اقتصادی

مشکلات عشایر گلستان؛ از آسیب به محل زندگی تا وقوع خشکسالی

تیتر اول/گلستان سرپرست اداره‌کل امور عشایر استان گلستان، خواستار افزایش نهاده‌های دامی عشایر در پی وقوع خشکسالی در سطح استان شد.

احمد پرتانی امروز شنبه ۲۶ فروردین با اشاره به نقش عشایر در تحقق شعار سال اظهار کرد: استان گلستان حدود چهار هزار و ۳۰۰ خانوار عشایر کوچنده دارد که بخشی از این عشایر در زمان قشلاق از استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و سمنان وارد استان گلستان می‌شوند.

وی با بیان اینکه زمان قشلاق اواخر پاییز انجام می‌شود، افزود: عشایر کوچنده تا اوایل بهار در پهنه ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی استان گلستان حضور دارند و به تولید دام سبک و فرآورده‌های دامی می‌پردازند.

سرپرست اداره‌کل امور عشایر استان گلستان افزود: عشایر استان گلستان را عشایر کُرد و ترکمن تشکیل می‌دهند که عشایر کرد، برون‌کوچ و عشایر ترکمن درون‌کوچ هستند، برد عشایر کرد تا ۴۰۰ کیلومتر و و عشایر ترکمن تا ۵۰ کیلومتر است.

پرتانی با اشاره به اینکه عشایر در سنوات گذشته به طور متوسط سالانه حدود هشت هزار تن گوشت تولید می‌کردند که این ۲۵ برابر نیاز گوشت استان را تامین می‌کرد، یادآور شد: در واقع هر خانوار عشایری برای ۱۶ خانوار شهری و روستایی گوشت تولید می‌کند.

وی متذکر شد:  از آنجایی که عشایر در مراتع زندگی می‌کنند و محل رشد دام آنها مراتع است یکی از مشکلاتی که طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده آسیب به محل زندگی و پرورش دام عشایر در نبود آنها است، متاسفانه عده‌ای دست به تخریب مراتع و بُنه می‌زنند که زیاد آن هم کم است و نتیجه آن افزایش ریزگردها، از بین رفتن مراتع و پوشش گیاهی است، مردم در صورت مشاهده مواردی مانند تخریب مراتع با ماموران منابع طبیعی تماس حاصل کنند.

ایجاد بزرگترین میدان دام کشور در گلستان

سرپرست اداره‌کل امور عشایر استان گلستان از راه‌اندازی میدان دام جدید عشایر طی سال جاری در گلستان خبر داد و گفت: این پروژه بزرگترین میدان دام در کشور است و ۲۵۰ هزار مترمربع وسعت دارد که در شمال غربی گنبدکاووس ایجاد می‌شود.

پرتانی با بیان اینکه تامین نهاده‌ها یکی دیگر از برنامه‌های ما است،تصریح کرد: در سال گذشته ۲۰ هزار تن علوفه بین عشایر توزیع کردیم که امیدواریم امسال با خشکسالی حاصل‌شده در استان بتوانیم این ظرفیت را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه دو پروژه آبرسانی پایدار در شهرستان مراوه‌تپه و گنبدکاووس اجرا می‌شود، افزود: امیدوارم برای تکمیل آن مسئولان متولی قول مساعد بدهند و تکمیل و خط انتقال آن به نزدیک‌ترین نقطه برای برداشت آب عشایر انجام شود.

سرپرست اداره‌کل امور عشایر استان گلستان خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته به ۶۵۰ خانوار عشایری در گلستان پنل خورشیدی اعطا شد تا از روشنایی و اینترنت بهره‌مند شوند که امیدوارم تا پایان امسال به یک هزار و ۵۰۰ خانوار دیگر پنل خورشیدی اعطاء شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا