سلامت و تندرستی

۳۰۰ هزار نفر در کرمانشاه “رایگان” بیمه شدند/ هر پزشکی با بیمه قرارداد نداشت به ۱۶۶۶ گزارش دهید

تیتر اول/کرمانشاه مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه از رایگان شدن بیمه بیش از ۳۰۰ هزار نفر در استان خبر داد.

دکتر رضا تحویلیان  در گفت‌وگو با تیتر اول، جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت در استان را یک میلیون و ۱۶۳ هزار نفر اعلام کرد و افزود: این افراد که ۵۸ درصد جمعیت استان را شامل می شوند، در قالب صندوق‌های مختلف از جمله صندوق بیمه همگانی، روستاییان و عشایر، کارکنان دولت و… تحت پوشش قرار دارند.

به گفته تحویلیان سال گذشته برای هزینه درمان این تعداد بیمه شده در استان ۱۰۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه در ادامه از رایگان شدن بیمه سلامت برای پنج دهک اول جامعه خبر داد و افزود: هزینه سالانه بیمه همگانی سلامت برای هر نفر در دهک دهم که حق بیمه کامل را پرداخت می‌کند، یک میلیون و ۴۳۵ هزار تومان در سال است که این رقم برای دهک های پایین‌تر کمتر می شود.

وی افزود: دهک نهم ۵۰ درصد این مبلغ، دهک هشتم ۴۰ درصد، دهک هفتم ۳۰ درصد و دهک ششم ۲۰ درصد این مبلغ را سالانه پرداخت می کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه گفت: امسال پوشش بیمه همگانی سلامت برای پنج دهک اول درآمدی کاملا رایگان شده و با این کار بیش از ۳۰۰ هزار نفر در استان کرمانشاه رایگان بیمه می شوند که اقدام ارزشمندی است.

وی با بیان اینکه بیمه همگانی سلامت برای افرادی است که هیچ نوع بیمه دیگری نداشته باشند، گفت: افرادی که فاقد هرگونه بیمه هستند و می خواهند تحت پوشش بیمه همگانی سلامت قرار گیرند، اما دهک بندی آنها مشخص نشده می‌توانند تا زمان تعیین دهک بندی به مدت یک ماه از بیمه رایگان استفاده کنند.

وی افزود: افراد برای ثبت نام باید به دفتر بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

تحویلیان در ادامه تعداد مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت در استان را ۱۱۹۳ مرکز اعلام و تصریح کرد: این مراکز شامل مطب ها، آزمایشگاه ها، مراکز تشخیصی و … است.

وی افزود: در حال حاضر تمام بیمارستان های دولتی طرف قرارداد بیمه سلامت هستند و ۹۰ درصد هزینه های بستری افراد در آنها توسط بیمه سلامت پرداخت می شود.

تمام پزشکان ملزم به عقد قرارداد با بیمه‌های پایه هستند/ هر پزشکی با بیمه قرارداد نداشت به ۱۶۶۶ گزارش دهید

وی در ادامه با تاکید بر لزوم انعقاد قرارداد همه پزشکان با بیمه های پایه گفت: بر اساس قانون بودجه امسال تمام پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص و مراکز درمانی باید با بیمه‌های پایه(بیمه سلامت، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح) قرارداد داشته باشند.

وی افزود: چنانچه پزشکی یا مرکزی از انعقاد قرارداد با بیمه‌های پایه سرباز زد، بر اساس قانون باید از تمدید پروانه فعالیت او جلوگیری شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه گفت: هزینه‌های درمان بالاست و مطب‌ها و مراکز درمانی برای کاهش بار مالی بر دوش مردم باید با بیمه‌های پایه قرارداد منعقد کنند.

تحویلیان گفت: اگر مردم به مطبی مراجعه کرده و متوجه شدند با بیمه پایه‌ای قرارداد ندارد، باید گزارش آن را از طریق تماس با سامانه ۱۶۶۶ به بیمه سلامت گزارش کنند.

وی افزود: چنانچه نظام پزشکی پروانه مطب این پزشکان را تمدید کند، تخلف کرده و به دستگاه قضایی معرفی می شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه با بیان اینکه پزشکان تاخیر در پرداخت مطالبات از سوی بیمه‌ها را علت عدم تمایل برای انعقاد قراردارد با بیمه‌ها عنوان می‌کنند، گفت: خوشبختانه بیمه سلامت در پرداخت مطالبات به روز است.

وی افزود: در حال حاضر مطالبات پزشکان و داروخانه های استان تا پایان خردادماه پرداخت شده و در این زمینه به روز هستیم. مطالبات مراکز درمانی و بیمارستان های دانشگاهی هم تا فروردین ۱۴۰۲ پرداخت شده است.

این مسئول در ادامه اشاره ای هم به طرح پزشک خانواده بیمه سلامت داشت و گفت: درسنوات گذشته بیمه سلامت این طرح را در کشور آغاز کرد، اما از ابتدای امسال دولت مصوب کرده که طرح نظام سلامت خانواده مبتنی بر پزشک خانواده توسط وزارت بهداشت اجرایی شود که خوشبختانه این طرح در کشور  توسط وزارت بهداشت آغاز شده و در استان کرمانشاه نیز شهرستان کنگاور پایلوت اجرای آن شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به این شرایط پایان مرداد ماه پایان طرح پزشک خانواده توسط بیمه سلامت خواهد بود،  البته این به این معنی نیست که پزشکان طرف قرارداد کارشان در این طرح تعطیل می شود، بلکه این پزشکان باید طرف قرارداد خود را تغییر دهند و با دانشگاه علوم پزشکی قرارداد جدید امضا کنند.

وی افزود: تمام دانشگاه های علوم پزشکی دراین زمینه فراخوان داده اند و این پزشکان باید با دانشگاه قرارداد امضا کنند.

تحویلیان به دیگر خدمات بیمه سلامت هم اشاره کرد و از افزایش پوشش بیمه ای برای خدمات توانبخشی خبر داد و افزود: در حال حاضر ۹ خدمت توانبخشی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار داشت به ۵۹ خدمت افزایش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بیمه سلامت ۷۰ درصد هزینه تعرفه بخش خصوصی این خدمات توانبخشی را پرداخت می‌کند.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا