اقتصادی

تامین ۱۰۰ هزار متر زمین برای ایجاد اولین شهرک اقتصاد دانش بنیان در شمال غرب کشور

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو گفت: به دنبال این هستیم که اولین شهرک اقتصاد دانش‌بنیان را با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اقتصاد دانش بنیان راه‌اندازی در این منطقه راه اندازی کنیم.

به گزارش تیتر اول، حسین گروسی با حضور در غرفه تیتر اول در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران اظهار کرد: در این راستا توافق و تفاهم‌نامه‌ای امضاء شده است که ۱۰۰ هزار متر زمین جهت ایجاد اولین شهرک اقتصاد دانش بنیان در شمال غرب کشور ایجاد کنیم که می‌تواند شرکت‌هایی که به تجاری سازی رسیده‌اند را حمایت کند تا این شرکت‌ها بتوانند از زمین ارزان و تسهیلات ارزان استفاده کنند و کالا تولید و به خارج صادر کنند، زیرا منطقه آزاد ماکو نقطه اتصال قاره آسیا به اروپا است.

احداث بزرگترین دهکده لجستیک در منطقه آزاد ماکو

وی ادامه داد: در بحث لجستیک و ترانزیت هوشمند تفاهم‌نامه با معاونت علمی – فناوری داشتیم و به لحاظ وجود فیبر نوری که از چابهار تا بازرگان آمده است سعی بر این داشتیم که بزرگترین دهکده لجستیک در زمینی به مساحت ۱۸۲۰ هکتار شامل فرودگاه، انبارها و سردخانه‌ها و بندر و راه‌آهن را ایجاد کنیم. بزرگراه نیز از این دهکده لجستیک عبور می‌کند.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو تصریح کرد: این دهکده لجستیک می‌تواند یکی از نقاط بسیار مهم و استراتژیک کریدور شرق به شمال شرق و جنوب شرق به شمال غرب باشد که به نوعی چابهار به بازرگان اتصال پیدا کند. این کریدور یک کریدور بین‌المللی است که به جاده ابریشم در گذشته نام گرفته است.

احداث بزرگترین باغ گردو هوشمند در غرب آسیا

گروسی همچنین به فعالیت‌های کشاورزی در این منطقه اشاره کرد و گفت: امنیت غذایی یکی از مسائل مهم کشور است و در این راستا بزرگترین باغ هوشمند، مدرن و مکانیزه را در کشت گردوی گرمسیری  احدث کردیم که دومین باغ هوشمند در جهان و اولی در غرب آسیا از لحاظ کیفیت و مقیاس است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه تا ۵۰ درصد به اهداف خود در این کاشت رسیده‌ایم و سال آینده نیز مابقی کشت می‌شود، یعنی از این ۲۰۹۰ هکتار حدود ۱۰۰۰ هکتار کشت شده است. ۱۰۹۰ هکتار سال آینده کشت می‌شود که این یکی از جاذبه‌های گردشگری و امنیت غذایی خواهد بود که کاملا به صورت مکانیزه و بسیار دیدنی است. این کشت و صنعت از مزرعه تا سفره است و بیش از ۲۵۰۰ فرصت شغلی را با ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری رقم می‌زند.

وی در پایان گفت: انتظار داریم در این نمایشگاه خبرگزاری‌ها در راستای فرمایشات رهبری مبنی بر جهاد تبیین، مناطق آزاد به درستی معرفی شود. انتقاد باعث رشد است و منکر انتقاد نمی‌شویم. اما این با سیاه‌نمایی فرق می‌کند. انتظارمان این نیست که مناطق آزاد که می‌تواند موتور پیشران کشور و اقتصاد کشور باشند با کلید واژه‌هایی که واقعیت ندارد مانند قاچاق و فرار مالیاتی سیاه‌نمایی شود و این مناطق نتواند ماموریت خود را به درستی ایفا کند. همچنین انتظار داریم تمام دستگاه‌ها در اجرای قانون با مناطق آزاد همکاری کنند  و تبیین درستی از حکمرانی مناطق آزاد داشته باشیم تا بتوانیم بروکراسی‌ها و کاغذبازی‌هایی که باعث آزار و اذیت سرمایه‌گذاران می‌شود از بین ببریم و رویکرد مناطق آزاد جهانی شود. این آمادگی را داریم که سرمایه‌ های خارجی و ایرانیان خارج از کشور را جذب مناطق کنیم.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا