فرهنگ و هنر

ابتکار شیخ فضل الله نوری در ایجاد یک نهاد حاکمیتی

نظام سیاسی تازه شکل گرفته ایران هیئت حاکمه را از آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری می گیرد. وی که بر ماهیت اسلامی جنبش و اصل نظارت علما بر قوانین مجلس شورای ملی در تمام مراحل جنبش مشروطه پافشاری می کرد و سرانجام به دلیل انتقاد از برخی روش ها و رویه ها توسط هانی در میدان توپانه تهران به دار آویخته شد. .

به گزارش تیتر اول ، امروز هفدهم ژوئیه چهل و یکمین سالگرد تأسیس شورای نگهبان قانون اساسی در سال 1980 است.

قانون اساسی این شورا را در مواد 91 تا 99 تأسیس کرد و مسئولیتهای این شورا را تشریح کرد ، اما مهمترین این نه اصل ، اصل 91 است که شورا را موظف به محافظت از احکام و قانون اساسی اسلام می کند.

هیئت امنا نهادی است که بنیانگذار جمهوری اسلامی برای اطمینان از مطابقت قوانین تصویب شده توسط مجلس شورای اسلامی با قوانین شرع مقدس ضروری می داند و مقام معظم رهبری نیز از تفسیر نبض اسلامی استفاده می کنند. سیستم.

مخترع هیئت امنا

در ماده 36 اصلاحیه قانون اساسی مظفرالدین شاه ، منشأ نیروهای دولتی ، به ویژه قدرت حکومتی ، یک ملت تلقی می شد و اعمال این قدرت با قانون اساسی مظفری تعیین شد ، اصلی که با آن مخالفت شدیدی داشت. شیخ فضل الله نوری و برخی دانشمندان. وی معاصر شیخ شد و پس از آن به طور گسترده و چندین ماه در حرم ملک عبدالعظیم حسنی نشست.

شیخ ماده 36 اصلاحیه قانون اساسی را تهاجم آشکار به پادشاهی حاکمیت الهی دانست. بن بست هنگامی آغاز شد که آیت الله شیخ فضل الله نوری ، کارگری عاقل و هوشیار ، پیشنهاد کرد که علما و روحانیون توافق و مقاومت سرانجام به عنوان اصل دوم ظاهر شوند. اصلاح قانون اساسی شورای ملی ، و نظارت بر روحانیون و علما در قوانین مجلس قانونی شد.

مطابق با اصل پنجم اصلاحیه قانون اساسی ، مراجع تقلید و روحانیون شیعه در هر دوره 20 روحانی را به مجلس شورای ملی معرفی کردند و این مجمع حداقل پنج نفر را برای بررسی دقیق مصوبات این مجلس انتخاب کرد. برای همه قوانین و تناقض در قوانین مصوب شورای ملی با قوانین الهی اسلام.

میراث شیخ در دستان سیده روح الله

اجرای این اصل قانونی پس از آنکه برخی مشروطه خواهان پیروز از شهید شیخ فضل الله نوری در فتح تهران نام بردند ، فراموش شد ، اما 42 سال بعد سید روح الله موسوی خمینی این حق قانونی را در کشف الاسرار و پهلوی احیا کرد. برای عدم رعایت اصل این قانون.

وی در این کتاب نوشت: “شما فقط باید یک ماده از قانون اساسی را اجرا کنید تا همه مردم این کشور بتوانند آواز بخوانند و وضعیت کشور مانند برق تغییر کند ، و با معرفی آن همه این سازمان های ناخوشایند به سازمانهای هوشمند جدید. “تلاشهای عرفانی و مشترک جمعی ، رنگ و سطحی را پیدا می کند که در دنیای مشابه نخواهید یافت. … اعتماد ما به قانون اساسی از طریق (لزوماً علیه خود ما) صورت می گیرد ، نه مطابق نظرات ما. “اگر علما از طریق قانون صحبت می کنند ، به این دلیل است که اصل دوم اصلاحات قانون اساسی ، تصویب هرگونه قانون مغایر با قرآن را ممنوع کرده است.”

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مانند شیخ فضل الله نوری معتقد بود که قوانین الهی باید در مرکز زندگی سیاسی و اجتماعی مردم قرار گیرد و مقامات و علمای شیعه در حال تدوین قوانین بشری و انطباق آنها با احکام مقدس هستند. از اسلام .

از نظر این عالم خاخام شیعه ، اهمیت این س wasال این بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی ، وی زمینه تأسیس نهادی را فراهم آورد که مطابق با قوانین الهی قانون بشری باشد .

نویسندگان پیش نویس قانون اساسی بدنه ای مشابه شورای قانون اساسی فرانسه را به نام “شورای نگهبان قانون اساسی” پیش بینی کردند که بعداً در مواد 91 تا 99 قانون اساسی تنظیم شد و زمینه را برای تأسیس هیئت امنای هموار می کند. و تعریف توابع آن.

در 20 فوریه 1980 ، رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی که برای حجت الاسلام سید احمد خمینی قرائت کرد ، اولین وکلای شورای نگهبان قانون اساسی را مطابق با اصل 91 قانون اساسی معرفی کرد.

مرحوم حجت الاسلام سید احمد خمینی ، که مسئول خواندن گزارش بود ، در بیانیه ای گفت: “قانون خلاف اسلام نیست”.

سخنان و دغدغه های امام خمینی در میان وکلا و حقوقدانان هیئت امنا در سپتامبر 1984 ، ضمن دفاع از مواضع جمهوری و نظام اسلامی ، موقعیت ، اهمیت و نقش این هیئت را به خوبی نشان می دهد.

در این سخنان امام ، که در جلد 19 امام صحیف ذکر شده است ، آمده است: “من یادآوری هایی دارم که به شما آقایان می دهم. ما باید آینده را در نظر بگیریم و فکر نکنیم که وضعیت فعلی ما تغییر خواهد کرد ، چه آینده باشد.” حافظان آینده نظام و اسلام برای حفظ وضع موجود باشند. “

رهبر معظم انقلاب اسلامی در حمایت از تأسیس شورای نگهبان گفتند: “من کاملاً با شورای نگهبان موافقم و معتقد هستم که این شورای باید قوی و دائمی باشد ، اما حفظ این شورا تا حدودی در دست شماست. رویکرد شما نباید در آینده به شورای آسیب برساند. شما فقط باید در امر کمک به دیگران بسیار متفاوت باشید. شیاطین به آرامی کار می کنند. ایالات متحده برای 50 سال آینده برنامه هایی دارد. “شما باید در مورد جمهوری اسلامی ایران تا این شورا برای همیشه امن باشد. “

بنیانگذار جمهوری اسلامی ادامه داد: “رفتار شما باید به گونه ای باشد که انتزاعی نباشد که در مقابل مجلس و دولت بایستید. این واقعیت که شما یکی هستید و پارلمان یکی است ، شما یکی هستید و دولت یکی است ، صدمه می زند. شما بر مواضع اسلام محکم ایستاده اید ، اما به طور انتزاعی. شما در همه جا مداخله می کنید. سخنرانی شما باید به گونه ای باشد که همه فکر کنند شما در مرزهای قانونی خود عمل می کنید ، نه یک قدم بزرگ و کوچک. “همان مکان قانونی را بدانید ، نه در این طرف کلمه و نه نصف آن. “

وی با اشاره به موقعیت جمهوری نظام تأکید کرد: “گاهی اوقات متوجه می شوید که منافع اسلامی ایجاب می کند شما به عنوان عنوان ثانویه عمل کنید. این کار را انجام دهید. گاهی اوقات می بینید که نخست وزیر باید مداخله کند که اگر مداخله نکند ، برای اسلام ضرر دارد ، بگذارید او اقدامی کند. نخست وزیر باید کاری انجام دهد که هیچ کس دیگری نمی تواند آن را انجام دهد. شما باید سعی کنید حتی در امور اجرایی نگویید که می خواهید درگیر شوید. “البته شما این موارد را می دانید و به آنها عمل کن ، اما من به تو هشدار می دهم. “

امام همچنین معتقد بود که اختلافات داخلی هیئت امنا به طور همزمان برای جمهوری و اسلام نظام آسیب می زند و خاطرنشان کرد: “باید توجه داشته باشید که اگر بحث ها به درگیری تبدیل شود و در مقابل یکدیگر قرار بگیرید ، هیئت امنا در گذشته دانشمندان ضعیف می شوند و از شر آنها خلاص می شوند. آنها که قبلاً در هیئت امنا کار می کردند ، به این دلیل بود که آنها به تدریج احساس مخالفت می کردند و آنها را بیرون می گذاشتند ، و به تدریج این کثافت اتفاق افتاد ، بنابراین همه باید بلند شویم.

وی همچنین در جریان جلسه ویژه روحانیت مورد تهدید قرار گرفت و هشدار داد: “من بارها گفته ام كه ​​روحانیون باید رهبری داشته باشند ، نه اینکه بخواهند حاكم شوند. ما نباید کاری كنیم كه مردم بگویند آنها هیچ كجا یافت نمی شوند ، اكنون این که آمده است ، می بینید که اتفاق افتاده است. استبداد دینی به خودی خود یک اتهام است که نباید نادیده گرفته شود. رادیوها همیشه در مورد آن صحبت می کنند و ما را به اقتدارگرایی متهم می کنند. دایره ای ها نباید کاری کنند که گواهی در دستانشان باشد دشمن. دخالت ما باید منع انکار باشد و در غیر این صورت ما به فرماندار خواهیم گفت که شما باید این کار را انجام دهید ، در غیر این صورت ما او را مجبور خواهیم کرد که از اینجا خارج شود. این یک ضعف دولت است ، و همچنین باعث نفرت مردم می شود روحانیون. “این مسائل باید کاملاً مورد توجه قرار گیرد.”

حفظ جمهوری برای امام خمینی (ره) بسیار مهم بود ، از این رو سختگیری مردم عادی را علت کسالت و فاصله گرفتن از نظام اسلامی می دانستند.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هشدار داد: “جنبش ما باید به گونه ای باشد که مردم بفهمند اسلام زندگی در این دنیا و بقیه جهان را زنده کرده است تا مردم احساس آرامش کنند. این یک مسئله سیاسی است که گفته می شود “اسلام قبل از آن اجباری است.” اسلام دیده است که اگر بخواهد در برابر کسانی که تازه به اسلام گرویده اند محکم باشد ، هیچ کس به اسلام روی نخواهد آورد. “او کارهای قبلی خود را انجام داده و فراتر از آنچه قبلاً انجام داده اند “

وی با اشاره به تصمیم خشن یکی از ارگانهای حاکمیت علیه بازرگان بازرگان گفت: در جایی دیدم که یک کمیته اتحادیه صنفی می گوید همه اصنافی که چندین سال قبل از انقلاب گران می فروشند باید بیایند و مجازات شوند. بر خلاف اسلام و مطابق با اراده خدا. ما نباید خیلی سخت گیر باشیم و به مردم فکر کنیم. مردم ما بسیار سخت کار کرده اند. مردم عادی با افراد ثروتمند متفاوت هستند. مردم عادی ما اسلام را پذیرفته اند و همه مشکلات دولت را دارند. بنابراین ما باید زیاد درباره مردم فکر کنیم و مجبور نشویم آنها را در صحنه ترک کنیم ، البته نباید فاسد را ترک کنیم ، اما این شخص با چه کسی عکس گرفته است ، یا جایی که او را صدا می کنند یا با او به استقبال او رفته است ، نباید آنها باعث اضطراب مردم می شوند. همچنین در قرآن کارها به تدریج انجام می شود.

رهبر دوراندیش انقلاب اسلامی با بیان اینکه تمرکز بر این مهم وحدت و همدلی دولت ملت را تعمیق می بخشد ، افزود: ما چهل میلیون نفر هستیم و اگر با هم باشیم نه اتحاد جماهیر شوروی و نه انگلستان ملت باید حفظ شود. “پارلمان ، دولت ، هیأت امنا و دیگران باید برای نجات ایران و این جمهوری دست به دست هم دهند.”

هیئت امنا در دهه پنجم خود سقوط زیادی را تجربه کرده است. این شورا نظرات مختلف و گاه انتقادهای بیشماری از عملکرد خود ، به ویژه در آستانه انتخابات طی چهار دهه گذشته ، از جریان سیاسی رقبا و حتی برخی اصولگرایان شنیده است.

در این دوره ، این نهاد چهار دبیر داشت که همگی از روحانیون برجسته انقلاب اسلامی هستند. آیت الله مهدوی کنی از ژوئیه تا نوامبر 1980 دبیر موقت ، آیت الله صافی گلپایگانی از دسامبر 1980 تا ژوئن 1988 ، آیت الله محمدی گیلانی از ژوئیه 1988 تا ژوئیه 1992 و آیت الله جنتی تا ژوئیه 1992 بود. مهرپور ، آقای محسن هادوی ، خسرو بیژنی ، احمد علیزاده ، سیدرضا زواره ای ، محمدرضا علیزاده و عباسعلی کدخدایی در 40 سال گذشته معاون مشاور بوده اند. علاوه بر این ، از سال 2001 ، شورا به طور رسمی نمایندگی شده است. چهار سخنران این شورا ابراهیم عزیزی ، غلامحسین الهام ، عباس علی کدخدایی و نجات الله ابراهیمیان بوده اند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا