جامعه

تغییرات اقلیمی به جان گنجینه‌ها افتاد

محققان به تازگی اعلام کرده‌اند که شماری از میراث تاریخی چین بر اثر بارش باران‌های شدید ناشی از تغییرات اقلیمی در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

به گزارش تیتر اول به نقل از رویترز، محققان به تازگی اعلام کرده‌اند که دیوارنگاره‌های بودایی باستانی در شمال غربی چین به دلیل بارش‌های بی‌سابقه ناشی از تغییرات اقلیمی در معرض تهدید مستقیم قرار گرفته‌اند.

گروه محیط زیستی «گرین‌پیس» اعلام کرد که بارش‌های شدید باران در استان «گانسو»، میراث‌ جهانی یونسکو را در خطر قرار داده و به صومعه‌های قرن چهارم ساخته‌شده در غار آسیب رسانده است.

به گفته این گروه از محققان، رخنه کردن باران و افزایش رطوبت به نقاشی‌های باستانی، از جمله دیوارنگاره‌های مشهور غار «ماگائو» آسیب رسانده و حتی باعث ریزش برخی از غارها شده است.

براساس اطلاعاتی که «گرین‌پیس» منتشر کرده است، با وجود این‌که حجم بارش باران در مجموع از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون در استان «گانسو» ‌ افزایش داشته، تعداد روزهای بارانی با کاهش همراه بوده است. در نتیجه حجم باران در هر بار بارش افزایش شدیدتری داشته است. افزایش دما در این استانِ چین نیز در مقایسه با متوسط جهانی با سرعت بیشتری همراه بوده است.

چین یک ارزیابی فرهنگی در سطح کشور را آغاز کرده است، اما محققان هشدار دادند که تا پایان این ارزیابی ممکن است برخی از گنجینه‌های این کشور نابود شده باشند.  

بارش شدید باران در استان «شانشی» ‌ که در حالت عادی خشک است نیز سبب شده ساختمان‌های باستانی که قدمت برخی از آن‌ها به بیش از هزار سال می‌رسد، متحمل خسارت شوند.

انتهای پیام

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا