حوادث

کاهش ۳۷ درصدی بارش در تهران/ لزوم مدیریت مصرف آب

آفتاب‌‌نیوز :

مازیار غلامی افزود: از ابتدای سال زراعی (اول مهرماه) تا ۱۵ بهمن‌ماه در استان تهران به شکل پهنه‌ای به‌طور میانگین ۷۴ میلیمتر باران باریده است که نسبت به بلندمدت ۳۷ درصد کاهش یافته است ولی نسبت به سال گذشته در این بازه زمانی ۲۳ درصد افزایش بارش ثبت شده است . سال گذشته نیز کم‌بارش بود، سال جاری کمی بارندگی بیشتر بود.

وی تاکید کرد: افزایش بارش نسبت به سال گذشته به‌ هیچ وجه به معنای حل مساله کمبود بارش انباشته نیست بنابراین کماکان ضرورت مدیریت مصرف آب و صرفه‌جویی به‌طور اکید توصیه می‌شود چراکه بارندگی دریافت شده تنها توانسته است ۲۶ درصد از نیاز آبی سالانه را تامین کند.

مدیر کل هواشناسی استان تهران با بیان اینکه همه شهرستان‌های استان تهران نسبت به سال گذشته افزایش بارش داشته‌اند، گفت: فیروز کوه ۵۵ میلیمتر ، دماوند ۳۱ میلیمتر، قرچک ۲۳ میلیمتر، ، پیشوا ۱۳ میلیمتر ، پاکدشت ۱۱ میلیمتر، ورامین ۱۰ میلیمتر، شهر ری ۷ میلیمتر، رباط کریم ۶ میلیمتر و بهارستان ۲ میلیمتر افزایش باران نسبت به سال قبل داشته‌اند.

غلامی با اشاره به وضعیت دمای استان تهران اظهار کرد: طی این مدت زمانی به‌ نسبت بلند مدت حدود ۲.۷ درجه سلسیوس دمای هوا بالاتر از بلندمدت (۳۰ ساله) بوده و نسبت به سال قبل ۲.۳ درجه سلسیوس دمای بیشتری ثبت شده است.

وی در پاسخ به این پرسش تیتر اول که آیا این میزان افزایش دمای استان تهران با توجه به هدفگذاری سازمان ملل متحد برای رسیدن به ۱.۵ درجه افزایش دما در جهان نگران‌کننده ارزیابی می‌شود؟ تاکید کرد: ۱.۵ درجه متوسط دمای جهانی برای کل کره زمین اعم از استوا، قطب، عرض‌های میانی و قاره‌های مختلف است بنابراین این رقم نسبت به ۲.۷ درجه سلسیوس ممکن است نگران‌کننده‌تر باشد چون دمای ۲.۷ سلسیوس تنها میزان افرایش دمای یک استان است.

غلامی در پایان درباره پیش‌بینی دما و بارش در ماه‌های پیش رو گفت: طی سه ماه آینده انتظار داریم متوسط دما حداقل یک تا ۲ درجه نسبت به شرایط نرمال بیشتر باشد و بارش‌ها در خوشبینانه‌ترین شرایط به حد نرمال برسد بنابراین با توجه به افزایش دما و کاهش بارش از بابت تامین منابع آبی خیلی وضعیت خوبی نداریم و استان تهران همچنان در شرایط خشکسالی به سر می‌برد.

تیم خبری حوادث

نویسنده حوادث با توانایی شناسایی ترندها و انتقال اخبار به زبان ساده هستم. تلاش می‌کنم تا خوانندگان را به روز با ترندهای روز دنیای اخبار نگه دارم.
دکمه بازگشت به بالا