بین الملل

پوتین: امیدوارم رئیسی پیشنهادم را بپذیرد

به گزارش خبرگزاری ارمنستان، پوتین در یک کنفرانس خبری پس از گفتگو با نخست وزیر یونان گفت: ما در مورد ایران صحبت کردیم و امیدوارم رئیس جمهور ایران دعوت من را بپذیرد و بتواند اوایل سال آینده به روسیه سفر کند.

در سپتامبر سال جاری، لوان یاگاریان، سفیر فدراسیون روسیه در تهران، ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور «زمانی که شرایط ناشی از اپیدمی کرونا اجازه دهد» به مسکو سفر کند.

پوتین یکی از اولین رهبران جهان بود که پیروزی آیت الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت. وی در این پیام ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور جدید ایران به توسعه همکاری‌های سازنده دوجانبه در زمینه‌های مختلف و تعامل در امور بین‌الملل کمک کند.

آخرین گفت و گوی تلفنی رهبران دو کشور در 16 نوامبر انجام شد. رئیسی در این تماس ضمن استقبال از تماس تلفنی پوتین، جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با روسیه اعلام کرد و گفت: آماده تکمیل سند جامع همکاری بلندمدت بین دو کشور برای بهبود بیشتر هستیم. روابط و همکاری». دولت باید به سرعت اجرا شود.»

رئیس جمهور با بیان اینکه تهران و مسکو در حال نزدیک شدن به بسیاری از مسائل بین المللی هستند، گفت: مبارزه با یکجانبه گرایی و تقویت روابط چندجانبه یکی از اشتراکات دو کشور است.

مسکو از پیشنهادات تهران در تهیه پیش نویس سند جدید همکاری بلندمدت بین دو کشور حمایت می کند و ما مصمم به تکمیل آن هستیم و باید اجرایی شود.

رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه مسکو برای ارتقای سطح روابط اقتصادی و تکمیل برنامه های سرمایه گذاری مشترک با ایران اهمیت زیادی قائل است، گفت: شاهد روندهای مثبتی در افزایش سطح همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی هستیم.

پوتین با اشاره به همکاری دو کشور در مسائل منطقه ای به ویژه در سوریه گفت: با همکاری توانستیم استقلال سوریه را حفظ کنیم و کانون تروریست ها را در آن کشور نابود کنیم. البته ما باید به همکاری نزدیک خود به ویژه در حوزه های مختلف منطقه ای ادامه دهیم.

رئیس جمهور روسیه در پایان گفت: روسیه مصمم به ادامه همکاری در مبارزه با کرونا و ارسال محموله واکسن به ایران است.

روسیه همچنین در مذاکرات 1+4 با ایران که در وین در حال مذاکره برای لغو تحریم ها علیه ایران است، شرکت دارد.

مسکو بر لزوم لغو تمامی تحریم های یکجانبه واشنگتن علیه تهران تاکید کرده و تاکید کرده است که خروج آمریکا از برجام منبع تنش بر سر برنامه هسته ای ایران است.

روسیه همچنین از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای در ماه سپتامبر حمایت کرد. لوان جاگاریانس سفیر روسیه در تهران از پذیرش سازمان همکاری شانگهای توسط ایران به عنوان اولین موفقیت رئیسی و امیرعبدلایان در سیاست خارجی استقبال کرد. بهتیار حکیموف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در سازمان همکاری شانگهای، حضور ایران در این گروه را بسیار مفید توصیف کرد.

311311

دکمه بازگشت به بالا