سلامت و تندرستی

تمام نوشیدنی‌های الکلی با سرطان مرتبط هستند

مطالعات اخیر تایید می‌کند که مصرف الکل خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش می‌دهد.

به گزارش تیتر اول به نقل از «سایت اطلاع رسانی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده»، متخصصان تاکید کرده‌اند که خودداری از مصرف الکل، نقش بسزایی در کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد.

مصرف الکل خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را افزایش می دهد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

– سرطان دهان و گلو

– سرطان حنجره

– سرطان مری

– سرطان کولون (بخشی از روده بزرگ) و راست روده

– سرطان کبد

– سرطان سینه (در زنان)

داده‌های مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان معده و پانکراس را افزایش می‌دهد. همچنین شواهدی وجود دارد که مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان پروستات را نیز افزایش می دهد. تمام نوشیدنی‌های الکلی با سرطان مرتبط هستند.

چرا مصرف الکل خطر سرطان را افزایش می‌دهد؟

پس از مصرف الکل، بدن آن را به یک ماده شیمیایی به نام استالدهید تجزیه می کند. استالدهید به DNA آسیب می‌رساند و از ترمیم آسیب های موجود در بدن جلوگیری می کند. DNA، راهنمای دستورالعمل سلول است که رشد و عملکرد طبیعی سلول را کنترل می‌کند. هنگامی که DNA آسیب می بیند، یک سلول می تواند شروع به رشد غیرطبیعی کرده و یک تومور سرطانی ایجاد کند.

بار جهانی مصرف الکل

بنابر اعلام «موسسه ملی سوء مصرف و اعتیاد به الکل آمریکا» در سطح جهانی نیز سوء مصرف الکل، هفتمین عامل خطر مرگ زودرس و ناتوانی در سال ۲۰۱۶ بوده است.

در همین سال همچنین مصرف الکل به عنوان اصلی‌ترین عامل خطر مرگ و ناتوانی در گروه‌های سنی ۱۵ تا ۴۹.۱ سال در کشورهای جهان شناخته شده و حدود ۱۴.۰ درصد از کل مرگ و میرها در بین افراد ۲۰ تا ۳۹ سال نیز مربوط به مصرف الکل بوده است.

در سال ۲۰۱۸ میلادی سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارشی تایید کرد که مصرف الکل در بروز بیش از ۲۰۰ نوع بیماری و مشکلات سلامتی مرتبط با آسیب‌دیدگی از جمله بیماری‌های کبدی، حوادث جاده‌ای، خشونت، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، خودکشی، سل و ایدز نقش داشته است.

این گزارش همچنین می‌افزاید که در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز مصرف الکل باعث مرگ ۲.۰۷ میلیون مرد و ۳۷۴ هزار مصرف‌کننده زن در سراسر جهان شده است.

بیشتر بزرگسالان آمریکایی از این موضوع که الکل عامل ایجاد ده ها هزار مورد سرطان در ایالات متحده در هر سال است، بی اطلاع هستند. الکل، قوی ترین عامل خطر برای سرطان پس از مصرف تنباکو و اضافه وزن است.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا