بین الملل

جنایت بیمارستان الشفا، بخشی از طرح تل‌آویو برای کوچاندن مردم غزه

ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا در حالی از بیمارستان الشفا در غزه عقب‌نشینی کرد که ویرانی گسترده‌ای را در این مجتمع پزشکی و اطراف آن بر جا گذاشت و صدها تن را به شهادت رساند. تحلیلگران معتقدند این جنایت رژیم صهیونیستی بخشی از طرح هدفمند آن برای کوچاندن مردم غزه است.

به گزارش تیتر اول، ارتش رژیم صهیونیستی بعد از ۲ هفته محاصره بیمارستان الشفا شامگاه یکشنبه به طور کامل از این بیمارستان عقب نشینی کرد. به گفته شاهدان عینی پیکر صدها شهید در مجتمع پزشکی الشفا و اطراف آن پیدا شد. همچنین منابع پزشکی اعلام کردند ساختمان‌های بیمارستان الشفا توسط رژیم صهیونیستی به آتش کشیده شده و فعالیت آن به طور کامل متوقف شده است.

نیروهای رژیم صهیونیستی طی عملیات خود در بیمارستان الشفا صدها تن از غیرنظامیان و کادر پزشکی را به شهادت رساندند. این ویرانی هولناک در بیمارستان الشفا و اطراف آن بخشی از تلاش رژیم صهیونیستی است تا منطقه غزه را به یک منطقه غیرقابل سکونت تبدیل کند.

دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه اعلام کرد: حدود ۱۵۰۰ فلسطینی در کشتارهای صورت گرفته در مجتمع پزشکی الشفا و اطراف آن کشته، مجروح و مفقود شدند که نیمی از آنها زن و کودک هستند. آمار اولیه نشان می‌دهد که ارتش همچنین ۲۲ بیمار را بعد از محروم کردن آنها از خدمات پزشکی لازم به قتل رساند.

به نقل از روسیا الیوم، تصاویر ماهواره‌ای که از بیمارستان الشفا و اطراف آن گرفته شده، ویرانی گسترده در این بیمارستان و اطراف آن را نشان می‌دهد.

جنایت بیمارستان الشفا، بخشی از طرح تل آویو برای کوچاندن مردم غزه
بیمارستان الشفا و اطراف آن قبل از جنگ غزه
جنایت بیمارستان الشفا، بخشی از طرح تل آویو برای کوچاندن مردم غزه
بیمارستان الشفا بعد از عقب نشینی ارتش رژیم صهیونیستی

سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد: از صحنه‌های ویرانی گسترده بیمارستان الشفا شوکه شده‌ایم. بزرگترین بیمارستان در غزه دیگر نمی‌تواند فعالیت کند و با توجه به این ویرانی مردم غزه گزینه‌های بسیار اندکی برای معالجه و خدمات پزشکی در شمال غزه دارند.

تدروس ادهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز گفت: تبدیل بیمارستان‌ها به میدان جنگ توسط اسرائیل جایز نیست. اسرائیل باید به بیمارستان‌ها احترام گذاشته و از آن حمایت کند.

سازمان ملل نیز اعلام کرد قصد دارد تیمی را برای بررسی وضعیت بیمارستان الشفا بعد از انتشار تصاویر از ویرانی گسترده این بیمارستان اعزام کند.

کارشناسان و تحلیلگران معتقدند جنایت بیمارستان الشفا بخشی از طرح هدفمند رژیم صهیونیستی برای کوچاندن ساکنان نوار غزه است. آنها معتقدند که آمریکا و ناتو شریک این جنایت هستند.

صبرا و شتیلای جدید

مصطفی البرغوثی، دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین گفت: حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان الشفا و اطراف آن انتقام از غیرنظامیان و مثل کشتارهای صبرا و شتیلا (بین ۱۶ و ۱۸ سپتامبر ۱۹۸۲) است. اسرائیل ادعا می‌کند که جنبش حماس از این بیمارستان برای عملیات نظامی استفاده می‌کند اما در حقیقت ما می‌بینیم که این خود اسرائیل است که برای چنین هدفی از این بیمارستان استفاده می‌کند چرا که هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی خودش وارد این بیمارستان شد و از آن به عنوان مقر نظامی استفاده کرد.

البرغوثی درباره موضع آمریکا در خصوص عملیات نابودی بیمارستان الشفا گفت: آمریکا، ناتو و کریم خان، دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری شریک جنایت‌های اسرائیل هستند. اسرائیل ۳۴۰ تن از اعضای کادر پزشکی در غزه را به شهادت رساند و چند نفر دیگر از جمله محمد ابوسلمیه، مدیر بیمارستان الشفا را بازداشت کرد. همچنین به بیمارستان ابن سینا در شهر جنین واقع در کرانه باختری یورش برد و یک مجروح را بر روی تخت بیمارستان به شهادت رساند بدون اینکه واشنگتن، اروپا یا دیوان لاهه کاری انجام دهند.

البرغوثی خواهان یک کمپین فشار جهانی برای برکناری کریم خان شد.

الیاس حنا، کارشناس نظامی نیز گفت: این عملیات از نظر اسرائیل موفقیت آمیز بوده است چرا که بخشی از طرح هدفمند اسرائیل برای نابودی زندگی در نوار غزه را محقق کرده است. اظهارات رئیس ستاد ارتش اسرائیل درباره موفقیت این عملیات ثابت می‌کند که بیمارستان الشفا بخشی از طرح بزرگتری برای جدا کردن نوار غزه و نابودی آن و سیطره بر مناطق مشخص و کوچاندن ساکنان آن است. نابودی بیمارستان‌ها نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی عملا روند کوچاندن فلسطینی‌ها را اجرا می‌کند.

غسان ابوسته، جراح سابق بیمارستان الشفا گفت: رژیم اشغالگر تنها به دنبال نابودی ساختمان‌ها برای از بین بردن زندگی در غزه نیست بلکه می‌خواهد تمام کادر و متخصصان پزشکی را از بین ببرد. اسرائیل طی این جنگ تعدادی از بهترین متخصصان از جمله احمد المقادمه، جراح زیبایی و مادرش را به قتل رساند. رژیم اشغالگر همچنین دکتر باسم المصری را ربود.

ابوسته گفت: سلاح‌هایی که واشنگتن اخیرا برای اسرائیل فرستاده است نشان می‌دهد که جو بایدن و دولت وی و دولت‌های انگلیس، فرانسه، ایتالیا و کانادا شریک جنگ نسل کشی در غزه هستند. ناتو وارد این جنگ شد و مسئول جنایت الشفا است چرا که اسرائیل را مسلح و از آن حمایت کرد.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه علوم بین المللی

به عنوان نویسنده اخبار بین‌المللی، رویدادهای جهانی را به صورتی جذاب و تحلیلی برای شما به تصویر می‌کشم. با استفاده از تجربه و دانشم، شما را در جریان آخرین تحولات جهانی قرار می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا