سلامت و تندرستی

روح‌الامینی: مواد اولیه باید به موقع در اختیار تولیدکنندگان دارو قرار گیرد

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی تاکید کرد: اگر از صنعت دارو حمایت نشود و مواد اولیه به موقع در اختیار آن قرار نگیرد، برای تامین بسیاری از داروها مجبور به پرداخت ارز برای واردات هستیم.

به گزارش تیتر اول، عبدالحسین روح الامینی در جلسه علنی امروز شورای اسلامی در تذکر شفاهی اظهار کرد: مابه التفاوت نرخ ارز و اجرای طرح دارویی منجر به محقق شدن قیمت دارو در چند مرحله شد و برای صنعت، این امر انجام خواهد شد. از چرخه تولید خارج شود. افزایش قیمت ها از یک سو و کمبود مواد اولیه از سوی دیگر می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی از تحویل مواد اولیه برخی داروها به گمرک خبر داد و گفت: اکنون یک نوع قرص قند که دارویی رایج است و سالیانه میلیاردها مصرف می شود، ده ها نفر است. تن از مواد اولیه آن در گمرک باقی مانده است و اکنون تولیدکننده باید بیش از مبلغی که برای مواد اولیه پرداخت کرده است بپردازد تا آن را از گمرک خارج کند. طبق آماری که در 22 آبان از داروخانه دریافت کردم، 300 دارو مفقود است و این داروخانه یک داروخانه مرجع است.

نماینده مردم تهران در شورای اسلامی تصریح کرد: اگر این موضوع را به فوریت حل نکنیم مشکلات مردم در این حوزه دوچندان می شود. اگر اقدامات لازم را برای ترخیص مواد اولیه از گمرک انجام ندهیم، برخی داروهای ساده مانند سرم و قطره که به طور کامل در داخل تولید می شوند، به دلیل کمبود مواد اولیه در لیست کمبود قرار می گیرند. تولیدکنندگان دارو باید مواد اولیه را به موقع تهیه کنند.

روحل امینی گفت: اگر از صنعت داروسازی حمایت نشود، در نهایت برای تامین بسیاری از داروها باید ارز پرداخت شود تا وارد شود. قرار بود سران قوا در موضوع ترخیص دارو و مواد اولیه تجهیزات پزشکی از گمرک اقدام کنند اما ظاهرا فراموش کردند. حال دولت قصد دارد با ارائه لایحه ای جبران کند، انتظار می رود شورای اسلامی نیز در این راستا حمایت های لازم را انجام دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا