استان ها

دستگاه آنالیزر حرارتی با نصف قیمت نمونه وارداتی تولید شد

توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی؛

دستگاه آنالیزر حرارتی با نصف قیمت نمونه وارداتی تولید شد

شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید بومی دستگاه دیلاتومتر (آنالیزر حرارتی) شده که ضمن این که هزینه تمام شده ساخت آن نصف نمونه خارجی است.

به گزارش خبرگزاری علم وفناوری آنا، سید حمیدرضا عاطفی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی فعال در زمینه طراحی و تولید انواع دستگاه‌های آنالیز حرارتی در خصوص محصولات این مجموعه گفت: تجهیزات این شرکت بیشتر در زمینه آزمایشگاهی کاربرد دارد و به تعبیری، هرگونه تغییرات فیزیکی و شیمیایی در که از دمای منفی 180 درجه تا 2 هزار درجه سانتی گراد رخ می‌دهد با تجهیزاتی که در این شرکت می‌سازیم، قابل اندازه‌گیری است.

وی ادامه داد: خریداران دستگاه‌های ما مراکز تحقیقاتی و بخش‌هایی از صنعت هستند که در میان این دو، خرید محصولات ما برای مراکز تحقیقاتی از آن جهت که عمدتا دولتی هستند به صرفه‌تر خواهد بود چرا که تجهیزات تحقیقاتی، اغلب گران قیمت است و طبیعتا هر ارگانی، توانایی خرید آن را ندارد. از این رو، مراکز دولتی از آنجا که بخشی از هزینه خرید تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی‌شان را از بودجه دولتی دریافت می‌کنند، خریداران جدی‌تری برای ما محسوب می‌شوند.

عاطفی با بیان این که به طور میانگین، 50 درصد از فروش این شرکت به بخش دولتی از طریق نمایشگاه ایران ساخت انجام شده است، تاکید کرد: این نمایشگاه برای شرکت‌هایی همچون دما پژوه آروین که به تولید تجهیزات آزمایشگاهی برای مراکز تحقیقاتی مبادرت دارند، بسیار مفید و اثرگذار بوده‌ است.

 مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، با اشاره به این که آنالیز توزین حرارتی(TGA) یا تجزیه وزن‌سنجی گرمایی از دستگاه های پر فروش آنها در نمایشگاه ایران‌ساخت است، گفت: سیستم‌های توزین حرارتی دما پژوه به بالانس‌های فوق دقیق مجهز شده اند. همچنین، چیدمان نمونه‌گذاری از بالا، امکان قرائت دما نمونه به صورت دقیق و کاربری آسان دستگاه TGA را به ارمغان خواهد آورد.

وی ادامه داد: تمام دستگاه های TGA شرکت امکان اندازه‌گیری افزایش و یا کاهش جرم نمونه در خلاء و یا اتسفرهای مختلف را دارند. به کمک نرم افزار مربوطه می توان اطلاعات مربوط به فرایندهای گرمازا و گرماگیر در نمونه را حتی زمانی که تغییرات جرمی وجود ندارد، بدست آورد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، در مورد کاربرد این دستگاه گفت:  بررسی تغییرات جرم، آنالیز ترکیبی، اکسیداسیونش، پایداری حرارتی، مطالعات خوردگی، تعیین میزان رطوبت ناسایی،  آنالیز خطا و ….. از کاربردهای این سیستم در صنایعی همچون معدن، نفت، انرژی نو، زمین شناسی-تجهیزات آنالیز پایین دستی نفت و گاز، آنالیز کاتالیست و آنالیز حرارتی است.

عاطفی، دستگاه دیلاتومتر را از دیگر محصولات پرفروش این شرکت در نمایشگاه ساخت برشمرد و گفت: این محصول (دیلاتومتر ) ضریب انبساط سوژه را بررسی می‌کند و بیشتر در کارخانه های سرامیک، سرامیک‌های مهندسی، پتروشیمی و متالورژی استفاده می‌شود.

وی افزود: معتبرترین کارخانه های سرامیک در ایران و معتبر ترین مراکز تحقیقاتی که در زمینه مواد و متالورژی فعالیت می کنند، از خریداران این شرکت هستند.

عاطفی در خصوص مزیت محصولات این شرکت نسبت به نمونه های مشابه خارجی افزود: مزیت کار ما سفارشی سازی محصول است بدین معنا که دستگاه مطابق با نیاز مشتری طراحی و ارائه می‌شود، دوما اینکه ما خدمات پس از فروش و اپراتوری فعالی داریم.

 قیمت دستگاه های خارجی مشابه چیزی حدود دو برابر دستگاه های ساخت این شرکت تمام می‌شود این در حالی است که از نظر کیفیت هم محصولات شرکت با نمونه‌های مشابه برابری می‌کنند. از این رو، به باور وی، بومی‌سازی این محصولات در شرکت دما پژوه 50 درصد صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است.

عاطفی درباره میزان صادرات این شرکت توضیح داد: اخیرا، یک تیم تخصصی از کشور روسیه از شرکت ما بازدید کردند و مقرر شد تا چند نمونه را به سفارش آنها تولید و طی یکی، دو ماه آینده به آن ها ارائه کنیم تا آنها هم تست‌های لازم را در کشور خود روی این محصولات انجام دهند و اگر تائید شد، صادرات را به شکلی جدی با آنها صورت دهیم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، یازدهمین نمایشگاه، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت 12 تا 15 دی ماه در چهارده بخش موضوعی اعم از نفت و پتروشیمی، الکترونیک و نرم‌افزار و شبیه ­سازها، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالورژی، کشاورزی و محیط‌زیست، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، مواد آزمایشگاهی، مهندسی پزشکی و زیست مواد، خدمات سکوبندی، خدمات کالیبراسیون و تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی مدار به منظور عرضه محصولات و خدمات فناورانه ساخت داخل برگزار می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا