ورزش و نشاط

پرونده عزیزی‌خادم بسته شد/هشت شهریور رییس جدید مشخص می‌شود

به گزارش شفاف، 28 بهمن 1392 با تصمیم اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، «شهاب الدین عزیزی خادم» از ریاست این فدراسیون تعلیق شد. در آن زمان اعلام شد که مجمع فدراسیون فوتبال باید درباره برکناری عزیزی هادم تصمیم گیری کند، اما در آستانه جلسه کمیته اخلاق فدراسیون حکم به تعلیق و محرومیت دو ساله او داد و حتی به عزیزی هادم اجازه نداد. حضور در فدراسیون مونتاژ.

البته عزیزی خادم اعلام کرده که قصد دارد در مجلس شرکت کند و اگر کسی جلوی او را بگیرد تخلف کرده است.

این مجمع با حضور 78 نفر تشکیل و آغاز به کار کرد. نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون بین المللی فوتبال نیز حضور دارند. وزیر ورزش و جوانان در این جلسه حضور نداشت اما «سید محمد پولادگر» معاون ورزش حرفه ای و قهرمانی در این جلسه حضور دارد.

در ابتدای جلسه با یک دقیقه سکوت درگذشت این تیم فوتبال اعلام شد. سپس اعضای مجمع دستور کار اعلام شده قبلی را تصویب کردند.

یکی از موارد مهم در دستور کار، بند 14.1 بود. بر اساس این بند اعضای مجمع باید در مورد عزل عزیزی خادم تصمیم گیری کنند. احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون فوتبال پیش از این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: این موضوع از دستور کار خارج شده اما این موضوع همچنان در برگه رای مانده است. اعضا تصمیم گرفتند موضوع را از دستور کار حذف کنند.

کامرانی فر: تاریخ پیشنهادی ما برای انتخابات 10 شهریور است

حسن کامرانی فارس دبیرکل فدراسیون فوتبال در ابتدای این مجمع گفت: امروز روز سرنوشت سازی برای فوتبال ملی ماست. همه می بینند که در مورد فوتبال چه تصمیمی گرفته می شود. من به صراحت می گویم که باید بهترین تصمیم را بگیریم. ما باید به مردم ایران درک درستی از فوتبال نشان دهیم. آنها منتظر تصمیمات ما هستند. دستور جلسه را به اعضای هیأت مدیره اعلام کردیم و با توجه به اتفاقاتی که افتاده، می خواهم حقیقت را بگویم. من می خواهم اطلاعات دقیق ارائه کنم.

وی ادامه داد: دوست داشتم همه بیایند دفاع کنند اما بعد از دستور کار جدید فضای جدیدی در فوتبال ایجاد شد. ما می خواستیم بتوانیم از خودمان دفاع کنیم اما طبق اساسنامه نمی توانیم این کار را انجام دهیم. برای اینکه به فوتبال ایران و حیثیت آن لطمه نزنیم باید هر کاری از دستمان بر می آید انجام دهیم. من به عنوان دبیرکل سعی کردم فوتبال را حفظ کنم. ما تضمین می کنیم که مشکلی برای فوتبال ایران وجود ندارد.

کامرانی فر افزود: نگرانی اول این است که اگر فکر می کنید فدراسیون تعلیق یا مجازات نمی شود، اشتباه می کنید. اگر اتفاقی در فدراسیون افتاد و قوه قضائیه دو رای آورد، من نقشی نداشتم. با آرای داده شده به کمیسیون اخلاق و استیناف مراجعه کردم و این موضوع براساس اساسنامه بود. پس از تایید درخواست تجدیدنظر، این موضوع را با فیفا و AFC در میان گذاشتیم.

دبیرکل فدراسیون فوتبال گفت: سوال من از فیفا بود، فردی که از سوی کمیته اخلاق برکنار شده است می تواند در مجمع حضور یابد اما صراحتاً اعلام کردند که نمی خواهد در مجمع باشد باید در سمت خود باشد.

وی ادامه داد: باید یادآوری کنم. همین اساسنامه به این موضوع پرداخته است. امکان حضور محروم را نداریم. ممکن است برخلاف میل من باشد، اما باید این کار را انجام دهیم. اعضای مجمع شما باید در مورد فوتبال تصمیم بگیرید. طبق قانون فیفا، یک نفر از فرصت هدایت رئیس جمهور محروم است و ما نمی توانیم به او فرصت دهیم. برای این مرد هر جا که هست آرزوی موفقیت داریم. همه خدمات داشته اند. امسال سال بسیار مهمی است. همه چیزهایی که در این مدت اتفاق افتاده نامشخص شده است. ما به تیمی نیاز داریم که فوتبال را به طور موثر ارتقا دهد. امسال سال بسیار مهمی برای فوتبال ماست.

کامرانی فر اعلام کرد: ماده چهاردهم را از دستور کار خارج می کنیم و در اینجا اعلام می کنم که کمتر از سه ماه دیگر با تایید فیفا و IFS کار را برای کسانی که حضور ندارند انجام می دهیم. تاریخ پیشنهادی ما برای انتخابات 10 سپتامبر است.

کامرانی فر افزود: جیانی اینفانتینو رئیس فیفا گفت تنها کشوری که طی دو سال چهار رئیس جمهور فدرال را جایگزین کرده است اصلا از آن حمایت نکرده است. ما باید فدراسیون را تثبیت کنیم. مسائل مالی دغدغه همه ماست، اما از شما می خواهیم فرصتی دوباره به فدراسیون بدهید تا صورت های مالی خود را به مجمع عمومی بعدی ارائه کند.

وی ادامه داد: برای انتخاب رئیس و نایب رئیس فدراسیون 8 شهریور مجمع انتخاباتی داریم. جلسه باید به تایید و اعلام اعضای هیئت مدیره برسد. جلسات هیئت مدیره ممکن است مانند گذشته به رسمیت شناخته نشود و بهتر است جلسه بعدی در اینجا تصویب شود. جلسات هیئت مدیره ممکن است به حد نصاب نرسد.

مجیدی: حق فوتبال ایران را از کانادا می گیریم

میرصاد ماجدی، رئیس فدراسیون فوتبال نیز در این مجمع گفت: از نمایندگان فیفا، کنفدراسیون آسیا و اعضای هیئت رئیسه تشکر می کنم. در ابتدای سخنانم حادثه کلانشهر و جان باختن چند تن از هموطنانم را به مردم عزیز آبادان تسلیت عرض می کنم. امروز در یکی از حساس ترین مقاطع تاریخ و شرایط یک فدراسیون بی سابقه هستیم و باید در این زمینه تصمیم درستی بگیریم.

وی ادامه داد: شرایط خاص فوتبال ایران در آستانه جام جهانی مسئولیت ما را بیشتر می کند. مردم از بازی استقلال بسیار هیجان زده بودند. حتی در جام حذفی هم با وجود اینکه هر دو تیم تهرانی نبودند، هواداران زیادی به ورزشگاه آزادی آمدند که نشان از تمایل مردم به فوتبال دارد. استقبال مردم از فوتبال باعث تعجب نمایندگان فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا شد.

رئیس فدراسیون فوتبال همچنین گفت: بسیاری از تیم های جهان نتوانستند به جام جهانی برسند اما با حمایت شما و با وجود همه تحریم ها و مشکلات موفق شدیم در بزرگترین جشنواره فوتبال جهان حضور پیدا کنیم.

مجیدی با اشاره به شرایط سخت فدراسیون فوتبال گفت: همانطور که سرپرستی به من سپرده شد تمام تلاشم روی ایجاد یک برنامه مستمر در فوتبال بود و در شرایطی فدراسیون را تحویل گرفتیم که مبلغ بسیار ناچیز بود. در حساب ما.” با این حال جایابی های زیادی داشتیم و به مربیان هم دستمزد به موقع پرداخت شد. برخی سکونتگاه ها در آخرین ساعات سال 1400 ایجاد شد.

