشتری فراهم خواهد شد و خداوند وعده نصرت مومنین را محقق می‌کند تا قله‌های بیشتری را فتح ‌کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: در سه سال گذشته علی رغم همه فشارهای بین المللی توانستیم رشد اقتصادی بالایی را پشت سر بگذاریم. در سال ۱۴۰۰، ۴.۵ درصد و در سال ۱۴۰۱، ۵ درصد و در ۹ ماهه نخست امسال نیز ۶.۷ رشد اقتصادی داشتیم که نشان دهنده این است این کشور ظرفیت رشد و تولید را دارد و ما باید این ظرفیت‌ها را به نحو احسن مورد استفاده قرار دهیم.

انتهای پیام

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا