جامعه

تلاش برای تکمیل آبخیزداری تا پایان برنامه هشتم توسعه

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ضمن اشاره به اینکه ۹۰ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور نیاز به مطالعه و اجرای عملیات آبخیزداری دارد، گفت: طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سازمان در بازه اجرای برنامه هفتم، ۴۰ میلیون هکتار عرصه جهت اجرای پروژه‌های آبخیزداری در طبیعت برنامه‌ریزی شده این در حالیست که بر اساس مفاد قانون برنامه هفتم، اجرای آبخیزداری در ۲۰ میلیون هکتار بر عهده منابع طبیعی گذاشته شده است.

به گزارش تیتر اول، آبخیزداری (Watershed Management)، علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است. به عبارت دیگر آبخیزداری طراحی و مدیریت حوزه به منظور حفاظت و استفاده صحیح و پایدار از منابع طبیعی با توجه ویژه به منابع آب و خاک به شمار می‌آید.   بر اساس تقسیمات آبخیزداری، عرصه حوزه‌های آبخیزداری حدود ۱۲۵ میلیون هکتار از مساحت کشور را در بر می‌گیرد. حدود ۳۹ میلیون هکتار باقیمانده از سطح کشور را مناطق بیابانی، کویری، باتلاق‌ها، دریاچه‌ها، شهرها و . . . تشکیل داده است.

با توجه به اینکه عرصه‌های کشور در معرض فرسایش آبی و بادی است. سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اقداماتی در جهت آبخیزداری انجام داده است. پیش از این حمید نوری – مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی کشور –  گفته بود: مطالعه حدود ۱۹ میلیون هکتار اراضی نیازمند آبخیزداری انجام شده است و می‌توان برای آن‌ها برنامه‌ریزی جهت اقدامات آبخیزداری انجام شود و عرصه‌های باقی‌مانده که حدود ۷۰ میلیون هکتار هستند نیز به مطالعه تفصیلی- اجرایی نیاز دارند.

بیشتر بخوانید:

کاهش حدود ۳۰ درصدی بودجه آبخیزداری در سال جاری

عباسعلی نوبخت نیز در گفت و گو با تیتر اول درباره آخرین اقدامات انجام شده برای انجام مطالعات و عملیات آبخیزداری در عرصه‌های طبیعی اظهار کرد:  حدود ۹۰ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور نیازمند مطالعه و اجرای عملیات آبخیزداری است. در قالب دو برنامه هفتم و هشتم توسعه به مدت ۱۰ سال برای انجام این کار برنامه ریزی انجام و حتی برش‌های استانی نیز تهیه و مشخص شده آبخیزداری در چه میزان از عرصه‌ها مطالعه و اجرایی شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: در برش‌های انجام شده توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برای برنامه هفتم، ۴۰ میلیون هکتار عرصه جهت اجرای پروژه‌های آبخیزداری در طبیعت برنامه‌ریزی شده بود اما در قانون برنامه، تکلیفی که برای سازمان در این زمینه مشخص شده است، آبخیزداری در مساحت ۲۰ میلیون هکتاری عرصه‌های کشور است که در صورت تامین اعتبار محقق می‌شود.

نوبخت در پایان گفت: این امر نیازی به نامه‌نگاری برای تامین اعتبار ندارد و سیکل آن به‌صورت خودکار طی می‌شود و بر اساس حجم کار اعتبار مورد نظر تخصیص خواهد یافت.

انتهای پیام

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا