سلامت و تندرستی

اگر این ابرها را در آسمان دیدید ، نترسید!/عکس

به گزارش خبرگزاری تیتر اول، شکل تشکیلات ابر ماماتوس می تواند بسیار متفاوت باشد. از شکل برجسته کلاسیک گرفته تا یک لوله درازتر که از بالای ابر آویزان شده است، ابرهای ماماتوس معمولاً در ارتباط با ابرهای کومولونیمبوس بزرگ، تشکیل می شوند. به طور معمول، تلاطم در درون ابر کومولونیمبوس باعث تشکیل این کیسه می شود، به خصوص در قسمت زیرین سندان بیرون زده در حالی که به سرعت به سطوح پایین نزول می کند. این امر روند معمول تشکیل ابر در رشد رو به بالا را معکوس می کند و یک پایه ابر ناهموار ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید:

ماماتوس اغلب در ارتباط با ابرهای کومولونیمبوس تشکیل می شود که به نوبه خود به دلیل توده عظیم هوای ناپایدار خود، رعد و برق را به همراه می آورد. ابر ماماتوس عموماً در ناپایدارترین کومولونیمبوس تشکیل می شود، به این معنی که احتمال تگرگ، باران شدید و رعد و برق نیز در مجاورت آن وجود دارد و اگر هوا در زمستان به اندازه کافی سرد باشد می توانند برف تولید کنند. گاهی اوقات ماماتوس ممکن است روی انواع دیگر ابرها تشکیل شود که باران تولید نمی کنند، اگرچه این بسیار کمتر رایج است.

شگفت انگیزترین تصاویر واقعی که تا به حال از آسمان دیده اید!/عکس

ظاهر خیره کننده آنها زمانی که خورشید در پایین آسمان قرار دارد و کیسه های آنها توسط نور خورشید قاب می شود بیشتر قابل مشاهده است. این ویژگی تکمیلی مورد علاقه بسیاری از هواشناسان و همچنین علاقه مندان به ابر و عکاسی است.

شگفت انگیزترین تصاویر واقعی که تا به حال از آسمان دیده اید!/عکس

چه ابرهایی از دسته ابرهای ماماتوس هستند؟
ماماتوس ها معمولاً روی پایه سندان کومولونیمبوس تشکیل می شوند، اما دیده شده است که روی انواع دیگر ابرها مانند استراتوکومولوس، آلتواستراتوس و آلتوکومولوس نیز شکل می گیرند. همچنین مشاهده شده است که ماماتوس ها در سطح زیرین ابرهای خاکستر آتشفشانی تشکیل می شوند.

منبع: metoffice.gov.uk

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا