سلامت و تندرستی

نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قانون شفافیت مسنثنی شدند؟

نماینده کمیسیون شورای صیما روز گذشته از اصلاح دو نکته از طرح شفافیت قوای سه گانه در این کمیسیون خبر داد و با اشاره به سه اصلاحیه طرح شفافیت نیروها، دستگاه ها و سایر نهادهای درون این کمیسیون گفت. که بندهای 1 تا 5 (بند 1 طرح به کمیسیون ارجاع شد، جلسه ای با حضور مسئولین دستگاه های اجرایی و کارشناسان مرکز تحقیقات تشکیل و دو ماده با اصلاحاتی به تصویب رسید).
در همین حال محمد تقی نقدعلی یکی دیگر از نمایندگان مجلس گفت که نمایندگان مجلس همچنان در حال بررسی و پیشنهاد طرح هستند و هیچ طرحی تصویب نشده است.

نقدعلی

بیشتر بخوانید:

به گفته روح الله، حسن نیت اصلاحات برای این دو بند مرجع در طرح شفافیت برای سه کمیسیون شوروی و امور داخلی مناسب است. با توجه به مصوبه کمیسیون در خصوص بند 1 تا 4 ماده 1، مقرر شد تبصره ای الحاق شود که شورای امنیت ملی، شورای تامین استان و شهرستان مستثنی شدند. همچنین تبصره بندهای ۱ تا ۵ این ماده به منظور مستثنی شدن نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و اقلام طبقه بندی شده سازمان انرژی اتمی از شمول مقررات این قانون اصلاح شد.

نقدعلی بر خلاف این دیدگاه معتقد است که تنها استثنا برای امنیت این سازمان ها همه اطلاعات آنها نیست. گفت و گو با محمدعلی نقدلی، نماینده خمینی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی را بخوانید.

اهمانطور که در مجلس مطرح شد، آیا طرح شفافیت سه قوه دستخوش تغییرات و اصلاحاتی شده است یا نهادها و سازمان های خاصی از این طرح مستثنی یا مستثنی شده اند؟ جزئیات این طرح را توضیح دهید.
هنوز هیچ اصلاحی صورت نگرفته و این طرح در مجلس در حال بررسی است. و بر اساس پیشنهادات نمایندگان دائما در حال تغییر است. اگرچه نام کلی تمامی نهادها و سازمان ها را در بر می گیرد، اما پیشنهادات اصلی نمایندگان نمونه های خاصی را برای این نهادها ارائه می کند. یعنی پیشنهادهایی که مطرح می شود اغلب درباره نهادها یا تصویب برخی نهادها است، اما اگر نهاد از این شفافیت مستثنی باشد نه.

در برخی موارد استثناء تفسیر اطلاعات نظامی بود که مبهم بود. نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار مخفی ماندن برخی نهادهای نظامی شدند. پس از چند پیشنهاد، این نظر به کمیسیون ارسال شد تا نظرات چکش ها و نمایندگان مورد توجه قرار گیرد تا سطح محرمانگی با مسائل امنیتی برابری کند و مازاد بر این سیستم های امنیتی زیر شفافیت قرار گیرد. .

یعنی نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از مفاد این قانون مستثنی نیستند؟
این سازمان ها عموماً از این قاعده مستثنی نیستند و دارای طیف وسیعی از استثناها هستند. نمایندگان پارلمان اروپا گاهی اوقات پیشنهاد می کنند که این سازمان ها باید فقط در مورد مسائل امنیتی مستثنی شوند، اما نباید استثنایی برای موارد غیر امنیتی و غیر محرمانه وجود داشته باشد. پیشنهادات نمایندگان گاهی با نظراتی همراه بود که برای جمع بندی به مجلس نمایندگان به کمیسیون ارسال می شد.

این تفاسیر هیچ طرح اصلاحی در مجلس و استثنائات شفافیت سه دوره را تصویب نکرده است؟
بله، تاکنون هیچ طرح و اصلاحی تصویب نشده و اتفاق جدیدی نیفتاده است.

چه زمانی هدف این طرح شفافیت مشخص و در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می گیرد؟
سریع! این طرح شفاف سازی در حال بررسی و در دستور کار قرار گرفته است. در این مواقع پس از اعزام به کمیسیون ظرف یکی دو روز وارد عرصه عمومی می شود و روال همیشگی خود را طی می کند که در پایان برنامه ای تنظیم می شود.

آیا به استثنای برخی سازمان ها اصلاحات یا پیشنهاد دیگری وجود دارد؟
خیر، پیشنهاد دیگری وجود ندارد و در نهایت مقرر شد این کارگروه طی ماه های آینده اصلاحات و پیشنهادات تکمیلی نمایندگان را جمع آوری و پیش نویس نهایی خود را مجدداً به کمیسیون ارائه کند.

21217

دکمه بازگشت به بالا