وی ادامه داد: تیم المپیک ما به اردوی بسیار خوبی در عراق اعزام شده و از آنجا به ازبکستان اعزام می شود. سعی کردیم اردوی خیلی خوبی برای تیم برگزار کنیم. امروز فیفا برای بازی با تیم های بزرگ دنیا کار سختی داشت زیرا لیگ آنها حذف شد.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به لغو بازی با کانادا گفت: این تیم خیلی خوب بود اما به دلایلی که همه می دانند بازی لغو شد و حق فوتبال ایران را خواهیم گرفت.

پولادگر: امیدوارم این همصدایی کارساز باشد/ امروز چشمان دنیای فوتبال اینجاست

محمد پولادگر معاون وزیر ورزش در امور قهرمانی وزارت ورزش نیز که در این جلسه حضور داشت، گفت: ابتدا به نمایندگان فیفا و AFC تبریک می گویم و از حضور آنها قدردانی می کنیم. دیشب آنقدر ارزشمند بود که مردم خوشحال شدند. وقتی خداوند به مردم این فرصت را می دهد که شاد باشند، باید بدانی جایگاهت چقدر ارزشمند است. امیدوارم تاثیر این همدلی را در حضور پرقدرت جام جهانی ببینیم. زمان بسیار کوتاه است. همه اینها یک فرصت طلایی برای شماست که در تاریخ ورزش ثبت خواهد شد. مهمترین چیز برای همه شما منافع ملی است. از این فرصت ملی استفاده کنید. امیدوارم این توافق به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: دشمن ورزش را هدف گرفته است. شما آن را در بازی مقابل کانادا دیدید. فشارهای سیاسی آنها را به چنین تصمیمی سوق داد. این نشان دهنده اهمیت ورزش است. زمین های ورزشی به خصوص در جام جهانی باعث ایجاد هارمونی ملی می شود. خداوند این فرصت را به ما داده است و ما باید از آن استفاده کنیم. امروز چشمان دنیای فوتبال اینجاست تا به شما نگاه کنند. بهترین و عاقلانه ترین تصمیم می تواند به یک تیم کمک کند.

پیشنهاد کامرانی فر برای اصلاح صورت های مالی

کامرانی فر نیز پاسخ داد: سه نفر از اقوام به نمایندگی از کل مجمع انتخاب شوند و برای بررسی صورت های مالی بیایند و برای جلسه بعدی گزارش تهیه کنند.

قنبرزاده گفت: همه چیز قابل ارائه نیست. این قانونی نیست و پیشنهاد او رد شده است. کارت دادن و گرفتن و بالا رفتن درست نیست. نمایندگان مجلس نباید این سند را خیلی سریع ارائه کنند.

بازرس یحیوی نیز گفت که باید طبق ماده 74 موظف به اظهار نظر باشند. تحقیقات ما در 2 سال گذشته تکمیل شده است. دوستان ممکن است بدون اطلاع هیئت مدیره توسط مشاوران حقوقی تایید و به جلسه ارائه شود.

جدی: صورت های مالی به مدت 3 سال تایید نشده است

علی خطیر نماینده باشگاه تراکتورسازی نیز گفت: سه سال است که گزارش مالی تایید نشده است. حتی رئیس سازمان لیگ هم قبلا در فدراسیون بود و خودش امضا نکرد. وقتی در هیئت مدیره نبودید چطور این کار را انجام دادید؟ چرا شروع به کار کردی؟ در مورد پرونده های تلفیقی چه اتفاقی افتاده که سازمان لیگ اکنون از فدراسیون فوتبال خارج شده است؟ حساب های سازمان لیگ کجاست؟ تکلیف ثبت سازمان لیگ کجاست؟ این مشکل به مجلس گزارش نشده است. در حال حاضر وضعیت سازمان لیگ در سال 96 و 97 است اما در سال 99 و 1400 نیست. کامرانی فر تاکید کرد: دغدغه ما انتخابات فدراسیون فوتبال است.

یحیوی پاسخ داد: ما برای حذف سازمان کار اجرایی نمی کنیم. مسئولیت عدم تلفیق صورتهای مالی بر عهده هیئت مدیره است. در گزارش ما نیز به این موضوع اشاره شده است. سازمان لیگ نیز مانند فدراسیون فوتبال صورت های مالی خود را ارائه نکرده است.

ساکت: باشگاه ها را ملزم به داشتن تیم دوم می کند

محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه تیتراژ سپاهان نیز در مجمع فدراسیون فوتبال گفت: برخی مسائل نباید ما را از اصل توسعه فوتبال دور کند. ما نباید این اصل را فراموش کنیم. ما چند ماه پیش به سازمان لیگ پیشنهاد دادیم که باشگاه های فوتبال بتوانند تیم دوم تشکیل دهند و حمایت کنند. وقتی در هرم فوتبال به سطح انتظارات برسیم، بازیکنان در رده بزرگسالان رها نمی شوند. تیم های دوم در اسپانیا، پرتغال و آلمان هستند.

وی ادامه داد: اکنون برخی باشگاه ها تیم دوم دارند اما طبق قانون سازمان لیگ باید سازمان و مدیریت جداگانه داشته باشند. پیشنهاد دادیم در جلسه رای گیری شود که باشگاه ها تیم «ب» داشته باشند. به شرطی که تیم اصلی و دوم در یک سطح نباشند. نمونه های آن در کشورهای توسعه یافته فوتبال است.

کامرانی فر نیز بی سر و صدا پاسخ داد: جامعه فوتبال این تصمیم را می پسندد. در اروپا این امکان وجود دارد.

مجیدی در این خصوص نیز تصریح کرد: پیشنهاد خوبی است اما فکر می کنم بحث تضاد منافع وجود دارد. این مشکل ممکن است نادرست باشد. باید جلسه ای برگزار کنیم و نتیجه درست را بگیریم.

قنبرزاده همچنین گفت: به نظرم مجمع باید اختیاراتی را به سازمان لیگ و هیات مدیره بدهد.

احمدرضا براتی نیز گفت: نمی توانیم یک طرفه تصمیم بگیریم. این پیشنهاد باید به رای گذاشته شود. این نگرانی ها بی اساس نیست. باید دید در صورت برخورد دو تیم در جام حذفی انگلیس چه اتفاقی می افتد. باید به این مسائل رسیدگی شود.

وحید شمسایی در پاسخ به ساکت نیز گفت: ساشه صحبت کرد اما شرایط برای سپاهان و تیم های صنعتی فرق می کند. در مورد آلمان و اسپانیا. کمی به فوتبال فکر کنید. من 47 ساله بودم و نمی فهمیدم کار فرهنگی چیست.

در نهایت مقرر شد موضوع تیم دوم به تصویب هیات مدیره لیگ بازنگری برسد و سپس اجرایی شود.

همچنین مقرر شد به کامرانی فر پیشنهاد ممیزی شود. پس از معرفی کامرانی فر به تصویب هیئت مدیره رسید.

درخواست رئیس خزانه داری فدراسیون فوتبال: تفویض اختیار مجمع برای رسیدگی به صورت های مالی

وحید فدا رئیس خزانه داری گفت: ۲ سال است که صورت های مالی تایید نشده و اعلام نشده است. اما همانطور که کار می کنیم، نیاز به تایید دارد. تا جلسه بعد مجمع تفویض اختیار می کند تا ما در امور مالی پاسخگو باشیم.

علی خطیر، سخنگوی باشگاه تراکتورسازی نسبت به اعلام مجیدی مبنی بر اینکه مجمع بالاترین رکن است و به مجمع رای مثبت می دهیم، اعتراض کرد.

کامرانی فارس خطاب به خطیرا گفت: اگر نظم سالن را برهم بزنید به شما تذکر می دهم.

کامرانی فر ادامه داد: از مجمع می خواهم این اجازه را بدهد تا مشکل مالی پیش نیاید تا بتوانیم در جریان مجمع کارها را جلو ببریم.

دکمه بازگشت به بالا